Oh, weet niet hoe actueel dit is, maar: http://www.luba.nl/luba-v(...)-contract-geven.htmlquote:Op woensdag 31 augustus 2011 18:58 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Volgens de CAO voor uitzendkrachten mag dat wel. Ik had gehoopt dat ze gewoon zouden doortellen omdat ik al die tijd al voor hetzelfde bedrijf werk. Helaas.
Jazeker wordt er doorgeteld!quote:Op woensdag 31 augustus 2011 18:58 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Volgens de CAO voor uitzendkrachten mag dat wel. Ik had gehoopt dat ze gewoon zouden doortellen omdat ik al die tijd al voor hetzelfde bedrijf werk. Helaas.
De uitzendbranche heeft een eigen CAO die meer dan drie tijdelijke contracten toestaat.quote:
Nee. Als je dezelfde werkzaamheden blijft verrichten, wordt er gewoon doorgeteld.quote:Dat mag niet eens.. Maar je gaat officieel bij 'n ander bedrijf in dienst, dus ze mogen jou inderdaad maximaal 3 (of 4?) tijdelijke contracten aanbieden..
Als TS hetzelfde werk blijft doen en er geen CAO van toepassing is die afwijkt van de 3jaar/3contracten / 4jaar/4contracten (bij jonger dan 27 jaar) dan zal die nieuwe werkgever meteen een contract voor onbepaalde tijd moeten bieden. Da's sowieso een optie, en die werkgever heeft ondertussen ook meer dan genoeg tijd gehad om TS te leren kennen.quote:1. Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
- a. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
- b. meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
2. Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.
Als je (vrijwel) hetzelfde werk blijft doen, tellen ze gewoon door. Als je iets compleet anders gaat doen (eerst kantinejuffrouw, straks directiesecretaresse) dan niet.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 18:58 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Dan mogen ze je nog 3 tijdelijke contracten geven inderdaad.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:32 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb de CAO voor de branche waarin ik werk erbij gepakt en daar staat een artikel in wat op mij van toepassing is.
Artikel 26.2 Opvolgend werkgeverschap
Als de werkgever een voormalig uitzendkracht, iemand die via een uitzendformule werkzaam is geweest, in dienst neemt die voorafgaand op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam is geweest voor de werkgever en waarbij sprake is van opvolgend werkgeverschap, zal in afwijking van artikel 7:668a lid 2 BW de gehele relevante uitzendperiode voor de telling van het aantal arbeidsovereenkomsten meetellen als één arbeidsovereenkomst. De werknemer, die op basis van de uitzendformule bij werkgever heeft gewerkt en direct bij de werkgever in dienst treedt, begint derhalve aan de tweede ketenovereenkomst.
Dit betekent dus dat ze mij nog meer tijdelijke contracten mogen geven? Ik ga dezelfde werkzaamheden verrichten, hier verandert helemaal niets aan. Ik word over een half jaar 27 jaar. Heb het afgelopen jaar telkens contracten voor drie maanden gehad en ben dat nu wel zat vandaar dat ik graag wat zekerheid wil.
Dan mogen ze je nog een tijdelijk contract geven, ja. Maar als je daar op de dag dat je 27 wordt meer dan drie jaar werkt, heb je vanaf dat moment een contract voor onbepaalde tijd. (Tenzij er nog meer in die CAO staat over hoeveel tijdelijke contracten iemand mag hebben, dan geldt dat.)quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:32 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb de CAO voor de branche waarin ik werk erbij gepakt en daar staat een artikel in wat op mij van toepassing is.
Als de werkgever een voormalig uitzendkracht, iemand die via een uitzendformule werkzaam is geweest, in dienst neemt die voorafgaand op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam is geweest voor de werkgever en waarbij sprake is van opvolgend werkgeverschap, zal in afwijking van artikel 7:668a lid 2 BW de gehele relevante uitzendperiode voor de telling van het aantal arbeidsovereenkomsten meetellen als één arbeidsovereenkomst. De werknemer, die op basis van de uitzendformule bij werkgever heeft gewerkt en direct bij de werkgever in dienst treedt, begint derhalve aan de tweede ketenovereenkomst.
Dit betekent dus dat ze mij nog meer tijdelijke contracten mogen geven? Ik ga dezelfde werkzaamheden verrichten, hier verandert helemaal niets aan. Ik word over een half jaar 27 jaar. Heb het afgelopen jaar telkens contracten voor drie maanden gehad en ben dat nu wel zat vandaar dat ik graag wat zekerheid wil.
Omdat een uitzendbureau aanzienlijk minder betaald dan wanneer je ergens rechtstreeks in dienst gaat.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:52 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Bij het bedrijf waar ik werk is de enige manier om daar aan het werk te komen via een uitzendbureau. Hoezo loop ik daardoor geld mis?
Ik zal duidelijk maken dat ik graag een contract voor onbepaalde tijd wil. Ik merk dat ze deze de laatste tijd steeds vaker geven. Ik weet nu in ieder geval waar ik aan toe ben, bedankt!
Ik weet wat soortgelijke bedrijven in de omgeving betalen aan eigen personeel en dat is soms minder dan ik krijg. Ik dacht dat het bedrijf ons loon aan het uitzendbureau betaalt en daarbovenop een gedeelte voor het uitzendbureau i.p.v. ons loon min een gedeelte voor het uitzendbureau.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:54 schreef Civilian het volgende:
[..]
Omdat een uitzendbureau aanzienlijk minder betaald dan wanneer je ergens rechtstreeks in dienst gaat.
omdatquote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:52 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Bij het bedrijf waar ik werk is de enige manier om daar aan het werk te komen via een uitzendbureau. Hoezo loop ik daardoor geld mis?
Ik zal duidelijk maken dat ik graag een contract voor onbepaalde tijd wil. Ik merk dat ze deze de laatste tijd steeds vaker geven. Ik weet nu in ieder geval waar ik aan toe ben, bedankt!
Onzin. Ik werk nu ook bij een bedrijf die alle werknemers eerst drie jaar lang via een uitzendbureau laat werken en wij krijgen niks minder betaald dan de vaste medewerkers. Je denkt toch niet dat een bedrijf zegt: 'Ok, we zijn nu zoveel euro minder kwijt aan het uitzendbureau dus dat geld is nu (gedeeltelijk) voor jou'.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:54 schreef Civilian het volgende:
[..]
Omdat een uitzendbureau aanzienlijk minder betaald dan wanneer je ergens rechtstreeks in dienst gaat.
Nee... De bovenstaande reacties zijn redelijk in de goeie weg, maar jullie vergeten "opvolgend werkgeverschap".quote:Op woensdag 31 augustus 2011 18:37 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Ik werk bijna drie jaar via een uitzendbureau voor hetzelfde bedrijf. Ik heb als ik het goed bij heb gehouden in totaal zeven (aaneengesloten) tijdelijke contracten gehad van het uitzendbureau. Het laatste tijdelijke contract loopt tot november en dat is de maand waarin ik precies drie jaar voor dit bedrijf werk. Ik heb bij het bedrijf aangegeven dat ik nu graag bij hun in dienst wil en dit was geen enkel probleem. Dit zal in september geregeld worden.
Nu is mijn vraag of het bedrijf mij nu weer tijdelijke contracten mag geven of dat ik recht heb op een contract voor onbepaalde tijd?
Nee hoor, dat wordt niet vergeten. Sterker nog, het is al expliciet benoemd waarbij de CAO van de nieuwe werkgever door TS zelf is geciteerd.quote:Op zaterdag 3 september 2011 10:44 schreef ed-autopet het volgende:
[..]
Nee... De bovenstaande reacties zijn redelijk in de goeie weg, maar jullie vergeten "opvolgend werkgeverschap".
In een notendop is dat een artikel in de wet die aangeeft dat hoeveel werkgevers je ook heb gehad, als je fysiek hetzelfde werk blijft doen, op de dezelfde locatie, jouw "opgebouwde" rechten naar een vast contract doorlopen. Of je nu in dienst bent/was van een UZB, of later door een bedrijf zelf...
Uiteraard is het wat uitgebreider dan dat, en krijg je in dat geval ook te maken met de vertaling van de uitzend CAO naar de reguliere 3x3 regel. Maar let er wel op dat in de meeste gevallen zowel de contract aantallen als (totale) termijn meetellen bij je volgende "salarisbetaler"..
quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:32 schreef AvecLeCoeur het volgende:
Maar liefst één van de vier woorden goed gespeld... Houd je maar bij het Nederlands.quote:Op zondag 4 september 2011 11:34 schreef ed-autopet het volgende:
Dan was het onder het motto, beter save then sorry...
Sterker nog, in de CAO voor uitzendkrachten is uitdrukkelijk opgenomen dat er geen onderscheid mag zijn tussen de beloning voor vaste krachten en uitzendkrachten. Onzin dusquote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:54 schreef Civilian het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |