Een wolf blijft een wild dier dat zich niet aan wetten en reguleringen houdt. Dat kan natuurlijk niet in een land als Nederland; we maken hier geen onderscheid dus ook wolven dienen zich gewoon te conformeren aan de geldende normen wat betreft hygiene, volksgezondheid en veiligheid. Ik hoop dat er stante pede een commissie wordt opgericht, die een denktank inschakelt om een oplossingsrichting te construeren hoe we de wilde wolf toch een plekje kunnen geven in het maakbare Nederland. Want ontembare, potentieel gevaarlijke dieren die vrij rondlopen zonder dat ze gechipt zijn en inge-ent, dat moeten wij niet willen met z'n allen!quote:Op woensdag 10 juli 2013 11:48 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Bron: nu.nl
Jezus, dit is dus waar onze politici mee bezig zijn... druk maken over een wolf die terugkeert. Overal wordt bezuinigd, met name op de gezondheidzorg; er vallen jaarlijks 1,5 slachtoffers door wolven in de wereld; om maar even een voorbeeld te noemen door roken vallen jaarlijks 5 miljoen slachtoffers; verkeer zorgt voor 1,24 miljoen slachtoffers, en deze man gaat zich druk maken over het gevaar van een wolf? Echt hoor als je als politicus het verschil tussen wat wel en niet in landsbelang is dan vraag ik me af wat voor een opleiding je hebt genoten....
quote:Wolf met poemapotentie
Dat het een wolf was die bij Luttelgeest werd doodgereden, staat zo goed als vast. Het beest had de bouw van een wolf en at als laatste avondmaal een bever. Maar of het ook echt om een wilde wolf gaat, is onzeker. Wolvenexpert Roel Korbee van Staatsbosbeheer geeft uitleg.
Waar kan het dier vandaan gekomen zijn?
„Dat is nog een groot vraagteken. Het meest waarschijnlijke zou zijn, dat het beest via Duitsland gekomen is, maar daar zit iets vreemds aan. Een dikke maand geleden is er een wolf in een fotoval in Meppen net over de Nederlands-Duitse grens gezien, maar verder waren er geen signalen die erop duidden dat er een wolf zou zijn. En dan is hij er opeens in de Noordoostpolder. We hadden eerder een dier in de grensprovincies verwacht. Aan de andere kant, de wolf is onvoorspelbaar en schuw.”
Wat is er bekend over de aanrijding?
„Ik heb het uit de media, maar zij zou een zware klap hebben gekregen wat de dood veroorzaakt zou hebben. Dat is bij de eerste sectie bij de Universiteit Utrecht gebleken. Wel vreemd dat er geen melding is geweest van de aanrijding, want je merkt het als je een beest aanrijdt van die grootte.”
Is het denkbaar dat het beest er door een grappenmaker is neergelegd? Nederland is tijdens de komkommertijd wel vaker in de ban van loslopend wild, zoals de Veluwse poema.
„Het is niet uit te sluiten. Een grap is een mogelijkheid. Ik weet niet of er sporenonderzoek gedaan is. Zo zouden er bijvoorbeeld remsporen of bloedsporen op de weg moeten zitten als het echt een aanrijding was. Als dat zo is, zou het wel wat meer duidelijkheid geven.”
Hoe komen we erachter waar het dier vandaan komt?
„Ik hoop dat DNA-materiaal het uitwijst. Als dat afkomstig is van een roedel in Duitsland, kan het een wilde wolf zijn. Is het helemaal onbekend materiaal, dan kan het dier wel uit een park wegkomen. Het is een beetje koffiedik kijken.”
Zijn er eerder dit soort vondsten gedaan?
„Er is in het noorden van Denemarken ook eens een wolf gevonden. Die bleek afkomstig uit een roedel uit Duitsland, maar het is de vraag hoe die daar terecht is gekomen. Hier in Nederland is vlakbij de plek van de aanrijding eerder een dode zeehond aangetroffen. Hoe die daar terecht is gekomen, is een vraagteken.
Breng Rutte maar niet op ideeën...quote:Op woensdag 10 juli 2013 12:58 schreef trovey het volgende:
Mogen we dan ook mensen gaan afschieten...zijn er ook te veel van en velen zijn ook gevaarljk...we moeten de bejaarden in Nederland toch beschermen?
Nee nee, hij heeft de bejaarden nog even nodig. Die moeten eerst de economie op gang helpen en dan pas mogen ze dood van de heren politici.quote:
een flinke griepgolf die huishoud onder bejaarden zou echter wel goed zijn voor de economie, enorme besparing op geriatrie, veel erfenissen..quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee nee, hij heeft de bejaarden nog even nodig. Die moeten eerst de economie op gang helpen en dan pas mogen ze dood van de heren politici.
Hoor ik daar in de verte de wolven huilen?quote:Op woensdag 10 juli 2013 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
een flinke griepgolf die huishoud onder bejaarden zou echter wel goed zijn voor de economie, enorme besparing op geriatrie, veel erfenissen..
Ha, die is/was er alquote:Op woensdag 10 juli 2013 13:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een wolf blijft een wild dier dat zich niet aan wetten en reguleringen houdt. Dat kan natuurlijk niet in een land als Nederland; we maken hier geen onderscheid dus ook wolven dienen zich gewoon te conformeren aan de geldende normen wat betreft hygiene, volksgezondheid en veiligheid. Ik hoop dat er stante pede een commissie wordt opgericht, die een denktank inschakelt om een oplossingsrichting te construeren hoe we de wilde wolf toch een plekje kunnen geven in het maakbare Nederland. Want ontembare, potentieel gevaarlijke dieren die vrij rondlopen zonder dat ze gechipt zijn en inge-ent, dat moeten wij niet willen met z'n allen!
Heb er zelf geen enkel belang bij, mijn ouders zijn al decennia doodquote:Op woensdag 10 juli 2013 16:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hoor ik daar in de verte de wolven huilen?
Met wolven duid ik dan ook op de politici .quote:Op woensdag 10 juli 2013 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb er zelf geen enkel belang bij, mijn ouders zijn al decennia dood
Godverquote:Op woensdag 10 juli 2013 16:17 schreef Smeich het volgende:
Dat zou toch prachtig zijn.
[..]
Ha, die is/was er al
De komst van de wolf (Canis lupus) in Nederland, een factfinding study
Maurice is ook een rooie hondquote:Op woensdag 10 juli 2013 16:26 schreef Ikwilookevenwatzeggen het volgende:
Ik las net dat naast de wolf, nu ook de rode hond terug is in Nederland.
Met een ecologische hoofdstructuur zijn de Veluwe en de Oostvaardersplassen te verbinden. Wolven kunnen dan vrijuit van Nederland naar Duitsland en terug, en dus ook verzwakte dieren eten (En omgekeerd, de dieren van de Oostvaardersplassen hebben meer migratiemogelijkheden).quote:Op woensdag 10 juli 2013 16:22 schreef Pietverdriet het volgende:
En hoewel ik wolven prachtig vind denk ik niet dat het in Nederland te handhaven is. Het eindeloze gejammer van Linda en Roos omdat hun Ponypaard is aangeslagen op het Journaal, Oma Bertha die op de Veluwe haar veel te dikke beagle verloor.
Als ik zie wat voor een ramp er is gemaakt van de oostvaardersplassen...
En dat geld daarvoor bezuinigen we op de ontwikkelingshulp ?quote:Op woensdag 10 juli 2013 17:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Met een ecologische hoofdstructuur zijn de Veluwe en de Oostvaardersplassen te verbinden. Wolven kunnen dan vrijuit van Nederland naar Duitsland en terug, en dus ook verzwakte dieren eten (En omgekeerd, de dieren van de Oostvaardersplassen hebben meer migratiemogelijkheden).
quote:Op woensdag 10 juli 2013 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
Grijze Wolven komen hier toch al tientallen jaren voor? Soms handhaven zij zich zelfs met geld van de gemeenschap.
Die bejaarden zijn niet gevaarlijk.quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee nee, hij heeft de bejaarden nog even nodig. Die moeten eerst de economie op gang helpen en dan pas mogen ze dood van de heren politici.
Wat heeft ontwikkelingshulp ermee te maken? Dat geld kan echt wel ergens vandaan gehaald worden, zo veel zal het ook niet zijn. Het is gewoon zonde om versnipperde stukjes natuurgebied te hebben waar dieren in opgesloten zitten, terwijl een paar verbindingen de populaties en natuurgebieden gezonder kunnen maken en de ellende met de Oostvaardersplassen tegengegaan wordt.quote:Op woensdag 10 juli 2013 17:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat geld daarvoor bezuinigen we op de ontwikkelingshulp ?
Als die gekken geen grote grazers in de oostvaardersplassen hadden gezet had dat er nog steeds prachtig bijgelegen
Zeg het maar, die paar miljard, bejaardenzorg afknijpen?quote:Op woensdag 10 juli 2013 20:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat heeft ontwikkelingshulp ermee te maken? Dat geld kan echt wel ergens vandaan gehaald worden, zo veel zal het ook niet zijn. Het is gewoon zonde om versnipperde stukjes natuurgebied te hebben waar dieren in opgesloten zitten, terwijl een paar verbindingen de populaties en natuurgebieden gezonder kunnen maken en de ellende met de Oostvaardersplassen tegengegaan wordt.
Moet je tegen die VVD-er zeggen, ik weet het namelijk wel.quote:
http://www.rli.nl/publicaties/2013/advies/onbeperkt-houdbaarquote:.
• De Ecologische Hoofdstructuur (EHS) waarin geïsoleerde natuurgebieden worden verbonden, was in 1990 een uitstekend middel om de teruggang van de natuur tegen te gaan, maar nieuwe wetenschappelijk inzichten laten zien dat die natuurgebieden te klein van omvang blijven, en verbindingen door ecoducten niet aantoonbaar functioneren. Daardoor kwijnen planten en dieren uiteindelijk weg.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |