abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101967555
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 08:45 schreef Pluizel het volgende:

[..]

dus jij stuurt straks met opzet af op de langstudeerdersboete? je kan toch ook gewoon braaf afstuderen en dan een tijdje als anios werken?
Ik vind mezelf ook nog te jong en onwetend om aan mn co-schappen te beginnen.. Ik blijf wel precies binnen de boetetermijnen, ik loop een half jaar uit qua onderwijs in de doctoraal, tot volgend jaar december, en vanaf volgend jaar september wil ik een bestuursjaar doen, maar dan heb ik halverwege mijn doctoraaldiploma al gehaald. En tijdens mijn co-schappen wil ik student-assistent anatomie worden, waardoor je een jaar langer bezig bent.
En braaf studeren is sowieso nooit zo mijn ding geweest ;)
pi_101969986
Waar ligt de nadruk in de studie Geneeskunde?

Hoelang duurt een hoorcollege? Hoeveel aantekeningen maak je per hoorcollege? Hoe ziet het eerstejaar eruit? Krijg je op tijd te horen wanneer een toets plaatsvind, en staat er bij welke literatuur je moet lezen ter voorbereiding? Hoe realistisch is het om je Propedeuse te halen in het eerstejaar? Waarom lukt het zoveel studenten niet om zijn of haar P te halen in het eerstejaar?

Wat zou je iemand meegeven die absoluut geen studievertraging wilt? Studiemethodes etc?

Zou het zeer op prijs stellen als iemand antwoord wil geven op mijn....impulsieve vragen.
  donderdag 15 september 2011 @ 11:03:18 #153
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_101970017
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2011 09:12 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik vind mezelf ook nog te jong en onwetend om aan mn co-schappen te beginnen.. Ik blijf wel precies binnen de boetetermijnen, ik loop een half jaar uit qua onderwijs in de doctoraal, tot volgend jaar december, en vanaf volgend jaar september wil ik een bestuursjaar doen, maar dan heb ik halverwege mijn doctoraaldiploma al gehaald. En tijdens mijn co-schappen wil ik student-assistent anatomie worden, waardoor je een jaar langer bezig bent.
En braaf studeren is sowieso nooit zo mijn ding geweest ;)
ja dan krijg je dus wel die boete want dan zit je op 2,5 jaar uitloop. ze tellen je bachelor + je master mee voor de termijn. dacht ik iig.
ik was ook nog jong en onwetend toen ik begon, maar juist door de co-schappen word je volwassener en een echte dokter in mijn ervaring.
Al dacht ik trouwens in het nieuws iets te horen dat de regering toch een uitzondering wil maken met de langstudeerregel voor de bestuursdingen. er is hoop ;)

en dat jij geen braverikje bent zo als ik wist ik al veel langer ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_101970197
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:02 schreef DefinitionX het volgende:

Hoelang duurt een hoorcollege? Hoeveel aantekeningen maak je per hoorcollege? Hoe ziet het eerstejaar eruit? Krijg je op tijd te horen wanneer een toets plaatsvind, en staat er bij welke literatuur je moet lezen ter voorbereiding? Hoe realistisch is het om je Propedeuse te halen in het eerstejaar? Waarom lukt het zoveel studenten niet om zijn of haar P te halen in het eerstejaar?

Wat zou je iemand meegeven die absoluut geen studievertraging wilt? Studiemethodes etc?

Zou het zeer op prijs stellen als iemand antwoord wil geven op mijn....impulsieve vragen.
Een hoorcollege is bij ons drie kwartier, we hebben er maximaal vier achter elkaar (en er steeds een kwartier pauze tussen). Ik maak geen aantekeningen, vele anderen doen dat wel, waarbij sommige heel weinig opschrijven, en sommige ook vier kantjes weten vol te schrijven in een college. Al aan het begin van het jaar weten we wanneer alle tentamens zijn, en aan het begin van een blok is bekend wat je moet leren. Ik heb zelf m'n P gehaald in een jaar, kostte me ook weinig moeite. Veel studenten moeten echter wennen aan het studeertempo of hebben andere dingen die ze willen doen naast het studeren.

Als je het wilt halen moet je gewoon een beetje je best doen en dingen bijhouden. Vooral dat laatste maakt alles een stuk makkelijker.
Fietstas.
pi_101974970
quote:

gewoon leren en zorgen dat je niet achterloopt. ALs het dan niet goed komt weet ik het ook niet meer
pi_101977175
quote:

Hoelang duurt een hoorcollege?
45 minuten
quote:
Hoeveel aantekeningen maak je per hoorcollege?
Geen
quote:
Hoe ziet het eerstejaar eruit?
Basisvakken, zowel medisch-inhoudelijk (celbiologie, histologie, anatomie als meta-medisch (medisch professionele vorming, ethiek, statistiek, wetenschapsleer)
quote:
Krijg je op tijd te horen wanneer een toets plaatsvind, en staat er bij welke literatuur je moet lezen ter voorbereiding?
Toetsdata staan aan het begin van het jaar voor het hele jaar vast, in de reader die je aan de start van het blok krijgt staat wel stof je moet beheersen. Dat is bij ons dus 4 weken voor de toets.
quote:
Hoe realistisch is het om je Propedeuse te halen in het eerstejaar? Waarom lukt het zoveel studenten niet om zijn of haar P te halen in het eerstejaar?
Erg realistisch, volgens mij haalt de meerderheid het wel en de rest is te dom, te lui, heeft andere problemen of andere bezigheden :P
quote:

Gewoon, netjes de zelfstudie maken, naar alle colleges gaan, alle stof goed bestuderen. Fancy studiemethodes gebruik ik niet, gewoon de literatuur bestuderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 15-09-2011 15:04:42 ]
pi_101980056
Bedankt helden!

Ik val jullie wel weer lastig later vandaag of later deze week(of maand of jaar lol).
pi_102001802
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:03 schreef Pluizel het volgende:

[..]

ja dan krijg je dus wel die boete want dan zit je op 2,5 jaar uitloop. ze tellen je bachelor + je master mee voor de termijn. dacht ik iig.
ik was ook nog jong en onwetend toen ik begon, maar juist door de co-schappen word je volwassener en een echte dokter in mijn ervaring.
Al dacht ik trouwens in het nieuws iets te horen dat de regering toch een uitzondering wil maken met de langstudeerregel voor de bestuursdingen. er is hoop ;)

en dat jij geen braverikje bent zo als ik wist ik al veel langer ;)
Eerder is mij verteld dat je in de doctoraal een jaar uit mocht lopen, en in de co-schappen een jaar, maar dat schijnt nu ineens weer veranderd te zijn in 1 jaar voor de gehele studie, wat knap lullig zou zijn..
Als je 1 jaar per onderdeel uit mag lopen heb ik geen probleem, want na het behalen van mijn doctoraaldiploma (januari 2013) schrijf ik me dan een half jaar uit (de resterende helft van mijn eventuele bestuursjaar), tot ik in oktober 2013 aan de co-schappen begin.
Ik ga in ieder geval maar eens even een mailtje sturen aan ons aller Halbe, wat zijn plan is met de laatste paar doctoraal-studenten die Nederland rijk is, want daar schijnt nog totaal geen plan voor te zijn.
pi_102007069
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 23:45 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Eerder is mij verteld dat je in de doctoraal een jaar uit mocht lopen, en in de co-schappen een jaar, maar dat schijnt nu ineens weer veranderd te zijn in 1 jaar voor de gehele studie, wat knap lullig zou zijn..
Als je 1 jaar per onderdeel uit mag lopen heb ik geen probleem, want na het behalen van mijn doctoraaldiploma (januari 2013) schrijf ik me dan een half jaar uit (de resterende helft van mijn eventuele bestuursjaar), tot ik in oktober 2013 aan de co-schappen begin.
Ik ga in ieder geval maar eens even een mailtje sturen aan ons aller Halbe, wat zijn plan is met de laatste paar doctoraal-studenten die Nederland rijk is, want daar schijnt nog totaal geen plan voor te zijn.
Ik zou er maar vanuit gaan dat je de hoofdprijs moet betalen.. Dat kan het alleen maar meevallen.
Shine bright like a diamond.
  vrijdag 16 september 2011 @ 08:37:50 #160
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_102007290
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 23:45 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

nou dan zou ik maar vast beginnen met je ouders lief aankijken voor die 3000 euro ;)
pi_102007333
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:19 schreef June. het volgende:

[..]

Ik zou er maar vanuit gaan dat je de hoofdprijs moet betalen.. Dat kan het alleen maar meevallen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:37 schreef Pluizel het volgende:

[..]

nou dan zou ik maar vast beginnen met je ouders lief aankijken voor die 3000 euro ;)
Het AMC wil nu misschien voor alle student-assistenten die daardoor dus teveel uitlopen de boete op zich nemen, maar zolang er nog niks bekend is vanuit de overheid, kan het AMC ook niks toezeggen, het is allemaal weer lekker vaag :)
pi_102008954
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 08:29 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik ga er nog wel iets langer over doen, want ik vind mezelf nog veel te jong om 'dokter' te zijn :P Ik hoop uiterlijk klaar te zijn op mijn 28e.
Naja als ik nominaal doe dan ben ik al 31 :{
En dat na een switch van elektrisch ingenieur + 3 jaar verspild + langstudeerboete zonder stufi :')

Op jonge leeftijd beginnen en uitlopen is een stuk makkelijker...
pi_102009908
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:00 schreef EngineerA het volgende:

[..]

En dat na een switch van elektrisch ingenieur + 3 jaar verspild + langstudeerboete zonder stufi :')

Joh, als in het leven alles wat hoog staat in de maatschappij makkelijk te behalen was, dan zou iedereen het doen. Maar dat is niet zo.

Geneeskunde is geen studie waar je makkelijk binnenkomt. Het vergt hard werken, discipline, doorzettingsvermogen en nog veel meer. Als je dat niet in je hebt, hoe denk je dan de opleiding te halen? Je gaat momenten krijgen(heb ik gehoord) waar alles op je neerkomt. Met een zwakke houding tegenover de studie ga je het echt niet redden.

