abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101550936
Hoi PTA'ers,

Moeders heeft gisteren een tweedehands auto gekocht (Rover 200 voor zover dat van belang is). Nu vroeg ze me om de autoradio van de oude auto over te zetten naar deze. Het betreft een Sony MEX-BT2xxx (precieze zou ik na moeten kijken maar heeft geloof ik geen invloed op mijn vraag).

Welnu, na het aansluiten van de stekkers -moest er wel een verloopstuk tussen zetten, maar dat was in de oude auto ook- werkte alles prima. Enige probleem is dat na het uitzetten van het contact en daarna weer inschakelen, de radio zich reset. Hij slaat dus niks op (geen tijd, eq-instellingen, voorkeur zenders radio, etc.). Hij krijgt dus geen 'standby-stroom' of hoe je dat noemt.

Nu zal ik zo eens kijken of ik niks gemist heb bij de stekkeraansluitingen, maar stel nou dat de auto geen stekkertje heeft voor deze 'standby-stroom', wat doe ik dan? Vind het niet echt tof om elke keer opnieuw naar radiozenders te moeten zoeken.

Bvd! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_101550960
TT had beter '... na uitzetten contact' kunnen zijn.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zondag 4 september 2011 @ 13:22:04 #3
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_101551030
Het kan zijn dat acc en constant zijn omgedraaid op de radio, kan je dit ook van krijgen. Anders moet je zelf een extra kabeltje trekken. Hij mist in dit geval de constant ja.
pi_101551082
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2011 13:22 schreef blup het volgende:
Het kan zijn dat acc en constant zijn omgedraaid op de radio, kan je dit ook van krijgen. Anders moet je zelf een extra kabeltje trekken. Hij mist in dit geval de constant ja.
Bedankt, zal het zo even bekijken. Maar stel die kabel is er gewoon niet. Waarvandaan moet ik die dan trekken? Direct accu? Zekeringskastje? Ik heb daar dan weer niet zo veel verstand van.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zondag 4 september 2011 @ 13:27:39 #5
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_101551266
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:23 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Bedankt, zal het zo even bekijken. Maar stel die kabel is er gewoon niet. Waarvandaan moet ik die dan trekken? Direct accu? Zekeringskastje? Ik heb daar dan weer niet zo veel verstand van.
Direct accu zou ik niet doen, kan wel maar dan moet je het wel zekeren. Op het contactslot zelf zit bijvoorbeeld altijd een constante +. Of een klokje ofzo?
pi_101551474
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2011 13:27 schreef blup het volgende:

[..]

Direct accu zou ik niet doen, kan wel maar dan moet je het wel zekeren. Op het contactslot zelf zit bijvoorbeeld altijd een constante +. Of een klokje ofzo?
Oké, bedankt. Zal straks even updaten wat ik heb kunnen doen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_101551504
Volgens mij moet je gewoon 2 draadjes omdraaien. Een is voor standby-stroom en de ander alleen voor als contact aan is. Sommige radio's hebben in de kabelbundel daarvoor al een verwisselbaar plugje op de gele en rode draad zitten, zodat je ze kunt omwisselen.

Ik zou nog niet direct beginnen met het aftappen van stroom van een ander punt. Tenzij die auto geen ISO-aansluiting heeft voor de radio (maar dat heeft volgens mij elke auto jonger dan 15 jaar).

Anders kun je ook nog even met een multimeter controleren waar op de connector wél 12v staat als het contact uit is.
pi_101551579
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:20 schreef Hojdhopper het volgende:
TT had beter '... na uitzetten contact' kunnen zijn.
Dan passen we dat even aan :P.
pi_101551690
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:34 schreef Palomar het volgende:
Volgens mij moet je gewoon 2 draadjes omdraaien. Een is voor standby-stroom en de ander alleen voor als contact aan is. Sommige radio's hebben in de kabelbundel daarvoor al een verwisselbaar plugje op de gele en rode draad zitten, zodat je ze kunt omwisselen.

Ik zou nog niet direct beginnen met het aftappen van stroom van een ander punt. Tenzij die auto geen ISO-aansluiting heeft voor de radio (maar dat heeft volgens mij elke auto jonger dan 15 jaar).

Anders kun je ook nog even met een multimeter controleren waar op de connector wél 12v staat als het contact uit is.
Nee nee, ik was ook niet van plan meteen met het aftappen te beginnen. Ga eerst kijken naar de bestaande aansluitingen. Bedankt. ;)

quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2011 13:37 schreef Anne het volgende:

[..]

Dan passen we dat even aan :P.
Dank u zeer! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zondag 4 september 2011 @ 13:49:09 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_101551978
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2011 13:22 schreef blup het volgende:
Het kan zijn dat acc en constant zijn omgedraaid op de radio, kan je dit ook van krijgen. Anders moet je zelf een extra kabeltje trekken. Hij mist in dit geval de constant ja.
't Eigenlijke probleem is trouwens niet de radio, maar een klein aantal auto-merken, VW en Audi onder andere, die besloten om in deze de ISO-standaard maar weer eens niet te volgen (zo'n beetje als Microsoft, we volgen de standaard, maar dan wel onze eigen versie daarvan). En het zou dus inderdaad kunnen zijn dat iemand in de kabelbundel aan de kant van de radio hiervoor de benodigde aanpassing heeft gemaakt, maar TS mag nog even aangeven waar de auto-radio voorheen inzat.

Een multimeter op beide 12V-aansluitingen (permanent en contact) bij in- en uitgeschakeld contact zou TS duidelijk moeten maken of beide aansluitingen werken, en welke aansluiting welke is.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_101552128
Ik zou overigens niet gaan rommelen aan de ISO-aansluiting van de auto zelf. Ws. kun je het wel fixen door pinnetjes om te draaien op de ISO-connector die uit de radio komt.

Anders zit je weer met gekloot als je een keer een andere radio gaat aansluiten ;)
pi_101552437
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 13:49 schreef mvdejong het volgende:

[..]

't Eigenlijke probleem is trouwens niet de radio, maar een klein aantal auto-merken, VW en Audi onder andere, die besloten om in deze de ISO-standaard maar weer eens niet te volgen (zo'n beetje als Microsoft, we volgen de standaard, maar dan wel onze eigen versie daarvan). En het zou dus inderdaad kunnen zijn dat iemand in de kabelbundel aan de kant van de radio hiervoor de benodigde aanpassing heeft gemaakt, maar TS mag nog even aangeven waar de auto-radio voorheen inzat.

Een multimeter op beide 12V-aansluitingen (permanent en contact) bij in- en uitgeschakeld contact zou TS duidelijk moeten maken of beide aansluitingen werken, en welke aansluiting welke is.
Radio zat in een VW Golf 3 uit '92, weet nog wel dat de radio daarin ook niet zomaar ineens werkte.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_101552831
door de regel zul je de rode en gele draad moeten omdraaien
pi_101554050
Dit is de kabel uit de auto:



En dit de kabel van de verloopstekker:



Zoals je ziet heb ik de gele en de rode draad samengevoegd. Blijkbaar was dat in de VW Golf één aansluiting (constant).
Oplossing lijkt me dus simpel. Draden weer scheiden en de gele naar de paarse (bovenste foto) leiden, gezien dat de enige vrije draad is? Of is dit prietpraat?

Hoooo, edit: ik zie dus dat de blauwe van het verloopstuk ook nergens heen gaat...
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_101555353
Geel aan paars moet werken. Blauw heb je niet nodig als je geen antenne versterker, audio versterker of elektrische antenne hebt.
pi_101555388
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 15:19 schreef ColtZ40 het volgende:
Geel aan paars moet werken. Blauw heb je niet nodig als je geen antenne versterker, audio versterker of elektrische antenne hebt.
Super, dankje. Laatste probleempje is om zo'n stekkertje te vinden. Heb nu alleen een kale draad.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_101555411
Het kan trouwens zijn dat je daarna geel en rood van de radio moet omdraaien.
pi_101555501
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 15:20 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Super, dankje. Laatste probleempje is om zo'n stekkertje te vinden. Heb nu alleen een kale draad.
Kan je de blauwe stekker niet voorzichtig los krijgen en die dan koppelen aan geel? :P
pi_101555876
Gewoon ff de multimeter erbij pakken.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_101556513
Is opgelost. Gewoon de gele bij de paarse gestoken en nu werkt het. Als ik meer tijd heb een keer zorg ik nog wel voor een degelijke aansluiting of zoiets wat Colt zegt.


quote:
14s.gif Op zondag 4 september 2011 15:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Gewoon ff de multimeter erbij pakken.
Haha, moeders heeft geen multimeter hier. Gelukkig hebben wij altijd auto's met werkende audio he ZMS. ;)

Maar goed, het is opgelost. Bedankt iedereen!! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 5 september 2011 @ 12:06:26 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_101586947
meten is weten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')