Hoi fokkers...
Heb een beetje een probleem dat er het laatste jaar een bepaalde ''spanning'' in mijn lijf zit dat er maar niet uit gaat, zal er even een verhaaltje bij vertellen...
Als kind was ik altijd vrij gevoelig, angstig en vaak bang. Voor inbrekers, enge ziektes, dat mijn ouders doodgingen ga zo maar door. Natuurlijk denkt iedereen hier wel eens over na, maar ik kon/kan mezelf er echt helemaal gek mee maken. Zo erg zelfs dat het leuke dingen als vakanties etc ging beinvloeden. Vooral als ik in zo' n periode weinig te doen heb maak ik mezelf helemaal gek...
Het gaat altijd eigenlijk in periodes. Er zijn tijden geweest dat ik mezelf maandenlang gek liep te maken dat ik mezelf wijsmaakte dat ik een tumor op mijn rug voelde, en toen ik eenmaal naar de dokter ging bleek die ''tumor'' gewoon een spier te zijn die ik over een rugbotje wreef, waardoor het net als een bult voelde. Zo kan ik nog wel talloze voorbeelden noemen waar ik maandenlang mee gezeten heb.
Het was zelfs zo erg, dat ik tijdens een maanden lange reis na een aantal maanden met gezelschap een paar weken in mijn eentje ging reizen. Ik was nogal vaak alleen, helemaal geen probleem maar het duurde maar een paar dagen en begon mezelf helemaal gek te maken...
Ik vertelde mezelf dat ik opeens bepaalde teksten in de verte niet meer kon lezen, die ik in mijn hoofd een tijdje terug nog wel kon lezen. Urenlang bezig geweest met alles dicht bij en veraf lezen, hoofd afwenden, snel terugkijken en weer lezen. Ik maakte mezelf wijs dat ik misschien een hersentumor had waardoor mijn zicht hard achteruit ging
Eenmaal thuis terug in Nederland was ik weer bij mijn vrienden en familie en had ik er natuurlijk totaal geen last meer van...
Om een lang verhaal dus kort te maken : Altijd met dit soort dingen bezig, bang voor vanalles, altijd worst case scenario' s bedenken etc..
Iets meer dan een jaar geleden maakte mijn vriendin het uit, na een relatie van minder dan een jaar. Hypergevoelig als ik ben was ik helemaal kapot, niet een week of een maand, maar maandenlang was ik helemaal kapot. Ik was super chagrijnig tegen iedereen, heel erg in mezelf gekeerd, onzeker. Maar bovenal was ik van binnen een bonk spanning. Had paniekaanvallen, vooral op van die momenten dat ik eigenlijk niet wegkon: In een volle tentamenhal helemaal achterin zittend, tijdens een begrafenis in een aula, achter het stuur op de snelweg.
Natuurlijk gebeurt er keer op keer helemaal niets, maar telkens weer die doodsangst, hart voelen kloppen als een gek, zweten etc etc... Dit is allemaal begonnen sinds zij het uitmaakte. Sindsdien ben ik ook snel opgefokt van binnen. Als ik afgesneden word op de snelweg begint mijn hart te kloppen als een gek, sta stijf van de adrenaline, als mij wat wordt gevraagd in de werkgroep dan hetzelfde gevoel... De kleinste dingen zorgen voor een enorm gespannen gevoel, ook als er soms helemaal niets aan de hand is...
De laatste maanden gaat het een stuk beter, en over mijn ex denk ik helemaal niet meer na, maar die spanning is gebleven. Om situaties waar ik vroeger gewoon normaal reageerde krijg ik nu echt van die adrenaline - aanvallen, en voel soms een bepaalde spanning in mijn lichaam dat als ik al hartkloppingen voel als ik van de bank opsta naar de keuken....
Maar soms voel ik me ''rustig'' en dan heb ik nergens last van...
Natuurlijk wil ik hiermee binnenkort wel naar een dokter, maar zie er ook een beetje tegenop om tegen hem als een mietje zon lulverhaal over een uitgemaakte relatie op te gaan hangen, terwijl het allemaal wel toen begonnen is...