abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101703215
Beste klussers,

ik zit in een nieuwbouwwoning van ca. 6 jaar. Aangezien ik de deuren opnieuw wil gaan schilderen wil ik de deurbeslag verwijderen.
Het binnenschild ging er met moeite af (blijkbaar was de verf niet goed droog alvorens men het beslag monteerde). Echter krijg ik de deurkkruk en het buitenschild niet eraf.
Hieronder vinden jullie de foto's. Het schild is met 3 patentschroeven gemonteerd, maar zelfs als de schroeven verwijderd zijn, krijg ik die kruk en schild niet eruit. Ook heb ik op die vierkante pen getikt, maar daar ram ik niet al te hard op, omdat er een sleuf inzit voor de borgingbusschroef.
Binnenkant:
Buitenkant (wat dus eraf moet):
Kopse kant (meerpuntsluiting):
Er is wel een schroef direct onder de sluitpen, maar dat is volgens mij alleen voor het cilinderslot.
PS: voor de bijdehandjes onder de FOKkers: ja, ik heb de binnenkruk eraf gehaald voordat ik eraan werk ;)
All that we see or seems, is but a dream within a dream
pi_101703285
handvat aan buitenkant kan vast geschroefd zitten aan deur,
al eens geprobeerd die eraf te draaien ?
pi_101703541
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:33 schreef kovenant het volgende:
handvat aan buitenkant kan vast geschroefd zitten aan deur,
al eens geprobeerd die eraf te draaien ?
Er zit geen schroefgat aan de kruk. Als je hem gewoon eraf zou kunnen draaien, lijkt mij dat een onveilige constructie. Het is een politiekeurmerk slot. Ik zal het even proberen.
[Edit] Nee, je voelt duidelijk dat de kruk aan die vierkante pen zit, zoveel/weinig speling zit erop.
Helaas heb ik geen documentatie cq. merk meegekregen. En de aannemer heeft alle documentatie weggegooid, direct na de oplevering.
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 11:53:38 #4
16961 legacythe2nd
pi_101703948
Is het niet zo dat de cilinder er eerst uit moet zodat je dan het schild iets kan draaien?
pi_101704015
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:53 schreef legacythe2nd het volgende:
Is het niet zo dat de cilinder er eerst uit moet zodat je dan het schild iets kan draaien?
Dit
pi_101704192
Cilinder verwijderen door sleutel erin, aan de zijkant de cilinderbout los te draaien en te verwijderen. Dan de sleutel iets draaien totdat het hele cilinder eruit gehaald kan worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_101704421
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:01 schreef blomke het volgende:
Cilinder verwijderen door sleutel erin, aan de zijkant de cilinderbout los te draaien en te verwijderen. Dan de sleutel iets draaien totdat het hele cilinder eruit gehaald kan worden.
Ga ik na de lunch proberen. Ik ben eerst de kozijnen aan het schilderen. De update volgt! :)
pi_101708641
Update: de cilinder is eruit, echter zit de schild EN de knop nog steeds muurvast. Via het gat van de cilinder (van binnenuit dus) geprobeerd het schild los te tikken, lukt ook niet! En het draaien van de schild-tip van knigjotte en legacythe2nd werkt niet.
De tip van blomke was erg bruikbaar om de cilinder te verwijderen! Toppie!

Dus: ik ben er helaas nog steeds niet uit. Wat nu?

Edit: misschien herkent iemand het merk van de schilden? Het meerpuntsluitwerk is van KFV, maar zij leveren blijkbaar geen schilden/deurkrukschilden (ik heb erover gebeld) en derhalve konden ze mij niet helpen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Jan-Beton op 08-09-2011 15:12:43 ]
pi_101714796
Bij mijn voordeur zit die stift vast aan het buitenschild. Die eerst moet dus door het slot heengeduwd worden. Heb je al geprobeerd de stift gangbaar te maken met kruipolie.

Ik denk overigens dat knop en schild één geheel zijn. Het verwijderen van de cilinder was dus overbodig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_101719883
Project nieuwbouw?? Heeft geen van je buren dan ooit de deur geverft?

Beter een goede buur dan een vage fok vriend :) :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_101720735
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:07 schreef blomke het volgende:
Bij mijn voordeur zit die stift vast aan het buitenschild. Die eerst moet dus door het slot heengeduwd worden. Heb je al geprobeerd de stift gangbaar te maken met kruipolie.

Ik denk overigens dat knop en schild één geheel zijn. Het verwijderen van de cilinder was dus overbodig.
Dat de cilinder niet hoefde verwijderd te worden, blijkt dus nu. Maandag ga ik je voorstel proberen (mits het niet teveel regent).

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:39 schreef RanTheMan het volgende:
Project nieuwbouw?? Heeft geen van je buren dan ooit de deur geverft?

Beter een goede buur dan een vage fok vriend :) :)
Project Nieuwbouw heeft geen documentatie meer: na de oplevering hebben ze gelijk alles weggegooid (sterker nog: die BV is zo'n drie jaar later opgeheven en de aannemers hebben weer een nieuwe BV opgericht... dat is een kwaaltje dat hier schering en inslag is. Niet dat ik ze nodig had)... Ook bij de oplevering van het project is er geen montagehandleiding meegeleverd. Zelfs in het bestek staat geen merk beschreven.

Mijn buren hebben vrolijk OM het beslag heen geschilderd. Ik doe het liever goed ;)
pi_101721887
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:57 schreef Jan-Beton het volgende:

[..]

Dat de cilinder niet hoefde verwijderd te worden, blijkt dus nu. Maandag ga ik je voorstel proberen (mits het niet teveel regent).

[..]

Project Nieuwbouw heeft geen documentatie meer: na de oplevering hebben ze gelijk alles weggegooid (sterker nog: die BV is zo'n drie jaar later opgeheven en de aannemers hebben weer een nieuwe BV opgericht... dat is een kwaaltje dat hier schering en inslag is. Niet dat ik ze nodig had)... Ook bij de oplevering van het project is er geen montagehandleiding meegeleverd. Zelfs in het bestek staat geen merk beschreven.

Mijn buren hebben vrolijk OM het beslag heen geschilderd. Ik doe het liever goed ;)
Als ik hier alles lees is het gewoon vast geschilderd. Het mooiste zou zijn een juiste maat pendrijver door het gat te steken en dan tegen de achterzijde te slaan. Of een stuk rondijzer of draadeind. Wel er voor zorgen dat je op de rand slaat en niet in het tap gat.

Tikkie boven tikkie beneden iets harder boven en nog iets harder beneden. Kwestie van lef en durf. Mischien iemand aan de andere kant van de straat om een vliegend schild op te vangen.
Jeroentje.
pi_101722835
Goeie tip! Maar toch even wat kruipolie rond die pen spuiten; anders mep je 'm helemaal muurvast in het slot misschien?
  donderdag 8 september 2011 @ 20:56:27 #14
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_101723865
eum door de gaten van de patentschroeven heen slaan. Neem een lange bout (minimaal de dikte van de deur + 2 cm) in de maat van je schroef (M6 gok ik),draai die in je schild en mep er een paar keer goed op. Je schild zit ook vastgeverfd aan de deur en die verflaag moet je losbreken. Met een scherp mes langs/onder het schild gaan kan ook helpen.

Succes.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_101724330
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:56 schreef lipje het volgende:
eum door de gaten van de patentschroeven heen slaan. Neem een lange bout (minimaal de dikte van de deur + 2 cm) in de maat van je schroef (M6 gok ik),draai die in je schild en mep er een paar keer goed op. Je schild zit ook vastgeverfd aan de deur en die verflaag moet je losbreken. Met een scherp mes langs/onder het schild gaan kan ook helpen.

Zou nooit kracht op de schroefdraad zetten. Was inderdaad de driespuntsluiting vergeten. Dus een pendrijver die smaller is als de schroefdraad.

Succes.

[ Bericht 0% gewijzigd door jpajs op 09-09-2011 07:18:20 ]
Jeroentje.
pi_101733508
buitenschild zit vast in de verf. Ga anders eens naar een bouwmarkt om te zien hoe het in elkaar gezet wordt.
pi_110358838
Even een update: de buitenschild heb ik niet eraf gekregen: ze zat muurvast in de verf, dus maar erom heen geverfd. Ik zou de deur anders vernielen.
Bij andere deurbeslagen waren geen problemen om te verwijderen. Ik was dus gelijk met de probleemklus begonnen.
Conclusie: bij oudere deuren grof geweld gebruiken en repareren met houtvuller oid.

Komt er hier een slotje op? Het probleem is nu omzeild/opgelost.
  zondag 22 april 2012 @ 17:08:56 #18
222284 ivar92
heet dus geen henk!
pi_110637663
is het niet zo dat de bevestiging van het buitenschild bestaat uit zegmaar 2 draadbussen aan het buitenschild, en die door de deur is heen gedrukt? dus dat je met de schroeven van het binnenschild, ook de buitenste aantrekt? dus wat hierboven is gezegd, een bout pakken van langer dan de deur, die er in zover mogelijk in draaien (voorkomen dat je de draad sloopt) en dan voorzichtig lostikken?

snelle paint:
't is pas sport as dr benzine in mot! http://www.youtube.com/watch?v=qsRncRwKvWY
pi_110639500
Theoretisch ja. Bij de andere beslagen lukte dat prima.
Bij deze deurbeslag had de schilder twee idiote fouten gemaakt:
De buitenbeslag op de kletsnatte verf gemonteerd en aan de binnenkant de stalen frame met grof geweld vast geschroefd (die frame zat 2 mm in de meranti-houten deur verzonken en natte verf).
Over die frame zit dan weer een afdekschild.
Voorzichtig los tikken lukte niet. Zelfs redelijk hameren werkte niet. Ik had geen zin om de deur te mollen om alsnog de deur te repareren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')