FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Autoradio reset na uitzetten contact
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 13:19
Hoi PTA'ers,

Moeders heeft gisteren een tweedehands auto gekocht (Rover 200 voor zover dat van belang is). Nu vroeg ze me om de autoradio van de oude auto over te zetten naar deze. Het betreft een Sony MEX-BT2xxx (precieze zou ik na moeten kijken maar heeft geloof ik geen invloed op mijn vraag).

Welnu, na het aansluiten van de stekkers -moest er wel een verloopstuk tussen zetten, maar dat was in de oude auto ook- werkte alles prima. Enige probleem is dat na het uitzetten van het contact en daarna weer inschakelen, de radio zich reset. Hij slaat dus niks op (geen tijd, eq-instellingen, voorkeur zenders radio, etc.). Hij krijgt dus geen 'standby-stroom' of hoe je dat noemt.

Nu zal ik zo eens kijken of ik niks gemist heb bij de stekkeraansluitingen, maar stel nou dat de auto geen stekkertje heeft voor deze 'standby-stroom', wat doe ik dan? Vind het niet echt tof om elke keer opnieuw naar radiozenders te moeten zoeken.

Bvd! :)
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 13:20
TT had beter '... na uitzetten contact' kunnen zijn.
blupzondag 4 september 2011 @ 13:22
Het kan zijn dat acc en constant zijn omgedraaid op de radio, kan je dit ook van krijgen. Anders moet je zelf een extra kabeltje trekken. Hij mist in dit geval de constant ja.
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 13:23
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2011 13:22 schreef blup het volgende:
Het kan zijn dat acc en constant zijn omgedraaid op de radio, kan je dit ook van krijgen. Anders moet je zelf een extra kabeltje trekken. Hij mist in dit geval de constant ja.
Bedankt, zal het zo even bekijken. Maar stel die kabel is er gewoon niet. Waarvandaan moet ik die dan trekken? Direct accu? Zekeringskastje? Ik heb daar dan weer niet zo veel verstand van.
blupzondag 4 september 2011 @ 13:27
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:23 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Bedankt, zal het zo even bekijken. Maar stel die kabel is er gewoon niet. Waarvandaan moet ik die dan trekken? Direct accu? Zekeringskastje? Ik heb daar dan weer niet zo veel verstand van.
Direct accu zou ik niet doen, kan wel maar dan moet je het wel zekeren. Op het contactslot zelf zit bijvoorbeeld altijd een constante +. Of een klokje ofzo?
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 13:33
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2011 13:27 schreef blup het volgende:

[..]

Direct accu zou ik niet doen, kan wel maar dan moet je het wel zekeren. Op het contactslot zelf zit bijvoorbeeld altijd een constante +. Of een klokje ofzo?
Oké, bedankt. Zal straks even updaten wat ik heb kunnen doen.
Palomarzondag 4 september 2011 @ 13:34
Volgens mij moet je gewoon 2 draadjes omdraaien. Een is voor standby-stroom en de ander alleen voor als contact aan is. Sommige radio's hebben in de kabelbundel daarvoor al een verwisselbaar plugje op de gele en rode draad zitten, zodat je ze kunt omwisselen.

Ik zou nog niet direct beginnen met het aftappen van stroom van een ander punt. Tenzij die auto geen ISO-aansluiting heeft voor de radio (maar dat heeft volgens mij elke auto jonger dan 15 jaar).

Anders kun je ook nog even met een multimeter controleren waar op de connector wél 12v staat als het contact uit is.
Annezondag 4 september 2011 @ 13:37
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:20 schreef Hojdhopper het volgende:
TT had beter '... na uitzetten contact' kunnen zijn.
Dan passen we dat even aan :P.
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 13:40
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:34 schreef Palomar het volgende:
Volgens mij moet je gewoon 2 draadjes omdraaien. Een is voor standby-stroom en de ander alleen voor als contact aan is. Sommige radio's hebben in de kabelbundel daarvoor al een verwisselbaar plugje op de gele en rode draad zitten, zodat je ze kunt omwisselen.

Ik zou nog niet direct beginnen met het aftappen van stroom van een ander punt. Tenzij die auto geen ISO-aansluiting heeft voor de radio (maar dat heeft volgens mij elke auto jonger dan 15 jaar).

Anders kun je ook nog even met een multimeter controleren waar op de connector wél 12v staat als het contact uit is.
Nee nee, ik was ook niet van plan meteen met het aftappen te beginnen. Ga eerst kijken naar de bestaande aansluitingen. Bedankt. ;)

quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2011 13:37 schreef Anne het volgende:

[..]

Dan passen we dat even aan :P.
Dank u zeer! :)
mvdejongzondag 4 september 2011 @ 13:49
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2011 13:22 schreef blup het volgende:
Het kan zijn dat acc en constant zijn omgedraaid op de radio, kan je dit ook van krijgen. Anders moet je zelf een extra kabeltje trekken. Hij mist in dit geval de constant ja.
't Eigenlijke probleem is trouwens niet de radio, maar een klein aantal auto-merken, VW en Audi onder andere, die besloten om in deze de ISO-standaard maar weer eens niet te volgen (zo'n beetje als Microsoft, we volgen de standaard, maar dan wel onze eigen versie daarvan). En het zou dus inderdaad kunnen zijn dat iemand in de kabelbundel aan de kant van de radio hiervoor de benodigde aanpassing heeft gemaakt, maar TS mag nog even aangeven waar de auto-radio voorheen inzat.

Een multimeter op beide 12V-aansluitingen (permanent en contact) bij in- en uitgeschakeld contact zou TS duidelijk moeten maken of beide aansluitingen werken, en welke aansluiting welke is.
Palomarzondag 4 september 2011 @ 13:53
Ik zou overigens niet gaan rommelen aan de ISO-aansluiting van de auto zelf. Ws. kun je het wel fixen door pinnetjes om te draaien op de ISO-connector die uit de radio komt.

Anders zit je weer met gekloot als je een keer een andere radio gaat aansluiten ;)
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 14:02
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:49 schreef mvdejong het volgende:

[..]

't Eigenlijke probleem is trouwens niet de radio, maar een klein aantal auto-merken, VW en Audi onder andere, die besloten om in deze de ISO-standaard maar weer eens niet te volgen (zo'n beetje als Microsoft, we volgen de standaard, maar dan wel onze eigen versie daarvan). En het zou dus inderdaad kunnen zijn dat iemand in de kabelbundel aan de kant van de radio hiervoor de benodigde aanpassing heeft gemaakt, maar TS mag nog even aangeven waar de auto-radio voorheen inzat.

Een multimeter op beide 12V-aansluitingen (permanent en contact) bij in- en uitgeschakeld contact zou TS duidelijk moeten maken of beide aansluitingen werken, en welke aansluiting welke is.
Radio zat in een VW Golf 3 uit '92, weet nog wel dat de radio daarin ook niet zomaar ineens werkte.
Chuck-N0rr1szondag 4 september 2011 @ 14:13
door de regel zul je de rode en gele draad moeten omdraaien
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 14:46
Dit is de kabel uit de auto:

281qyjl.jpg

En dit de kabel van de verloopstekker:

vrpoqg.jpg

Zoals je ziet heb ik de gele en de rode draad samengevoegd. Blijkbaar was dat in de VW Golf één aansluiting (constant).
Oplossing lijkt me dus simpel. Draden weer scheiden en de gele naar de paarse (bovenste foto) leiden, gezien dat de enige vrije draad is? Of is dit prietpraat?

Hoooo, edit: ik zie dus dat de blauwe van het verloopstuk ook nergens heen gaat...
ColtZ40zondag 4 september 2011 @ 15:19
Geel aan paars moet werken. Blauw heb je niet nodig als je geen antenne versterker, audio versterker of elektrische antenne hebt.
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 15:20
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 15:19 schreef ColtZ40 het volgende:
Geel aan paars moet werken. Blauw heb je niet nodig als je geen antenne versterker, audio versterker of elektrische antenne hebt.
Super, dankje. Laatste probleempje is om zo'n stekkertje te vinden. Heb nu alleen een kale draad.
ColtZ40zondag 4 september 2011 @ 15:21
Het kan trouwens zijn dat je daarna geel en rood van de radio moet omdraaien.
ColtZ40zondag 4 september 2011 @ 15:23
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 15:20 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Super, dankje. Laatste probleempje is om zo'n stekkertje te vinden. Heb nu alleen een kale draad.
Kan je de blauwe stekker niet voorzichtig los krijgen en die dan koppelen aan geel? :P
ZwartmetSuikerzondag 4 september 2011 @ 15:33
Gewoon ff de multimeter erbij pakken.
Hojdhopperzondag 4 september 2011 @ 15:49
Is opgelost. Gewoon de gele bij de paarse gestoken en nu werkt het. Als ik meer tijd heb een keer zorg ik nog wel voor een degelijke aansluiting of zoiets wat Colt zegt.


quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2011 15:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Gewoon ff de multimeter erbij pakken.
Haha, moeders heeft geen multimeter hier. Gelukkig hebben wij altijd auto's met werkende audio he ZMS. ;)

Maar goed, het is opgelost. Bedankt iedereen!! :)
T42maandag 5 september 2011 @ 12:06
meten is weten...