Visum voor China kun je nu toch gewoon voor iets van 15 euro meteen aan de grens bij Lo Wu regelen!? AL is dat wel een beperkt visum voor vlak over de grens volgens mij.quote:Op maandag 21 januari 2013 13:03 schreef MCH het volgende:
Chungking Mansions![]()
Daar is toch niks engs of vies aan? Nee je moet er niet gaan eten bij de restaurantjes waar het eten al uren ligt en ja je hebt wat ongure mannetjes die hashies aanbieden maar dat heb je in Nederland ook. Wij hadden een perfect, schoon hostel in de Chungking Mansions. Visum voor China op dezelfde verdieping geregeld binnen 5 uur. De lift was wel een hele belevenis en je vraagt je af hoe je er bij brand weer levend uit komt maar ik zou gewoon weer teruggaan.
Ik werkte naast de Megabox.quote:Op maandag 21 januari 2013 06:26 schreef along het volgende:
@ static, sinds wanneer ligt nathanroad om de hoek van de megabox waar je woond
En dat.quote:Op maandag 21 januari 2013 07:07 schreef Bajskorv het volgende:
Static heeft op meerdere plekken gewoond in HK, meen ik.
Gewoon 90 dagen voor China.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:12 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Visum voor China kun je nu toch gewoon voor iets van 15 euro meteen aan de grens bij Lo Wu regelen!? AL is dat wel een beperkt visum voor vlak over de grens volgens mij.
Ben zelf als eens in Zhu Hai geweest, maar wordt de laatste tijd steeds meegevraagd om naar een spa/massage te gaan vlak over de grens, en daarmee dus hopelijk ook meteen mijn visum-run.
Ben je nog in HK Bajskorv? Er is bij Dundas street een sneakershop, genaamd 'I love my gallery'. Naast de Haägen Dasz in Dundas street heb je een basketbal/sportveldje, de shop zit in de zijstraat/steeg rechts van 't veld. Waar ik niet in Sneaker street slaagde (teveel dezelfde modellen in alle winkels), liep ik daar met 2 paar sneakers de deur uitquote:Op maandag 21 januari 2013 14:07 schreef Bajskorv het volgende:
Ik ga zondag wel even kijken, ga toch in Mongkok sneakers shoppen.
Yup. Zag achteraf ook andere routes die ik volgende keer kan proberen. Best stevig doorgestapt, 8km naar de buddha in 1 uur 40 is best snel, vond ik. Toch een behoorlijk stuk omhoog. Maar goed, ik ging bewust harder om dus beetje te sporten.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:48 schreef MCH het volgende:
Ik hou van wandelen op Lantau, goed bepijlde routes met vrij pittige stukjes omhoog.
Uitzicht is best mooi, maar verder stelt het qua natuur natuurlijk weinig meer voor. Liever ergens wandelen waar het nog wat ongerepter is, maar voor HK is het een aangename afwisseling.quote:
Ik geeft toe dat je natuurlijk veel mooiere natuurgebieden kan vinden, maar het is idd het uitzicht (als je niet richting vliegveld staat te gapen) en het feit dat je letterlijk op een steenworp afstand zit van wereldstad wat het speciaal maakt.quote:Op zondag 3 februari 2013 05:49 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Uitzicht is best mooi, maar verder stelt het qua natuur natuurlijk weinig meer voor. Liever ergens wandelen waar het nog wat ongerepter is, maar voor HK is het een aangename afwisseling.
bijna een week geslapen in een van de hostels in chunkin mansions..quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:57 schreef jaco het volgende:
Misschien is jullie dit gebouw wel eens opgevallen ...
[ afbeelding ]
Dit enigszins afschrikwekkende gebouw heet Chungking Mansions en staat midden in het toeristen- en shopping gebied van Nathan Road (TST, Kowloon).
Er staan allerlei Afrikaanse en Indiase verkopers op de stoep die je op opdringerige wijze van alles aanbieden. Ondanks de wat intimiderende sfeer ben ik er ooit eens naar binnen gelopen. Ik was toen met iemand op zoek naar twee politie uniformen voor een gekostumeerd feest. Het gebouw leek van buiten af zoiets als de Zwarte Markt in Beverwijk en ik hoopte er de gewenste uniformen te kunnen kopen.
Dat is niet gelukt omdat er binnen met name telefoons en andere electronica worden aangeboden. Ik heb wel gefascineerd een rondje gelopen over de begane grond. Er waren nauwelijks Chinezen aanwezig, maar vooral Afrikanen, Indiers, Arabieren en een enkele blanke. Ik vroeg me af wat er eigenlijk precies gaande was. Handel duidelijk, maar ik kon er niet precies de vinger op leggen: waarom waren hier alleen buitenlanders bij betrokken?
Enige tijd later ontdekte ik dat het gebouw Chungking Mansions heet en vond ik de bovenstaande Wikipedia pagina. Toen ik die onlangs nog wat nauwkeuriger bekeek, zag ik dat er een boek over het gebouw was verschenen:
Ghetto at the Center of the World: Chungking Mansions, Hong Kong
Gordon Mathews
University Of Chicago Press, 2011
Omdat ik nog steeds nieuwsgierig was naar de exacte aktiviteiten in het gebouw, heb ik de Kindle versie van dit boek aangeschaft. Het is een antropologische studie van een professor die een paar jaar in het gebouw heeft rondgehangen en met honderden bewoners en gebruikers heeft gesproken. De basis is dus een wetenschappelijke verkenning, maar de schrijfstijl is populair, een beetje te vergelijken met Freakonomics.
Uit het boek blijkt dat Chungking Mansions als een groothandel functioneert voor goedkope artikelen uit China die door semi-legale handelaren naar India en Afrika worden gebracht. Het gaat met name om sieraden, horloges, kleding en mobiele telefoons, zowel namaak merk-artikelen, Chinese merken, tweedehands artikelen en imitatie merken ("Sieko","Zwatch"). De schrijver legt uit hoe dit allemaal precies zit. Wie er verkoopt, wie er koopt en wat de verdere route van de artikelen is. Hij schat dat minimaal 20% van alle mobieltjes in sub-sahara Afrika via Chungking Mansions is verhandeld. Hoe reageert de wetgever en de politie van Hong Kong op dit alles? Hoe worden conflicten opgelost? Hoe worden betalingen geregeld? Alle aspecten van deze schaduw maatschappij komen aan bod.
Ik heb dit boek met fascinatie gelezen. Het beschrijft een low-budget versie van globalisering. De schrijver lijkt me wel overdreven idealistisch. Hij bejubelt regelmatig het multi-culturele karakter van het gebouw en claimt dat het er veilig is. Ik zou zelf echter niet zo snel de lift nemen naar een hogere verdieping, waar restaurants en hostels zijn gevestigd.
Als iemand in dit forum dit aparte stukje Hong Kong heeft bezocht of gaat bezoeken, dan hoor ik graag de indrukken.
Ik kan je het Hong Kong Museum of History aanraden, een van de betere musea die ik ooit bezocht heb.quote:Op zondag 4 november 2012 19:50 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik ga zelf trouwens ook denk ik meteen een museum-kaart halen voor 100HK$. Hele jaar access bij een aantal musea. Altijd leuk om een paar uur rond te wandelen op een regenachtige dag. Sowieso wil ik in het jaar dat ik er zal zijn zoveel mogelijk leren over de stad.
Ah Chungking Mansion, daar haalden al mijn medestudenten in Hong Kong altijd hun wiet en hasjiesj. Wel eens meegeweest, als je blond bent hint elke Indier voor dat gebouw ernaar of je iets speciaals wil kopen. Je werd dan mee naar achter genomen in Chungking Mansion en de deal werd gedaan in het donkere steegje naast het gebouw.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:57 schreef jaco het volgende:
Misschien is jullie dit gebouw wel eens opgevallen ...
[ afbeelding ]
Dit enigszins afschrikwekkende gebouw heet Chungking Mansions en staat midden in het toeristen- en shopping gebied van Nathan Road (TST, Kowloon).
Er staan allerlei Afrikaanse en Indiase verkopers op de stoep die je op opdringerige wijze van alles aanbieden. Ondanks de wat intimiderende sfeer ben ik er ooit eens naar binnen gelopen. Ik was toen met iemand op zoek naar twee politie uniformen voor een gekostumeerd feest. Het gebouw leek van buiten af zoiets als de Zwarte Markt in Beverwijk en ik hoopte er de gewenste uniformen te kunnen kopen.
Dat is niet gelukt omdat er binnen met name telefoons en andere electronica worden aangeboden. Ik heb wel gefascineerd een rondje gelopen over de begane grond. Er waren nauwelijks Chinezen aanwezig, maar vooral Afrikanen, Indiers, Arabieren en een enkele blanke. Ik vroeg me af wat er eigenlijk precies gaande was. Handel duidelijk, maar ik kon er niet precies de vinger op leggen: waarom waren hier alleen buitenlanders bij betrokken?
Enige tijd later ontdekte ik dat het gebouw Chungking Mansions heet en vond ik de bovenstaande Wikipedia pagina. Toen ik die onlangs nog wat nauwkeuriger bekeek, zag ik dat er een boek over het gebouw was verschenen:
Ghetto at the Center of the World: Chungking Mansions, Hong Kong
Gordon Mathews
University Of Chicago Press, 2011
Omdat ik nog steeds nieuwsgierig was naar de exacte aktiviteiten in het gebouw, heb ik de Kindle versie van dit boek aangeschaft. Het is een antropologische studie van een professor die een paar jaar in het gebouw heeft rondgehangen en met honderden bewoners en gebruikers heeft gesproken. De basis is dus een wetenschappelijke verkenning, maar de schrijfstijl is populair, een beetje te vergelijken met Freakonomics.
Uit het boek blijkt dat Chungking Mansions als een groothandel functioneert voor goedkope artikelen uit China die door semi-legale handelaren naar India en Afrika worden gebracht. Het gaat met name om sieraden, horloges, kleding en mobiele telefoons, zowel namaak merk-artikelen, Chinese merken, tweedehands artikelen en imitatie merken ("Sieko","Zwatch"). De schrijver legt uit hoe dit allemaal precies zit. Wie er verkoopt, wie er koopt en wat de verdere route van de artikelen is. Hij schat dat minimaal 20% van alle mobieltjes in sub-sahara Afrika via Chungking Mansions is verhandeld. Hoe reageert de wetgever en de politie van Hong Kong op dit alles? Hoe worden conflicten opgelost? Hoe worden betalingen geregeld? Alle aspecten van deze schaduw maatschappij komen aan bod.
Ik heb dit boek met fascinatie gelezen. Het beschrijft een low-budget versie van globalisering. De schrijver lijkt me wel overdreven idealistisch. Hij bejubelt regelmatig het multi-culturele karakter van het gebouw en claimt dat het er veilig is. Ik zou zelf echter niet zo snel de lift nemen naar een hogere verdieping, waar restaurants en hostels zijn gevestigd.
Als iemand in dit forum dit aparte stukje Hong Kong heeft bezocht of gaat bezoeken, dan hoor ik graag de indrukken.
In Sai Wan kan je erg goed hiken en je hebt daar het meest schitterende strand dat ik ooit gezien heb! Is daar ook een toffe cliff jump, waar je van een metertje of 12 in het water kan springen. Anders is Lion's Rock (ten noorden van Kowloon Tong) ook heel tof; het is een wat minder populaire hikingtrail waarbij je op de top een 360-graden uitzicht over de stad hebt; honderd maal mooier dan het uitzicht van de Peak!quote:Op zondag 3 februari 2013 05:49 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Uitzicht is best mooi, maar verder stelt het qua natuur natuurlijk weinig meer voor. Liever ergens wandelen waar het nog wat ongerepter is, maar voor HK is het een aangename afwisseling.
Die heb ik in 2008 of 2009 bezocht, maar wil daar wel nog een paar keer naar toe, want was prima. Kostte ook maar 10 dollar entree ofzo, dus dat is niets.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:46 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik kan je het Hong Kong Museum of History aanraden, een van de betere musea die ik ooit bezocht heb.
Island voornamelijk. Al staan er erg veel in heel HK.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:46 schreef hoppieee het volgende:
En welk deel van hong kong staan alle mooie nieuwe wolkenkrabbers
dat kan, maar ik zou zeggen; loop nathan road af naar de haven en neem de star ferry naar de overkant. is veel leuker. aan de overkant loop je zo het centrum binnen en naar de piek tram. en over de gehele breedte van hongkong loopt een dubbeldekker- tramlijn.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:08 schreef hoppieee het volgende:
oke , en alles kan ik het beste doen met de metro toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |