abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 september 2011 @ 00:19:23 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_101619463
De Fundateller, zo'n beetje iedere volger van AEX kent het fenomeen. De graadmeter voor de staat van de woningmarkt? Of gewoon een nietszeggend getal? Discussieer hier mee over de zin en onzin van deze graadmeter.

Topicreeks: Fundateller

Officiële teller:
http://www.funda.nl/koop/

Huidige aantal huizen te koop op Funda:

Zelf kijken

Oudere gegevens:

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_101623804
247.112 huizen te koop
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_101624071
Het blijft toch een bizarre grafiek: Prijsontwikkelingen bestaande koopwoningen.
pi_101624456
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2011 09:53 schreef Cracka-ass het volgende:
Het blijft toch een bizarre grafiek: Prijsontwikkelingen bestaande koopwoningen.
De gemiddelde prijs zegt natuurlijk niets over het soort woning waarvoor de gemiddelde prijs betaald wordt :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_101628815
quote:
Ik vind alle grafieken bizar :). Overigens is degene die jij bedoelt wel de enige juiste grafiek. Hij begint namelijk keurig netjes bij 0 qua prijs.
  dinsdag 6 september 2011 @ 13:17:05 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101629341
quote:
Welk deel is precies bizar? Ik vind het opvallend dat de prijs na inflatiecorrectie nu nog steeds het dubbele is van 1995. En wat er bij kan komen, kan er ook weer vanaf!
censuur :O
  dinsdag 6 september 2011 @ 13:29:20 #7
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_101629706
quote:
Hij vertekent behoorlijk.

De gemiddelde verkoopprijs zegt weinig tot niets over de prijsontwikkeling van de markt als geheel. De gemiddelde verkoopprijs stijgt sinds 2009 omdat het starterssegment op zijn kont ligt en er relatief minder goedkope woningen worden verkocht, daardoor stijgt de "gemiddelde verkoopprijs".

Het is veel interessanter wat de prijsindex doet voor de verschillende woningcategoriën. Als je die bij het cbs opsnort dan blijkt dat we sinds 2008 aan het dalen zijn en dat de daling hooguit wat is afgevlakt:
http://statline.cbs.nl/St(...),G3&CHARTTYPE=3&VW=G

Het is een kwestie van tijd tot de eerste categorie het cijfer 100 aantikt. Dan houdt dat in dat de markt qua prijs weer gelijk ligt met niveau 2005, maar dan wel met een stuk lager volume en een stuk hoger aanbod.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  dinsdag 6 september 2011 @ 14:14:20 #8
324665 meth77
to do or not to do
pi_101631072
247.392 huizen te koop
pi_101635117
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 13:29 schreef Hanoying het volgende:
Hij vertekent behoorlijk.

De gemiddelde verkoopprijs zegt weinig tot niets over de prijsontwikkeling van de markt als geheel. De gemiddelde verkoopprijs stijgt sinds 2009 omdat het starterssegment op zijn kont ligt en er relatief minder goedkope woningen worden verkocht, daardoor stijgt de "gemiddelde verkoopprijs".
Je zou ook kunnen zeggen dat door de verscherpte eisen van de afgelopen jaren mensen minder kunnen lenen en dus juist de goedkopere woningen relatief gezien meer verkocht worden. Wie het weet mag het zeggen.

quote:
Het is veel interessanter wat de prijsindex doet voor de verschillende woningcategoriën. Als je die bij het cbs opsnort dan blijkt dat we sinds 2008 aan het dalen zijn en dat de daling hooguit wat is afgevlakt:
Dan vind ik hem zo toch overzichtelijker:
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 6 september 2011 @ 17:06:13 #10
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_101636772
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen zeggen dat door de verscherpte eisen van de afgelopen jaren mensen minder kunnen lenen en dus juist de goedkopere woningen relatief gezien meer verkocht worden. Wie het weet mag het zeggen.
Er hoeft niet gespeculeerd te worden in termen als "zou kunnen". Als de prijsindex van alle categoriën afzonderlijk daalt en de gemiddelde verkoopprijs toch stijgt dan is er maar één conclusie mogelijk.

Dat kan je overigens ook gewoon uit de cbs data halen. De verkoopaantallen van vrijstaande huizen zijn sinds half 2009 (waar de stijging in de gemiddelde verkoopprijs in de grafiek uit de openingspost begint) min of meer gelijk gebleven of zelfs wat gestegen:

de appartementverkopen zijn in dezelfde periode gedaald:

Wat denk je dat het met de gemiddelde verkoopprijs doet als er minder appartementen worden verkocht en meer vrijstaande huizen?

quote:
Dan vind ik hem zo toch overzichtelijker:
Zo lijkt hij ook ontzettend lang uit te vlakken doordat je eerst 15 keer met incrementen van een jaar werkt en dan ineens de periode januari-juli 2011 presenteert als zijnde 7 incrementen.

De daling is vooralsnog echt niet spectaculair hoor maar hem ontkennen is ook wat onzinnig. De markt zit in het slop en zo lang het aanbod historisch hoog blijft en zelfs toeneemt zullen de huizenprijzen maar één kant op bewegen.

250.000 woningen te koop. Dat is zo'n beetje 1 op de 20 koopwoningen in Nederland, 5 % van het totaal staat te koop. Dat is echt enorm.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_101636995
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 17:06 schreef Hanoying het volgende:
Wat denk je dat het met de gemiddelde verkoopprijs doet als er minder appartementen worden verkocht en meer vrijstaande huizen?
Het tegenovergestelde van wat er gebeurt als bv in het appartementensegment de appartementen tot 140K als een trein verkopen, en die van 240K+ totaal niet, en alles daartussenin maar wat aanmoddert.

quote:
Zo lijkt hij ook ontzettend lang uit te vlakken doordat je eerst 15 keer met incrementen van een jaar werkt en dan ineens de periode januari-juli 2011 presenteert als zijnde 7 incrementen.
2011 kun je nog niet kiezen als compleet jaar, en anders hield de grafiek op bij 2010. Overigens kun je zo wel goed zien dat het de laatste 7 maanden niet echt spannend is.

quote:
De daling is vooralsnog echt niet spectaculair hoor maar hem ontkennen is ook wat onzinnig. De markt zit in het slop en zo lang het aanbod historisch hoog blijft en zelfs toeneemt zullen de huizenprijzen maar één kant op bewegen.
Ik ontken niets. Hij zal vast nog wel enige tijd doordalen. De vraag is alleen hoe steil die grafiek gaat verlopen.

quote:
250.000 woningen te koop. Dat is zo'n beetje 1 op de 20 koopwoningen in Nederland, 5 % van het totaal staat te koop.
Gemiddeld 1 per straat in NL :P.

quote:
Dat is echt enorm.
Als ze allemaal leegstonden wel ja. Maar de meeste verkopers wachten nu eerst de verkoop van hun eigen huis af voordat ze een nieuw huis kopen. Vroeger was dat andersom, dan moet je je inderdaad zorgen maken.
pi_101663463
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 17:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Als ze allemaal leegstonden wel ja. Maar de meeste verkopers wachten nu eerst de verkoop van hun eigen huis af voordat ze een nieuw huis kopen. Vroeger was dat andersom, dan moet je je inderdaad zorgen maken.
Het enige wat ik me afvraag: wanneer komt er weer eens een vlaag?
  woensdag 7 september 2011 @ 08:52:43 #13
324665 meth77
to do or not to do
pi_101663582
quote:
6s.gif Op woensdag 7 september 2011 08:45 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Hangt ervan af wat er met de NHG grens en de OV belasting gaat gebeuren
pi_101664561
247.353 huizen te koop
pi_101664583
quote:
6s.gif Op woensdag 7 september 2011 08:45 schreef Istrilyin het volgende:
Lijkt me ook de enige vraag waarmee jij je bezig zou moeten houden. :+
  woensdag 7 september 2011 @ 15:11:25 #16
324665 meth77
to do or not to do
pi_101673590
246.977 huizen te koop
  woensdag 7 september 2011 @ 16:06:15 #17
37248 BertV
Klei indiaan
pi_101675475
Wellicht hier al geroepen; maar de grafiek vlakt waarschijnlijk (ook) af omdat mensen hun huis niet eens meer te koop aanbieden.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 7 september 2011 @ 16:08:22 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101675567
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:06 schreef BertV het volgende:
Wellicht hier al geroepen; maar de grafiek vlakt waarschijnlijk (ook) af omdat mensen hun huis niet eens meer te koop aanbieden.
Of andersom: zet hem maar alvast te koop, zodat je over 4 jaar als-ie eindelijk verkocht is zelf op zoek kan naar iets nieuws.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:13:32 #19
324665 meth77
to do or not to do
pi_101675799
Wat mij verbaasd is hoe sommigen nog steeds kletsen alsof overwaarde een recht is dat bij de notaris is vastgelegd

Pas sprak een meisje tegen me dat ze 11.000 euro overwaarde had, ik dacht, ja dat kan dus ook 12.000 euro negatief zijn, maar heel stellig herhaalde ze dat een paar keer
Verbazingwekkend vind ik dat
pi_101676116
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:13 schreef meth77 het volgende:
Wat mij verbaasd is hoe sommigen nog steeds kletsen alsof overwaarde een recht is dat bij de notaris is vastgelegd
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke schoolverlater die net 2 jaar droog is achter zijn oren meent het recht te hebben om een vrijstaande bungalow met garage en een gigantische achtertuin te kunnen kopen. Bij wijze van spreke alsof dat bij de notaris is vastgelegd. Sparen? Dat is toch iets van vroeger...?
pi_101676206
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:06 schreef BertV het volgende:
Dus als je je huis wilt verkopen, zet je hem niet te koop, want het lukt toch niet, dus dan weet je zeker dat het niet lukt? Zoiets :?

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Of andersom: zet hem maar alvast te koop, zodat je over 4 jaar als-ie eindelijk verkocht is zelf op zoek kan naar iets nieuws.
Dat lijkt me een heel stuk aannemelijker.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:27:22 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101676416
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke schoolverlater die net 2 jaar droog is achter zijn oren meent het recht te hebben om een vrijstaande bungalow met garage en een gigantische achtertuin te kunnen kopen. Bij wijze van spreke alsof dat bij de notaris is vastgelegd. Sparen? Dat is toch iets van vroeger...?
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke huiseigenaar die met geleend geld 3 keer de bouwkosten heeft betaald voor een huisje/flatje vindt dat iedereen maar mee moet doen om de bubble in stand te houden, i.p.v. huizenprijzen te laten dalen en door bijbouwen voldoende aanbod te voorzien.
pi_101676599
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke huiseigenaar die met geleend geld 3 keer de bouwkosten heeft betaald voor een huisje/flatje vindt dat iedereen maar mee moet doen om de bubble in stand te houden, i.p.v. huizenprijzen te laten dalen en door bijbouwen voldoende aanbod te voorzien.
Verbazingwekkend dat jij denkt dat de gemiddelde huiseigenaar zo denkt.
pi_101681420
Ik ben toch benieuwd wat het werkelijke aantal te koop staande huizen is inclusief stille verkoop en woningen die niet door makelaars op funda zijn aangemeld en exclusief de reeds verkochte huizen. En natuurlijk het aanbod van makelaars die geen toegang hebben tot Funda, laat staan de woningen waarvan de eigenaren de verkoop zelf verzorgen.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_101681898
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:28 schreef Disavowed het volgende:
Ik ben toch benieuwd wat het werkelijke aantal te koop staande huizen is inclusief stille verkoop en woningen die niet door makelaars op funda zijn aangemeld en exclusief de reeds verkochte huizen. En natuurlijk het aanbod van makelaars die geen toegang hebben tot Funda, laat staan de woningen waarvan de eigenaren de verkoop zelf verzorgen.
Dan ga je op zoek naar de data en open je een topic 'De realistische fundateller #1'. En als je dan toch bezig bent kun je gelijk alle parkeergelegenheden en de dubbele woningen van Funda eraf trekken.

Succes. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')