Maar sommige ooggetuigen spreken van meer dan honderd doden. Tientallen mensen raakten gewond.
Het bombardement was 175 kilometer ten noordoosten van de stad Kandahar in het dorp Kakrakai. Daar vierden zo'n vierhonderd mensen een bruiloft. Feestgangers schoten in de lucht om uiting te geven aan hun vreugde, zoals de Afghaanse traditie wil. Mogelijk heeft de bemanning van een Amerikaans patrouillevliegtuig die schoten aangezien voor een beschieting door vijandige strijders, en luchtsteun ingeroepen. Een helikopter, een B-52-bommenwerper en andere vliegtuigen voerden de aanval uit. Het Amerikaanse ministerie van defensie erkent dat er sprake is van een vergissing. De Afghaanse president Karzai heeft een commissie ingesteld die de toedracht van het incident moet onderzoeken. Onder de gewonden is Haji Mohammed Anwar, een vriend van president Karzai en een van de eerste prominente figuren in het gebied die in het geweer kwamen tegen de Taliban.
Na afloop waren op de grond Amerikaanse commando's actief. "De Amerikanen kwamen en vroegen wie er op het vliegtuig had geschoten", zegt een overlevende, Abdul Qayyum. "Ik zei dat ik het niet wist. Een van de soldaten wilde mijn handen vastbinden, maar iemand zei dat ik een oude man was en uit respect deden ze het toen niet."
http://www.utrechtsnieuwsblad.nl/CDA/regioportal/0,2078,954__1134003_,00.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mogen ze onder het nieuwe regime ook al niet feesten.
edit :
Afghanistan woedend om bombardement op bruiloft
KABUL (ANP) - De Amerikaanse verklaring voor een bombardement maandag op een dorp is niet toereikend. Dit zei de Afghaanse minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Abdullah dinsdag. Hij noemde de aanval op burgers niet te rechtvaardigen.
Ook de Afghaanse president Karzai heeft geschokt gereageerd. Hij riep de strijdkrachten van de Westerse coalite in Afghanistan op alles in het werk te stellen om te voorkomen dat burgers het slachtoffer worden van de oorlog tegen al-Qaeda.
Bombardement
Amerikaanse toestellen voerden in de nacht van zondag op maandag een bombardement uit op een dorp in de provincie Oruzgan, waar een bruiloftsfeest gaande was. In het dorpje werden zeker veertig mensen gedood.
Burgerslachtoffers in oorlogssituaties zijn begrijpelijk, maar zo veel slachtoffers onder deze omstandigheden is op geen enkele manier te rechtvaardigen, aldus Abdullah. Hij eist dan ook een verklaring en wil dat de Verenigde Staten herhaling voorkomen. Ook Amnesty International heeft de VS gevraagd maatregelen te nemen om soortgelijke incidenten te voorkomen.
De Amerikaanse kolonel Roger King heeft dinsdag laten weten dat een Amerikaans toestel onder vuur werd genomen. Hij weersprak daarmee eerdere berichten dat het toestel vreugdevuur heeft aangezien voor een vijandige aanval.
http://www.trouw.nl/1020229134097.html
[Dit bericht is gewijzigd door Chadi op 03-07-2002 02:33]
quote:Ja hallo, er was een bruiloft en het is traditie daar om in de lucht te schieten met kalasjnikovs. Volgens mij moet zo'n patrouille vliegtuig makkelijk kunnen zien dat het geen gecoordineerd vuur is tegen het vliegtuig.
Op woensdag 03 juli 2002 09:19 schreef Strolie75 het volgende:
sja, is natuurlijk ook een beetje dom om in een oorlogsgebied in de lucht te schieten net als er een Amerikaans vliegtuig langskomt.
quote:Als ie zo hoog vloog dan zijn kalasjnikovs ook niet zo'n bedreiging natuurlijk. Ik blijf het vreemd vinden dat ie dan een enorme groep mensen waaronder vrouwen en kinderen voor een groep strijders aanzag. Als het echt strijders waren geweest hadden ze wel dekking gezocht.
Op woensdag 03 juli 2002 09:27 schreef Strolie75 het volgende:
Volgens mij is dat van die hoogte niet goed te zien. Het had ook een grote groep Al Queda strijders kunnen zijn.
Dit is dus de 2de keer binnen een paar weken dat door die domme traditie een ongeluk gebeurt.
We leven in een verdraaide wereld..
Alleen zit afghanistan nu in een lastig pakket.. ze hebben de steun van de VS nodig om een stabiele democratie neer te zetten en om Alqaida te bestrijden en tegelijkertijd is dat ook het grootste struikelblok omdat de VS wil doen en laten wat ie wil in Afghanistan zonder daar verantwoording voor af te leggen of eerst goedkeuring te vragen aan Afghanistan. Denk dat er binnenkort een nieuwe structuur moet komen voor acties in Afghanistan wil het niet mis lopen in de toekomst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |