Scriptje aanpassen zodat hij ipv de rm een echo "ik ga dit doen: rm..." doet. Dan kan je zien wat er gebeurd zonder dat het scriptje iets doet met je bestanden.quote:Op donderdag 15 september 2011 09:04 schreef MichielPH het volgende:
[ code verwijderd ]
Op /media/hdd1 is een harde schijf gemount welke ook met samba gedeeld wordt. Als ik bestanden verwijder via de share, worden ze eigenlijk naar /media/hdd1/.deleted verplaatst.
Het doel van dit scriptje is om te zorgen dat er minstens 1 GB op de schijf vrij is, als er nog bestanden uit /media/hdd1/.deleted verwijderd kunnen worden.
Omdat hij toch bestanden verwijdert, hier een dubbelcheck; bereik ik mijn doel?
quote:Op donderdag 15 september 2011 09:04 schreef MichielPH het volgende:
[ code verwijderd ]
Op /media/hdd1 is een harde schijf gemount welke ook met samba gedeeld wordt. Als ik bestanden verwijder via de share, worden ze eigenlijk naar /media/hdd1/.deleted verplaatst.
Het doel van dit scriptje is om te zorgen dat er minstens 1 GB op de schijf vrij is, als er nog bestanden uit /media/hdd1/.deleted verwijderd kunnen worden.
1 2 3 | $ MINIMUM=1024*1024*1024 $ echo $MINIMUM 1024*1024*1024 |
1 2 3 | $ MINIMUM=$[1024*1024*1024] $ echo $MINIMUM 1073741824 |
Of wine, volgens mij werkt Office daar wel goed onder. Converteren van .doc/.xls naar LibreOffice gaat niet altidj even goed.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:53 schreef avaz het volgende:
Draaien hier nou ook veel mensen Ubuntu als home desktop? Ik heb het in het verleden wel eens gedraaid, alleen toch steeds weer teruggeschakeld naar windows(o.a. omdat ik veel gamede toen, en wine niet altijd even fijn was). Zit namelijk te twijfelen om misschien toch weer te switchen, verder beviel het me opzich prima, alleen heb ik geen ervaring met word, excel en pp op linux die ik voor me studie draai. Ik meen dat het gewoon allemaal openoffice is toch?
Het enige probleem wat ik nog heb, in:quote:Op donderdag 15 september 2011 09:04 schreef MichielPH het volgende:
[ code verwijderd ]
1 | find $TRASH -type f -exec ls -lrt {} \; | sort -k6 | head --lines 1 | cut -d ' ' -f8- | xargs rm -f |
Of gewoon onderling werken met Open Document Format ipv met Office Document Format. Office 2007 heeft iig ondersteuning voor od*.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:05 schreef Cid het volgende:
[..]
Of wine, volgens mij werkt Office daar wel goed onder. Converteren van .doc/.xls naar LibreOffice gaat niet altidj even goed.
Makkelijker is wss om de functie zo aan te passen dat je de spaties doet escapen.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:16 schreef MichielPH het volgende:
[..]
Het enige probleem wat ik nog heb, in:
[ code verwijderd ]
Hoe zorg ik ervoor dat hij rm -f '/media/hdd1/.deleted/map met spaties/bla.txt' uitvoert, dus met aanhalingstekens?
*wip*quote:Op donderdag 15 september 2011 12:39 schreef Daeron het volgende:
[..]
Makkelijker is wss om de functie zo aan te passen dat je de spaties doet escapen.
1 | find /pad/ --print0 | xargs -0 rm |
En hoe combineer ik dat met wat ik al heb? Als je hem direct doorpiped naar rm werkt het inderdaad, maar met het sorteren en knippen ertussen kapt hij hem weer af bij de spaties. What to do?quote:Op donderdag 15 september 2011 14:23 schreef Farenji het volgende:
Met "find" heb je een optie "--print0" die de bestandsnamen gescheiden door 0-characters weergeeft ipv enters. In combinatie met de "-0" optie van xargs kun je daarmee om het probleem van spaties binnen bestandsnamen heen werken. Hoef je niet te gaan escapen dus!
Bijv:
[ code verwijderd ]
Ikke. 2 notebooks met Ubuntu (1 notebook is een desktopvervanger met extra beeldscherm en kbd enzo). Gamen doe ik gewoon onder Linux hoor (het is maar wat je leuk vindquote:Op donderdag 15 september 2011 10:53 schreef avaz het volgende:
Draaien hier nou ook veel mensen Ubuntu als home desktop? Ik heb het in het verleden wel eens gedraaid, alleen toch steeds weer teruggeschakeld naar windows(o.a. omdat ik veel gamede toen, en wine niet altijd even fijn was). Zit namelijk te twijfelen om misschien toch weer te switchen, verder beviel het me opzich prima, alleen heb ik geen ervaring met word, excel en pp op linux die ik voor me studie draai. Ik meen dat het gewoon allemaal openoffice is toch?
Je zou ook de bestandsnaam om te wissen dmv backticks in een variabele kunnen zetten en er dan quotes omheen zetten. Zo dus:quote:Op donderdag 15 september 2011 16:12 schreef MichielPH het volgende:
[..]
En hoe combineer ik dat met wat ik al heb? Als je hem direct doorpiped naar rm werkt het inderdaad, maar met het sorteren en knippen ertussen kapt hij hem weer af bij de spaties. What to do?
Edit: of het netjes is weet ik niet, maar opslaan naar bestand en inlezen in een array met IFS geset op een newline lijkt te werken
1 | F=`find $TRASH -type f -exec ls -lrt {} \; | sort -k6 | head --lines 1 | cut -d ' ' -f8-`; rm -f "$F" |
ik draai gewoon ms office 2007 in winequote:Op donderdag 15 september 2011 22:12 schreef sbientje het volgende:
ik draai ook ubuntu gewoon thuis, idd met open office. Dat vind ik dan wel iets minder dan MS office. Maar als het een flink epistel is doe ik eht toch in LaTeX
Ik heb hier thuis alles op Ubuntu draaien (home theater PC, 2 desktops, laptop) en mijn werk computers (3) ook en op de rekenclusters waarop ik werk draait iets van Suse of CentOS. Je kunt je wel voorstellen dat ik me een beetje ongemakkelijk voel als ik achter een windows bak zit. Alles lijkt dan ook mis te gaan, ben bovendien teveel gewend aan kleine handigheidjes zoals een window verplaatsen met alt+klik of veranderen van grootte met alt+middelklik.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:53 schreef avaz het volgende:
quote:Op donderdag 15 september 2011 22:12 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je zou ook de bestandsnaam om te wissen dmv backticks in een variabele kunnen zetten en er dan quotes omheen zetten. Zo dus:
[ code verwijderd ]
xargs met maar 1 resultaat is ook niet echt zinvol natuurlijk...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 | #!/bin/bash DISK="/media/hdd1" TRASH="/media/hdd1/.deleted" MINIMUM=$[10*1024*1024] if [ $(df | grep $DISK | awk '{print $4}') -lt $MINIMUM ] && [ $(find $TRASH -type f | wc -l) -gt 0 ]; then echo "" echo "" DATE=$(date) echo "Started at" $DATE IFS=$'\n' find $TRASH -type f -exec ls -l {} \; | sort -k6 | cut -d ' ' -f8- > temp FILES=($(<temp)) rm -f temp i=0 while [ $(df | grep $DISK | awk '{print $4}') -lt $MINIMUM ] do if [ $(find $TRASH -type f | wc -l) -eq 0 ]; then echo "" echo "Finished, directory empty." find $TRASH -mindepth 1 -type d -empty -delete exit 0 fi echo " " ${FILES[$i]} "deleted." rm -f ${FILES[$i]} i=$[$i+1] done find $TRASH -mindepth 1 -type d -empty -delete echo "" echo "Finished, sufficient free space." fi |
da tkan natuurlijk ook.k Ik switch dan gewoon naar windows haha, zoals nuquote:Op donderdag 15 september 2011 22:15 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
ik draai gewoon ms office 2007 in wine
Hoeft dus niet, want office 2007 draait echt super in wine. Zonder tweaks draait 80% en met een paar kleine tweaks 100%quote:Op donderdag 15 september 2011 22:31 schreef sbientje het volgende:
[..]
da tkan natuurlijk ook.k Ik switch dan gewoon naar windows haha, zoals nu
1 | tar -x modsecurity-crs_2.2.1/util/rules-updater.pl -zf modsecurity-crs_2.2.1.tar -C /root/.cronjobs/modsec-tar/ --strip-components=2 |
1 2 3 4 | -rwxr-xr-x rbarnett/234561557 84 2010-12-29 17:46 modsecurity-crs_2.2.1/util/runAV/comp -rwxr-xr-x rbarnett/234561557 1271 2010-12-29 17:46 modsecurity-crs_2.2.1/util/runAV/runAV-clamd.c -rwxr-xr-x rbarnett/234561557 1265 2010-12-29 17:46 modsecurity-crs_2.2.1/util/runAV/runAV.c -rwxr-xr-x rbarnett/234561557 835 2010-12-29 17:46 modsecurity-crs_2.2.1/util/runav.pl |
Je doet niks fout maar providers blokkeren poort 25 (smtp). Je moet de uitgaande server van je provider gebruiken.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:08 schreef Big-Ern het volgende:
Ubuntu blijft hangen bij het normaal opstarten. Start ik het op en druk op ESC dan laat hij wel door tot het inlogscherm. Heeft iemand een idee hoe dit te fixen is?
Ik heb Evolution als mailproggie maar nu wil ie wel mail ontvangen, maar niet versturen. Ik heb hotmail en smtp.live.com als uitgaande server ingesteld. Toch wil ie mn berichten niet versturen. Wat doe ik fout?
dat is inkomend, niet naar buiten toe.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:08 schreef erikkll het volgende:
[..]
Je doet niks fout maar providers blokkeren poort 25 (smtp). Je moet de uitgaande server van je provider gebruiken.
quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:41 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
dat is inkomend, niet naar buiten toe.
quote:
Windows is ook gewoon legaal hoor. Alleen niet gratis.quote:Op dinsdag 20 september 2011 23:22 schreef Big-Ern het volgende:
Ik heb Linux Ubuntu nu lekker aan de praat. Wat een prima besturingsproggie en bijbehorende software voor nop..... en het is ook nog eens legaal. Ik draai het nu 2 dagen, maar ik ben om.
http://www.debian-administration.org/articles/28quote:Op dinsdag 20 september 2011 23:33 schreef MichielPH het volgende:
Ik heb een scriptje gescreven met een oneindige loop erin. Hoe laat ik deze nou automatisch opstarten, zonder dat de andere scripts wachten tot de mijne klaar is?
Als ik namelijk update-rc.d gebruik, starten alle scripts die hierna zouden komen niet op.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | $ cat startup.sh #!/bin/bash HOME=/home/user/ $HOME/Usenet/sab/SABnzbd.py& mkdir /tmp/aids& mkdir /tmp/operacache& /usr/bin/keepassx& /usr/bin/skype& /opt/TweetDeck/bin/TweetDeck& /home/user/software/bitcoin-0.3.24/bin/64/bitcoin -gen=0& /usr/bin/evolution& /usr/bin/opera& /usr/bin/amsn& /usr/bin/miro& /software/bitcoin-0.3.24/bin/64/bitcoin& |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |