abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101673675
Waarschuwing vooraf: Serieus topic, vind je het te lang van stof, druk dan Ctrl + W en sluit deze tab.

Via GeenStijl zag ik dit bericht in het Parool:

quote:
De Amsterdamse politie scant straks alle voertuigen die de stad binnenkomen. Dat gebeurt met de camera's die bedoeld zijn om te controleren of geen vervuilende vrachtwagens de stad inrijden. Vanaf eind dit jaar worden de beelden ook gebruikt bij de aanpak van overlastgevende taxichauffeurs en jeugdige criminelen.

Met het systematische gebruik van gescande kentekens voor opsporing, gaat een langgekoesterde wens van hoofdcommissaris Bernard Welten in vervulling: de realisatie van een 'digitale slotgracht' rond de stad.

Op dit moment mag de politie nummerplaatherkenning slechts op incidentele basis inzetten voor opsporing. Recent gebeurde dat bijvoorbeeld op de toegangswegen naar verschillende vechtsportgala's in de stad waar de politie een samenscholing van criminelen verwachtte.

De woordvoerder van burgemeester Eberhard van der Laan laat weten dat de beelden in de toekomst ook voor andere doeleinden kunnen gaan worden gebruikt, zoals het traceren van daders van gewapende overvallen.

Burgemeester Eberhard van der Laan ziet daarvoor 'geen juridische belemmeringen'. Uit recent onderzoek van de politie is gebleken dat het gebruik ook technisch en financieel haalbaar is. (Hugo Logtenberg)
Een goed voorbeeld, mits geen hoax (je weet immers maar nooit), van een stukje onschuldige technologie dat een bepaalde tijd na de introductie als een verbetering voor de maatschappij een ander, privacyschendend doel gaat dienen. Iets waar onze vrienden uit BNW en TRU ons al die tijd voor gewaarschuwd hadden.

Een treffend stukje van GeenStijl nog:

quote:
Vandaag wordt uw DNA "veilig opgeslagen op een plek waar niet iedereen zomaar bij kan", morgen wordt u opgepakt vanwege een afwijkend DNA-profiel. Elektronisch patiëntendossier? Alleen voor artsen, totdat iemand meer brood ziet in deze fijne infrastructuur en er gebruik van maakt om uw zorgverzekering op te blazen. U wilt meer voorbeelden? Wat dacht u van de vingerafdrukken in uw paspoort? De beelden van de bodyscanner? De gegevens van de belastingdienst die oh zo veilig zijn opgeslagen achter een betrouwbaar overheidscertificaat? Het beslist kraakvrije OV-Chipkaartsysteem waarop van dag tot dag wordt bijgehouden hoe, wanneer en hoe vaak u van A naar B reist? Kan op een dag allemaal worden gebruikt om een "digitale slotgracht" om het leven van de burger te leggen. Het hangt er maar net vanaf welke gek aan de macht is.
En zo is het maar net toch? Met die onvoorspelbare, betuttelende, slecht geïnformeerde en/of buiten de realiteit levende overheid zie ik in pak 'm beet 10 jaar enkele van die geschetste doemscenario's nog realiteit worden ook. En ik ben geeneens zo'n Illuminati-freak of aluhoedjesdrager, verre van zelfs :').

Ik ben oprecht benieuwd wat ons het komend decennium te wachten staat op dat gebied.
De BNW- en TRU-users die ik altijd voor gek uitmaakte krijgen héél misschien nog gelijk ook.

[ Bericht 6% gewijzigd door LudoSanders op 08-09-2011 10:24:32 (Bagger OP) ]
  woensdag 7 september 2011 @ 15:16:59 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_101673755
Dit was allang geen BNW-verhaal meer. De voorbeelden liggen voor het oprapen.
pi_101673892
I really don't care.. Zolang ik niks crimineels doe, gebeurt er ook niks met mij...
pi_101673967
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
I really don't care.. Zolang ik niks crimineels doe, gebeurt er ook niks met mij...
Met een regering die op zijn laatst elke vier jaar wisselt weet je maar nooit welke mongool aan je gegevens kan komen
Ga weg
pi_101673981
quote:
Oftwel, wie niks te verbergen heeft, heeft niks te vrezen.

Je vergeet alleen dat JIJ denkt niets te verbergen te hebben, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom, waarom die database denkt dat jij wat te verbergen heeft. En hoe meer info daar inkomt, hoe groter de kans dat jij wat te verbergen hebt. En tegen die tijd is het veel en veel te laat.
pi_101674017
Het kan zijn dat ik over een aantal jaar in de regering zit. Het kan zijn dat we over een week een atoombom van Iran op ons landje krijgt. Het kan zijn dat we over een maand een watersnoodramp hebben. Het kan, het kan ... Als je zo gaat denken
pi_101674096
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:25 schreef Stephan1237 het volgende:
Het kan zijn dat ik over een aantal jaar in de regering zit. Het kan zijn dat we over een week een atoombom van Iran op ons landje krijgt. Het kan zijn dat we over een maand een watersnoodramp hebben. Het kan, het kan ... Als je zo gaat denken
Het kan zijn? Dat IS gewoon zo, daar is geen twijfel over hoor, hoe groter de database voor dit soort zaken, hoe groter de kans op "false positives".
pi_101674158
quote:
Maar als dit soort systemen niet waterdicht zijn is de kans op misbruik van jouw informatie of misschien zelfs identiteit ook een optie.. Skimmen (pinpasfraude) gebeurt bijvoorbeeld ook gewoon nog dagelijks.

En er kleeft nog een ethisch vraagstuk aan, moet 'men' wel in zo'n samenleving willen/kunnen leven? Kijk, dat de kans dat Nederland een politiestaat o.i.d. wordt is vrij klein, maar een selecte groep mensen (en misschien zelfs bedrijven) die over jouw persoonlijke gegevens beschikken en aan de hand hiervan allerlei fratsen (zoals in het 1e bericht dus) in de toekomst kunnen uithalen vind ik niet echt zo'n heel relaxt gevoel :'). Je kan je eigen gegevens zelf nieteens inzien, laat staan wie hierover beschikt.
pi_101674205
quote:
Wetten kunnen veranderen.
pi_101674251
quote:
7s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Wetten kunnen veranderen.
Niet eens nodig, waarschijnlijk staan er in de APV van jouw stad al genoeg zaken die niet mogen, maar je wel doet.
pi_101674263
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:27 schreef Casos het volgende:

[..]

Het kan zijn? Dat IS gewoon zo, daar is geen twijfel over hoor, hoe groter de database voor dit soort zaken, hoe groter de kans op "false positives".
En daarbij past perfect mijn voorbeeld :

Het kan zijn dat het false positives zijn, het kan .. het kan ook zijn dat ik morgen overreden worden door een voertuig.
pi_101674295
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:32 schreef Stephan1237 het volgende:

[..]

:|W
pi_101674333
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:33 schreef Casos het volgende:

[..]

:|W
  woensdag 7 september 2011 @ 15:35:04 #14
8372 Bastard
Persona non grata
pi_101674341
Alle waarheid start in BNW *)

Maar je hoort het steeds vaker, privacy opofferen voor (schijn)veiligheid. Onderwijl kunnen ze jou altijd en overal in de gaten houden ook al doe je nooit iets verkeerd.
Verkeerde zaak?
The truth was in here.
  woensdag 7 september 2011 @ 15:35:21 #15
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_101674350
quote:
Flut instelling. het gaat om onze privacy :)
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_101674362
quote:

[..]

Het kan zijn dat het false positives zijn, het kan .. het kan ook zijn dat ik morgen overreden worden door een voertuig.
Wat is jouw mening over regeringen die op zijn langst vier jaar zitten?
Ga weg
pi_101674394
quote:
14s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:35 schreef Bastard het volgende:
Alle waarheid start in BNW *)
Maar je hoort het steeds vaker, privacy opofferen voor (schijn)veiligheid. Onderwijl kunnen ze jou altijd en overal in de gaten houden ook al doe je nooit iets verkeerd.
Verkeerde zaak?
Ain't that the TRUTH ;)
pi_101674493
quote:

[..]

De kans op elk van die gebeurtenissen verschilt nogal, denk je niet?

En wat zeg je nu eigenlijk, dat men niet meer moet nadenken over de toekomst om eventuele narigheden te kunnen voorkomen, opdat er zoveel dingen kunnen gebeuren?
pi_101674692
Natuurlijk zijn zulke technieken vooral bedoeld om heel goed in de gaten te houden wie waar op welk moment rijd...

enkel, dat is eigenlijk het nummerbord an sich al, zelfs het gegeven dat er strikte 'bevolkingsregisters' bijgehouden worden was niet altijd zo maar is ook pas rond 1800 ontstaan en hangt ook samen met een steds verder ontwikkelende technologische kennis en ook de wens een bevolking te 'controleren'....

Overigens, het scannen van nummerborden van auto's valt best nog mee.... véél effectiever kan men dit bv doen door de overheid direkte toegang te geven tot GSM-mastgegevens...
dat geeft een nóg véél exactere bepaling waar wie op welk moment was... en ook daarvan is het al een tiental jaar zo dat mensen soms zelfs opgesloten of veroordeld worden op basis van GSM-locatiegegevens omdat ze op een specifiek moment ergens aanwezig bleken te zijn geweest . (bv in de Deventer moordzaak uit 1999 vormde GSM-locatiegegevens een belangrijk bewijs)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 7 september 2011 @ 15:50:34 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101674886
Nummerborden automatisch uitlezen is old hat, gezichtsherkenning is al jaren de standaard, zo worden notoire zwartrijders in trams opgespoord bv, en was de politie in london zo goed in staat de plunderaars te vinden en te pakken.
Technisch gezien kan er al veeeel meer dan nummerborden uitlezen, maar de NL politie mag niet zoveel van de overheid.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101676087
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:45 schreef RM-rf het volgende:
(bv in de Deventer moordzaak uit 1999 vormde GSM-locatiegegevens een belangrijk bewijs)
Maar die gegevens kunnen toch alleen maar per gerechterlijk bevel of hoe je dat noemt worden opgevraagd? En dan dient het ook een specifiek doel, namelijk een moordzaak. Da's wat anders dan lukraak informatie verzamelen om dat tegen de personen in kwestie te gebruiken, terwijl ze daar vaak zelf geen weet van hebben.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:24:25 #22
45206 Pietverdriet
pi_101676258
Maar goed, nu maken we de assumptie dat de overheid in staat is een systeem voor bewaking en koppeling van beveiligingscamera's, gezichtsherkenning, GSM locatie gegevens, etc etc goed aan elkaar te koppelen en vlekkeloos aan het werk te krijgen...
Denk dat dit een grote illusie is.
pi_101676574
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, nu maken we de assumptie dat de overheid in staat is een systeem voor bewaking en koppeling van beveiligingscamera's, gezichtsherkenning, GSM locatie gegevens, etc etc goed aan elkaar te koppelen en vlekkeloos aan het werk te krijgen...
Denk dat dit een grote illusie is.
Da's een deel van het probleem juist. Al ga je er in je meest naïeve bui vanuit dat de overheid écht het beste met de burger voor heeft, zijn er alsnog derde partijen die lekken vinden en misbruik hiervan zullen maken.

Een overheid die én het beste met de burger voor heeft én waarbij alle systemen om dit te waarborgen feilloos op elkaar zijn aangesloten is een utopie, dus waarom probeert men dit dan alsnog? :')
  woensdag 7 september 2011 @ 16:46:50 #24
45206 Pietverdriet
pi_101677167
quote:
11s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:31 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Da's een deel van het probleem juist. Al ga je er in je meest naïeve bui vanuit dat de overheid écht het beste met de burger voor heeft, zijn er alsnog derde partijen die lekken vinden en misbruik hiervan zullen maken.

Een overheid die én het beste met de burger voor heeft én waarbij alle systemen om dit te waarborgen feilloos op elkaar zijn aangesloten is een utopie, dus waarom probeert men dit dan alsnog? :')
Omdat de overheid teveel geld heeft en ambtenaren die hier op geilen en wat te doen willen hebben, hun budget moet op, anders krijgen ze volgend jaar minder, en de politiek wil wat doen omdat ze menen dat ze wat moeten doen.

Het is geen complot, het is belangetjes, budget, knaken
pi_101677753
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat de overheid teveel geld heeft en ambtenaren die hier op geilen en wat te doen willen hebben, hun budget moet op, anders krijgen ze volgend jaar minder, en de politiek wil wat doen omdat ze menen dat ze wat moeten doen.

Het is geen complot, het is belangetjes, budget, knaken
Da's wel een bevredigend antwoord, mja :'). Of nouja, of dat het goede woord is.. Waarom wordt alle (verspilde) tijd, moeite en geld dan niet gestopt in iets dat écht werkt? Dat had ook allang gerealiseerd kunnen zijn ondertussen dan. Zoiets als DNA spray, bewezen dat het werkt en niet-kwaadwillenden hebben er geen last van. Het kán dus wel :').
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')