http://www.powned.tv/nieu(...)tglijders_hille.htmlquote:Premier Mark Rutte moet vandaag nog opheldering verschaffen over de uitspraken van minister Hans Hillen van Defensie over de politietrainingsmissie in Kunduz. Hillen had in een interview met Vrij Nederland onder meer gezegd dat dit vooral een militaire, in plaats van een civiele missie is.
GroenLinks en D66 eisen dat Rutte afstand neemt van de uitlatingen en de 'blunder' van Hillen herstelt. "Hillen veroorzaakt steeds opnieuw onrust", stelt D66-leider Alexander Pechtold. "Een minister van Defensie die de medeverantwoordelijkheid draagt voor de uitvoering van een missie en een forse bezuinigingsoperatie moet leiden, doet er goed aan zo veel mogelijk de rust te bewaren. Het is niet de eerste keer dat Hillen wordt teruggefloten. We kunnen zijn verbale uitglijders missen als kiespijn."
GroenLinks
In een reactie stelde Hillen dat hij niet doelde op het karakter van de missie, maar op de samenstelling ervan. Fractievoorzitter Jolande Sap van GroenLinks vindt dat niet genoeg. "Die uitleg is veel te makkelijk. Hillen krijgt van ons nog het voordeel van de twijfel, maar hij zal in een Kamerdebat echt moeten laten zien dat hij leert van zijn fouten. Afhankelijk daarvan bekijken we of we hem nog kunnen steunen, maar we wegen dit niet licht. Ons geduld begint op te raken." Door de steun van GroenLinks kon de missie in Kunduz door de Kamer worden geloodst. Een eis van Sap was dat het expliciet niet om een militaire missie zou gaan.
PvdA
Ook de PvdA, de grootste oppositiepartij, vindt dat het misverstand snel moet worden weggenomen. Fractievoorzitter Job Cohen wil weten hoe het zit. "Dit is iets waar we altijd bang voor zijn geweest en dat was voor ons dan ook de reden om de missie niet te steunen." Ook de PVV, gedoogpartner van het minderheidskabinet van VVD en CDA, is tegen de missie. Hero Brinkman van die partij noemt het 'goed' dat Hillen heeft gezegd dat het een militaire missie is. "Het is een oorlogsmissie in oorlogsgebied."
Coalitie
De regeringspartijen VVD en CDA zien geen probleem in de woorden van Hillen. Volgens de partijen heeft Hillen er slechts op gewezen dat de missie door voornamelijk militairen wordt uitgevoerd en dat er geen onduidelijkheid is over het doel ervan: het opleiden van Afghaanse agenten.
Voor een debat met Hillen en Rutte over de kwestie, kreeg Sap nog onvoldoende steun. De fracties willen eerst de brief van Rutte afwachten.
Interessante stelling. Maar dan hebben ze zich er toch bewust in laten luizen, dan telt het niet vind ik. Ik kan niet geloven, zeker niet na Uruzgan, dat iemand werkelijk geloofde dat dit geen militaire missie zou worden. Als ze dat nu eens zouden toegeven.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:07 schreef Monidique het volgende:
Het is niet dat ze sprookjes willen horen, het is een politieke strategie om ervoor te zorgen dat het publiek denkt dat de regering iedereen erin geluisd heeft. Technisch gezien klopt dat natuurlijk, maar al die onzin zouden we sowieso niet hebben gehad als de partijen bij het begin al hadden gezegd: wij steunen de zinloze oorlog in Afghanistan niet.
Ik snap het zelf ook niet.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Interessante stelling. Maar dan hebben ze zich er toch bewust in laten luizen, dan telt het niet vind ik. Ik kan niet geloven, zeker niet na Uruzgan, dat iemand werkelijk geloofde dat dit geen militaire missie zou worden. Als ze dat nu eens zouden toegeven.
Ja, diezelfde GL-ers die dachten dat we met het importeren van honderdduizenden kansarme 3e-wereldbewoners een permanent multikultureel buurtfeest zouden creeren in onze achterbuurten.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:13 schreef hooibaal het volgende:
Het zou me toch echt niet verbazen als sommige Groenlinksers daadwerkelijk zo naief zijn dat ze denken dat je een stel agenten een oorlogsgebied in kan sturen zonder dat ze gaan vechten.
Sap van de andere kant lijkt me wel weer een type die dit puur uit politieke overwegingen zo heeft gespeeld, en niet uit idealistische.
't zit je wel hoog hequote:Op dinsdag 6 september 2011 19:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, diezelfde GL-ers die dachten dat we met het importeren van honderdduizenden kansarme 3e-wereldbewoners een permanent multikultureel buurtfeest zouden creeren in onze achterbuurten.
Ja, nu wel, als die dat had gedaan toen er een kamermeerderheid werd gezocht was de missie nooit doorgegaan.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.powned.tv/nieu(...)tglijders_hille.html
Hillen vertelt gewoon hoe het is, duidelijk, transparant en eerlijk.
GL heeft nog nooit in het kabinet gezeten, wil je partijen op het migratie beleid aankijken moet je toch echt bij het CDA en de VVD zijn.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, diezelfde GL-ers die dachten dat we met het importeren van honderdduizenden kansarme 3e-wereldbewoners een permanent multikultureel buurtfeest zouden creeren in onze achterbuurten.
Eh... jaquote:Op dinsdag 6 september 2011 19:13 schreef hooibaal het volgende:
Het zou me toch echt niet verbazen als sommige Groenlinksers daadwerkelijk zo naief zijn dat ze denken dat je een stel agenten een oorlogsgebied in kan sturen zonder dat ze gaan vechten.
Sap van de andere kant lijkt me wel weer een type die dit puur uit politieke overwegingen zo heeft gespeeld, en niet uit idealistische.
Wat mij betreft bestaan vredesmissies ook niet, maar het beestje moet natuurlijk een naam hebben en het klinkt wat vriendelijker voor de pacifistjes in de kamer.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:31 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ja, nu wel, als die dat had gedaan toen er een kamermeerderheid werd gezocht was de missie nooit doorgegaan.
Daarentegen is het wel degelijk een verschrikkelijke blunder.
"Ik vind het nog steeds raar dat het geen militaire missie mag heten terwijl het bijna alleen maar militairen zijn"
Mijn god en dat is dan Minister van Defensie
Dan bestaan vredesmissies ook niet zeker
Leuk, maar zoals ik al zei, de aard van de missie bepaald de benaming.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat mij betreft bestaan vredesmissies ook niet, maar het beestje moet natuurlijk een naam hebben en het klinkt wat vriendelijker voor de pacifistjes in de kamer.
Fighting for peace is like fucking for virginity.
Dat is niet helemaal waar (zie kabinet-Den Uyl).quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:33 schreef BasOne het volgende:
[..]
GL heeft nog nooit in het kabinet gezeten
Dit zal ongetwijfeld wel door blijven etteren binnen GroenLinks. In elk geval tot aan de eerstvolgende verkiezingen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:10 schreef Dwersdriever het volgende:
Het is vooral gedoe voor de eigen achterban. De aanhang van Groen Links dacht heel anders over de Kunduz-missie dan de fractie. Sap raakte dan ook aardig beschadigd door het besluit van de fractie om de regering te steunen. Nu moeten ze af en toe stoer doen om die schade te herstellen.
Een hoop onzin, gelieg en gedraai om onze F16s daar te houden.quote:
Ho Ho wel je feiten kennen het waren toch echt de VVD en de CDA die goedkope arbeiders het land binnen gehaald hebben. En juist vanuit links kwam er toen verzet vanwege het wegkapen van werkgelegenheid. Dat daarna er gezinsherenigingen zijn geweest kan dan wel weer door sociale partijen gebeurd zijn.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Juist, volstrekte zinloze missie weer.quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:49 schreef Janneke141 het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat je er nog zo'n lang lulverhaal van kan maken, maar het blijft een oorlogsgebied. Dus dat wordt vechten, want het is oorlog.
Maar dat was niet de afspraak.
We hebben daar niks te zoeken. Op geen enkele manier.
Ieder land moet gewoon eens lekker thuis blijven met hun Offensiequote:Op woensdag 7 september 2011 01:09 schreef Smoofie het volgende:
De russen had beter hun werk moeten doen in afganistian door gewoon iedereen daar neer te knallen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |