Zoals sommige onder jullie weten heb ik enkele oudere Japanse wagens. Ik durf wel eens wat anders denken dan wat de meeste mensen zouden doen

dat is dan ook het uitgaanspunt ... zo heb ik wel wat vragen betreffende auto's

die vaak onbeantwoord blijven ... bv ... waarom maakt men het plaatwerk van auto's niet in inox ??? ok herstellen is duur maar ... roest nooit en inox is nu ook weer niet zo veel duurder als staan ... zeker niet op de totaalprijs van een auto ...
dat geheel ter zijde ... ik heb dus een accord uit 1985. Mechanisch perfect in orde, draait als een klok. Reeds aantal dingen preventief vervangen zoals
- remblokken
- remschijven vooraan
- trommels achteraan
- accu
- rempomp
- drukgroep
- koppeling
- klein gedoens zoals ruitenwissers en paar beschadigde kabeltjes
Het interieur is ook proper, geen rokersgeur, geen scheuren, mooi blauw fluweel
Aan de buitenkant is de wagen hard, nergens doorgeroest maar wel oppervlakkige roestplekken op de traditionele plaatsjes rond ramen en spatborden ... op zich enkel afschuren en een heel klein beetje plamuur dan is alles bijgewerkt (de wielkassen zijn zo al volledig gedaan dus afschuren, roestomvormer, beetje plamuur, dubbele laag primer, en dan gespoten) perfect gelukt.
nu was ik zo aan het denken ... hammerite ... ik heb wat metalen delen in de tuin jaren geleden met hamerite gedaan, dingen die zelfs in de grond zitten en volledig vrij gesteld zijn aan vuil, regen, sneeuw, hitte, water, etc ... zeg maar serieuze mishandeling. Die dingen blijven er als nieuw uitzien. Waarom worden auto's niet gespoten met een verf zoals hammerite? Drie dingen waar ik zelf op kan komen
- niet zo goed voor het millieu (imago van auto bouwer)
- duurder dan gewone autolak (alhoewel)
- moeilijk te herstellen
maar op zich lijkt mij dat allemaal nog wel redelijk mee te vallen.
Als ik nu alle plastic delen los doe, mooi afplak, opschuur, goed ontvet, roestplekjes bijwerk dan zou het toch perfect mogelijk moeten zijn om de wagen te voorzien van een laag hamerslagverf. Ik denk dat de echte traditionele hamerslag zelfs een zeer speciaal en mooi effect geeft op de wagen ... weer eens wat anders. Zijn er hier mensen met ervaring, tips ???
![Hammerite_hamm_63806.JPG]()
het lichte of donker grijze tintje vind ik wel leuk!