quote:
Op vrijdag 9 september 2011 12:32 schreef muhahaha het volgende:Andere auto is altijd even wennen. De koppeling is net wat stroever/makkelijker en het rempedaal reageert anders. Kwestie van even proeven en dan gaan

Zeker maar dat is niet het enige. Ik heb in totaal in een stuk of 30 auto's gereden en wat mij opvalt is dat voornamelijk de koppeling, rem- en gaspedaal enorm kunnen verschillen.
De koppeling trap je bij oudere auto's stroef in. Het kost redelijk wat kracht. Echter kan je hem wel heerlijk op laten komen waardoor je het gevoel hebt perfecte controle te hebben.
Ik heb gemerkt dat bij oude auto's de rem redelijk goed gedoseerd kan worden, met andere woorden; je moet hem relatief ver intrappen, en kun je zodoende heb je de remkracht erg goed onder controle doordat het met kleine stapjes gaat. Dit vertaalt zich in het ver moeten indrukken van het pedaal voordat je een resultaat ziet.
Het gaspedaal echter is zeer gevoelig en hoeft dus niet ver ingetrapt te worden.
Dan de nieuwe auto's
De koppeling intrappen voelt als het in elkaar stampen van een hoop vla. Je glijdt er zo doorheen. De koppeling ingetrapt houden kost nagenoeg geen moeite. Op laten komen gaat ook lekker.
Het remmen luistert erg nauw. Dit is superstrak afgesteld. Het aaien van het rempedaal resulteert al in een het gevoel dat de moter afslaat. Hiermee doel ik op het schokken. Wel erg prettig als je dit onder de knie hebt.
Het gaspedaal daarentegen moet redelijk ingetrapt worden voordat je resultaat hebt.
De eerste keren dat ik in een nieuwe auto reed, was dit best even wennen, omdat dit in mijn oude vertrouwde auto (323f, waar ik er inmiddels aan mijn 5e bezig ben) 'het oude rijden' van toepassing is.
Later viel mij op dat dit op de meeste oudere auto's van toepassing is, en dat de nieuwere wagens een soepele koppeling- rempedaal hebben, en een beter doseerbaar gaspedaal.
Kan prima gelegen hebben aan de auto's waar ik in gereden heb. De oude waren allemaal Japanners en de nieuwe allemaal Duitse wagens, maar dit is wel wat ik ervaren heb met ongeveer 30 auto's