quote:
Op donderdag 1 september 2011 21:00 schreef Claudia_x het volgende:Jemig wickie, wat heftig voor die ouders! Heel begrijpelijk ook dat een baby die niet goed kan horen andere behoeftes heeft. Ik vind het enerzijds verdrietig om te lezen, maar anderzijds vind ik het weer een fijn idee dat zo'n baby'tje twee lieve ouders heeft die graag in haar behoeftes tegemoetkomen en er alles aan doen om haar geborgenheid te bieden.
Het doet me ook wel goed om te lezen hoe nuchter je zelf onder je verslechterde gehoor bent, Leandra. Je vindt het niet ernstig beperkend? Heb je een gehoorapparaatje?
Ik heb er 2, maar gebruik ze weinig, zeker met Soneal vind ik het verschrikkelijk irritant, want waar je normaal een geluid kunt "wegdraaien" kan dat niet met die dingen in, en dan is het alsof je een krijsende baby via een koptelefoon binnenkrijgt, dan kun je ook niet meer op ander geluid focussen, terwijl dat nog wel kan als je die koptelefoon niet ophebt.
In mijn geval is het grotendeels een aangeboren probleem trouwens, of beter gezegd: door de geboorte. Ik had m'n navelstreng 3 maal om m'n nek en had een flink zuurstofgebrek, daarbij zijn de zenuwen in het oor afgestorven, het oor hoort het wel, maar het wordt niet doorgegeven aan de hersenen.
Daarnaast is slechthorendheid ook een familiekwaal, dus inmiddels beginnen de jaren ook mee te tellen, en ik vermoed dat de kwaliteit van het oor zelf ook al minder is dan het vroeger was.
Mijn moeder heeft overigens wel altijd haar best gedaan om te zorgen dat ik zag wat ze zei; die heeft op d'r knieen voor me gezeten toen ik heel klein was, om me bijvoorbeeld te vragen de suikerpot uit de kamer te halen.
Als ik dan denk aan een Belgisch meisje dat ik ooit tegenkwam, en dat nota bene beter hoorde dan ik, maar door haar ouders in een instituut voor doven en slechthorenden geplaatst was omdat ze er niets mee konden, dan zie je wat een enorm effect heeft gehad, want dat Belgische meisje sprak zoals een dove spreekt; door halve woorden in te slikken.
Ik spreek gewoon ABN, vloeiend Engels, en met Duits en Frans red ik me ook wel
Maar ik realiseer me heel goed dat het ook anders had kunnen zijn.Persoonlijk vind ik de gehoorapparaten "beperkender" en lastiger dan het slechthorend zijn, maar N. vindt het erg vervelend als ik ze niet inheb, het maakt een gesprek zoveel makkelijker als ik ze wel draag, juist omdat het net de grens van een gesprek wel of niet kunnen volgen is.
Wullie bin KOEL ©
SonealWhy be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible
?