Trusten | zaterdag 17 september 2011 @ 12:10 |
Ik wil een auto gaan kopen maar aangezien ik er totaal geen verstand van heb ben ik op zoek naar tips. Welke auto's zijn betrouwbaar als eerste auto en zijn daarnaast goedkoop in hun maandlasten (wegenbelasting)? En waar moet ik verder op letten? Ik ga er niet veel km's mee maken ( <7500 per jaar schat ik) Toyota Starlet? Peugeot 205? Of? Budget is max. 2000 euro Alvast bedankt voor de tips ![]() | |
blup | zaterdag 17 september 2011 @ 12:12 |
Autootje van voor 1987, geen wegenbelasting en wél oldtimerverzekering. | |
Executioner | zaterdag 17 september 2011 @ 12:14 |
Ik zal je een tip geven: Gebruik de search. | |
fruityloop | zaterdag 17 september 2011 @ 12:15 |
Je zit een eind in de goed richting, denk ook eens aan een fiat Seicento, of een Suzuki Swift. | |
meneerpeer | zaterdag 17 september 2011 @ 12:16 |
seat marbella, een auto voor bazen. | |
Trusten | zaterdag 17 september 2011 @ 12:17 |
Ik heb de search wel gebruikt maar veel topics die ik vind hebben óf een heel ander budget en veel zijn ook mannen en die zoeken vaak toch net iets anders ![]() | |
Mercer | zaterdag 17 september 2011 @ 12:22 |
Je kan beter iets meer aan wegenbelasting uitgeven en daardoor minder aan aankoop. Kleine auto's zijn gewild. En van een fiat, stokoude toyota of 205 ga je echt niet vrolijker worden. Het belangrijkste is dat je een auto vind waar je niet meteen nog een keer 2000 euro aan onderhoud uit hoeft te geven. [ Bericht 20% gewijzigd door Mercer op 17-09-2011 12:31:58 ] | |
Mercer | zaterdag 17 september 2011 @ 12:32 |
Deze dus bijv. http://link.marktplaats.nl/480947723 | |
Cybje | zaterdag 17 september 2011 @ 13:37 |
Voor 2000 euro kun je makkelijk een goede Starlet vinden. Ik zou er eentje zoeken voor ongeveer 1500 euro en dan de rest reserveren voor eventueel onderhoud. Zelfde verhaal voor de Suzuki Swift eigenlijk ![]() | |
invine | zaterdag 17 september 2011 @ 14:17 |
1.4 is een veeeeeeeel te klein blok voor een 306. Voor 2000 euro kan je prima auto's vinden hoor! Aan een 205, starlet, micra, clio, 106 oid kan je niet heel snel een miskoop begaan, wel iemand meenemen die er verstand van heeft! | |
ayumu | zaterdag 17 september 2011 @ 14:59 |
Suzuki alto ![]() ![]() | |
tstile | zaterdag 17 september 2011 @ 15:06 |
Koop een nette auto waar alles aan klopt. Voor 2000 euro kan je prima iets halen bij een autobedrijf in de buurt. Zeg dan dat je een auto wilt voor langere tijd en dat je zeker gaat klagen als hij niet aan de verwachtingen voldoet. Beste haal je een japanse of evt een duitse. Frans, italiaans etc kan ook maar blijft een gok. Koop een auto waar alles aan klopt en die netjes is. Bewezen onderhouden, nieuwe apk etc. Op internet staan checklisten auto kopen/ occasion kopen. Print meerdere van die uitgebreide lijsten uit en ga gewoon een auto van je vader ofzo helemaal op die punten checken, dan weet je hoe het werkt en waar je op moet letten. Vervolgens neem je gewoon die lijst mee als je een auto gaat kopen. Verkoper zal waarschijnlijk raar opkijken maar daar moet je lak aan hebben, het zijn immers jouw duur verdiende centjes. Een miskoop kan je maar zo 1000 euro in extra onderhoud kosten. Dus wees niet eigenwijs of stoer, trek oude kleren aan, neem een fel ledlampje mee en evt rubber of kunststof hamertje. Ga overdag kijken zodat je alles goed kan zien. Zeg door de telefoon al tegen de verkoper dat je de auto echt uitgebreid wil bekijken en op de snelweg wilt rijden en dat je daar zeker 1 á 1,5 uur voor nodig hebt. Als hij gaat sputteren dan een andere auto zoeken. Het grote voordeel van een checklist is dat je een heleboel dingen kan uitsluiten. Allemaal zaken die geld kunnen kosten (uitgedroogde remslangen, gescheurde ashoezen, tikkende homokineten, drap in de motorolie, vervuild koelwater, lekke schokdempers, vocht in de koplampen, onbalans, versleten onderstel etc etc. Als je zo'n lijst goed doorloopt dan dek je je voor een heel groot deel in. Verder probeer een beeld te krijgen van het leven wat een auto heeft gehad. Je kan snel zien of er voorzichtig of laks mee is omgegaan. Bijv. sleutelkrassen rondom het slot, etc etc etc Stel ook vragen zoals watvoor olie ze erin gooiden etc. Een bewuste autorijder zal kunnen zeggen wat erin gaat en hoeveel hij verbruikt. Of dat de garage het altijd doet en hij zelf nooit hoeft bij te vullen omdat de auto niks verbruikt. Ga bij een proefrit ook zeker de snelweg op. Een auto die in de bebouwde kom prima rijdt kan op de snelweg toch ineens blijken te trillen etc. Verder helpt het als je een incourante auto koopt of een ouwelullenbak. Modellen die niet zo goed liggen bij jongeren maar die vaak zijn bereden door ouderen die ze ook het goede onderhoud hebben gegeven. Geloof me het is echt heerlijk als je een nette auto koopt, ik heb zelf net een 11 jaar oude Audi gekocht die er bijna nieuw uitziet en super is onderhouden, gewoon omdat ik hem van nette mensen heb gekocht die er heel zuinig op waren. Let ook op waar die auto heeft rondgereden. 300.000 km door Zeeland of de Noordoostpolder is beter voor een auto dan 100.000km in hartje Amsterdam. Kijk op de website van het RDW hoelang die auto al in bezit is. Mijn auto hadden die mensen al 8 jaar. Als je particulier koopt ga dan altijd bij die mensen thuis langs. Zorg dat je weet van wie je hem koopt. Als ze zeggen 'kom daar en daar heen en bel me als je er bent dan kom ik naar buiten' dan weet je dat ze jou later nooit meer terug willen zien. Als laatste bedenk altijd of het jou zou lukken om die auto door te verkopen met gering verlies. Je kan het zelf misschien niet erg vinden dat 1 van de deuren geel is terwijl de auto groen is, maar mocht je zo'n auto later weer willen verkopen dan raak je hem aan de straatstenen niet kwijt. Maak bij het kopen dus van elke mug een olifant. (dus, bij elk wissewasje niet kopen of de prijs moet mooier en mooier worden) [ Bericht 12% gewijzigd door tstile op 17-09-2011 15:15:27 ] | |
monsterd. | zaterdag 17 september 2011 @ 15:14 |
een micra van bouwjaar 98-00? Zijn zeer betrouwbare auto's en goed verkrijgbaar binnen je budget! Wegen daarnaast 840 kilo of minder. Daarvoor betaal je per kwartaal ongeveer 55 euro ![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 17 september 2011 @ 15:22 |
Corsa A, belastingvrij, wellicht op LPG. Goedkoper wordt het niet. | |
tstile | zaterdag 17 september 2011 @ 15:54 |
In het duits, maar wel hele goede tips: | |
Trusten | zaterdag 17 september 2011 @ 17:18 |
Thnx voor je uitgebreide verhaal! De rest overigens ook | |
Kriegel | zaterdag 17 september 2011 @ 18:05 |
Allemaal goede raad hierboven. Doe van tevoren ook wat onderzoek naar de tent waar je gewilde auto staat, is het een eerlijke handelaar of staat ie bekend als louche sjacheraar? Vaak zijn er wel wat beoordelingen te vinden. Als je er niet uitkomt of je hebt te maken met een particuliere verkoper, zoveel mogelijk proberen te gaan voor een auto met bewezen onderhoudshistorie, dus boekjes en als het kan ook NAP. Desnoods kun je voor de aanschaf zelfs nog bij een onafhankelijke garage of de ANWB een aankoopkeuring laten doen. Kost een uurloon, maar kan je een miskoop schelen. Wat de auto zelf betreft kun je in jouw geval het beste voor een vlotte kleine Japanner gaan met weinig gewicht, zoals een Nissan Micra (1 2 3), Toyota Starlet (1 2) of Mazda 323 (1 2 3). Ook een Ford Fiësta (2) is een leuk karretje. Wat die betreft zou ik wel 16V nemen en niet de vaker voorkomende 8V, dat scheelt aanzienlijk in vermogen en niet veel in verbruik. [ Bericht 1% gewijzigd door Kriegel op 17-09-2011 18:25:24 ] | |
GevaarOpDeWeg | zaterdag 17 september 2011 @ 19:27 |
Ik ben wel blij met mijn Suzuki swiftje. Kost bijna geen drol zowel in aanschaf als in wegenbelasting. en heel zuinig natuurlijk. | |
Kriegel | zaterdag 17 september 2011 @ 20:34 |
Alleen zo ontzettend traag... Dat is ook de reden dat in al die bakjes die ik postte op z'n minst een motor ligt die het aantal pk's boven de 70 brengt en wat koppel op tafel zet, ik kan er zelf gewoon niet tegen als een auto eeuwen nodig heeft om richting 100 te trekken, en inhaalmanoeuvres met een kalender moeten worden ingepland. Ik bedoel, met een iets sterker blok kun je vaak nog steeds vrij zuinig rijden en schiet je veel lekkerder op, al die micromotortjes in kleine auto's zijn gewoon vervelende ondingen tenzij je nooit de stad uit komt. Het probleem is dat een oude Swift zelfs met een 1.3 nog sloom is, tenzij het de 86 pk uitvoering is maar die zie je bijna nooit. [ Bericht 44% gewijzigd door Kriegel op 17-09-2011 21:25:32 ] | |
Sounddragon | zaterdag 17 september 2011 @ 20:42 |
Kan niet als eerste auto ![]() | |
Ivo1985 | zondag 18 september 2011 @ 21:14 |
Leg eens uit waarom niet? Dat kan namelijk best, mits je beperkt aantal kilometers per jaar maakt. | |
ZwartmetSuiker | zondag 18 september 2011 @ 21:17 |
Man zo'n ding is met een gewone WA-verzekering nog mongolisch goedkoop ![]() | |
Sounddragon | zondag 18 september 2011 @ 21:29 |
Neen, 9 van de 10 verzekeringsmaatschappijen accepteren geen klassieker als eerste auto, je moet er een daily bij hebben, of anders je klassieker als daily verzekeren. Maar zoals ZwartmetSuiker al aangeeft, met een Corsa is dat alsnog peanuts ![]() | |
ibaneX | zondag 18 september 2011 @ 21:58 |
Beter een klein autotje van na "87 is significant goedkoper. Juist de auto's die nog belastingvrij worden zijn direct een stuk duurder en gewilder. Een lichte auto op benzine kost bijna niks aan wegenbelasting. Bijvoorbeeld een golf 2, degelijke auto om mee te beginnen. Of wat dan ook uit die tijd. 825kg komt neer op een 50 belasting per kwartaal. Dat verdient zich makkelijk terug in het verschil in aankoop prijs. (kan makkelijk 1000 euro verschil in zitten, of meer) Verzekeren van een youngtimer kan wel bij bijna alle verzekering maatschappijen. Het golfje uit m'n voorbeeld doet een 30 per maand bij een beginnend bestuurder. Het is net wat de maatstaf is, het golfje waar ik mee begon had een 65pk. Maar ik kon toch zeker wel lekker meekomen met het verkeer. Alleen boven de 130 heb je niks meer te zeggen ![]() ![]() | |
Ivo1985 | maandag 19 september 2011 @ 17:33 |
En daarmee zeg je zelf al dat het dus best mogelijk is om je klassieker wel als eerste auto te verzekeren, maar dat je daarvoor alleen wat beter moet zoeken. In mijn zoektocht naar een verzekering voor mijn huidige auto ben ik diverse maatschappijen tegengekomen waar het geen enkel probleem is. Alleen in combinatie met mijn voor een klassieker nogal forse jaarkilometrage had ik een probleem en is het uiteindelijk maatwerk geworden met behulp van m'n tussenpersoon. |