Ah bedankt, dat ook natuurlijk. Ik moet voor een keuzevak over shock zelf een casus verzinnen, en daarbij moet als aanvullend onderzoek een PAC of echocardiografie aan te pas komen om te differentiëren tussen de verschillende soorten shock. Is vast omdat het door intensivisten wordt gegeven die hun trucjes willen laten zienquote:Op zondag 18 september 2011 15:44 schreef starla het volgende:
Ik denk dat je met hartauscultatie, longauscultatie en een X-thorax heel ver komt.
Wel praktischquote:Op zondag 18 september 2011 15:51 schreef intoxicated het volgende:
Ik zou gewoon een echokop op de VCI zetten, klaar
Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op zondag 18 september 2011 15:53 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Wel praktisch![]()
Kan er eigenlijk een soort van combishock bestaan met een nog niet lethale verminderde hartfunctie met een nog niet lethale hypovolaemie?
Jaquote:Op zondag 18 september 2011 15:53 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Wel praktisch![]()
Kan er eigenlijk een soort van combishock bestaan met een nog niet lethale verminderde hartfunctie met een nog niet lethale hypovolaemie?
Is je CVD dan normaal? Want je hebt niet die hele verzameling bloed achter je LV omdat je hypovolemisch bent.quote:
Ja, dat kan. Maar voordat je hier zelf verder over nadenkt zou ik als ik jou was eerst even leren differentieren tussen hypovolemisch, hypervolemisch en het effectief circulerend volume. Deze zijn namelijk niet altijd inherent aan elkaar. Want bij chronisch hartfalen ben je hypervolemisch als je maar kan zijn, maar toch is er sprake van een verminderd effectief circulerend volume.quote:Op zondag 18 september 2011 15:53 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Wel praktisch![]()
Dat ligt aan de CO. Een EF van 60% is minder dan een EF van 65%, maar hier bij ontstaat er nauwelijks een drukverhoging in het linkeratrium. Hoe meer de EF daalt hoe hoger de druk in het linkeratrium. Aangezien deze communiceert met alles wat daar achter ligt zal de CVD ook in gelijke mate stijgen.quote:Op zondag 18 september 2011 16:33 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Is je CVD dan normaal? Want je hebt niet die hele verzameling bloed achter je LV omdat je hypovolemisch bent.
Hoe oud ben je? Op je 21/22e starten met Geneeskunde is vrij normaal zelfs.quote:Op zondag 18 september 2011 15:06 schreef DefinitionX het volgende:
@June
Dat is zeker zo, maar ik ben een laatbloeier en ik geef je helemaal gelijk wat betreft 'meteen vwo', maar opgeven zit niet in mij. Ieder zo zijn opvatting.
Ik wil later niet leven met 'wat als'. Ik staar er niet blind op hoor, maar het is mijn passie geworden de laatste jaren; het streven naar toegang tot de studie Geneeskunde.
En als ik uiteindelijk wordt toegelaten, ga ik uiteraard zoveel mogelijk doen om een goede arts te worden. Lukt dat me, dan heb ik niet alleen iets bewezen tegenover anderen die er pessimistisch over doen/deden, maar dan heb ik mezelf er vooral van overtuigd dat alles mogelijk is, en dat ik mijn droom - arts worden - verwezenlijkt hebt.
Wordt ik niet toegelaten - 3x uitgeloot - dan val ik terug op mijn backup plan; informatiekunde. Of ik ben dan nog koppig en ga het via summa proberen...
Anyways, thx voor je reactie.
Ik ben 19 jaar oud.quote:Op maandag 19 september 2011 01:00 schreef BroodjeLekker het volgende:
[..]
Hoe oud ben je? Op je 21/22e starten met Geneeskunde is vrij normaal zelfs.
Serieus niet? Toch wel iets van mondeling tentamen?quote:Op maandag 19 september 2011 10:42 schreef Pluizel het volgende:
ik heb uberhaupt geen toetsen tijdens m'n co-schappen dit jaar dus wat betreft de psychiatrie kan ik je niet helpen
nope, ik krijg elke 2 weken een beoordeling op hoe het in de praktijk gaat en that's it.quote:Op maandag 19 september 2011 13:02 schreef June. het volgende:
[..]
Serieus niet? Toch wel iets van mondeling tentamen?
Ik weet nog dat ik, toen ik al een huisarts in mijn studentenstad had, wel terecht kon bij de huisarts bij mijn ouders, maar dat ik dan het consult contant moest betalen.quote:Op maandag 19 september 2011 19:14 schreef Pjottertje het volgende:
Weet iemand hoe het zit met een huisarts bezoeken die niet 'jouw huisarts' is?
Ik had hier een discussie over.
Volgens mij is het zo dat als je in stad A een huisarts hebt en om welke reden dan ook niet uit stad B kunt, je best eens voor één keer naar een huisarts in stad B kunt gaan. Toch?
Pasje van de zorgverzekeraar was hier voldoende.quote:Op maandag 19 september 2011 19:17 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik, toen ik al een huisarts in mijn studentenstad had, wel terecht kon bij de huisarts bij mijn ouders, maar dat ik dan het consult contant moest betalen.
Wij hebben hier in het dorp alleen de priester, de leraar, de plattelandsarts en het rare kruidenvrouwtje. Wat is een stadsdokter voor modern fenomeen, starla?quote:
Ik poets al jaren mijn tanden met Doramad. Nooit een gaatje gehad.quote:Op maandag 19 september 2011 19:40 schreef starla het volgende:
Ok, nu zie je een typische lelijke plattelandspatient die een fobie heeft voor tandpasta.
quote:Op dinsdag 20 september 2011 00:06 schreef _Lily_ het volgende:
lekker aan het leren voor examen psych... --> net wakker geworden met mn wang aan het boek gekleefd
De huisarts waar ik nu coschap loopt heeft een soort passanten dossier; elke nieuwe journaalregel is dan een andere klacht. Dus het kan wel. Het tarief is dan trouwens wel hoger, maar ze hoeven niet te betalen aangezien de meesten in Nederland verzekerd zijn (en het dus vergoed wordt). Polen ed moet wel direct betalen (of het bedrijf)quote:Op maandag 19 september 2011 22:18 schreef Pluizel het volgende:
mijn oude huisarts heeft gezegd dat zelf als ik weg was dat ik dan gewoon welkom was als ik bij m'n ouders was. en de keer dat ik het nodig had kon ik ook gewoon naar haar vervanger (die ik dan weer een enorme eikel vond maar vooruit, het kon wel) en ik heb er nooit een rekening van gezien.
Same here!quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:22 schreef ZwarteSteen het volgende:
Morgen al mijn eerste VGT, maar ik hoef dan ook maar 1 of 2 % goed te hebben.
Dat die kritiek deel ik wel. Ongeacht welk middel dient een onderzoek wel te onderzoeken of er significante resultaten verkregen worden bij een bepaalde ziekte of symptoom. Voor enkele natuurproducten zijn ze daarmee wel bezig en daarvan is het effect groter dan verwacht zou worden indien het louter werkzaam is als placebo. Overigens vindt er natuurlijk minder onderzoek naar plaats om natuurlijke middelen niet te patenteren zijn.quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:53 schreef intoxicated het volgende:
Natuurlijk kunnen aan de natuur ontleende stoffen wel effect hebben en iedereen is zich er van bewust dat een groot deel van de huidige reguliere geneeskunde berust op 'expert opinions' en niet op gerandomiseerd onderzoek, maar een hele opleiding opzetten rondom theorieën en praktijken waarbij gedegen onderzoek wordt geschuwd, is geen doelmatige inzet van maatschappelijke middelen.
Er staan elke week 2 vragen in MC, die staan ook online.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:58 schreef Merel1808 het volgende:
Kun je ergens op internet een (oude) VGT maken? Wij doen daar niet aan mee, maar ik ben wel benieuwd wat voor vragen het zijn.
Vingerhoedskruid-extract. Zo te plukken en te oogsten. Kopje thee ervan zal je goed doenquote:
Het is digoxinequote:Op dinsdag 20 september 2011 20:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Vingerhoedskruid-extract. Zo te plukken en te oogsten. Kopje thee ervan zal je goed doen
Dat kan je uit dat plantje halen. Alleen lastig doserenquote:
Ha groningen? Of is dat landelijk? Of gewoon toeval?quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:22 schreef ZwarteSteen het volgende:
Morgen al mijn eerste VGT, maar ik hoef dan ook maar 1 of 2 % goed te hebben.
5 faculteiten doen daar aan mee (en wij scoren het hoogstquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:55 schreef Reintji het volgende:
[..]
Ha groningen? Of is dat landelijk? Of gewoon toeval?
quote:Op woensdag 21 september 2011 01:08 schreef Kassaa het volgende:
Ik ben een voorbeeld van hoe je goed reflecteert en moet vooral zo doorgaan.
Even weer goed ons best doen he, dotKoenquote:Op dinsdag 20 september 2011 22:11 schreef dotKoen het volgende:
[..]
5 faculteiten doen daar aan mee (en wij scoren het hoogst)
Heb de hele avond gestudeerdquote:Op woensdag 21 september 2011 07:56 schreef June. het volgende:
[..]
Even weer goed ons best doen he, dotKoen![]()
Mijn baas (met de ziekte van Graves) varieerde altijd zelf z'n dosis thyrax, als hij na de vakantie wat was aangekomen nam hij een pilletje extra, hij werd er heel vervelend van, maar de kilo's waren zo wegquote:
Als ze dat topic over speed en coke heeft geopend heeft ze toch eigenlijk de oplossing alquote:
goh, was dus niet de enige..quote:Op woensdag 21 september 2011 10:46 schreef Pluizel het volgende:
nou wat een pareltje van een toets was het weer. er zaten echt superrare vragen in met irrelevante details en begrippen waar ik nog nooit van heb gehoordin plaats van dat ze zich nou tot klinisch relevante vragen beperken....
Dat ben ik helemaal niet tegengekomen? Welk hoofdstuk?quote:Op woensdag 21 september 2011 10:50 schreef Pluizel het volgende:
Weet iemand hier wat dat boore of booge of hoe het ook heette effect is? ik heb er nog nooooooooooit van gehoord.
Nou, echt zonde vind ik het nu ook weer niet. Vind het zelf altijd wel weer interessant om te zien hoe ik scoor en lijkt me goed dat ondermaats presteren studenten hiermee gesignaleerd kunnen worden. Zorgen maak ik me er nooit om.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:35 schreef MaxC het volgende:
Gelukkig zit het er weer op voor twee maanden. Ik kan die toets echt niet serieus nemenzonde van het geld
Tip voor de volgende keer: vul meer vragen in, ook al weet je ze niet zeker. Uiteraard niet bij de vragen waar je echt géén idee hebt, maar bij de vragen waarbij je bijvoorbeeld één (of meer) antwoordmogelijkheden weg kunt strepen. Vaak heb je dan toch nog heel wat vragen goed. Al zou ik niet teveel gaan gokken bij tweekeuze-vragen.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:51 schreef Flanx het volgende:
als eerstejaars begreep ik er de ballen van. ik had maar 13 en 14 vragen ingevuld, waarvan ik dacht, dat kan wel eens kloppen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |