quote:We leggen het nog een keer uit…
augustus 23, 2011 | 5 Reacties
PSV heeft deze zomer flink geďnvesteerd in de selectie. Dit roept bij veel voetballiefhebbers, uiteraard veelal niet PSV fans, nog steeds vragen op en uiteraard de standaard opmerkingen over overheidssteun e.d.
Ook nu PSV opnieuw in de buidel lijkt te gaan tasten voor het aantrekken van een spits, horen we wederom dezelfde opmerkingen en vragen voorbij komen. “Dankzij de overheid, waar doen ze het van?”.
Ook andere clubs denken nu aan PSV de grootste transfersommen te kunnen vragen voor spelers met korte contracten, alhoewel onze club natuurlijk zelf bepaald wel of niet te betalen voor een speler.
We leggen het nog één keer kort uit voor diegene die het niet begrijpen of niet willen begrijpen. Nadat eind juni de gemeenteraad van Eindhoven groen licht gaf voor het reddingsplan voor onze club, zijn er meerdere seinen op groen gezet. Deze seinen zorgden ervoor dat de financiële middelen die onze club nog had, bv de gelden van de transfer van onze Hongaarse vriend naar Rusland, aangewend konden worden voor de versterking van de selectie.
De timing was wel ongelukkig te noemen, zoals Marcel Brands op het bordes van het stadhuis bevestigde een 3 tal spelers voor akkoord te hebben, voor een som van 18 miljoen euro net na de uitspraak van het reddingsplan.
De gelden van de gemeente worden gebruikt om bestaande schulden af te lossen én bestaande leningen goedkoper te maken door deze te herfinancieren.
Niet alleen de gelden van de transfer van Dzudzsak kunnen nu door de deal met de gemeente aangewend worden voor de versterkingen van de selectie, ook komen de opbrengsten uit andere transfers hier nu voor in aanmerking ipv dat ze naar de dure bestaande leningen gesluisd worden. De uitgaven die PSV dus nu doet zijn NIET de gelden van de gemeente uit het reddingsplan maar transferopbrengsten uit oa de volgende transfers:
Carlos Salcido: 2.5 miljoen euro, Fulham
Balazs Dzsudzsak: 14 miljoen euro, Anzhi
Ibrahim Afellay: 3 miljoen euro, FC Barcelona
Timmy Simons: 1 miljoen euro, Nurnberg
Maza Rodriguez: 2.5 miljoen euro, Stuttgart
Deze bedragen, met opgeteld extra bonussen, zorgen voor de transferopbrengsten waaruit onze club nu kan putten om de selectie te versterken.
Hopla!quote:Ik voel me wel een beetje in de maling genomen door de gemiddelde PSV-supporter die met dit verhaal komt. Iemand anders omschreef het op een andere website heel treffend:
“Stel: je bezit 1 euro. Je wilt daarvan een snoepje kopen van 1 euro, maar je moet ook een schuld afbetalen van 1 euro. Dan heb je dus geen geld voor dat snoepje. Vervolgens ben ik zo vriendelijk om je 1 euro te lenen, maar daar zeg ik wel bij: ‘Maar dat mag je niet uitgeven aan snoep, hoor!’ Dan denk jij: ‘Haha, maar dan gebruik ik JOUW euro wel om af te betalen, en dan heb ik m’n eigen euro vrij om snoep van te kopen!’”
De transferopbrengsten kunnen nu gebruikt worden voor het aantrekken van nieuwe spelers dankzij de steun van de gemeente. Zonder die steun zouden die transferopbrengsten opgaan aan andere zaken waaronder de huidige schulden en had PSV niet al deze transfers kunnen doen!!
De extra huur die PSV betaalt.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:25 schreef Adames het volgende:
Dan nog even een vraag:
PSV heeft de grond verkocht aan de gemeente die zelf eigenlijk ook het geld hiervoor niet had. Daarom hebben ze dit bedrag geleend van een Duitse bank tegen een redelijk lage rente. De rente die moet worden betaald is iets van 3 miljoen euro per jaar meende ik te hebben gelezen. Echter, wie betaalt nu de daadwerkelijke lening af?
PSV. De gemeente wordt er (uiteindelijk) beter van, net als PSV.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:25 schreef Adames het volgende:
Dan nog even een vraag:
PSV heeft de grond verkocht aan de gemeente die zelf eigenlijk ook het geld hiervoor niet had. Daarom hebben ze dit bedrag geleend van een Duitse bank tegen een redelijk lage rente. De rente die moet worden betaald is iets van 3 miljoen euro per jaar meende ik te hebben gelezen. Echter, wie betaalt nu de daadwerkelijke lening af?
De schulden die zijn ontstaan uit eerder gemaakte transfers. Dat die schulden konden worden gedicht door de verkoop van spelers zou niet meer dan normaal zijn. Nu wordt dus echter geld geleend of geschonken zodat ze tenminste weer nieuwe spelers kunnen binnenhalen.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:25 schreef Smoofie het volgende:
Idd, zonder de gemeente geld hadden ze de schulden en de rente moeten betalen van het Transfer geld. Stelletje baka's daar op PSV ultras.
Sorry voor typo, wilde eerst de gemeente typen, maar het werd gemeente geld. En idd.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:26 schreef Adames het volgende:
[..]
De schulden die zijn ontstaan uit eerder gemaakte transfers. Dat die schulden konden worden gedicht door de verkoop van spelers zou niet meer dan normaal zijn. Nu wordt dus echter geld geleend of geschonken zodat ze tenminste weer nieuwe spelers kunnen binnenhalen.
Maar was het zonder het gemeentegeld ook tot al die transfers gekomen? Ik meen mij te herinneren dat een hooggeplaatst iemand van PSV had gezegd dat de deal met de gemeente een breekpunt was als het om het aantrekken van nieuwe spelers ging.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:26 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
PSV. De gemeente wordt er (uiteindelijk) beter van, net als PSV.
Sponsors hadden hun bijdragen afhankelijk gemaakt van de overeenkomst met de gemeente.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:29 schreef Devv het volgende:
[..]
Maar was het zonder het gemeentegeld ook tot al die transfers gekomen? Ik meen mij te herinneren dat een hooggeplaatst iemand van PSV had gezegd dat de deal met de gemeente een breekpunt was als het om het aantrekken van nieuwe spelers ging.
Natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat PSV een aantal jaren niet meer om de titel zou strijden. Dit was echt onaanvaardbaar dus heeft de gemeente alsnog voor het geld gezorgd.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:29 schreef Devv het volgende:
[..]
Maar was het zonder het gemeentegeld ook tot al die transfers gekomen? Ik meen mij te herinneren dat een hooggeplaatst iemand van PSV had gezegd dat de deal met de gemeente een breekpunt was als het om het aantrekken van nieuwe spelers ging.
Het geld van de gemeente mocht niet worden gebruikt voor transfers, dus ik neem aan van wel?quote:Op donderdag 8 september 2011 22:29 schreef Devv het volgende:
[..]
Ben je serriquote:Op donderdag 8 september 2011 22:31 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Het geld van de gemeente mocht niet worden gebruikt voor transfers, dus ik neem aan van wel?
Nee, vanwege het maatschappelijk belang van PSV is besloten dat PSV een topclub moest blijven. Vandaar de lening.quote:
De gemeente was natuurlijk ook de enige serieuze kandidaat om de grond te kopen. Wat moet een projectontwikkelaar met grond die bebouwd is (stadion) en grond waar niet gebouwd mag worden (Herdgang)? En dan zeker in deze tijd met een vastgoedmarkt die op zijn gat ligt.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:30 schreef Adames het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat PSV een aantal jaren niet meer om de titel zou strijden. Dit was echt onaanvaardbaar dus heeft de gemeente alsnog voor het geld gezorgd.
Precies. PSV heeft gewoon indirect financiele steun gekregen en de transfers zijn door die steun mogelijk gemaakt.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:55 schreef johannes_vermeer het volgende:
Tijdverspilling om aan deze discussie energie te besteden.
Zo! Dat is pas een standpunt.
Toch vind ik het anders als je bijna failliet bent en het geld nodig hebt om voort te bestaan.quote:Op vrijdag 9 september 2011 00:08 schreef Doublepain het volgende:
achja, als twente toen ook niet bij de gemeente om hulp vroeg, dan waren ze nooit kampioen geworden en had ajax die derde ster eerder.
quote:Ik voel me wel een beetje in de maling genomen door de gemiddelde PSV-supporter die met dit verhaal komt. Iemand anders omschreef het op een andere website heel treffend:
“Stel: je bezit 1 euro. Je wilt daarvan een snoepje kopen van 1 euro, maar je moet ook een schuld afbetalen van 1 euro. Dan heb je dus geen geld voor dat snoepje. Vervolgens ben ik zo vriendelijk om je 1 euro te lenen, maar daar zeg ik wel bij: ‘Maar dat mag je niet uitgeven aan snoep, hoor!’ Dan denk jij: ‘Haha, maar dan gebruik ik JOUW euro wel om af te betalen, en dan heb ik m’n eigen euro vrij om snoep van te kopen!’”
De transferopbrengsten kunnen nu gebruikt worden voor het aantrekken van nieuwe spelers dankzij de steun van de gemeente. Zonder die steun zouden die transferopbrengsten opgaan aan andere zaken waaronder de huidige schulden en had PSV niet al deze transfers kunnen doen!!
Gaan we voor die clubs ook een topic maken?quote:Op vrijdag 9 september 2011 02:28 schreef psv het volgende:
De top 10 van clubs die overleefden door gemeentegeld:
1. Vitesse 74.891.500 euro
2. ADO Den Haag 73.168.000 euro
4. SC Heerenveen 40.151.000 euro
5. FC Groningen 39.638.500 euro
6. NAC Breda 39.293.500 euro
7. AZ Alkmaar 37.658.500 euro
8. Ajax 35.403.000 euro
9. Roda JC 32.160.000 euro
10. FC Utrecht 27.849.500 euro
|
Forum Opties | |