abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109838296
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 23:37 schreef YskaFredriksson het volgende:

[..]

Haha dat deden wij dan weer niet. Maar we hebben alleen bruin brood en stimuleren de kinderen verschillende belegsoorten te nemen. En op NPK wordt er voor de DWEK (6-11 jaar) gezamenlijk gekookt. Eten wat de pot schaft dus... De kinderen zijn altijd wel zo ongerig van een hele dag spelen n de buitenlucht dat er niet geklaagd wordt ;)
Wij hadden een welp die alleen witte bolletjes met hagelslag lustte, en gebakken aardappels met kipcorn met doperwten :') wel een doorzetter, want pas op dag 3 heeft hij met de rest mee gegeten :P
pi_109838492
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:52 schreef RobinOok het volgende:
Nou, ik eet dus echt alles en heb van mijn leven nog nooit iets moeten eten of zelfs moeten proeven.

Er zijn kinderen die een opvoedkundige tik krijgen, er zijn kinderen die opvoedkundige rotschoppen kregen, er zijn kinderen die nooit met een vinger aangeraakt zijn.Bijna allemaal zullen ze zeggen dat ze een goede opvoeding gehad hebben. En baat hebben gehad bij die tik, schop, dan wel geweldsloze bestraffingen. Dat zegt mij dus helemaal niks. Er zit geen oorzakelijk verband tussen het een en het ander. Het enige wat voor mij telt is dat plaatje dat ik heb van een kind dat iets pertinent niet wil eten en een ouder die 'm dwingt.

En nee, ik zeg niet dat je 't dan patat moet geven of iets anders, maar die machtstrijd om eten, dat stuit me gewoon enorm tegen de borst. Bovendien geloof ik dat het ook alleen maar een machtstrijd kan worden als de ouders zich verlagen mee te doen met die strijd. En dus op hun manier hun zin doordrijven. En dat vind ik nog niet eens zo erg met bijvoorbeeld "je kamer opruimen", maar wel met eten. En ja, die ouders doen ook maar gewoon hun best en doen ook maar gewoon zoals zij denken dat het beste is. Maar soms is je best gewoon niet goed genoeg. Pijnlijk, maar waar.
dat zal best. grotendeels ben ik het zelfs met je eens. en toch zou wat nuance ook wel passen hier! wel eens geprobeerd een baby met een mondtrauma vast voedsel te leren eten? daar komt toch echt een zekere mate van dwang aan te pas, in die zin dat je heel stug moet blijven aanbieden en niet toch maar een flesje geeft. hoe je dat dan dwingt, tsja, daar zit dan weer veel speling.

nuance dus. met aandacht voor de individuele situatie.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 09:30:10 #292
91830 MaximusTG
pi_109838689
Heb zelf nog geen kinderen, maar kan me voorstellen dat je bij kinderen die bv een bepaalde groente niet willen eten, je toch moet blijven volhouden. Maar dan niet de strijd op hun niveau voeren, maar erboven blijven staan en duidelijke grenzen stellen.
Geen groente, dan ook geen snoep. Of langzaam opbouwen. Hele kleine portie van die bepaalde groente en dan complimentjes geven als ze dat opeten. En zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk.
pi_109838915
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 april 2012 00:04 schreef Biogarde het volgende:
Tuinbonen, varkens, lams, kalkoenvlees en wild. Qua geur en smaak om te kotsen :r

Rabarber :r

[..]

_O_
Je noemt echt allemaal dingen die ik juist heeeerlijk vind! ;)

Wat betreft het opvoeden: ik geloof ook niet dat er één juiste manier is. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en daarbij is ieder kind anders. Ik ben er wel van overtuigd dat je af en toe even streng moet zijn, hoe je dat invult is een andere vraag.

Maar, ik vind wel dat het goed is als je een kind bijv. leert niet onnodig eten te verspillen of te gulzig zijn bord vol te scheppen als ie wat ie opschept ook op moet eten. En dat een kind eerst iets moet proberen voor ie roept 'lussiknie'. En dat ie sommige dingen een paar keer moet proberen, en dat een kind bij elke maaltijd minimaal 1 opscheplepel groente moet. Dat lijken me allemaal geen rare traumatiserende zaken, maar gewoon zaken die leerzaam zijn voor een kind.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_109838953
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:30 schreef MaximusTG het volgende:
Heb zelf nog geen kinderen, maar kan me voorstellen dat je bij kinderen die bv een bepaalde groente niet willen eten, je toch moet blijven volhouden. Maar dan niet de strijd op hun niveau voeren, maar erboven blijven staan en duidelijke grenzen stellen.
Geen groente, dan ook geen snoep. Of langzaam opbouwen. Hele kleine portie van die bepaalde groente en dan complimentjes geven als ze dat opeten. En zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk.
Dat ook ja! Daar ben ik het helemaal mee eens, het moet wel opbouwend zijn en geen machtsstrijd en dit lijkt me een goede aanpak.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_109839034
Bij opa en oma geen schaaltje voor je toetje krijgen en dat moest je dus eten uit het bord waar net je aardappels, jus, groente en vlees in had gelegen -O- Ze lachten mij altijd uit als ik eerst dat bord ging afwassen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Redactie Frontpage dinsdag 3 april 2012 @ 09:51:11 #296
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_109839239
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:43 schreef Isabeau het volgende:
Bij opa en oma geen schaaltje voor je toetje krijgen en dat moest je dus eten uit het bord waar net je aardappels, jus, groente en vlees in had gelegen -O- Ze lachten mij altijd uit als ik eerst dat bord ging afwassen.
Bij mijn vriend thuis doen ze het meestal ook in het bord, ik pak altijd een schaaltje :P
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  dinsdag 3 april 2012 @ 09:51:29 #297
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_109839247
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:43 schreef Isabeau het volgende:
Hier idem en ze doen het nog steeds zo. Was ook altijd mijn bord af of pak een schoon schaaltje. Owh en eerst se soep ook nog in hetzelfde bord hier :p
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 09:52:31 #298
91830 MaximusTG
pi_109839288
Lekker armoedig is dat ja. Alsof een schoon bord echt iets extra's kost. Alleen wat meer afwas. Maar dat maakt het allemaal wel wat beschaafder.
pi_109839438
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:52 schreef MaximusTG het volgende:
Lekker armoedig is dat ja. Alsof een schoon bord echt iets extra's kost. Alleen wat meer afwas. Maar dat maakt het allemaal wel wat beschaafder.
Ik associeer de mooie dessertschaaltjes van mijn grootouders nu wel met 'chic en feestelijk' :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_109839791
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:52 schreef MaximusTG het volgende:
da's echt de veranderde tijdsgeest hoor. zo deden mijn opa en oma het ook. die hadden ook een voorkamer. daar mocht je echt alleen bij echte gelegenheden in. bomvol met allerlei mooie spulletjes die echt noooooooooooit gebruikt werden. een aantal van die meubeltjes staan nu bij mij thuis mishandeld te worden door mijn kinderspul met de zegen van oma O+
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 10:17:41 #301
91830 MaximusTG
pi_109839921
Volgens mij zijn dat uitingen van die ouderwetse Nederlandse calvinistische inslag.. Blij dat dat niet meer van deze tijd is :P.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')