Beknopte situatiebeschrijving allereerst, probeer je in te leven:
Je hebt een mooie nieuwbouwwoning met veel lichtinval met een gewone Renault voor de deur, je tuin bestaat uit wat klinkers, een vijvertje en een grasveldje, je hebt een gewone Nederlandse vrouw die Anne heet, 1 dochter en 2 zoons, de dochter zit op ballet, de jongens zitten bij de plaatselijke voetbalclub, je hebt een laminaatvloer in je woning en een boekenkast vol met boeken die je cadeau hebt gekregen, je huis staat is modern en stijlvol ingericht door de vrouw des huizes en je laatste aankoop is een nieuwe keuken met geintegreerde kookplaat in het aanrecht en kookeiland, er staat permanent een trommel met goedkope koekjes op de glazen woonkamertafel, je hebt een abonnement op de Flair, Donald Duck en Voetbal International, je hebt Eredivisie Live op de grote Philips LCD die aan de wand is gemonteerd, de bloemen in vazen worden bijgehouden en regelmatig ververst, je brengt je zoons op zaterdag naar de voetbal en daarna maai je het gras of doe je de weekboodschappen bij de Albert Heijn (vergeet iets te knabbelen voor de zaterdagavond niet), op één dag in de week ga je met je maten van vroeger in een café biljarten en ouwehoeren met een pils erbij, je stemt ergens tussen D'66 en VVD in, met Sinterklaas ga je met de kids naar opa en oma en met Pasen verstop je eieren in de tuin, je bent een semi-actief lid bij de buurtvereniging en als je nieuwe buren krijgt klop je aan met een fles wijn, soms ga je op zondag naar de IKEA waarna je na wat nieuwe spullen gekocht te hebben Zweedse gehaktballetjes met jam eet, als het lekker weer is slinger je de barbecue aan waarbij jij het vlees managet en de vrouw + kids de tafel, stokbrood en salades in orde maken, je voortuintje is perfect onderhouden en je grote trots, 's avonds zit je graag met een Hertog Jan op de hoekbank en check je even je mail met de laptop of kijk je een serie op Nederland 1, 2 of 3, je gaat elk jaar op wintersport en in de zomer 2 weekjes weg naar Turkije of Griekenland, in je auto hou je ervan afwisselend ACDC, Pink Floyd of Simple Minds te draaien waarbij je op je stuur tikt als er een lekkere drumroll inzit en je lievelingseten is nasi.
--
Geweldig toch? Ik vind het heel mooi, dit zijn echt mensen die gewoon genieten van de kleine dingen in het leven en de welvaart die Nederland te bieden heeft. Toch wordt hier vaak door de FOK!-er op afgegeven.
Maar waar komt die angst voor burgerlijkheid toch vandaan? Mensen willen vaak niet doorsnee zijn, willen uniek zijn. Jammer dat ze zich afzetten tegen de standaard, want ik wil jullie graag doen inzien dat dit gewoon heel mooi is.
Ik denk dat dit soort mensen de gelukkigste mensen zijn die er zijn. Rijke mensen in hun villa in het bos, keileuk maar hun kinderen kunnen nooit lekker het trapveldje op en weten niet eens hoe hun pa bij de middelste naam heet en wat zijn favoriete band is. Arme mensen hebben meestal teveel aan hun hoofd om echt stil te staan bij hoe mooi het leven is.
En daarom beste mensen, breek ik deze lans voor de burgerlijkheid.
zwakken overleven moeilijk, sterken zitten in de wolken