abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 september 2011 @ 22:41:26 #1
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_101614270
Heb er nog geen topic over kunnen vinden dus dan maar een nieuwe.

Ben Howard, hoor 'm eigenlijk pas sinds vorige week op de radio. Maar volgens mij treed hij ook al een tijd op. 26 september komt zijn CD uit en heb 'm al in pre-order staan! :)

Het nummer wat regelmatig op de radio komt: The Wolves.

Eentje die ik ook erg mooi vind: Old Pine.

Wat vinden jullie van 'm? :)
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_101703155
Ken hem al een maandje of 2. Best goed inderdaad. Heb hem op Lowlands ook nog meegepikt, wel leuke show :)
"These four walls saw the rise and fall and your midnight getaway"
  zondag 16 oktober 2011 @ 14:50:26 #3
283085 TWP
kassalade
pi_103147590
Gister de CD gekocht, werkelijk geniaal. 'Keep Your Head Up' is wel een van m'n favorieten.

Jammer dat ik op Lowlands nog niet wist wie het was, dus heb hem daar niet gezien.
:)
  Moderator zondag 16 oktober 2011 @ 14:55:23 #4
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_103147781
Leuk. :Y
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_103152094
Hij is tof ja, ga 'm ook zien in November. Ben benieuwd!
pi_103202935
als iemand nog kaartjes voor paradiso overheeft pm :D
pi_103203425
Every Kingdom is het beste album die ik dit jaar het genoegen heb gehad om te mogen luisteren.

Ik had niet eerder van hem gehoord, dit is een erg aangename kennismaking met zijn muziek.
Ik ben blij dat hij wegblijft van de stereotypische zoetsappige ballads waar meeste singer-songwriters vaak in vervallen. Wat mij betreft combineert hij de beste aspecten van bijv. een Bon Iver met een Damien Rice.

'Old Pine' is een instant klassieker voor mij, ik kan er geen genoeg van krijgen.
In contrast heb je nummers als 'The Fear' en 'Keep Your Head Up' die thema's als zelf-ontdekking en onzekerheid op een prachtige manier vertolken. Als ik ergens een puntje van kritiek moet vermelden, is dat het voor zo'n jonge gast op sommige momenten wel erg weemoedig klinkt. Maar misschien is dat ook precies de reden waarom ik het zo goed vind. In recensies wordt telkens Jack Johnson naar boven gehaald. Elke vergelijking met Jack Johnson gaat mank, dit lijkt nergens op Jack Johnson.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_103204145
Heb je de special edition geluisterd Asskicker?

De live uitvoering van Empty Corridors is echt werkelijk subliem. Maar verder eens met je verhaal, dit is voor mij het album van het jaar.

Ken Ben Howard sinds 2010, toen hij het voorprogramma was van Angus & Julia Stone in de Oosterpoort, Groningen.

Misschien wel het beste voorprogramma wat ik ooit heb gezien. Wat kan die man gitaar spelen en zingen zeg, prachtig.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_103238714
Yep. Prachtig nummer inderdaad. Weet bij mij altijd de juiste snaar te raken. Voor sommige muziek moet je in de stemming zijn om het te kunnen waarderen. Maar Ben Howard kan ik altijd opzetten en ik word er gewoon blij van.
pi_103835582
Even een track-by-track review na 4 weken intensief luisteren:

1. Old Pine: 5 / 5
Niet vaak word ik zo gegrepen door zo'n sterk debuutnummer, de hypnotiserende klanken van het begin, de zorgvuldige opbouw van de melancholische teksten en het geweldig bevredigende climax. Geheel terecht het beste nummer van het album.

2. Diamonds: 3.5 / 5
Het nummer is opzwepend maar vervalt al snel in de oppervlakkigheid van een liefdesverklaring en een ietwat onzinnig metafoor over diamanten, wellicht zou ik het nummer beter hebben gewaardeerd als het wat verder in de tracklisting was geplaatst.

3. The Wolves: 4 / 5
Aanstekelijk en commercieël toegankelijk nummer. Met een ritmische refrein wat nog het meeste wegheeft van een imitatie van wolvengehuil. Het is niet geheel onverrassend gekozen als singl,e een goede showcase van de muzikale talenten van Ben Howard.

4. Everything: 4 / 5
Na de eerste 3 nummers van het album, verwacht je telkens dat de tempo op een gegeven moment gaat oppikken, maar dit nummer blijft rustiek, kalmerend en bescheiden zonder de euforische gezang zoals in Old Pine en The Wolves terug was te vinden. Maar dit doet geen afbreuk aan het nummer, integendeel het hield mijn aandacht en ik werd geraakt door de oprechtheid van de tekst.

5. Only Love: 3 / 5
Een van de zwakkere nummers op dit album. Het nummer kent een zwakke en clichématige refrein die afbreuk doet aan de coupletten die eraan voorafgaan en erop volgen.

6. The Fear: 4.5 / 5
In navolging van een middle-of-the-road nummer als 'Only Love' klinkt 'The Fear' extra indrukwekkend.
Wat dit nummer voor mij zo speciaal maakt? Omdat ik mij zo goed in de boodschap kan vinden van het hebben van angst voor het onbekende. Het doorbreken van de cyclus van negatief denken staat als thema centraal en daar worstel ik al mijn hele leven mee.

7. Keep You Head Up: 4.5 / 5
Waar 'The Fear' over Ben's angst ging, komt hij in het volgend nummer al met een remedie tegen neerslachtigheid en negativiteit. Houd je rug recht, kijk omhoog en houd je blik op datgene wat je wilt bereiken. Voor mij een pick-me-up liedje in donkere dagen.

8. Black Flies: 3 / 5
De optimisme van het vorig nummer maakt plaats voor een grittig nummer waar wanhoop en onzekerheid de overhand heeft, Een van de spaarzame nummers op dit album die ik 'skip'.

9. Gracious: 4.5 / 5
Ben Howard bewaart het beste voor het laatst. Dit nummer staat bij mij op 'repeat'

10. Promise: 5 / 5
Het album is grotendeels opgenomen in een natuurlijke setting (in een schuur van een huis van één van de bandleden midden in de bossen). Nergens hoor je dat beter terug dan in het begin van 'Promise', Het geluid van regendruppels die neervallen op de grond en de opzwellende klanken van de cello zorgen ervoor dat je je in je gedachten verplaatst naar een droomplek. Sluit je ogen, het geluid op 100%, oordopjes in, ga liggen en je wordt betoverd.

Bonus CD:
These Waters: 4 / 5
Empty Corridors: 4 / 5
Under The Same Sun: 3.5 / 5
Bones: 3.5 / 5
I Will Be Blessed: 4 / 5
Move Like You Want To: 3 / 5

Conclusie: 4.5 / 5
Dit is wat mij betreft het beste album van 2011 van een zeer getalenteerde singer-songwriter, die helaas door recensenten al onterecht gepigeonholed wordt met andere muzikanten zoals Jack Johnson en Ed Sheeran (die ik overigens óók geweldig vind) waar hij in mijn ogen totaal geen raakvlakken mee heeft. Ed Sheeran is 100% aanstekelijke pop, Jack Johnson maakt uitsluitend happy-go-lucky muziek als beperkte gitaar-speler met beperkte houdbaarheid, Ben Howard overlapt beide muzikanten met zeer volwassen teksten en indrukwekkend gitaarspel waar eerder genoemde artiesten nog een puntje aan kunnen zuigen.

Laat Ben Howard maar lekker relatief onbekend blijven, hopelijk hoeft hij dan niet te bezwijken onder de druk om commercieël toegankelijke pop-nummers te schrijven.
pi_104717704
goede review
Ik heb ben howard ook leren kennen bij het voorprogramma van angus and julia stone
Verwacht nooit zoveel van voorprogamma's maar bij ben howard was ik aangenaam verrast
ook leuk dat die tijdens het optreden van angus and julia stone ook nog even kwam meespelen
Echt jammer dat ik het afgelopen weekend in het buitenland was anders was ik echt naar een van zijn optredens gegaan iemand nog geweest?
pi_104720534
quote:
12s.gif Op woensdag 23 november 2011 14:07 schreef skit het volgende:
goede review
Ik heb ben howard ook leren kennen bij het voorprogramma van angus and julia stone
Verwacht nooit zoveel van voorprogamma's maar bij ben howard was ik aangenaam verrast
ook leuk dat die tijdens het optreden van angus and julia stone ook nog even kwam meespelen
Echt jammer dat ik het afgelopen weekend in het buitenland was anders was ik echt naar een van zijn optredens gegaan iemand nog geweest?
Ik ben helaas niet geweest afgelopen week. Toen ik door had dat 'ie in Nederland kwam was het al uitverkocht. Maar in april is 'ie er weer, dus dan ben ik er zeker bij.
  Moderator woensdag 23 november 2011 @ 16:36:39 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_104723599
Ik heb hem live gezien in Zwolle in de hedon was een erg aangenaam concert

(ik heb alleen een ontzettende last van dat ik hem op tracy chapman vind lijken kwa sound, had de hele tijd het idee dat hij "fast car" ging spelen)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_104781943
Paard van Troje @ Den Haag, present :Y.
Porcupine Tee - Normal
pi_104837392
april ben ik ook present *O*
pi_105098981
quote:
Ja super. Groningen O+.
Porcupine Tee - Normal
  vrijdag 2 december 2011 @ 16:20:01 #18
283085 TWP
kassalade
pi_105100174
quote:
Ik kwam hem net ook tegen. Wow. O+
pi_105101753
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 16:20 schreef TWP het volgende:

[..]

Ik kwam hem net ook tegen. Wow. O+
leuk :Y
echt net net of daar in groningen?
  vrijdag 2 december 2011 @ 17:18:14 #20
283085 TWP
kassalade
pi_105102162
quote:
12s.gif Op vrijdag 2 december 2011 17:06 schreef skit het volgende:

[..]

leuk :Y
echt net net of daar in groningen?
Helaas niet in Groningen.
  vrijdag 2 december 2011 @ 20:53:48 #21
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_105111708
quote:
2s.gif Op woensdag 23 november 2011 16:36 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb hem live gezien in Zwolle in de hedon was een erg aangenaam concert

(ik heb alleen een ontzettende last van dat ik hem op tracy chapman vind lijken kwa sound, had de hele tijd het idee dat hij "fast car" ging spelen)

:D
  zaterdag 3 december 2011 @ 15:23:59 #22
151134 tochmaarwel
wel, maar toch..
pi_105134378
Ik baal ervan dat ik hem gemist heb in Groningen. Zou erheen gaan, maar kon helaas niet meer. Wat een geniale plaat.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
  Moderator zaterdag 3 december 2011 @ 16:57:40 #23
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105137039
Ik had hem 2x kunnen zien maar 2x gemist helaas ;( Bij Lowlands stond ik al klaar voor zijn optreden en 1 nummer mee kunnen pikken maar toen werd er een weeralarm afgegeven en zijn we gaan schuilen. Was achteraf nergens voor nodig ;( Twee weken geleden zou ik hem zien op het Songbird Festival in Rotterdam maar ik was ziek -O- Hoop hem snel eens te kunnen zien want vind hem echt heel gaaf O+
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_105665338
Concert in Tivoli is uitverkocht nadat bekend is gemaakt dat Ben Howard op Pinkpop zal optreden, blijkbaar genereert hij nu wat meer aandacht.

Ik wilde aanvankelijk ook naar Tivoli gaan, maar ik heb al kaartjes voor Paradiso en om nou 2 dagen achter elkaar naar Ben Howard te gaan, leek me te extreem. Nu is het te laat. Jammer. :P
  Moderator zaterdag 17 december 2011 @ 12:40:12 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105689214
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:44 schreef Asskicker14 het volgende:
Concert in Tivoli is uitverkocht nadat bekend is gemaakt dat Ben Howard op Pinkpop zal optreden, blijkbaar genereert hij nu wat meer aandacht.

Ik wilde aanvankelijk ook naar Tivoli gaan, maar ik heb al kaartjes voor Paradiso en om nou 2 dagen achter elkaar naar Ben Howard te gaan, leek me te extreem. Nu is het te laat. Jammer. :P
Ik wist helemaal niet dat hij naar Tivoli kwam :o ;(
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')