Beperk je niet tot aardse theepotten in je contra-theorie.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:20 schreef Godtje het volgende:
En hoe kom jij tot de conclusie dat simpelste oplossing een theepot in de ruimte is?
Dat lijkt me de lastigste want daar is een actieve actie voor nodig. De theepot uitvinden, maken en in de ruimte brengen.
Geen theepot in de ruimte is aanzienlijk minder moeite en derhalve de simpelste oplossing.
Dus waarom hou je je niet aan de theorie waar je zelf over begint?
Nou, we zijn vaak in de ruimte geweest en er is zat troep door ons naar boven geslingerd. Misschien is een theepot wel niet zo'n goed voorbeeld. Laten we het voorbeeld van een golfbal eens nemen. We weten dat Charles Conrad op de maan een golfbal heeft weggeslagen. Waarom zou die zich niet ergens in de ruimte kunnen bevinden?quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:20 schreef Godtje het volgende:
En hoe kom jij tot de conclusie dat simpelste oplossing een theepot in de ruimte is?
Dat lijkt me de lastigste want daar is een actieve actie voor nodig. De theepot uitvinden, maken en in de ruimte brengen.
Geen theepot in de ruimte is aanzienlijk minder moeite en derhalve de simpelste oplossing.
Dus waarom hou je je niet aan de theorie waar je zelf over begint?
Waar doe ik dat? Beperk je niet tot selectief lezen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:22 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Beperk je niet tot aardse theepotten in je contra-theorie.
Je kan het hem vragen. Of hij hem heeft meegenomen. Ook vrij makkelijk.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nou, we zijn vaak in de ruimte geweest en er is zat troep door ons naar boven geslingerd. Misschien is een theepot wel niet zo'n goed voorbeeld. Laten we het voorbeeld van een golfbal eens nemen. We weten dat Charles Conrad op de maan een golfbal heeft weggeslagen. Waarom zou die zich niet ergens in de ruimte kunnen bevinden?
Laten we het voorwerp breder trekken dan een theepot. Het kan in principe alles zijn. Alleen is het ene waarschijnlijker dan het andere, maar dat maakt het nog niet onmogelijk en daarmee verwerpbaar.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:24 schreef Godtje het volgende:
[..]
Waar doe ik dat? Beperk je niet tot selectief lezen.
Ho ho, ik bedoelde het als algemene aanwijzing.quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:24 schreef Godtje het volgende:
[..]
Waar doe ik dat? Beperk je niet tot selectief lezen.
wat Russel vooral stelde is dat iemand die beweert dat die chinese teepot in het heelal wel _moet_ bestaan omdat niemand zijn ongelijk zou kunnen bewijzen, onzin spreekt..quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
Daar was ene Russell die riep dat er ergens een theepot in de ruimte cirkelde en dat niet bewezen kon worden dat dat niet zo was. Aan de andere kant kan er ook niet aangetoond worden dat hij er wel is.
Je draait hier eigenlijk het argument om....quote:Breder getrokken: er is nog zoveel dat we niet weten, waarom dan bij voorbaat zeggen dat het niet bestaat? Waarom is onze beperkte kennis van dit moment de enige juiste?
sorry, maar dan begrijp je dus totaal niet wàt Russel geschreven heeft:quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:42 schreef Maurice76 het volgende:
Wat mij het meeste stoort aan deze theepot theorie is dat het vaak gebruikt wordt om religie te bekrachtigen. Want van Russell's theepot (of vliegend spaghetti monster, of wat dan ook) kan immers niet aangetoond worden dat 'ie niet bestaat - dus kan je maar beter geloven dat 'ie wel bestaat.
quote:Als ik zou stellen dat er tussen de Aarde en Mars een porseleinen theepot in een ellipsvormige baan rond de zon draait, dan zou niemand het tegendeel kunnen bewijzen als ik er bij zou zeggen dat de theepot te klein is om gezien te worden, zelfs als onze sterkste telescopen gebruikt zouden worden. Als ik dan zou zeggen dat, aangezien het tegendeel van mijn stelling niet bewezen kan worden, het een ontolereerbare miskenning van het menselijk verstand zou zijn om aan mijn stelling te twijfelen, dan zou iedereen me voor gek verklaren. Maar als het bestaan van deze theepot erkend zou worden in antieke boeken, die elke zondag als de heilige waarheid wordt aangeleerd en waarmee de hersenen van kinderen geïndoctrineerd zouden worden, dan zou afzien van geloof in zijn bestaan een teken van excentriciteit worden en zou iemand die dit doet in het verlichte tijdperk voorgeleid worden aan een psychiater of in een eerder tijdperk aan de Inquisitie.
Okee. Ervan uitgaan de dat je dit niet cynisch beschouwt, hoe weet je dat zo zeker?quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:32 schreef LXIV het volgende:
Ik weet 100% zeker dat er zich een theepot in het universum bevindt, wel meerdere zelfs. Evenals een zilveren bestek, meerdere Fiat-Panda's en een kopie van Het Nieuwe Testament.
prima toch, dat mag iedereen geloven... niks op tegen, dat is ook vrijheid.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:32 schreef LXIV het volgende:
Ik weet 100% zeker dat er zich een theepot in het universum bevindt, wel meerdere zelfs. Evenals een zilveren bestek, meerdere Fiat-Panda's en een kopie van Het Nieuwe Testament.
Dan begrijp je mijn bedoeling nietquote:Op dinsdag 13 september 2011 13:03 schreef RM-rf het volgende:
[..]
sorry, maar dan begrijp je dus totaal niet wàt Russel geschreven heeft:
de exacte alinea met de teepot-stelling van Russel:
[..]
Da's Occamquote:Op dinsdag 13 september 2011 18:05 schreef Bastard het volgende:
Euhm naar mijn idee als je er van uitgaat dat de simpelste oplossing de juiste is, dan zou je moeten concluderen dat er juist geen theepot in de ruimte zweeft.
Voor zover we de ruimte verkend hebben hebben we geen enkele reden om aan te nemen dat er bestek of servies in de ruimte zweeft want we hebben nooit iets gevonden wat er maar enigzins op zou lijken.
Aldus, simpel gezegd, dan zweeft er geen theepot in de ruimte rond.
Die theepot staat hier op het aanrecht!quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Okee. Ervan uitgaan de dat je dit niet cynisch beschouwt, hoe weet je dat zo zeker?
" het is eenvoudiger " zegt nog niks over of het waar is of niet dus het is niet zo gek dat jij dan met bewijs moet komen als jij degene bent die de ander wilt overtuigen van het tegendeel ,quote:Op dinsdag 13 september 2011 18:14 schreef ChungLingSoo het volgende:
[..]
Da's Occam![]()
De gedachte achter Russell is meer dat 'Bewijs maar dat niet zo is!' Geen valide argument is. Het is een klein maar voor aanvoering van, of vragen om, bewijs belangrijk verschil.
Als voorbeeld: Iemand zegt dat er geen vliegtuigen het WTC in vlogen maar dat het een holografische projectie was, volgens Occam: Niet waar. Het is eenvoudiger wanneer het wel vliegtuigen waren. Persoon antwoordt hier op: 'Bewijs maar dat het niet zo is!' => Einde mogelijkheid tot discussieren.
Dat staat bekend als "de gok van Pascal" (naar de wiskundige Blaise Pascal 1623-1662)quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:42 schreef Maurice76 het volgende:
Wat mij het meeste stoort aan deze theepot theorie is dat het vaak gebruikt wordt om religie te bekrachtigen. Want van Russell's theepot (of vliegend spaghetti monster, of wat dan ook) kan immers niet aangetoond worden dat 'ie niet bestaat - dus kan je maar beter geloven dat 'ie wel bestaat.
Nee, zo werkt het dus precies niet en daarom lopen de meeste "discussies" in TRU stuk. Wanneer jij (of wie dan ook) met een bijzondere claim komt is het aan jou om te bewijzen dat die claim hout snijdt, niet aan een ander om te bewijzen dat het niet zo is. Als je volgens de eerste manier werkt, werk je op wetenschappelijke basis, werken volgens de tweede manier leidt uiteindelijk tot helemaal niks.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:04 schreef Summers het volgende:
[..]
" het is eenvoudiger " zegt nog niks over of het waar is of niet dus het is niet zo gek dat jij dan met bewijs moet komen als jij degene bent die de ander wilt overtuigen van het tegendeel ,
Net zoals jij eerst bewijs wilt van de ander om aan te nemen dat er geen vliegtuigen waren .
Daarin verschillen mensen niet .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |