Een goed voorbeeld, mits geen hoax (je weet immers maar nooit), van een stukje onschuldige technologie dat een bepaalde tijd na de introductie als een verbetering voor de maatschappij een ander, privacyschendend doel gaat dienen. Iets waar onze vrienden uit BNW en TRU ons al die tijd voor gewaarschuwd hadden.quote:De Amsterdamse politie scant straks alle voertuigen die de stad binnenkomen. Dat gebeurt met de camera's die bedoeld zijn om te controleren of geen vervuilende vrachtwagens de stad inrijden. Vanaf eind dit jaar worden de beelden ook gebruikt bij de aanpak van overlastgevende taxichauffeurs en jeugdige criminelen.
Met het systematische gebruik van gescande kentekens voor opsporing, gaat een langgekoesterde wens van hoofdcommissaris Bernard Welten in vervulling: de realisatie van een 'digitale slotgracht' rond de stad.
Op dit moment mag de politie nummerplaatherkenning slechts op incidentele basis inzetten voor opsporing. Recent gebeurde dat bijvoorbeeld op de toegangswegen naar verschillende vechtsportgala's in de stad waar de politie een samenscholing van criminelen verwachtte.
De woordvoerder van burgemeester Eberhard van der Laan laat weten dat de beelden in de toekomst ook voor andere doeleinden kunnen gaan worden gebruikt, zoals het traceren van daders van gewapende overvallen.
Burgemeester Eberhard van der Laan ziet daarvoor 'geen juridische belemmeringen'. Uit recent onderzoek van de politie is gebleken dat het gebruik ook technisch en financieel haalbaar is. (Hugo Logtenberg)
En zo is het maar net toch? Met die onvoorspelbare, betuttelende, slecht geïnformeerde en/of buiten de realiteit levende overheid zie ik in pak 'm beet 10 jaar enkele van die geschetste doemscenario's nog realiteit worden ook. En ik ben geeneens zo'n Illuminati-freak of aluhoedjesdrager, verre van zelfsquote:Vandaag wordt uw DNA "veilig opgeslagen op een plek waar niet iedereen zomaar bij kan", morgen wordt u opgepakt vanwege een afwijkend DNA-profiel. Elektronisch patiëntendossier? Alleen voor artsen, totdat iemand meer brood ziet in deze fijne infrastructuur en er gebruik van maakt om uw zorgverzekering op te blazen. U wilt meer voorbeelden? Wat dacht u van de vingerafdrukken in uw paspoort? De beelden van de bodyscanner? De gegevens van de belastingdienst die oh zo veilig zijn opgeslagen achter een betrouwbaar overheidscertificaat? Het beslist kraakvrije OV-Chipkaartsysteem waarop van dag tot dag wordt bijgehouden hoe, wanneer en hoe vaak u van A naar B reist? Kan op een dag allemaal worden gebruikt om een "digitale slotgracht" om het leven van de burger te leggen. Het hangt er maar net vanaf welke gek aan de macht is.
Met een regering die op zijn laatst elke vier jaar wisselt weet je maar nooit welke mongool aan je gegevens kan komenquote:Op woensdag 7 september 2011 15:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
I really don't care.. Zolang ik niks crimineels doe, gebeurt er ook niks met mij...
Oftwel, wie niks te verbergen heeft, heeft niks te vrezen.quote:Op woensdag 7 september 2011 15:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
I really don't care.. Zolang ik niks crimineels doe, gebeurt er ook niks met mij...
Het kan zijn? Dat IS gewoon zo, daar is geen twijfel over hoor, hoe groter de database voor dit soort zaken, hoe groter de kans op "false positives".quote:Op woensdag 7 september 2011 15:25 schreef Stephan1237 het volgende:
Het kan zijn dat ik over een aantal jaar in de regering zit. Het kan zijn dat we over een week een atoombom van Iran op ons landje krijgt. Het kan zijn dat we over een maand een watersnoodramp hebben. Het kan, het kan ... Als je zo gaat denken
Maar als dit soort systemen niet waterdicht zijn is de kans op misbruik van jouw informatie of misschien zelfs identiteit ook een optie.. Skimmen (pinpasfraude) gebeurt bijvoorbeeld ook gewoon nog dagelijks.quote:Op woensdag 7 september 2011 15:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wetten kunnen veranderen.quote:Op woensdag 7 september 2011 15:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Niet eens nodig, waarschijnlijk staan er in de APV van jouw stad al genoeg zaken die niet mogen, maar je wel doet.quote:
En daarbij past perfect mijn voorbeeld :quote:Op woensdag 7 september 2011 15:27 schreef Casos het volgende:
[..]
Het kan zijn? Dat IS gewoon zo, daar is geen twijfel over hoor, hoe groter de database voor dit soort zaken, hoe groter de kans op "false positives".
quote:Op woensdag 7 september 2011 15:32 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
En daarbij past perfect mijn voorbeeld :
Het kan zijn dat ik over een aantal jaar in de regering zit. Het kan zijn dat we over een week een atoombom van Iran op ons landje krijgt. Het kan zijn dat we over een maand een watersnoodramp hebben. Het kan, het kan ... Als je zo gaat denken
Flut instelling. het gaat om onze privacyquote:Op woensdag 7 september 2011 15:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat is jouw mening over regeringen die op zijn langst vier jaar zitten?quote:Op woensdag 7 september 2011 15:32 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Het kan zijn dat het false positives zijn, het kan .. het kan ook zijn dat ik morgen overreden worden door een voertuig.
Ain't that the TRUTHquote:Op woensdag 7 september 2011 15:35 schreef Bastard het volgende:
Alle waarheid start in BNW
Maar je hoort het steeds vaker, privacy opofferen voor (schijn)veiligheid. Onderwijl kunnen ze jou altijd en overal in de gaten houden ook al doe je nooit iets verkeerd.
Verkeerde zaak?
De kans op elk van die gebeurtenissen verschilt nogal, denk je niet?quote:Op woensdag 7 september 2011 15:32 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Het kan zijn dat het false positives zijn, het kan .. het kan ook zijn dat ik morgen overreden worden door een voertuig.
Maar die gegevens kunnen toch alleen maar per gerechterlijk bevel of hoe je dat noemt worden opgevraagd? En dan dient het ook een specifiek doel, namelijk een moordzaak. Da's wat anders dan lukraak informatie verzamelen om dat tegen de personen in kwestie te gebruiken, terwijl ze daar vaak zelf geen weet van hebben.quote:Op woensdag 7 september 2011 15:45 schreef RM-rf het volgende:
(bv in de Deventer moordzaak uit 1999 vormde GSM-locatiegegevens een belangrijk bewijs)
Da's een deel van het probleem juist. Al ga je er in je meest naïeve bui vanuit dat de overheid écht het beste met de burger voor heeft, zijn er alsnog derde partijen die lekken vinden en misbruik hiervan zullen maken.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, nu maken we de assumptie dat de overheid in staat is een systeem voor bewaking en koppeling van beveiligingscamera's, gezichtsherkenning, GSM locatie gegevens, etc etc goed aan elkaar te koppelen en vlekkeloos aan het werk te krijgen...
Denk dat dit een grote illusie is.
Omdat de overheid teveel geld heeft en ambtenaren die hier op geilen en wat te doen willen hebben, hun budget moet op, anders krijgen ze volgend jaar minder, en de politiek wil wat doen omdat ze menen dat ze wat moeten doen.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:31 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Da's een deel van het probleem juist. Al ga je er in je meest naïeve bui vanuit dat de overheid écht het beste met de burger voor heeft, zijn er alsnog derde partijen die lekken vinden en misbruik hiervan zullen maken.
Een overheid die én het beste met de burger voor heeft én waarbij alle systemen om dit te waarborgen feilloos op elkaar zijn aangesloten is een utopie, dus waarom probeert men dit dan alsnog?
Da's wel een bevredigend antwoord, mjaquote:Op woensdag 7 september 2011 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat de overheid teveel geld heeft en ambtenaren die hier op geilen en wat te doen willen hebben, hun budget moet op, anders krijgen ze volgend jaar minder, en de politiek wil wat doen omdat ze menen dat ze wat moeten doen.
Het is geen complot, het is belangetjes, budget, knaken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |