abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101659105
Wat?

Spinning is een indoor fietstraining, ontwikkeld door de Amerikaan Johnny G.

Spinning doe je op een speciale fiets met een vliegwiel. Met dit constant doordraaiende 25 a 30 kilo wegende wiel heb je controle over de intensiteit van je eigen training. Met een knop die de remblokken harder of juist minder stevig tegen je wiel duwt regel je je eigen weerstand. Zo kan je tijdens een Spinning workout niet alleen vlakke wegen simuleren, maar ook uitdagende heuveltjes, pittige bergen en zinderende afdalingen.

Niet alleen je weerstand is variabel, ook je tempo wisselt regelmatig. Beheerste klimmen worden afgewisseld met felle sprintjes. En op een lekkere afdaling kan maar zo een vlakke weg met wind tegen volgen. Het is veelal de muziek die je tempo aangeeft. De beats zwepen je op tot je geen druppel zweet meer over hebt.

Voor wie?

Spinning is een workout voor alle leeftijden en voor mannen en vrouwen. Om fatsoenlijk op een Spinningbike te kunnen zitten is je lichaamslengte tussen de pakweg 1.60 m en de 1.95. Hoewel de zadelhoogte van de fiets verstelbaar is kunnen mensen die kleiner of groter zijn vaak niet meer correct zitten.
Basisconditie is mooi meegenomen, maar geen vereiste. Door de weerstandsknop op de fiets ben je immers de baas over je eigen training. Even uitblazen? Prima. Draai wat weerstand weg, blijf trappen en laat je ademhaling weer regelmatig worden.

Voor wie niet?

Mensen met blessures en/of hartklachten kunnen zonder goedkeuring van een arts niet aan een Spinningles meedoen. De training is intensief en je hartslag zal behoorlijk hoog worden. En dat is prima, zolang je gezond bent.

Waarom?

Spinning doet wonderen voor je conditie en je hart/longfunctie. Probeer twee keer per week mee te doen en je zal aanmerkelijk fitter worden. Hoe je dat merkt? Voor je het weet doe je ineens in een les van een uur álle oefeningen mee. Je merkt dat je sneller herstelt na een flinke inspanning. En je slaapt als een roosje. Je kweekt bovenbeenspieren, strakkere billen en welgevormde kuiten.
Los daarvan is het gewoon ontzettend lekker om te vóelen dat je hard aan het werk bent. Het groepsverband maakt dat alleen maar leuker. Vanuit je ooghoeken zie je je 'competitie'. Je zoekt je eigen grens en wat geeft het dan een ontzettende boost als je daar nét overheen weet te gaan.

Soorten lessen

Sommige sportcentra hebben de luxe dat ze verschilende soorten Spinning lessen op het rooster hebben staan. Grofweg kan je dan hieruit kiezen:

Interval:

Hier draait het om tempo, ritme en timing. Het is een pittige les waarbij je hartslag varieert tussen de 65 en 92 % Het doel van een les als deze is het verbeteren van je conditie; m.a.w. het versnellen van je hersteltijd na inspanning.

Strength:
Op 75 tot 85 % van je hartslag gebruik je deze les om je spieren te ontwikkelen. Je hebt een heel constante pedaalslag met flink wat weerstand. Je probeert hier tempo te rijden op onprettig aanvoelende weerstanden. Daardoor wordt je lactaatopslagvermogen groter. Klinkt ingewikkeld, maar het betekent niets anders dan dat het langer zal gaan duren voor je verzuurt.

Endurance:
Je hartslag ligt tussen de 65 en 75 % terwijl je je uithoudingsvermogen traint. Je probeert een prettig tempo lang vol te houden, waardoor je niet alleen vet verbrandt, maar ook mentaal aan het trainen bent: je moet voortdurend je tempo vast blijven houden. Je mag hooguit een paar tellen gaan staan om even je benen te strekken.

Recovery:
Dit is een hersteltraining. Op 50 tot 65 % van je hartslag werk je aan het actief herstellen van je spieren. Het is voor veel mensen een moeilijke training: je inspannen op een Spinningbike is een koud kunstje, maar rústen, dat is heel wat lastiger. Je moet een endurancerit eigenlijk zien als een meditatie op de fiets.

Race day:
Een tijdrit op 80 tot 92% van je maximale hartslag. Aan een les als deze kan je alleen meedoen als je honderd procent fit bent, want het is een rit met continue hoge hartslagen. Het is een alles-of-niets-ride waarin je jezelf kan laten zien wat je echt waard bent.

Het ideale Spinning trainingsprogramma bestaat uit een evenwichtige combinatie van bovenstaande rides. Maar in de praktijk blijkt dat de meeste fitnesscentra alleen intervallessen op het rooster hebben staan, omdat daar het meeste vraag naar is.

Nodig?

• Lef.
• Minstens een liter water (een halve liter vóór je training en een halve liter tijdens).
• Een handdoek om jezelf af en toe even droog te vegen ("Ja maar ik zweet nooit..." "Ha! Maar bij Spinning wel, trust me!").
• Schoenen met stevige zolen of spd schoenen (klikschoenen, zoals wielrenners die ook hebben).
• En een fietsbroek is ook zeker een aanrader, maar in het begin geen must).

Dit topic?

Voor alle Spinning-addicts, beginners of nieuwsgierigen op Fok.
Lekkere les gehad? Spierpijn? Een briljant nummer ontdekt om op te fietsen? Gesprint tot er rook van je vliegwiel kwam? Een lekkere nieuwe instructeur? Deel het hier.

Was getekend:

Webkim.
Ja doei.
pi_101659116
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 22:29 schreef Rekkie het volgende:
Is dit echt het meest recente topic over Spinning?

Wat voor schoenen gebruiken jullie?
Ik wil na jaren mountainbiken, hardlopen en voetballen nu spinning oppakken.

Ik had een paar klik-schoenen maar dit zijn na jaren MTB verrot en niet geschikt meer voor dragen, laat staan voor spinning.

Is spinning met normale schoenen te doen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 22:41 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind het niet fijn. Heb SPD klikkers en wil voor spinnen écht niet meer anders. Dat geklooi altijd met die bandjes die door veelvuldig gebruik vaak halverwege de les alweer een stuk minder vast zitten. Je kunt niet goed aan de pedalen trekken... :N

Heb het lang gedaan hoor, met gewone schoenen in de bandjes, maar sinds ik klikkers heb zou ik écht niet meer terug willen... :N
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 22:53 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Ja dat had ik ook met mountainbiken....

Aan de andere kant, om te beginnen en om eerst aan te zien of ik het wel leuk vind, kan ik het dus best wel proberen met de gewone schoenen en als het bevalt, SPD's aanschaffen.
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 september 2011 23:24 schreef Adelante het volgende:

[..]

Geloof me na een aantal lessen wil je snel over op SPD's :Y
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 23:26 schreef motorbloempje het volgende:
Spinning hier in Hull waar ik sinds kort woon is eigenlijk wel om te janken zo slecht.
De eerste les was helemaal verschrikkelijk, maar sinds die sportschool de goedkoopste én enige in de buurt is die het aanbiedt heb ik inmiddels mijn weg wel een beetje gevonden en doe ik voor een deel ook wat me goed dunkt. Als de fitnesszaal zelf spinningfietsen had gehad, was ik mijn eigen lessen gaan fietsen.

Van fatsoenlijke opbouw en het nut van rpm hebben ze nooit gehoord. Van techniek ook niet.

;(
Ja doei.
pi_101659180
Reeks maken?

Deeltje 2 in de OP?

;)
pi_101659220
Had eigenlijk automatisch een reeks moeten worden }:|
Ja doei.
pi_101659253
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 00:11 schreef motorbloempje het volgende:
Had eigenlijk automatisch een reeks moeten worden }:|
:Y
pi_101659333
Prachtig..... !!!
pi_101659372
*stil*
Ja doei.
pi_101688899
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen spinning en rpm?

Onze spinninginstructeur werd eenmalig vervangen door een rpm-instructeur. Behalve net iets andere manieren om je stuur vast te houden en wat ballet-achtige oefeningen aan het einde van de les (waarbij ik van schrik per ongeluk twee keer hetzelfde been rekte), kan ik het niet zeggen. En met rpm mag je blijkbaar wel stuiterend als een tennisbal op je zadel zitten? Terwijl dat bij spinning uit den boze is... of ging het om dat hysterische 'sneller, sneller'-geschreeuw?
pi_101689033
:') het lijkt me dat je uberhaupt niet mag bouncen op je zadel... ook iets waar ik me hier zo aan erger, die docenten zitten toch te bouncen.

Vandaag ook weer duidelijk te zien dat ze (de slechtste instructrice) zogenaamd meedeed, maar de weerstand stond echt véél te laag, zó jammer vind ik dat... En schreeuwen, als een viswijf ;( maar goed nieuws! Vanaf over twee weken doet ze alleen nog maar de maandag lessen, en dan ga ik toch nooit _O_ *)

RPM werkt met releases, enkele weken lang dezelfde muziek/release met dezelfde oefeningen en dan weer opbouwen zeg maar. Als het goed is kun je meer aan tegen het einde van de release, zeg maar. Maar ik zal XM eens naar dit topic slepen :P Die weet dat vast wel.

Spinning werkt niet echt met een 'schema', als in dat elke les weer anders is/kan zijn.
Ja doei.
pi_101690563
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 21:13 schreef motorbloempje het volgende:
:') het lijkt me dat je uberhaupt niet mag bouncen op je zadel... ook iets waar ik me hier zo aan erger, die docenten zitten toch te bouncen.

Vandaag ook weer duidelijk te zien dat ze (de slechtste instructrice) zogenaamd meedeed, maar de weerstand stond echt véél te laag, zó jammer vind ik dat... En schreeuwen, als een viswijf ;( maar goed nieuws! Vanaf over twee weken doet ze alleen nog maar de maandag lessen, en dan ga ik toch nooit _O_ *)

RPM werkt met releases, enkele weken lang dezelfde muziek/release met dezelfde oefeningen en dan weer opbouwen zeg maar. Als het goed is kun je meer aan tegen het einde van de release, zeg maar. Maar ik zal XM eens naar dit topic slepen :P Die weet dat vast wel.

Spinning werkt niet echt met een 'schema', als in dat elke les weer anders is/kan zijn.
Hmm, wij hebben met spinning om de 6 weken ook een nieuwe cd die dan ook zoetjesaan wordt opgebouwd. Die cd wordt samengesteld door de instructeurs. Maar 'fysiek' zou er dus geen verschil moeten zijn?

Ik vond dat gebons echt bizar. Het is het eerste wat ze je gewoonlijk afleren... Ik krijg overigens kramp als ik de weerstand te laag heb staan, dus ik weigerde mee te stuiteren.
pi_101690795
Stuiteren, bouncen???

Que?
pi_101690842
Als je versnelt en je weerstand staat te laag, dan ga je stuiteren op je zadel. Dat is dus niet de bedoeling. Je weerstand moet zó staan dat je wel fatsoenlijk kunt trappen (ook snel), maar je niet op je zadel stuitert.
Ja doei.
pi_101691255
Oh de te lage versnelling bij echt fietsen :D
Potverdorie dat had ik zelf ook kunnen verzinnen... _O-
  woensdag 7 september 2011 @ 23:08:53 #14
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_101694682
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 21:13 schreef motorbloempje het volgende:

Klopt. Je fietst een kwartaal lang 1 release, met dezelfde liedjes, vaste opbouw en dezelfde choreografie. De choreografie is vaak wat 'kalmer' dan bij spinning, waar je vaker dingen hebt als 2 sec staan, 2 sec zitten, etc etc. RPM is voor mijn gevoel veel meer gebaseerd op weerstands- en tempoverschillen. Tuurlijk wissel je staan en zitten af, maar het is niet dat staan/zitten/staan/zitten/staan/zitten in hoog tempo.

Elk kwartaal wisselt de release dus en heb je weer andere muziek en een andere choreografie. De opbouw in de zwaarte van nummers is wel altijd hetzelfde.

De opbouw is als volgt:

Track 1: warming up
Track 2: rechte weg met 'vals plat', dus lichte stijging
Track 3: interval (zwaar!)
Track 4: mixed terrain (stukje klimmen, versnelling, lichte weerstand)
Track 5: interval (zwaaaaaaaaaar, heftigste track van de les)
Track 6: race (minder weerstand, hoog tempo)
Track 7: interval (zwaar!)
Track 8: cooling down (uitfietsen)
Track 9: stretch

Voordelen:

- Je weet wat je kan verwachten, want je weet dat de nummers 3,5 en 7 het zwaarst zijn. Daardoor kan je wel heel goed je energie verdelen.
- Je merkt progressie (aan eind van 't kwartaal fiets je de release (als het goed is!) een stuk makkelijker)
- Je merkt of je op een 'normaal' moment vermoeid wordt of juist nog energie over hebt, dat kan erg prettig zijn als je op wat voor manier dan ook 'blessuregevoelig' bent.
- De 'leukheid' van een les is veel minder docent- of muziek-afhankelijk

Nadelen:

- Dezelfde muziek gaat op een gegeven moment wel vervelen. Veel sportscholen (waaronder ook de mijne) gaan na een week of 8 'mixen'. Dat betekent dat ze uit alle oude releases een les samenstellen. Dan is de docent wel ineens bepalend. Als je er eentje hebt die van rock houdt, fiets je een heel ander soort les dan wanneer je een docent treft die meer van de betere stampnummers houdt.
- Je kan een release treffen met nummers die je écht niet aanspreken. Dan zijn 2 maanden best lang en is het moeilijk om jezelf te motiveren om te gaan.

Ik doe zelf vanwege gezondheidsredenen aan RPM omdat het voor mij heel belangrijk is om te merken of een les 'goed' gaat of dat ik rustig aan moet doen. Ik heb ook wel eens spinning gedaan, maar omdat iedere les anders is, kan het me dan gebeuren dat ik bij het 4e nummer er al helemaal doorheen zit en daar de volgende dag de rekening voor krijg, fysiek gezien. Een docent kan bijvoorbeeld 2 of 3 zware nummers achter elkaar doen. Dat heb je bij RPM nooit.

Naja, dat was het wel eigenlijk :).

Edit: oh en bouncen is ook not done bij RPM :N. Hysterisch geschreeuw hoort er ook niet bij, dat ligt echt aan je docent dan.

[ Bericht 3% gewijzigd door XcUZ_Me op 07-09-2011 23:18:38 ]
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_101705862
Vanavond weer. Normaal ging ik nooit zo vaak, maar de lessen zijn hier korter en wat minder intensief. Wel halen ze het in hun harses om de cv aan te zetten in de zalen :') ;( huuu
Ja doei.
pi_103937068
Gisteren voor de eerste keer eens een lesje genomen...
s p i e r p i j n
pi_103937626
Haha, welkom bij de club! _O_
Ja doei.
pi_135850028
KICK :@

Gister voor het eerst gedaan maar nu lichte schuurplekken bij mijn bovenbenen ;( is dit normaal of komt dat omdat je een broekje nodig hebt?
pi_147243766
Ik wil dit ook gaan doen, ter vervanging van het buiten fietsen in de koude maanden.
Ben alleen nog nooit in een sportschool geweest.

Eerst afspraak maken voor introductie ofzo?
pi_147243828
Ligt eraan of je losse lessen kan doen zonder introductie :)
Ja doei.
pi_147244020
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 12:05 schreef motorbloempje het volgende:
Ligt eraan of je losse lessen kan doen zonder introductie :)
Al die sites zijn zo onduidelijk :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')