Je hebt al een hbo diploma, dus je kunt in principe werken, nietwaar? Dus je hebt je back-up plan.......
pi_102010523
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:39 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Joh, als in het leven alles wat hoog staat in de maatschappij makkelijk te behalen was, dan zou iedereen het doen. Maar dat is niet zo.

Geneeskunde is geen studie waar je makkelijk binnenkomt. Het vergt hard werken, discipline, doorzettingsvermogen en nog veel meer. Als je dat niet in je hebt, hoe denk je dan de opleiding te halen? Je gaat momenten krijgen(heb ik gehoord) waar alles op je neerkomt. Met een zwakke houding tegenover de studie ga je het echt niet redden.

Je hebt al een hbo diploma, dus je kunt in principe werken, nietwaar? Dus je hebt je back-up plan.......
Heb inderdaad al een backup, maar dat motiveert juist niet, een plan B :P
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 11:06:23 #165
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102010583
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:03 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Heb inderdaad al een backup, maar dat motiveert juist niet, een plan B :P
Ik lees net dat het een kwestie van motivatie is. Dat wordt plan C. :P
pi_102010783
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:00 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Heb je biologie, wiskunde, natuurkunde, en scheikunde op VWO niveau? Zo niet, dan moet je eerst daar aan beginnen. Dat kan ook al een jaar kosten.
pi_102010879
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:14 schreef Warren het volgende:

[..]

Heb je biologie, wiskunde, natuurkunde, en scheikunde op VWO niveau? Zo niet, dan moet je eerst daar aan beginnen. Dat kan ook al een jaar kosten.
Sowieso moet ik meedoen aan decentrale selectie.
pi_102010902
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:17 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Sowieso moet ik meedoen aan decentrale selectie.
Wat heeft dat daar mee te maken?
pi_102011177
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:18 schreef Warren het volgende:

[..]

Wat heeft dat daar mee te maken?
Mijn certificaten heb ik l maar decentraal is dat sowieso eind van het jaar, een jaar wachten moet ik dus sowieso, echt niet dat ik in februari al kan beginnen :P
pi_102011828
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:27 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Mijn certificaten heb ik l maar decentraal is dat sowieso eind van het jaar, een jaar wachten moet ik dus sowieso, echt niet dat ik in februari al kan beginnen :P
Dat kan nooit. Geneeskunde is geen studie waar je halverwege het jaar kan instromen.
pi_102011987
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:45 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Dat kan nooit. Geneeskunde is geen studie waar je halverwege het jaar kan instromen.
Vandaar. Je kan helaas ook niet echt vooruitlopen denk ik?
pi_102013261
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:40 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

[..]

Het AMC wil nu misschien voor alle student-assistenten die daardoor dus teveel uitlopen de boete op zich nemen, maar zolang er nog niks bekend is vanuit de overheid, kan het AMC ook niks toezeggen, het is allemaal weer lekker vaag :)
Omg ik had in het AMC moeten studeren
pi_102026533
Eerste week traumatologie zit erop, eerste co-schap dat ik fysiek echt zwaar vind.

Overigens weet ik nu zeker dat ik geen chirurg wil worden (vooral qua ziektebeelden) en de interne kant op wil (met voorkeur cardiologie) _O_
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_102027044
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:46 schreef MaxC het volgende:
Eerste week traumatologie zit erop, eerste co-schap dat ik fysiek echt zwaar vind.

Overigens weet ik nu zeker dat ik geen chirurg wil worden (vooral qua ziektebeelden) en de interne kant op wil (met voorkeur cardiologie) _O_
Inderdaad, dat had ik van te voren onderschat dat OK's echt zo vermoeiend kunnen zijn.
pi_102027168
Vooral operaties met CT's waar je ook nog 4-5 uur een loodschort aan moet 8)7
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 19:03:29 #176
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102027203
En wat mag je dan doen als co-as? Mag je dan ook een beetje dokter bibberen? :P
pi_102029125
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:03 schreef De_Kardinaal het volgende:
En wat mag je dan doen als co-as? Mag je dan ook een beetje dokter bibberen? :P
Zeker, maar meestal is het de chirurg assisteren. Dus klemmen vasthouden, laparoscopische camera bedienen, draadjes doorknippen, wond sluiten, hechten, etc.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 19:45:37 #178
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102029289
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:41 schreef June. het volgende:

[..]

Zeker, maar meestal is het de chirurg assisteren. Dus klemmen vasthouden, laparoscopische camera bedienen, draadjes doorknippen, wond sluiten, hechten, etc.
En daar wordt vooraf toestemming voor gevraagd aan de patiënt? :+
  vrijdag 16 september 2011 @ 20:01:34 #179
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_102029999
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:45 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En daar wordt vooraf toestemming voor gevraagd aan de patiënt? :+
natuurlijk niet!
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:05:19 #180
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102030154
Dat kan overtreding van artikeltje 459 WGBO worden! :7
pi_102030361
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat kan overtreding van artikeltje 459 WGBO worden! :7
Lid 2 is daar van toepassing.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:14:23 #182
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102030509
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:10 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Lid 2 is daar van toepassing.
Niet van toepassing. Een co-assistent is daar niet beroepsmatig bezig maar uitsluitend voor studie.
pi_102030725
Dames, heren en diertjes van mij. De decentrale selectie lijkt mij een manier om mijn kansen te vergroten wat inloting betreft. Mijn achtergrond is niet echt zorg gerelateerd, meer ICT. Ik vroeg mij af hoe ik met mijn ICT achtergrond een universiteit ervan kan overtuigen dat ik een kans verdien.

Zou mijn ICT achtergrond mijn kansen bij de decentrale selectie kunnen vergroten? Dat ik 'de technologie dat gebruikt wordt bij Geneeskunde ook heel interessant vind en met mijn ICT achtergrond anders sta, namelijk dat informatie verzamelen centraal staat bij ICT(Informatie, communicatie en technologie)', zoiets ongeveer? Kan iemand een reden opnoemen waarom een ander achtergrond (de ICT) kan bijdragen aan toelating? Je differentieert je wel van de rest; die hebben namelijk meestal verpleegkunde(niet dat daar wat mis mee is) gedaan.

Om toch nog wat ervaring in de zorg op te doen dacht ik eraan om het jaar voordat ik meeloot, vrijwilligerswerk te gaan doen in een ziekenhuis. Het brandwondencentrum lijkt mij supertof om bij te helpen. Kom je in contact met patienten en 'worstcase' wonden. If that makes sense at all...

Dus dan heb ik een jaar ervaring in de zorg in de vorm van vrijwilligerswerk.

Daarnaast werk ik al 3-4 jaar bij een supermarkt (bijbaantje), waar veel contact aanbod komt en je soms frustraties hebt met klanten waar er verwacht wordt dat je normaal en professioneel antwoord. Zou dit helpen?

Ik ben ook al 2 jaar klassenvertegenwoordiger geweest en ook 1 jaar in de deelnemersraad van mijn mbo opleiding gezeten.

Wiskunde A heb ik al binnen, ben nu bezig met Natuurkunde(god awful) en Biologie(awesome vak). Volgend jaar Scheikunde en hopelijk begin ik in 2014 met Geneeskunde.
(2013 mbo binnen, 2014 hbo p binnen).

Hoor het wel! :D

(Oh en mijn spelling/grammatica zuigt, daar hoeven jullie mij niet op te attenderen)
pi_102030947
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:14 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Niet van toepassing. Een co-assistent is daar niet beroepsmatig bezig maar uitsluitend voor studie.
Dat is niet altijd waar. Bij verschillende OK's wordt soms juist om een coassistent gevraagd of zelfs ingepland zodat de instrumenterende alleen hoeft te instrumenteren. In die overige gevallen heb je wellicht gelijk. Dan zijn trouwens niet alleen coassistenten een probleem, maar ook artsen die binnenlopen om te overleggen, andere OK-assistenten, technisch medewerkers die ondertussen de computer komen repareren. Ik denk niet dat het redelijk en billijk is die allen toegang tot de OK te verbieden.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:31:18 #185
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102031123
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:26 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat is niet altijd waar. Bij verschillende OK's wordt soms juist om een coassistent gevraagd zodat de instrumenterende alleen hoeft te instrumenteren. In die overige gevallen heb je wellicht gelijk. Dan zijn trouwens niet alleen coassistenten een probleem, maar ook artsen die binnenlopen om te overleggen, andere OK-assistenten, technisch medewerkers die ondertussen de computer komen repareren. Ik denk niet dat het redelijk en billijk is die allen toegang tot de OK te verbieden.
Altijd waar, want een co-assistent kan nou eenmaal nooit een beroep doen op het genoemde lid, daar hij/zij onmogelijk beroepshalve aanwezig kan zijn. Een co-assistent is immers geen beroep, het is dus een overtreding van genoemd lid of het onrechtmatig uitvoeren van het ambt van geneesheer. De mensen die je opnoemt zijn beroepshalve daar aanwezig conform genoemd lid en dat is toegestaan.
pi_102031295
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:31 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Altijd waar, want een co-assistent kan nou eenmaal nooit een beroep doen op het genoemde lid, daar hij/zij onmogelijk beroepshalve aanwezig kan zijn. Een co-assistent is immers geen beroep, het is dus een overtreding van genoemd lid of het onrechtmatig uitvoeren van het ambt van geneesheer. De mensen die je opnoemt zijn beroepshalve daar aanwezig conform genoemd lid en dat is toegestaan.
De ICT-medewerker die een haperende PC komt repareren (laatst meegemaakt) is niet noodzakelijk voor het uitvoeren van de behandeling, net zomin als de arts die met de operateur komt overleggen over de ingreep op de OK ernaast of de OK-assistent in opleiding. Maar goed, er is volgens mij geen jurisprudentie over en ik kan me er ook niet echt druk om maken.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:38:30 #187
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102031455
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:35 schreef dotKoen het volgende:

[..]

De ICT-medewerker die een haperende PC komt repareren (laatst meegemaakt) is niet noodzakelijk voor het uitvoeren van de behandeling, net zomin als de arts die met de operateur komt overleggen over de ingreep op de OK ernaast of de OK-assistent in opleiding. Maar goed, er is volgens mij geen jurisprudentie over en ik kan me er ook niet echt druk om maken.
Daar is jurisprudentie genoeg over. Maar waarom zou je als patiënt druk maken over de computer-meneer als je wakker wordt met je kin aan je zak geniet i.p.v. zonder milt. :')
pi_102031606
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:38 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Daar is jurisprudentie genoeg over. Maar waarom zou je als patiënt druk maken over de computer-meneer als je wakker wordt met je kin aan je zak geniet i.p.v. zonder milt. :')
Jurisprudentie over de aanwezigheid van coassistenten op de OK? Dan ben ik wel heel benieuwd. Dat coassistenten geen voorbehouden handelingen zelfstandig mogen verrichten is mi. een veel belangrijker bepaling in de WBGO aangaande coassistenten op OK dan of ze wel of niet aanwezig mogen zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:45:57 #189
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102031831
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:41 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Jurisprudentie over de aanwezigheid van coassistenten op de OK? Dan ben ik wel heel benieuwd. Dat coassistenten geen voorbehouden handelingen zelfstandig mogen verrichten is mi. een veel belangrijker bepaling in de WBGO aangaande coassistenten op OK dan of ze wel of niet aanwezig mogen zijn.
Dan gaat het om een klacht bij MTC omtrent een operatie en dan blijkt dat een co-ass een handeling te hebben verricht terwijl pt aangegeven heeft geen co-ass toe te staan. :P
pi_102031883
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:45 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan gaat het om een klacht bij MTC omtrent een operatie en dan blijkt dat een co-ass een handeling te hebben verricht terwijl pt aangegeven heeft geen co-ass toe te staan. :P
Dat is natuurlijk iets anders, namelijk een expliciet verbod en een handeling in plaats van aanwezigheid.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:50:12 #191
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102032034
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:47 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk iets anders, namelijk een expliciet verbod en een handeling in plaats van aanwezigheid.
Ja, als er niets mis gaat ligt niemand er wakker van :)
pi_102032180
Natuurlijk. Maar ook al laat je co's niets doen op de OK, op een gegeven moment moet je voor het eerst een handeling doen. De kans op succes wordt natuurlijk niet beïnvloed of je wel of geen BIG-registratie hebt als je het voor het eerst doet.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 20:56:37 #193
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102032350
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:53 schreef dotKoen het volgende:
Natuurlijk. Maar ook al laat je co's niets doen op de OK, op een gegeven moment moet je voor het eerst een handeling doen. De kans op succes wordt natuurlijk niet beïnvloed of je wel of geen BIG-registratie hebt als je het voor het eerst doet.
Nee, maar het maakt voor het recht wel anders. Maar volgens mij weigeren niet veel mensen co-assistenten in een academisch ziekenhuis. Ik denk meer bij de HA of bij een afdeling als gynaecologie of urologie? Iemand ooit geweigerd hier? :P
pi_102032444
Tijdens mijn week uro heb ik al een paar keer gehoord dat mannen blij waren dat ik een man was, maar helaas was de arts-assistent in die gevallen steeds een vrouw, en die moest ze ook even onderzoeken :+

Alleen een keer geweigerd bij een patiënt die heel veel opnames had en met de afdeling had afgesproken dat ze geen co's wilde zien, dat was dus al een bestaande afspraak. Heb nog geen gyn gedaan.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 21:02:56 #195
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102032674
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:58 schreef dotKoen het volgende:
Tijdens mijn week uro heb ik al een paar keer gehoord dat mannen blij waren dat ik een man was, maar helaas was de arts-assistent in die gevallen steeds een vrouw, en die moest ze ook even onderzoeken :+

Alleen een keer geweigerd bij een patiënt die heel veel opnames had en met de afdeling had afgesproken dat ze geen co's wilde zien, dat was dus al een bestaande afspraak. Heb nog geen gyn gedaan.
Liever een vrouw met vrouwenhanden die een prostaat-onderzoek doet dan een beer van een vent met sneeuwscheppen! :P
pi_102032699
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee, maar het maakt voor het recht wel anders. Maar volgens mij weigeren niet veel mensen co-assistenten in een academisch ziekenhuis. Ik denk meer bij de HA of bij een afdeling als gynaecologie of urologie? Iemand ooit geweigerd hier? :P
Ik heb praktisch de helft van mijn poli tijd bij gyn buiten staan wachten :'). Iets met mannelijke co en patiëntenpopulatie voor 70% bestaand uit islamitische vrouwen.
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 21:10:40 #197
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102033044
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:03 schreef iofn het volgende:

[..]

Ik heb praktisch de helft van mijn poli tijd bij gyn buiten staan wachten :'). Iets met mannelijke co en patiëntenpopulatie voor 70% bestaand uit islamitische vrouwen.
Ergens vind ik het ook wel vreemd. Een vrouwelijke uroloog en een mannelijke gynaecoloog hebben niet echt praktijkervaring :P
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:14:53 #198
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_102033243
Ik heb een handjevol keren buiten staan wachten, de enige keer die ik me nog herinner was bij een vrouw die bij een internist (of de neuroloog ik weet het niet eens meer precies) terug kwam en die kort daarvoor een TS had gedaan en dus niet bepaald lekker in haar vel zat. Verder mag ik eigenlijk wel altijd overal meekijken.

Laatst overigens door een onhandigheid nog wel een patiënt gezien die geen co-assistent wilde, maar niemand had ons (de arts en ik) daarover ingelicht dus toen ik binnenkwam zei ze heel verbaasd "Oh". Maar ze zei er verder niks van en achteraf hoorde ik het pas en toen was het niet erg omdat ik een meisje ben.

de heren bij de urologie hebben er trouwens nooit een probleem mee gehad dat ik er was :9
pi_102033416
Laatst een jongetje van 12 op de poli uro. Dat je je op die leeftijd geneert bij urologisch onderzoek, begrijp ik. Maar mannen die moeite hebben hun broek uit te doen als ze bij de uroloog komen :')
  † In Memoriam † vrijdag 16 september 2011 @ 21:20:44 #200
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102033484
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:19 schreef dotKoen het volgende:
Laatst een jongetje van 12 op de poli uro. Dat je je op die leeftijd geneert bij urologisch onderzoek, begrijp ik. Maar mannen die moeite hebben hun broek uit te doen als ze bij de uroloog komen :')
Ik kan mij dat wel voorstellen. Je denkt dat ze aan de voorkant zitten en voor je het weet heb je een vinger in je anus en sta je daarna op de rug van je hand te blazen. :')
pi_102033531
Ja tuurlijk, het is niet leuk. Maar als volwassene moet je je daar toch overeen kunnen zetten, zou ik zeggen. En ik leg het - in tegenstelling tot sommige urologen - altijd heel netjes uit wat ik ga doen :P
pi_102036329
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:02 schreef MaxC het volgende:
Vooral operaties met CT's waar je ook nog 4-5 uur een loodschort aan moet 8)7
CT's tijdens OK? Fancy, of doorlichting?
pi_102039483
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:21 schreef dotKoen het volgende:
Ja tuurlijk, het is niet leuk. Maar als volwassene moet je je daar toch overeen kunnen zetten, zou ik zeggen. En ik leg het - in tegenstelling tot sommige urologen - altijd heel netjes uit wat ik ga doen :P
Een jaartje geleden had ik een afspraak op de poli urologie voor klachten die ik destijds had. Het maakte mij niets uit of het een man of een vrouw was (was een vrouw), als ik maar van die klachten afkwam..

Een patiënt maakt het over het algemeen niets uit als ze ziek in bed liggen, ze voelen zich al ellendig genoeg. En na een paar dagen doodziek op een verpleegafdeling generen ze zich nergens meer voor.
pi_102043465
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:31 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Gaap wat een geklets zeg. Nou goed, dan geven we elke patiënt bij z'n preoperatieve screening toch nog es 50 formulieren mee om door te lezen en te ondertekenen zodat al die mensen geen/wel toestemming hebben om op de OK te komen. Niet mijn probleem hoor
pi_102043680
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee, maar het maakt voor het recht wel anders. Maar volgens mij weigeren niet veel mensen co-assistenten in een academisch ziekenhuis. Ik denk meer bij de HA of bij een afdeling als
gynaecologie of urologie? Iemand ooit geweigerd hier? :P
Ik ben een keer geweigerd ja. Of Nouja, geweigerd is een groot woord. Patiënt
maakte een beetje amok omdat ie vond dat ik eruit zag alsof ik net uit de luiers was. En dus vond ie dat ik er een -in zijn ogen- volwassene bij moest halen.

Toen even met hem gesproken en hem weten te overtuigen dat ik wel degelijk in staat was om hem te woord te staan
en hem te onderzoeken en toen was het geen probleem meer. Denk dat iedereen dat wel es heeft meegemaakt? (en zeker als je een meisje bent van nog geen 1,65 m ;) )

En een collega co is een keer echt geweigerd omdat de patiënte een vrouw wilde (was een geval van pubertas praecox en het kind geneerde zich nogal)

Wij waren die ochten met z'n 2-en @ poli en toen hebben we geruild en heb ik die patiënte genomen en hij degene waar ik net naartoe wou.
pi_102045240
1 keer is het gebeurd dat een moslima op de cathkamer de interventiocardioloog weigerde, omdat hij een man was... dat heeft haar heel veel cardiomyocyten gekost...
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_102046408
Tijdens mijn co-schap psych stond ik helft van de tijd buiten de spreekkamer. Evenals enkele psychiatrische patiënten bij andere co-schappen.

Psychiatrische patiënten en ik liggen elkaar niet zo :P
  † In Memoriam † zaterdag 17 september 2011 @ 11:37:16 #208
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102048853
Psychiatrie, urologie & gynaecologie zijn dus de weiger afdelingen?
Niemand geweigerd op de SEH? Scheelt in de triage als je niet langs de co-as hoeft :)
pi_102049036
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Psychiatrie, urologie & gynaecologie zijn dus de weiger afdelingen?
Niemand geweigerd op de SEH? Scheelt in de triage als je niet langs de co-as hoeft :)
Ik ben nog nooit ergens geweigerd O+ En op de SEH word je mi dan juist wel net ietsje sneller geholpen ;) De co heeft het voorwerk dan allemaal al gedaan, ass hoeft alleen nog maar een blik te werpen..
  † In Memoriam † zaterdag 17 september 2011 @ 11:48:21 #210
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102049187
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:42 schreef June. het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit ergens geweigerd O+ En op de SEH word je mi dan juist wel net ietsje sneller geholpen ;) De co heeft het voorwerk dan allemaal al gedaan, ass hoeft alleen nog maar een blik te werpen..
Op de SEH staan lijkt mij wel leuk werk. Dat is tenminste een beetje wisselend. Alhoewel ik een slecht arts zou zijn. Als ze voor niets kwamen had ik er zelf wel gezorgd dat ze met minstens één fractuur weer naar huis moeten. :P
pi_102053981
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:48 schreef De_Kardinaal het volgende:
Alhoewel ik een slecht arts zou zijn...
Zelfkennis O+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  † In Memoriam † zaterdag 17 september 2011 @ 15:30:09 #212
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_102056401
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 september 2011 14:10 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Zelfkennis O+
*O*
pi_102057273
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:42 schreef June. het volgende:

[..]

Eens met June. Vaak duurt het >1 uur voor die arts eindelijk tijd heeft. Dan is het wel zo handig als een co het probleem al bestudeerd heeft
pi_102057998
De decentrale selectie lijkt mij een manier om mijn kansen te vergroten wat inloting betreft. Mijn achtergrond is niet echt zorg gerelateerd, meer ICT. Ik vroeg mij af hoe ik met mijn ICT achtergrond een universiteit ervan kan overtuigen dat ik een kans verdien.

Zou mijn ICT achtergrond mijn kansen bij de decentrale selectie kunnen vergroten? Dat ik 'de technologie dat gebruikt wordt bij Geneeskunde ook heel interessant vind en met mijn ICT achtergrond anders sta, namelijk dat informatie verzamelen centraal staat bij ICT(Informatie, communicatie en technologie)', zoiets ongeveer? Kan iemand een reden opnoemen waarom een ander achtergrond (de ICT) kan bijdragen aan toelating? Je differentieert je wel van de rest; die hebben namelijk meestal verpleegkunde(niet dat daar wat mis mee is) gedaan.

Om toch nog wat ervaring in de zorg op te doen dacht ik eraan om het jaar voordat ik meeloot, vrijwilligerswerk te gaan doen in een ziekenhuis. Het brandwondencentrum lijkt mij supertof om bij te helpen. Kom je in contact met patienten en 'worstcase' wonden. If that makes sense at all...

Dus dan heb ik een jaar ervaring in de zorg in de vorm van vrijwilligerswerk.

Daarnaast werk ik al 3-4 jaar bij een supermarkt (bijbaantje), waar veel contact aanbod komt en je soms frustraties hebt met klanten waar er verwacht wordt dat je normaal en professioneel antwoord. Zou dit helpen?

Ik ben ook al 2 jaar klassenvertegenwoordiger geweest en ook 1 jaar in de deelnemersraad van mijn mbo opleiding gezeten.

Wiskunde A heb ik al binnen, ben nu bezig met Natuurkunde(god awful) en Biologie(awesome vak). Volgend jaar Scheikunde en hopelijk begin ik in 2014 met Geneeskunde.
(2013 mbo binnen, 2014 hbo p binnen).

Hoor het wel! :D

(Oh en mijn spelling/grammatica zuigt, daar hoeven jullie mij niet op te attenderen)
pi_102058944
Déjà vu?

Maar om op je vraag in te gaan: ik zou, als ik in de selectiecommissie zat, niet echt onder de indruk zijn van een ICT-er die op het MBO is begonnen die na school vakkenvuller is.

Klinkt hard, maar ik denk dat er veel kandidaten zijn die meer kans maken. Gelukkig zit ik niet in de selectiecommissie ;).
pi_102059413
Je zult vast en zeker gelijk hebben, maar nooit geschoten is altijd mis.

Echter, wat zou jij suggereren om toch beter kans te maken? Wat zou ik kunnen doen om bijvoorbeeld mijn cv beter uit te laten zien? Om de commisie ervan te overtuigen dat ik een kans verdien?

En wat Mbo betreft....Ik denk dat als de commisie ziet dat ik een doorzetter ben; iemand die niet opgeeft, ze wel onder de indruk zullen zijn. Doorzettingsvermogen is ook iets wat een Gnk student naar mijn mening moet hebben. En als ze zien dat ik vanuit het mbo ben opgeklommen, dan is er geen twijfel aan mijn motivatie.

Maar dat is allemaal relatief, dus......

Toch bedankt voor het antwoorden op mijn vragen, I guess.......

(Ps: Uh ja, niemand ging in op mijn post, dus reageerde ik weer:P)
pi_102060870
klassenvertegenwoordiger :') Ga vrijwilligerswerk doen bij je lokale Rode Kruis afdeling volg daar een EHBO cursus en zet je actief in bij (vakantie)projecten, evenementenhulpverlening etc ^O^ staat altijd wel goed op je cv en je komt nog eens ergens ;)
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_102061544
Ik denk sowieso dat mensen met al een andere opleiding in de gezondheidszorg in hun broekzak (MBRT, Gezondheidswetenschappen, HBO-V etc) meer kans maken..
pi_102064285
OMG!

Net bij beach patrol echt de slechtste reanimatie ooit gezien. Ik zat gewoon te schreeuwen op de bank. Aaargh!!!

Ze treffen een vent aan zonder ademhaling en pols. Doen niets. Stoppen er een mayo in en beginnen dan pas te reanimeren. Dan halen ze een AED erbij. Blijkbaar shockable ritme. Shock wordt gegeven en ze wachten of hij weer gaat ademhalen. Denken ze dat ie ademhaalt, is het agonaal. Dan besluiten ze hem 100 meter verderop te leggen, opnieuw geen thoraxcompressies...
I feel kinda Locrian today
pi_102064845
Kun je niet gewoon een 21+ toets doen na het behalen van je vakken, DefX?
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_102069112
@ZwarteSteen

Klinkt goed! Ik heb nog gelukkig 2-3 jaar de tijd om dat allemaal te regelen. Vroeg beginnen is natuurlijk altijd beter.

@Ace1

Hmm. Dan maar hopen dat ik door de loting kom. Hehe.

@BeyondTheGreen

Cd bedoel je? Als ik al mijn deelcertificaten heb hoef ik alleen voor Engels een cd af te leggen, want deelcertificaten geven vrijstelling voor cd's. Dus stel je hebt staatsexamen gedaan in Natuurkunde, dan hoef je geen cd af te leggen voor het vak Na, krijg je namelijk vrijstelling voor.

Ik ben nog geen 21, ben 19 jaar oud. Ironisch gezien heb ik al mijn certificaten (Hopelijk) als ik 21 ben.

----------------------

Denk dat ik de komende jaren mij goed ga voorbereiden op de Decentrale Selectie. Boeken over Pathalogie bestuderen, vrijwilligerswerk doen en nog veel meer om mijn cv een beetje goed uit te laten zien. Verder natuurlijk basale kennis opdoen zodat ik goed scoor op de toetsen.

Ennuh........ Ik ben niet de enige die een dergelijk pad bewandelt. Key is never giving up.

Anyways, thx!
pi_102083614
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 19:29 schreef starla het volgende:
OMG!

Net bij beach patrol echt de slechtste reanimatie ooit gezien.
Ik heb net de beste reanimatie ooit geleid :6

Maar goed.. TV-series en reanimaties.. het zal nooit wat worden ;)
pi_102086293
quote:
99s.gif Op zondag 18 september 2011 02:36 schreef intoxicated het volgende:

Maar goed.. TV-series en reanimaties.. het zal nooit wat worden ;)
beach patrol is real-life soap, was dus wel een echte drenkeling
  zondag 18 september 2011 @ 11:15:03 #224
208890 June.
Seriously?
pi_102088528
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:06 schreef DefinitionX het volgende:
Je zult vast en zeker gelijk hebben, maar nooit geschoten is altijd mis.

Echter, wat zou jij suggereren om toch beter kans te maken? Wat zou ik kunnen doen om bijvoorbeeld mijn cv beter uit te laten zien? Om de commisie ervan te overtuigen dat ik een kans verdien?

En wat Mbo betreft....Ik denk dat als de commisie ziet dat ik een doorzetter ben; iemand die niet opgeeft, ze wel onder de indruk zullen zijn. Doorzettingsvermogen is ook iets wat een Gnk student naar mijn mening moet hebben. En als ze zien dat ik vanuit het mbo ben opgeklommen, dan is er geen twijfel aan mijn motivatie.

Als geneeskundestudent heb je mi niet meer doorzettingsvermogen nodig dan andere studies hoor, als het je interesseert zijn die 6 jaar zo voorbij. Interesse=motivatie.
Verder hebben alle kandidaten die meedoen aan de decentrale selectie wel enigszins wat doorzettingsvermogen, anders konden ze bij voorbaat al niet eens meedoen. Bovendien zullen zij zich net als jou ook hebben gekwalificeerd dmv certificaten of meteen via het VWO.. Enigste verschil is dat mensen via het vwo meteen al hebben laten zien dat ze doorzettingsvermogen hebben en dat het bij jou pas later doorgedrongen is.

Maar goed, ik wens je natuurlijk veel succes, niet geschoten is altijd mis. Bedenk wel dat Geneeskunde uiteindelijk ook maar een studie is en of het misschien wel waard is om kostte wat het kost het te gaan studeren.
pi_102089236
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 08:27 schreef computergirl het volgende:

[..]

beach patrol is real-life soap, was dus wel een echte drenkeling
Dit dus.
I feel kinda Locrian today
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: