FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] Hammerite, zou je daar je volledige auto mee kunnen verven?
HaerdenCmaandag 19 september 2011 @ 10:16
Zoals sommige onder jullie weten heb ik enkele oudere Japanse wagens. Ik durf wel eens wat anders denken dan wat de meeste mensen zouden doen :) dat is dan ook het uitgaanspunt ... zo heb ik wel wat vragen betreffende auto's :) die vaak onbeantwoord blijven ... bv ... waarom maakt men het plaatwerk van auto's niet in inox ??? ok herstellen is duur maar ... roest nooit en inox is nu ook weer niet zo veel duurder als staan ... zeker niet op de totaalprijs van een auto ...

dat geheel ter zijde ... ik heb dus een accord uit 1985. Mechanisch perfect in orde, draait als een klok. Reeds aantal dingen preventief vervangen zoals
- remblokken
- remschijven vooraan
- trommels achteraan
- accu
- rempomp
- drukgroep
- koppeling
- klein gedoens zoals ruitenwissers en paar beschadigde kabeltjes

Het interieur is ook proper, geen rokersgeur, geen scheuren, mooi blauw fluweel

Aan de buitenkant is de wagen hard, nergens doorgeroest maar wel oppervlakkige roestplekken op de traditionele plaatsjes rond ramen en spatborden ... op zich enkel afschuren en een heel klein beetje plamuur dan is alles bijgewerkt (de wielkassen zijn zo al volledig gedaan dus afschuren, roestomvormer, beetje plamuur, dubbele laag primer, en dan gespoten) perfect gelukt.

nu was ik zo aan het denken ... hammerite ... ik heb wat metalen delen in de tuin jaren geleden met hamerite gedaan, dingen die zelfs in de grond zitten en volledig vrij gesteld zijn aan vuil, regen, sneeuw, hitte, water, etc ... zeg maar serieuze mishandeling. Die dingen blijven er als nieuw uitzien. Waarom worden auto's niet gespoten met een verf zoals hammerite? Drie dingen waar ik zelf op kan komen
- niet zo goed voor het millieu (imago van auto bouwer)
- duurder dan gewone autolak (alhoewel)
- moeilijk te herstellen
maar op zich lijkt mij dat allemaal nog wel redelijk mee te vallen.

Als ik nu alle plastic delen los doe, mooi afplak, opschuur, goed ontvet, roestplekjes bijwerk dan zou het toch perfect mogelijk moeten zijn om de wagen te voorzien van een laag hamerslagverf. Ik denk dat de echte traditionele hamerslag zelfs een zeer speciaal en mooi effect geeft op de wagen ... weer eens wat anders. Zijn er hier mensen met ervaring, tips ???

Hammerite_hamm_63806.JPG
het lichte of donker grijze tintje vind ik wel leuk!
lovelimaandag 19 september 2011 @ 10:24
http://www.lvwcn.nl/phpbb/viewtopic.php?t=899
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=10552

"Hammerite bedekt het enkel, en is inderdaad erg hard, dus zal de eventuele "vervolg" roest pas in een zeer laat stadium tevoorschijn komen."

"het enige waarmee ik ze voor jaren roestvrij kreeg was lijnolie. Je kunt, na droging, er gewoon overheen plamuren en spuiten"
blupmaandag 19 september 2011 @ 10:50
Vraag me af of je het daarmee net zo strak krijgt.
HaerdenCmaandag 19 september 2011 @ 10:51
ik denk dat ik eens rollertje ga halen en potje en dan eens een proefje doe in de koffer waar het reservewiel zit ... dan heb ik een idee van het effect. Verderroesten zal niet direct een optie zijn ik zou echt wel alle roest verwijderen en alles mooi bijwerken :)

Wat bedoel je met "net zo strak" ? als je eerst de zijkanten en spleten reeds spuit met de kleur in paar lagen en daarna de hamerslag zelf aanbrengt met de roller ... in paar niet te dikke lagen is dat volgens mij net zo strak als een gespoten wagen ... of komt toch aardig in de buurt hoor ...

Alvast mailtje gedaan naar hammerite zelf :)

[ Bericht 19% gewijzigd door HaerdenC op 19-09-2011 10:56:33 ]
ZwartmetSuikermaandag 19 september 2011 @ 10:59
Ik heb onder de onderste rand aan de binnenkant van mijn deuren Hammerite (deuren gaan toch naar de schroothoop), maar het roest in de naad dus het komt er alsnog doorheen.

Mja als je niks te doen kan het altijd, het is misschien beter dan gewone verf,
ayumumaandag 19 september 2011 @ 10:59
Nou kan ik vertellen dat hammerite bij ons niet ongebruikelijk was om de lak van een auto bij te werken. Wel eerst de standaard zaken als de roest wegschuren :Y

Voor kleine oppervlakken werkt het prima maar een heel auto? Ik ben nieuwsgierig of het lukt :Y
zwaardegekstemaandag 19 september 2011 @ 11:04
Hebben jullie enig idee wat dat zou kosten? een hele auto met dat spul?

Als je het zou kunnen spuiten zoals elk andere verf zou je aan een liter genoeg hebben, maar reken met die dikke zooi maar op een grof pijrskaartje!
Evengoed, als je het goed voorbewerkt zou het allemaal geen probleem moeten zijn :P (als het wat mag kosten dan!)
T42maandag 19 september 2011 @ 12:02
mijn kever heeft meer hammerrite dan orginele lak ;)
HaerdenCmaandag 19 september 2011 @ 12:47
antwoord van hammerite zelf
quote:
Geachte Heer Haerden,

Eerst en vooral hartelijk dank voor uw interesse in onze producten.

Onze Hammerite brochure wordt u toegestuurd indien u ons uw volledige adres doormailt.

Betreffende uw vraag : ik raad u aan eerst een test te doen met de Hamerslaglak;

Meer informatie over onze producten en verkooppunten kan u terugvinden
via de website www.hammerite.be.

We blijven tot uw dienst (maandag tem vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 09.00 tot 17.00)
op het gratis telefoonnummer 0800/32 000 voor meer informatie over onze producten.

Met vriendelijke groeten

AKZO NOBEL PAINTS TEAM
dan kwa prijzen ...
- schuren heb ik alles voor liggen (blokjes, verschillende gradaties drog en nat schuurpapier, blokjes, hoekschuurder etc ... kwestie van gewoon paar dagen flink tijd in te steken
- stofvrije garage -> beschikbaar! Met ventilatie!
- dekzeilen voor de grond -> heb ik ook
- afplaktape kost geen stukken van mensen

dan de lakken ... ik zou na het schuren gaan voor:
m-primer-nr-1-392-11.jpg
Beige roestwerende primer en grondlaag
Rendement (manueel): 12,00 m²/liter (kg)

daarna zijn er 2 opties :) Echte hamerslagverf of structuurmat lak
m-hamerslaglak-386-11.jpg
Rendement (manueel): 5,00 m²/liter (kg)
resulterend in:
n-3-3096.jpg
n-10-3103.jpg
n-2-3095.jpg
Technische details http://www.polycolor.be/files/Hamerslaglak.pdf

m-structuurmat-lak-385-11.jpg
Rendement (manueel): 5,00 m²/liter (kg)
resulterend in:
n-7-3093.jpg
n-3-3089.jpg
n-6-3092.jpg
Technische details http://www.polycolor.be/files/Structuurmat-Lak.pdf

Prijzen:
Primer rond de 23 euro per pot van 0.5 liter
Hamerslag rond de 28 euro per 0.75 liter
Structuurmat lak 29 euro per 0.75 liter

ik zeg niet dat het gratis is maar pak dat je 2 potten primer nodig hebt en dan nog eens 3 potten lak zit je op een 130 euro max ... met wat rollers en tape zou je in totaal op een 150 euro komen. Valt best mee hoor.

4 potten is genoeg voor 20 vierkante meter !!! zelfs al gebruik je wat meer door randjes en kantjes ... daar kom je nooit aan hoor.

dit is de wagen waar het om zou gaan overigens!
honda.jpg

hamerslag grijs en een setje leuke velgen ... direct een andere auto denk ik
ZwartmetSuikermaandag 19 september 2011 @ 12:51
Wel een goede en snelle reactie vanuit AKZO Nobel.
Klonkmaandag 19 september 2011 @ 12:52
gewoon doen toch :D

mensen doen te weinig gekke dingen in het leven
HaerdenCmaandag 19 september 2011 @ 12:58
hahahaha k zie net dat de prentjes van het resultaat niet top zijn ... zal eens in gimp mashup maken :) of toch proberen :)
Kriegelmaandag 19 september 2011 @ 13:24
Hammerite, is dat hetzelfde idee als tractorverf? Want daar heb ik laatst wel iets van vernomen, zo'n dude die daar voor zo'n 200 dollar z'n hele auto mee overspoot. Zag er perfect uit, niet minder dan normale autolak en het schijnt ook prima te blijven zitten.
HaerdenCmaandag 19 september 2011 @ 13:34
fotosoepje quick en dirty

after.jpg

dit is hamerslag zoals ik mooi vind

Hamerslag.jpg

zo ziet dat uit op auto delen

85681.jpg
N.I.M.B.Y.maandag 19 september 2011 @ 19:32
Hoi,

Ik heb een velg jaren geleden met hammerite geverfd ging prima en het zit er nu een jaar of 15 later nog steeds goed op !

^O^
HaerdenCdinsdag 20 september 2011 @ 07:39
en voor je het weet ... :)

dus ikke gisteren naar de doe het zelf zaak ... inderdaad er zijn te weinig mensen die af en toe eens een gek idee in werkelijkheid proberen te zetten. Op zich ... hoe erg kan het zijn ... in het ergste geval -> afschuren en opnieuw spuiten.

Maar we gaan de risico's beperken, maar dus echt wel beperken. Ik ga eerst een stukje proberen aan de binnekant van de kofferklep en waar het reserve wiel zit. Waarom? wel ... ik heb op 1 of ander forum iemand gezien die zijn Polo met hamerite had gedaan ... de gevolgen waren nogal katastrofaal ... de verf er onder gaf een chemische reactie en het resultaat was echt afschuwelijk. Moest dat in mijn koffer of reservewiel gebeuren kan ik het opschuren en dan donkere lak spuiten of zo ... dan is niet de hele auto verkloot.

Wat heb ik allemaal gekocht ...
verf01.jpg

verf02.jpg

- 3m schuurpads fijn (x2)
- schuursponsje middelmatig
- schuurmat vrij ruw
- 3 verschillende soorten schuurpapier gaande van 320 naar 500 naar 1200
- bakje voor verf in te doen geen idee hoe zo iets officieel heet
- roller met 5 sponsrolletjes -> mij laten adviseren over beste om hamerite aan te brengen
- verdunner borstelreiniger
- Primer No1
- Hamerite hamerslag -> donkergrijs ... verder als je de zwarte zou nemen krijg je bij de grote potten nu tijdelijk 1 Liter voro de prijs van 750 ml ... maar ik wil geen zwart :)
- afplaktape

ontvetter en handschoenen heb ik zelf nog staan dus die had ik niet nodig :)

Totale begroting tot nog toe 45 euro... jaja dat is best wel wat centjes maar hou er rekening mee dat ik meerdere rollers heb en dat de verdunner genoeg is voor een hele auto :) het bakje kan ook redelijk lang mee als je het proper maakt ...

Vanavond ga ik dus lekker schuren... nu ik moet eerst nog met een andere auto naar de garage dus hoe ver ik raak weet ik niet :)

De Honda is gisteren naar de keuring geweest (wat jullie apk noemen) en was er van de eerste keer door zonder opmerkingen :)
Klonkdinsdag 20 september 2011 @ 07:45
Ben benieuwd :Y
HaerdenCdinsdag 20 september 2011 @ 08:13
ik zag trouwens ook van deze busjes in de winkel staan

motip%20chroomlak.jpg

Chroom lak :) even dacht ik van hey ... :) is dat niks ... maar toen dacht ik :) toch maar niet hahahaha mag ook niet denk ik :) misschien eens testen op de reserve velg ... hahahaha zou wel bling bling zijn :)
HaerdenCdinsdag 20 september 2011 @ 11:19
yihaa op internet iemand gevonden met dezelfde wagen ongeveer in donkergrijs en grotere velgen ... ziet zo uit

1.jpg

2.jpg

Als het ongeveer in die buurt komt is het best een aardige oldie :) als ik de bumpers doe met bumperzwart zijn die in ieder geval al hetzelfde (reeds gedaan in het verleden)
Klonkdinsdag 20 september 2011 @ 12:23
Ziet er best goed uit :D

Je moet het echt weten dat het Hammerite is
error_404dinsdag 20 september 2011 @ 12:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:13 schreef HaerdenC het volgende:
ik zag trouwens ook van deze busjes in de winkel staan

[ afbeelding ]

Chroom lak :) even dacht ik van hey ... :) is dat niks ... maar toen dacht ik :) toch maar niet hahahaha mag ook niet denk ik :) misschien eens testen op de reserve velg ... hahahaha zou wel bling bling zijn :)
Blijkbaar mag het wel, want toen een paar jaar geleden Hummers nog in waren, kwam ik regelmatig een volledig verchroomde Hummer tegen. Heel bizar gezicht trouwens als zoiets langsrijdt....
HaerdenCdinsdag 20 september 2011 @ 13:01
als ik echt veel zin heb doe ik mogelijk het kofferdeksel en de motorkap in de chrome :) gewoon leuk om eens te doen en kan je losdoen om opnieuw te spuiten als het wat tegen valt :)

verder ... nadeel aan hammerite ... je kan er niks anders over verven :) dus wil je het veranderen -> afschuren -> primer -> opnieuw :) nu daarom dus dat ik eerst een stukje doe in de koffer zodat ik geen rare verrassingen krijg. Verder heeft mijn vrouw als veto gesteld dat we eerst een nieuwe garage moeten hebben ... of toch carpoort dus daar eerst effe voor gekeken :)
Basp1dinsdag 20 september 2011 @ 13:06
Ik heb een salontafel met hammerite dat werkte best redelijk met rollers, maar je ziet er toch nog wel wat banen doorheen, het vloeit niet zo fijn uit als normale lak.

Ook was ik van plan toendertijd om mijn deurkozijnen ook daarme te verven, maar daar ben ik na 2 kozijnen maar mee gestopt omdat het zo moelijk strak op kleine plaatsen aan te brengen was.
HaerdenCdinsdag 20 september 2011 @ 13:08
je moet het verdunnen met tinner ;) zou veel beter gaan
Basp1dinsdag 20 september 2011 @ 13:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:08 schreef HaerdenC het volgende:
je moet het verdunnen met tinner ;) zou veel beter gaan
Dan vloeit de hammerrite wel mooi uit maar krijg je veel minder hamer effect erin te zitten. ;)
Alexxxxxdinsdag 20 september 2011 @ 18:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:13 schreef HaerdenC het volgende:
ik zag trouwens ook van deze busjes in de winkel staan

[ afbeelding ]

Chroom lak :) even dacht ik van hey ... :) is dat niks ... maar toen dacht ik :) toch maar niet hahahaha mag ook niet denk ik :) misschien eens testen op de reserve velg ... hahahaha zou wel bling bling zijn :)
chroom spray heb ik toevallig ookgekocht voor mijn art car in de maak... en een collega waarschuwde me toen, die heeft dat ook gebruikt, na één regenbui is dat gewoon grijs...
Mercerdinsdag 20 september 2011 @ 20:02
Zo ben je op het idee gekomen? :D :P

HaerdenCwoensdag 21 september 2011 @ 13:44
zijn veel mensen die hun auto rollen als je op internet zoekt :) hammerite gebruiken dan weer een stuk minder ...

het is meer een logisch denken er achter ... auto's roesten en dat is niet leuk :) zoals in openingstopic al vermeld ... waarom maakt men auto's niet in inox of RVS ... op zich moet dat best kunnen en niet eens zoveel meer kosten.
Basp1woensdag 21 september 2011 @ 13:50
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:44 schreef HaerdenC het volgende:
zijn veel mensen die hun auto rollen als je op internet zoekt :) hammerite gebruiken dan weer een stuk minder ...

het is meer een logisch denken er achter ... auto's roesten en dat is niet leuk :) zoals in openingstopic al vermeld ... waarom maakt men auto's niet in inox of RVS ... op zich moet dat best kunnen en niet eens zoveel meer kosten.
Op zich kan dat dus niet zomaar :D De exotische staal soorten zijn een stuk moeilijker te bewerken. Juist voor het dieptrekken hebben staal fabrikanten allemaal speciale legeringen met dunne roestwerende coatings ontwikkeld. Kijk maar eens naar auto's van 20 a 30 jaar geleden, die reosten vaak nog stukken meer omdat men toen nog niet de speciale dieptrekstaalsoorten met coating had.
HaerdenCwoensdag 21 september 2011 @ 14:10
men kan in rvs perfect uitlaatlijnen maken en in alle mogelijke vormen plooien dus het zou mij echt verwonderen dat men daar geen deurtje of koffertje mee kan maken ...
error_404donderdag 22 september 2011 @ 09:58
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:44 schreef HaerdenC het volgende:
het is meer een logisch denken er achter ... auto's roesten en dat is niet leuk :) zoals in openingstopic al vermeld ... waarom maakt men auto's niet in inox of RVS ... op zich moet dat best kunnen en niet eens zoveel meer kosten.
Die zijn er al, maar hebben andersoortige problemen, schijnt ;)

delorean.jpg
Pietverdrietdonderdag 22 september 2011 @ 09:59
Laat je carrosserie gewoon galvaniseren.
Mr_Moondonderdag 22 september 2011 @ 15:21
2d993s0.jpg
qq757o.jpg
1z4gykn.jpg
Mercerdonderdag 22 september 2011 @ 15:26
Ik kan dat ruwe oppervlak niet echt mooi vinden... :{
HaerdenCvrijdag 23 september 2011 @ 07:25
dat ruwe oppervlak lijkt me vooral erg lastig om te poetsen ... mijn god ik mag er niet aan denken zeker op die wielen... wat is dat voor iets, structuurverf voor muren of zo ???

enfin ... ik ben rustig eens begonnen gisteren met voorbereidingen ik ga ook proberen bij houden hoe lang ik er aan werk en kosten ...

01.jpg
Onder de grijze koffermat een stuk mdf :) dat gaan we ineens vervangen door een dikkere versie zodat het allemaal wat mooier sluit ... en recht blijft :) ... mdf heb ik staan dus geen extra kosten.

02.jpg
Reservewiel ... hierop ga ik naderhand eens de chrome spray testen en het wiel laten buiten staan om te kijken hoe en wat ... idee is opschuren primer op zetten en dan spuiten met de chroomspray. zoals je ziet is de koffer vrij goed in orde wel heeft de band wat witte plekken van vocht

03.jpg
Originele verbanddoos uit 1984!!! Dat is geld waard denk ik :)

04.jpg
Hier zie je wat oppervlakkige roestplekjes ... overal met hamertje op getikt en nergens doorgeroest dit komt gewoon door water in de koffer. De rubbers zijn niet meer 100 procent sluitend en vooral bij een wasbeurt kan er al eens wat water in druppelen ... er lag onder het reservewiel een stuk zwarte vloerbekleding ... die werkt als een spons ... het water blijft er ook wat in rotten dus ... mat er nu uitgehaald :) schade is gelukkig zeer beperkt en we zijn dus goed optijd voor een opschoonbeurt

05.jpg
dit zijn de zijkantjes er is een soort vettige bruine pap aangebracht maar nogal raar ... niet overal misschien dat iemand hier opheldering over kan geven. Het lijkt op dinitrol achtig iets ... verder merk ik dat zowat alle delen aan metkaar gezet zijn met een soort kit :) us nergens spleetjes of zo ... goed dat ik primer heb gekocht.

06.jpg
Dit is de tankdop voorziening die heeft wat meer roest en ga ik wel oplappen. Wel aardige kut plaats om te lassen! Ik ga kijken hoe we dat gaan aanpakken -> waarschijnlijk benzinetank verwijderen en zo ... meer daarover later :) eerst eens met wat mensen praten er over ... het is niet doorgeroest en ik ga kijken als het opgeschuurd is met staalborstel hoe erg het is en of het te doen is met vulmiddel maar anders ga ik dit stukje misschien even uitbesteden aan een lasser die ik ken :)

07.jpg
Alles voorzichtig los gedaan en alle deeltjes mooi in doosjes ... ik plan dus van bv eerst de koffer los te doen en in orde te maken en dan weer ander deel ... zo stuk bij stuk tot alles gedaan is ...

08.jpg
De binnekant rollen is niet echt een optie :) zal dus borstelen worden :) nu op zich niet erg want daar zie je niks van. De vloerdelen ga ik wel rollen om het resultaat te kunnen zien :)

09.jpg
Dit is een gekend probleempunt van de oudere accord ... de plaats waar de schokdempers vast zitten achteraan. Meeste zijn daar snors rot en doorgeroest, de onze heeft daar flink wat dinitrol achtige pasta zitten en ziet uit als nieuw :) in de wielkappen heb ik jaarlijks van die zwarte taarspray gespoten dus ook daar alles mooi hard :)

10.jpg
Alles eens goed afgewassen ... een keer of vier. Echt bruine emmer :) in de koffer zijn er een aantal beschermstroken aangebracht in een soort van kunstof ... deze zijn vrij hard ik weet niet goed of ik die zou er af doen en op het metaal lakken of laten plakken en er over lakken. Geen idee hoe goed beschermend deze zijn ... het is niet zo lastig om het er af te krijgen eigenlijk ... ik zou het kunnen vervangen door rubber er op te lijmen nadat het opnieuw van primer en verf voorzien is.

Alle reacties welkom

op de planning,
- mogelijk de beschermstroken los doen
- met sticker verwijderaar over gaan om alle restjes weg te doen
- alles opschuren
- nog eens uitwassen met proper water en beetje azijn
- otvetten met hamerite ontvetten (ik wil zeker alles volgen zoals het door hamerite opgegeven is)
- primer zetten met borstel en roller
- lichtjes schuren
- hamerite in 2 lagen

en dan kijken hoe en wat ...
Klonkvrijdag 23 september 2011 @ 07:27
Geen half werk zoals jij het aanpakt :D
HaerdenCvrijdag 23 september 2011 @ 07:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 07:27 schreef Klonk het volgende:
Geen half werk zoals jij het aanpakt :D
Ik lees overal dat het resultaat van zowel spuiten al rollen 90 procent afhankelijk is van de voorbereiding ... dus nja :) tot nu toe heb ik er 2 uur aan besteed in het totaal dus valt best wel mee hoor :)

De koffer, deuren en motorkap ga ik demonteren ... om ze stofvrij binnen in mijn kelder te rollen ... radio aan... rustig :)
Klonkvrijdag 23 september 2011 @ 07:37
zen projectje :+

weet trouwens niet hoe het in Belgiestan is maar in Nederland kan de politie het wel waarderen als er ergens onder de motorkap nog een stukje van de originele kleur zichtbaar is. Maar goed dat is in Nederland
HaerdenCvrijdag 23 september 2011 @ 07:47
Ik heb het op de keuring gevraagd en volgens die meneer maakt de kleur allemaal niks uit doe je mee wat je wil :) nu ik moet het ook eens natrekken hoor. Voor oldtimers die echt als oldtimers ingeschreven zijn maakt het zeker niks uit :) de technische controle is 1malig en zeer beperk, nu je mag er dan enkel
- 25 km rond je woonplaats tussen zonsopkoms en zonsondergang ter voorbereiding van een event
- naar of van noemenswardige events

mee rijden :) dus beperkt gebruik zeg maar ... nu voor de mensen die mij kennen weten dat het in mijn geval ook echt daarvoor is :) ik heb een dagelijkse wagen (hyundai minibus), mijn vrouw heeft een dagelijkse wagen (Yaris) en ik heb nog een tweede oldtimer (toyota osaka 1000 uit 1971) ... ik zou de honda gebruiken voor de wat verdere meetings en wil hem niet weg doen omdat we zelf 70.000 km er mee gereden hebben en hij in die 70.000 km bijzonder veel aandacht voor onderhoud heeft gehad. Hij heeft er nu 108.000 en om de 5000 km nieuwe olie om de 10.000 nieuw olie, filters, bougies etc. Ook is de motorruimte proper gehouden, jaarlijks alle wielkassen ingespoten, nooit in gerook ... draait als een klokje! start perfect en zoals jullie op de foto's kunnen zien is hij kwa staat, voor een auto uit 1985 te zijn, zeer zeer hard en proper! Zelden gezien. Tevens is het best een wagen die je niet meer ziet rijden :) wat exclusiever als een crx of civic ... hoewel de civic's uit 1985 ook dun gezaaid zijn. Enkele grotere werken zijn recentelijk reeds uitgevoerd zoals nieuwe drukgroep en koppeling. Dit heb ik laten doen aangezien ik daar zelf niet echt de kennis nog het matteriaal voor heb :) Soms moet je ook gewoon eerlijk zijn met jezelf he ...

Mechanisch is er best nog veel voor te krijgen aangezien veel stukken overeenkomen met de crx en civic. Recentelijk nog nieuwe rempomp gekocht en de remblokjes etc zijn ook perfect verkrijgbaar. Meeste dingen zijn ook niet gek duur ... alles is goed toegankelijk en je kan er met vrij normaal gereedschap aan werken :) geen computer gedoens.
#ANONIEMzaterdag 24 september 2011 @ 11:41
Ik heb ooit m'n starslet ook met hammerite gerold, motorkap en bandje rondom de wielkastranden.
M'n sletje was al donkergrijs dus was best een leuke two-tone geworden.
HaerdenCzondag 25 september 2011 @ 11:11
vandaag de koffer helemaal geschuurd ... alle plaatsjes mooi ruw gemaakt, dan ontvet, gespoeld, gedroogd en eerste laag primer opgezet. Conclusies:

- het is best te doen maar als je veel hoekjes hebt ... neemt het best wat tijd zowel schuren als rollen
- kantjes kan je met een borsteltje doen maar direct met roller over gaan ... borstels beter zo weinig mogelijk gebruiken
- zorg dat je veel lucht hebt in de ruimte waar je het doet ... stinkt behoorlijk en is volgens mij niet zo gezond aangezien ik me best vrolijk voelde ondanks het lastig werken
- koffer is ideale test ... je kan zien hoe de lak reageert, je kan testen hoe handig je bent met de roller want dat zit vol hoekjes :)
- primer aanlengen met 10 a 15 procent verdunner van hamerite anders rolt het niet aardig
- je denkt eerst van ... dit gaat niks worden, maar eens het wat begint te drogen valt het best mee ... na 1 laag ziet de koffer er behoorlijk anders uit. De primer heeft een goed vulvermogen en rekt zich mooi vlak. om goed eindresultaat te krijgen is de primer volgens mij wel noodzakelijk ook al beweren ze bij hamerite van niet
- rollen gaat veel langer duren dan spuiten maar volgens mij heeft het behoorlijk wat voordelen, dikkere laag, minder verfafval, geen spuitkamer nodig, te doen in verschillende fases
- ik ga deuren koffer en motorkap demonteren om te doen .... 1 per 1 gezien de makkelijke vorm ga ik beginnen met het kofferdeksel denk ik
- achter 2 uur doe ik tweede laag primer vanavond mogelijk al de hamerite verf in de koffer
- je verbruikt best veel verf. met zo 1 klein potje kan je niet de volledige koffer doen om je ene idee te geven ... dit was 250 ml ik schat dat je bijna een liter nodig hebt voor 2 lagen als je echt ieder stukje koffer gedaan wil hebben... voor een volledige auto heb je dus wel liter of 5 nodig denk ik en dan doe je enkel de buitenkant. Ik dacht van de deuren echt voorzichtig te strippen net zoals de voorste spatborden en ze aan beide kanten te doen dus zal nog wel wat meer zijn.

foto's volgen :) staan op mijn gsm maar moet nu eerst verf bij gaan halen hehehehe ...
Sounddragonzondag 25 september 2011 @ 11:16
Ik mis foto's van het resultaat :+

Projekttopic van gemaakt trouwens ;)

[ Bericht 35% gewijzigd door Sounddragon op 25-09-2011 12:38:17 ]
vannellezondag 25 september 2011 @ 12:44
projeCt lummel. ;)
HaerdenCzondag 25 september 2011 @ 12:55
hahahaha project is een groot woord hoor ... het is niet dat ik op en top ga herstellen ... het is gewoon wat verfrissen ... laag 2 zit er op nu eten ... foto's volgen
error_404zondag 25 september 2011 @ 13:57
* wacht nog steeds in spanning op de foto's
HaerdenCzondag 25 september 2011 @ 16:51
k ben er filmpje van aan het renderen :)

korte samenvatting ...
- de koffer heeft 2 primer lagen gehad en dan 2 lagen hammerite hamerslag donkergrijs.
- reserve velg met chroom lak gedaan en dan 3 lagen vernis. Algemeen ... nja KUT :) de chroom is gewoon grijs metalique en de verf kan niet tegen weersomstandigheden, na het vernissen gaan reageren en gekraakt -> geen aanrader dus ... haal dan gewoon bus zilvermetalique en spuit daar 2 a 3 lagen mee ... het spuiten ging wel erg goed!

Filmpje is achter kwartiertje ongeveer wel klaar dan effe op mijn youtube zetten :)

Koffer is mooi gelukt moet nog 1 randje doen aan de achterzit maar eindresultaat is wel super !!! Of ik mijn hele auto met hammerite wil doen? Ik weet het niet goed. Beetje bang dat ik de hele auto verkloot eigenlijk.
ZwartmetSuikerzondag 25 september 2011 @ 16:59
Kan het nog erger dan?
HaerdenCzondag 25 september 2011 @ 17:10
ja hoor het kan zeker nog erger :) momenteel heeft hij hier en daar wat beginnende roest :) als ik hem op die plaatsjes afschuur kan ik hem laten spuiten ... als ik hem nu schuur en zelf met de roller doe kan het bij een mislukte poging EXTREEM veel schuurwerk worden ... en hammerite afschuren schijnt niet zo fijn te zijn :)

DSC06604_2.JPG
Primer in potje

DSC06605_2.JPG
primer nat laag 1

DSC06607_2.JPG
primer nat eerste laag

DSC06611_2.JPG
Velg in primer

DSC06612_2.JPG
2 lagen primer

DSC06614_2.JPG
2 lagen primer uitgedroogd

DSC06618_2.JPG
gespoten velg

DSC06620_2.JPG
eindresultaat
HaerdenCzondag 25 september 2011 @ 22:14

filmpje met meer details :) zoals beloofd.
HaerdenCmaandag 26 september 2011 @ 09:19
vanmorgen nog eens gaan kijken naar wiel en koffer. Wiel is nog altijd zelfde ... goed genoeg maar ik ga mogelijk terug afschuren om andere verf op te testen!, De koffer is verder gedroogd en ziet er nog beter uit als gisteren. De gerolde plaatsen geven een merkelijk minder hammerslag effect dan de geborstelde. Het voelt zeer proper en aangenaam aan. Het is vlakker geworden en het eindresultaat vandaag doet me weer twijfelen ... misschien gewoon eens de motorkap er af nemen en gewoon kijken wat het op een vlak geeft. Als het niet goed is kan ik het altijd nog afschuren en spuiten ... motorkap is niet zo een complex vlak.
HaerdenCdinsdag 27 september 2011 @ 12:01
Ok vorderingen ... ik weet het allemaal niet meer goed kwa verven ... beetje zie door bomen het bos niet meer. Op afschuwelijk veel vlakken is hammerite gewoon de beste maar ik weet het niet goed :)

wat overweeg ik nog
- Rustoleum -> wordt gemaakt bij mij in het dorp (Zeeuws) en zou ook zeer goed zijn ze hebben ook een zeer zeer goede primer en moet niet noodzakelijk in hamerslag.
- Bootverf -> zou aller beste bescherming zijn maar een echte vuiligheid en naar het schijnt altijd mat van kleur ... mat kan mooi zijn maar ook vies tegen vallen
- Hammerite -> ook verkrijgbaar in niet hamerslag -> hammerite vernis bestaat niet meer, geen duidelijkheid over kleurvastheid bij zon, geen info over hoe goed het tegen temperaturen kan maar ik heb ergens iets gezien van tot +50 zonder probleem ... een auto in de zon wordt volgens mij flink wat heter dan 50 graden helaas
- Jachtverf, variant van de bootverf vaak in 2 component op epoxy basis. Bijzonder goed, ook goed te rollen maar ik vrees niet zo goedkoop, tevens eens je dat er op hebt is het gedaan met spelen. Dat krijg je er niet zomaar af geschuurd.
- Tractor verf -> weinig over te vinden :) maar ik weet wel dat bv. rustoleum in tractor kleuren specifiek te krijgen is dus bv john deere groen en zo :) ik veronderstel dus een beetje dat het gelijkaardig is aan rustoleum

Ik weet zelf best wel dat als je echt iets goed beschermend wil je het er naderhand waarschijnlijk ook niet meer of zeer lastig af krijgt :) maar het is toch een beslissing he.

Gewone autolak is gewoon niet goed vind ik persoonlijk... de bussen die je in de detailhandel kan krijgen zijn allemaal waterbasis en bieden nagenoeg geen bescherming is echt puur voor het zicht. Ok met een zeer goede primer er onder is dat wel te doen maar dan ga ik liever voor hamerite LAK.

Alle reacties zeer zeer welkom
Pietverdrietdinsdag 27 september 2011 @ 12:07
http://www.alvinkeyclamps(...)20Max%202%202006.pdf

Een pdf met tech specs van Hammerite.
Kan temperaturen van max 150 C aan en continue 80 graden wanneer goed uitgehard.
ZwartmetSuikerdinsdag 27 september 2011 @ 12:08
Jachtverf wordt heel netjes als je het goed doet, en ja het is best duur.
HaerdenCmaandag 3 oktober 2011 @ 06:47
Eindresultaat na uitdrogen...

01.jpg

02.jpg

nu eerst verder doen aan de carport en dan zien we wel wat we met de honda verder gaan aanvangen ... kans dat het outside hammerite wordt is behoorlijk groot :)
vannellemaandag 3 oktober 2011 @ 09:59
Ziet er best netjes uit eerlijk gezegd. :)
Aelsedinsdag 4 oktober 2011 @ 00:00
Ik heb al eens een auto waarmee we aan de cross meededen geheel gerollerd met hammerite omdat ik daar toevallig veel van had staan en ik stond er zelf van te kijken hoe goed en strak dat er uitzag. Zeker omdat we dat niet bepaald netjes en secuur deden.
HaerdenCdinsdag 4 oktober 2011 @ 06:56
ik heb ondertussen een uitgebreide folder van Hammerite in de bus gekregen met duidelijke uitleg over hun verven en de verschillen. Tevens zitten er zo een paar kleurvoorbeelden bij en eens met de koffer vergeleken, ze zijn vrij kleur getrouw.

Goede en slechte reacties. Na veel lezen online heb ik een hoop mensen gezien die goede reacties hadden maar ook een hoop slechte reacties, zowel over rollen van de auto als over Hammerite als verf. Nu dat is met alle producten een beetje hetzelfde. Ga je dan weer verder kijken dan hun eerste reactie blijkt ook dat hun voorbereidingen niet 100 procent zijn wat het moet. Hammerite maakt groot publiciteit dat je hun verf kan aanbrengen zonder primer en enkel wat loszittende roest wegborstelen. Op zich zal dat wel kunnen maar dan vraag ik me toch spontaan af waarom ze primers op de markt brengen, tevens hechten weinig mensen belang aan deugdelijk ontvetten. Dit is thans een zeer belangrijke stap om de verf goed te laten pakken. Ok het is allemaal een pakje werk maar ik denk dat als je alles opschuurt, roest echt weg doet en roestomvormer gebruikt, dan alles GOED ontvet ... dat moet niet duur zijn overigens, een flesje wasbenzine, een pak doeken en een goed verluchte ruimte, daarna 2 lagen primer aanbrengen en dan paar lagen Hammerite. Volgens mij heb je dan echt wel een heel ander resultaat dan de negatieve reacties van mensen die gewoon hammerite over roest smeren en dan na 2 jaar klagen dat het er terug doorkomt.

Enige waar ik weinig over kan terug vinden is de UV bestendigheid van de lak. Sommige lakken schieten heel erg af door de zon. Tevens merkte een collega nog op dat Hammerite een zeer harde verf is en dat je op dunner plaatwerk moet opletten dat door beweging van plaatwerk bv tijdens het rijden en zo, de verf niet gaat barsten. Nu ook daar als je een aantal lagen over mekaar hebt is dit probleem minder aan de orde! Tevens is de prijs niet te onderschatten. Voor zo ver ik een beetje kan rekenen kost het mij ongeveer evenveel als een goedkopere overspuitbeurt. Desondanks ben ik ervan overtuigd dat de Hammerite een veel betere bescherming geeft! De tijd die je nodig hebt is nog een ander verhaal... gelukkig kan je het een beetje spreiden door deuren, motorkap, kofferdeksel en zo te demonteren en stuk per stuk te doen.

Hammerite voordelen zijn er met hopen. Rollen gaat bijzonder goed, gewoon regelmatig nieuw sponsje op de roller zetten, het werkt zeer goed tegen roest indien het correct is aangebracht en je alle instructies volgt, er zit een silicoon polymeer in, daardoor krijg je een relatief mooi en vlak eindresultaat zonder uitzakkers, het is binnen het uur overschilderbaar, je kan het erg makkelijk verkrijgen, aan te brengen bij temperaturen hoger dan 5 graden, na een uur stofvast, ...

Nu naast het rollen is er nog een andere mogelijkheid. Hammerite heeft ook een soort spray toestel dat werkt niet zoals bv een wagner. Dit systeem plaatst een negatieve stroom op je te spuiten metaal en dan ga jer met het pistool er over. De verf wordt als een magneet tegen het metaal getrokken. Dit geeft volgens mij bijzonder goede resultaten maar ik denk dat ik achterover ga vallen van de prijzen voor de spuitbusjes. Tevens is de laag dan weer veel dunner en gaat het beschermende weer niet zo goed zijn.

Kortweg ... eens de garage klaar is denk ik dus dat ik hem mooi ga rollen zoals initieel gedacht in donkergrijs hamerslag :) Valt het tegen plak ik er wel wat stickers over of zo :) hehehehehe
asfalthooligandinsdag 4 oktober 2011 @ 07:44
het kan heel strak als het moet.
Mooie optie hiervoor is bootlak dit droogt heel strak op
Of verdunnen .
Heb ooit de opel van de buurman gezin en die had hem geschildert ,maar je zag het niet zo strak.
Misch kun je hier sneupen voor wat tips .
Er zijn genoeg daar die hem rollen met bootlak ,industrielak of anders.
http://volksforum.com/for(...)b069df500f00&t=90585
HaerdenCwoensdag 26 oktober 2011 @ 08:26
De garage schiet aardig op :) ondertussen al paar vrienden die zullen helpen met het hamerite project :) eens de garage klaar is en ik terug ben van de scancovery kunnen we langzaam alles wat plannen en kosten raming - tijdsraming maken ... het gaat best een aardig duitje kosten omdat ik 2 lagen primer en 4 a 5 lagen hamerite wil doen :)
CafeRokerzaterdag 22 september 2012 @ 11:53
En, hoe is het afgelopen?
HaerdenCmaandag 24 september 2012 @ 08:52
wel ... de garage is klaar ondertussen ... de Honda staat nog steeds in mijn garage maar ... de wagen is eigenom van mijn ondertussen ex-vrouw en geen idee wat ze er mee wil doen ... als ik hem over-erf zeg maar gaat dit project door maar mogelijk in het voorjaar ... indien niet. Werk ik eerst mijn Toyota 1000 af (origineelstaat) en zoek dan misschien een ander project ... met slechte lak en goede mechaniek :)

stiekem hoop ik wel dat de honda mag blijven ... dat is een SCHITTEREND ding ook al ziet hij niet uit :)