abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 september 2011 @ 16:11:01 #1
151199 tinoz
Alter Reality
pi_101634781
Dus nu mijn mozaiek projectje af is zou ik graag eindelijk willen beginnen aan het bouwen van een omgeving voor hamstertjes of andere knaagdiertjes.

Probleem is dat ik niet weet welk material te gebruiken voor het creeren van een rotsachtige omgeving. Ik dacht in de eerste instantie aan " floormate" wat makkelijk te bewerken is.

ik zou er zoiets mee willen maken , alleen dan mooier natuurlijk

Ik ben net even naar de dierenwinkel geweest maar die konden me niet 123 zeggen welk materiaal te gebruiken, ze wisten ook niet of floormate giftig zou zijn voor knaagdieren en of de diertjes er wel of niet zouden gaan knagen, ( uitproberen is not done )

Daarom de vraag :

Wat voor materiaal is geschikt voor het bouwen van een leuke omgeving voor knaagdiertjes ?

Deze vond ik wel heel mooi :

[ Bericht 5% gewijzigd door tinoz op 06-09-2011 16:51:40 ]
Save Us From Fashion !
  dinsdag 6 september 2011 @ 16:29:34 #2
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_101635440
Veel stro, of donkere holletjes. Daar houden ze van (om in te slapen). Verder een beetje parkour is ook wel fijn voor zulke beesten.
To doom or not to doom
  dinsdag 6 september 2011 @ 16:32:10 #3
151199 tinoz
Alter Reality
pi_101635531
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 16:29 schreef A-mineur het volgende:
Veel stro, of donkere holletjes. Daar houden ze van (om in te slapen). Verder een beetje parkour is ook wel fijn voor zulke beesten.
ja snap ik, maar hoe maak ik een steenachtige omgeving ? plateaus enzo ?
Save Us From Fashion !
pi_101635642
Putschuim voor de rotsen...
pi_101636079
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 16:32 schreef tinoz het volgende:

[..]

ja snap ik, maar hoe maak ik een steenachtige omgeving ? plateaus enzo ?
Volgens mij gewoon gips. Met ijzergaas model maken, bedekken met verband en dan een laag gips erover.
pi_101636210
In piepschuim of pur uitsnijden en dan er tegelvoeglijm erover heen doen (minimaal 3 lagen liefst meer, goed laten drogen tussendoor) laatste laag kleuren met latexkleurspul. je kan ook nog als laatste een laag epoxy, evt met zand erover gestrooid,erover heen doen.

zo doen ze het vaak voor reptielen terraria

dit is een voorbeeld van een knap gemaakte achterwand ( of het mooi is is een kwestie van smaak :)

http://www.reptielenforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=12584&start=60

[ Bericht 18% gewijzigd door Ra-z op 06-09-2011 16:54:22 ]
pi_101636313
waarom denken jullie dat al die dingen van hard plastic zijn?

gips vreten ze ook gewoon op hoor, net als weetikveelwatvoor smeertroep...

Denk eens aan kunsstof!
pi_101637100
Het ziet er wel heel mooi uit zeg! Maar, hou er wel rekening mee dat hamsters, muizen en andere kleine knagers precies dat zijn; knagers. In tegenstelling tot reptielen in terraria zullen ze dus altijd hun omgeving proberen te 'proeven', en met die scherpe tandjes vreten ze zich bijna overal doorheen. Plastic is lang niet altijd veilig, de dwerghamster van mijn nichtje heeft zich bv. een weg uit de grote, hard-plastic bak van zijn kooi geknaagd. Gips eten ze waarschijnlijk ook op, en schuimmateriaal al helemaal (zullen ze denk ik ook dood aan gaan). Glas, steen of zeer gladde kunststof lijken me de beste keuzes, maar is niet zo mooi natuurlijk.

Als je een natuurlijke omgeving voor ze wilt maken zou ik eerder een combinatie van een grote glazen (of hard-plastic) bak met aarde (om in te graven), grote stukken steen en/of hout aanraden. Het hout knagen ze natuurlijk wel aan, dus iets kiezen dat niet giftig is :) Misschien kun je ook iets doen met levende plantjes, of gras of zo (moet je wel regelmatig vervangen denk ik). Ben heel benieuwd wat je gaat maken!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 6 september 2011 @ 18:18:53 #9
151199 tinoz
Alter Reality
pi_101639240
Ik had het idee om verschillende plateaus te gebruiken met brugjes enzo , en een klim( bonzai ) boom die in een veldje mos stond. Nu vraag ik me af , zouden ze dat mos ook omwoelen en zoja, helpt het dan om bijv. wat gaas tussen het mos en de aarde aan te brengen ?

Verder weet ik dat hamsters vatbaar zijn voor schimmels, maar is er ook niets mogelijk als een badje omringed met droog zand waar ze droog door worden als ze uit het badje gaan ?

[ Bericht 0% gewijzigd door tinoz op 06-09-2011 18:32:36 ]
Save Us From Fashion !
  woensdag 7 september 2011 @ 12:40:39 #10
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_101669038
Hamsters mogen niet zomaar in het water. Die beestjes zijn heel vatbaar voor kou en worden dus snel verkouden als ze nat worden. Je kan ze beter een 'badje' van chinchillazand geven, daar kunnen ze lekker in graven :)
  woensdag 7 september 2011 @ 12:47:32 #11
151199 tinoz
Alter Reality
pi_101669210
ik dacht dat dat gevaarlijk was vanwege schimmel . Is warm water ook niet goed dan ?
Save Us From Fashion !
  woensdag 7 september 2011 @ 13:18:30 #12
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_101669997
Nope, hamsters mogen niet zwemmen of gewassen worden :) kijk ook maar eens hier:
http://www.dehamster.nl/faq1.html#wassen
  woensdag 7 september 2011 @ 13:23:15 #13
151199 tinoz
Alter Reality
pi_101670154
Okay thanks !!

En over de mos veldjes ?
Save Us From Fashion !
  woensdag 7 september 2011 @ 13:26:09 #14
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_101670231
Ik denk eerlijk gezegd dat er van dat mosveldje in no-time niet veel meer over zal zijn :D ze zullen het omwoelen, eraan knagen, proberen er nestjes mee te maken...lijkt me niet hamsterproof!
pi_101674425
Mos kan prima in een kooi, de ene hamster zal er aan knabbelen de andere niet. Dat geluk moet je dan maar net hebben. Hamsters alsjeblieft niet laten zwemmen, wat je ipv water kunt gebruiken is chinchillazand, ze gaan er in rollen en graven, heel leuk om te zien! :Y

Kijk hier maar eens rond http://www.das-hamsterforum.de/index.php?page=Board&boardID=137 daar vind je genoeg mensen die natuurlijke kooien hebben gebouwd. En kun je er meteen handige tips te weten komen over wat wel en niet mag aan materialen.

Kijk maar eens naar deze, hoe mooi die is geworden.

All good things are wild and free.
pi_101674531
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:23 schreef tinoz het volgende:
Okay thanks !!

En over de mos veldjes ?
't is wel een heel leuk idee, maar ik denk dat je de vernielzucht van die beestjes onderschat. Zo'n diertje zit de hele dag in dat verblijf, en krijgt z'n voer in een bakje aangeleverd. Naast slapen en eten heeft het dus tijd zat over om zijn omgeving te 'onderzoeken' (lees: kapot bijten, graven en anderszins vernielen) en om te kijken hoe hij uit kan breken. Hoe groter en uitdagender een verblijf, hoe minder vernielzuchtig het diertje zal zijn, maar knagen blijven ze toch doen. Ook een bonsaiboompje klinkt heel tof, maar ik denk dat ze gaan knagen aan de takjes en stam en de blaadjes er af zullen slopen. Zo'n boompje zal het daarom denk ik niet heel lang volhouden. Hou bij het gebruik van levende planten en ook dood hout trouwens altijd rekening met of het giftig is voor hamsters/muizen, want proeven doen ze gegarandeerd.

Edit: wow, de kooi hierboven is echt super gaaf! Zoiets is dus ideaal, maar het hout en de plantjes zal denk ik toch op den duur vervangen moeten worden i.v.m knaagsporen. Wel heel tof voor de hamster om zo'n uitdagende kooi te hebben denk ik :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_101674728
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:41 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

't is wel een heel leuk idee, maar ik denk dat je de vernielzucht van die beestjes onderschat. Zo'n diertje zit de hele dag in dat verblijf, en krijgt z'n voer in een bakje aangeleverd. Naast slapen en eten heeft het dus tijd zat over om zijn omgeving te 'onderzoeken' (lees: kapot bijten, graven en anderszins vernielen) en om te kijken hoe hij uit kan breken. Hoe groter en uitdagender een verblijf, hoe minder vernielzuchtig het diertje zal zijn, maar knagen blijven ze toch doen. Ook een bonsaiboompje klinkt heel tof, maar ik denk dat ze gaan knagen aan de takjes en stam en de blaadjes er af zullen slopen. Zo'n boompje zal het daarom denk ik niet heel lang volhouden. Hou bij het gebruik van levende planten en ook dood hout trouwens altijd rekening met of het giftig is voor hamsters/muizen, want proeven doen ze gegarandeerd.

Edit: wow, de kooi hierboven is echt super gaaf! Zoiets is dus ideaal, maar het hout en de plantjes zal denk ik toch op den duur vervangen moeten worden i.v.m knaagsporen. Wel heel tof voor de hamster om zo'n uitdagende kooi te hebben denk ik :)
Ik moet wel zeggen dat het heel erg verschilt per hamster, heb zelf ook hele natuurlijke kooien vol hout etc. De ene hamster knaagt zich een ongeluk aan al dat hout en de ander kijkt er geen eens naar om. :Y
All good things are wild and free.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:12:21 #18
151199 tinoz
Alter Reality
pi_101675743
Craftkit ( een site waar ik voegsel heb gekocht en misschien weer ga kopen ) verwees me door naar hun eigen leverancier en naar dit PDF document .

Verder meelde ze me dit bericht :

quote:
Als het voegmiddel verwerkt is in een projekt is het , voor zover ons bekend , niet schadelijk voor de knaagdieren, het is zeker waterdicht / bestendig , vuil en schimmelwerend.
maar nog even andere mogelijkheden nader bekijken natuurlijk
Save Us From Fashion !
  woensdag 7 september 2011 @ 18:43:10 #19
151199 tinoz
Alter Reality
pi_101682002
@ tliciouz : dat is een mooie bak ! heb je ook een foto van voor ?
Save Us From Fashion !
pi_101705136
Superleuk project! Ik zou wel eerst bedenken wat voor beestje erin gaat wonen en het daar op afstemmen. Een syrische hamster heeft grotere holletjes/doorgangetjes nodig dan een rusje.

En denk heel goed na over hoe je het gaat schoonhouden. Hokken gaan echt ontzettend stinken als je ze niet goed schoon kan houden. Hamsters maken plashoekjes en het is handig als je die elke dag even kan uitscheppen (zeker als je het hok in je woonkamer hebt staan). Bodembedekking moet je ook regelmatig vervangen en als dat een hele klus is word je daar niet blij van.

Hierboven werd chinchillabadzand genoemd, dat is leuk inderdaad! Beestjes hier hebben een bakje in hun kooi en gebruiken dat om in te badderen, te graven en als plashoekje (heel handig, de klontjes schep je er zo uit). Het zand zit in de helft van een broodtrommeltje met daaroverheen een bakje met een gat erin, anders ligt het in no-time door de hele kooi :)

Mijn eigen ervaring is dat ze inderdaad kúnnen knagen, maar dat aan het plastic van hun bak niet doen, ook niet aan plastic huisjes, molentjes en dergelijken. Een knaagt wel soms aan de tralies aan de bovenkant.

Tot slot: hamsters zijn vatbaar voor tocht. Een hok met dichte zijkanten heeft daardoor een lichte voorkeur tov iets met tralies, het is maar dat je het weet :)

Had iemand deze al genoemd? http://www.dehamster.nl/kooi.html
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101705672
O, nog iets. Als je wil weten hoe groot dingen ongeveer moeten zijn ga dan niet af op wat je in dierenwinkels ziet. Echt NIET, niet, niet. Alles wat ze daar hebben is gewoon standaard te klein. Veel te klein. Tenzij je syrtjesdingen voor een rusje koopt en chinchilladingen voor een syrtje.

Vooral molentjes zijn echt veel te klein. Een syr moet echt een molentje van 22-23 centimeter hebben, minimaal, liefst 25+. Een rusje weet ik niet precies, maar ik weet wel dat de molentjes van 10 of 12 centimeter die ze in dierenwinkels verkopen leuk zijn om je meikever in te zetten, maar niet voor een hamster.

Ook de meeste kooien die verkocht worden zijn te klein. En in dierenwinkels weten ze helaas heel erg weinig. Als je vragen hebt zoek een forum met liefhebbers, krijg je heel veel betere info.
  donderdag 8 september 2011 @ 12:53:36 #22
151199 tinoz
Alter Reality
pi_101705942
Thanks voor de info !

Om te beginnen , ik heb een breedte van ongeveer 2,75 Meter beschikbaar voor Hamsterdam en een diepte van plus minus 30 diep maar heb het idee om met plateaus te werken en zolang het onderste plateua niet in de het gangpad ligt kan ik dat nog een stuk dieper maken door het uit te laten lopen zeg maar :D

Ik wil ZEKER GEEN gewone doorsnee kooi maken ! En ik was allang begonnen als ik wist met welk materiaal ik de omgeving kon gebruiken, maar daar zijn we nog niet overuit
Save Us From Fashion !
  donderdag 8 september 2011 @ 12:55:42 #23
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_101706004
Hamsterdam :D

Dit project ga ik even onbeschaamd volgen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_101706332
Oh, ik was ook echt niet bang dat Hamsterdam ( O+ ) te klein zou worden. Meer even om te waarschuwen dat je wat je in dierenwinkels ziet niet 'normaal' gaat vinden qua grootte.

Plateaus is leuk, meer let op dat het veilig wordt en het beestje niet te ver kan vallen, want hamsters donderen overal ongeneerd vanaf :) Hangmatjes zijn leuk en ook handig om te voorkomen dat ze te diep kunnen vallen.
pi_101706602
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Al zal het nog lastig worden om iets te maken wat ook nog eens goed de onderhouden/verschonen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')