abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:54:20 #1
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_101377685
Komt er gistermiddag een grondwerker aan de deur; 'hallo ik kom een put graven in jullie achtertuin'
ik: :?

Ik zeg tegen hem naar mijn weten hebben we helemaal geen putten in de tuin!
hij zegt; ja toch wel kijk maar op de tekening en het is in opdracht van de gemeente.
waarop ik zeg dat dat niet kan want ik heb helemaal geen bericht of brief of wat dan ook van de gemeente gehad.
hij zegt; waarschijnlijk ligt de put onder uw bestrating verstopt, zou ik even mogen zoeken met de metaaldetector?
Aangezien hij modderschoenen had heb ik hem achterom laten lopen want ik heb geen zin in smerige moddervoetstappen op mijn parket vloer.
Hij heeft gezocht en het apparaat ging wel piepen bij de schutting/poort. Blijkbaar zit er een put onder volgens de grondwerker :{

Hij wilde meteen smiddags al gaan graven waarop heb gezegd dat er geen schop de grond in gaat op MIJN grond.
(Het betreft een koopwoning voor de goede orde)
En al helemaal niet als ik GEEN bericht heb gehad van de gemeente!!!

Zijn ze nou helemaal besodemieterd??? Zomaar zonder bericht iemand langssturen die wilt gaan graven in mijn achtertuin??? Ik dacht het niet! :{w

Ik zou gebeld worden door de gemeente de volgende dag.

Aldus vanochtend, wordt ik gebeld want was niet thuis. ambtenaartje voor de deur samen met iemand van het grondwerkbedrijf. hij zegt; hallo met die en die van de gemeente u heeft een put in de tuin.
ik zeg ja en dan? Ja die moet schoon worden gemaakt, en omhoog worden gehaald zodat wij er ten alle tijden bij kunnen. Ik zeg tegen hem dat het een koopwoning betreft en dus eigen grond is en ik geen put in de tuin wil, vanwege mijn dochtertje en alle kindertjes die in de tuin spelen. Die kunnen immers het putdeksel optillen als ze sterk genoeg zijn en erin vallen of met de handjes er tussen komen.
(een grote put waar je dus in kunt neer dalen naar het riool van 1 meter bij 1 meter.

Ik was aan het werk en heb het gesprek beeindigd want ik had het druk. Er werd mij immers niet gevraagd of hij gelegen belde. Asociaal, maargoed.
Ik zou nog terug worden gebeld vanmiddag, wat niet is gebeurd!!!

Wat zijn mijn rechten??
  Moderator dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:56:26 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_101377976
Kijk eens in je koopakte, daar hoort zoiets in te staan.

Als het er niet instaat is vorige eigenaar aansprakelijk voor het niet vermelden.

Er zijn hoop huizen met iets van een put op hun eigen grond; je bent dan verplicht de gemeente toegang te verschaffen.
Mooi licht en sfeervol appartement te koop in Den Haag.
Deze zomer lekker genieten van dichtbij het strand wonen!
Parkeren voor de deur en winkels op loopafstand.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:08:39 #4
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_101378169
zo te horen staat jouw schutting dus gewoon op gemeentegrond...
knolraap en lof schorseneren en prei
pi_101378284
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 17:56 schreef jitzzzze het volgende:
Vraag me niet waarom, maar ik denk dat de ambtenaar gelijk heeft.
Hoewel ik hier eerlijk gezegd ook niet veel verstand van heb, lijkt het me inderdaad onwaarschijnlijk dat je de gemeente toegang kan ontzeggen.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:15:01 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_101378368
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:12 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Hoewel ik hier eerlijk gezegd ook niet veel verstand van heb, lijkt het me inderdaad onwaarschijnlijk dat je de gemeente toegang kan ontzeggen.
Maar aan de andere kant vraag ik me af waarom de gemeente zo'n stukje grond (ooit) heeft verkocht als er schijnbaar eigendom van hun onder zit/ligt... Als je het verkoopt kun je toch naderhand niet zomaar dat stukje terug gaan eisen?
pi_101378452
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:15 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Maar aan de andere kant vraag ik me af waarom de gemeente zo'n stukje grond (ooit) heeft verkocht als er schijnbaar eigendom van hun onder zit/ligt... Als je het verkoopt kun je toch naderhand niet zomaar dat stukje terug gaan eisen?
Wellicht staat er inderdaad iets in het koopcontract, of staat die schutting toch net op gemeentegrond. Of zitten we er naast en heeft de gemeente een fout gemaakt, hoe dan ook ben ik wel benieuwd naar een onderbouwt antwoordt.
pi_101378559
Als de riool verstopt raakt zit jij met de gebakken peren alle kosten worden dan op jou verhaalt.
The world of SKA music
pi_101378812
Die put staat (als het goed is) vermeld bij het kadaster en dit is je (als het goed is) vermeld bij de overdracht. Je bent verplicht medewerking te verlenen.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:54:26 #10
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_101379819
Waarom heb je een huis gekocht zonder te weten wat er in de grond zit?
Waarschijnlijk staat in je koopcontract een clausule met recht van overpad oid. Wees blij dat er geen dikke kraan klaarstaat.

Oja, en herstelwerken zijn voor je eigen rekening.
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_101381144
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:54 schreef Allantois het volgende:

Dat ligt er nogal aan welke eisen aan de erfdienstbaarheid worden gesteld. Wat jij zegt is mogelijk maar alleen als er staat dat het altijd bereikbaar moet zijn cq. als de grond in eigendom is gebleven van gemeente.

Als het iets is waarbij alleen de mogelijkheid tot werkzaamheden moet worden geboden maken ze het ook weer netjes dicht.
pi_101383839
Ik heb zelf koopaktes gezien waarin de kabels van het elektriciteitsbedrijf staan vermeld. Zou dus ook iets in jouw koopakte over die rioolput moeten staan. Gaat het om de aansluiting van jouw riool op het gemeenteriool???

Bepaald klantonvriendelijk dat de gemeente niet eerst netjes contact heeft opgenomen over de voorgenomen werkzaamheden, de aard duur en aanvang van de werkzaamheden etc.

Stuur brief met je klacht naar de betreffende uitvoerende dienst en vraag om uitleg. Maak foto's voor, tijdens en na de werkzaamheden en let i.d.d. op de veiligheid van kinderen en anderen!!

Neem desnoods contact op met de ARBO-dienst als je denkt dat de veiligheidszaken niet goed nageleefd worden
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:51:16 #13
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_101385269
Bedankt voor de reacties, ik kom er even vanavond op terug want ben nu onderweg en fok op de mobiel is niks als je wat wilt typen van meer dan 3 zinnen.
;)
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:29:54 #14
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_101387660
In Nederland heb je geen eigen grond.
Je hebt het recht om de grond tot een bepaalde diepte te gebruiken, maar daaronder is het van de staat.

Tevens heb je in Nederland de plicht om kabels, leidingen en putten op 'jouw' grond toe te staan die t.b.v. anderen zijn.
Tevens het je in Nederland de plicht om de beheerder toegang te geven voor onderhoud en vervanging van deze spullen in 'jouw' grond.

Echter...
• Men dient van te voren een afspraak te maken voor het betreden van 'jouw' grond en het vervangen enz. van deze spullen.
• Men is verplicht alle schade (financiëel) te herstellen.
• Omhoog halen van een put is helemaal niet nodig om hier direct bij te kunnen. Mijn vader heeft 3 putten (1x voortuin, 1x in de schuur naast het huis (laatste huis in een doodlopende straat ;)), 1x achtertuin). Alleen de voortuin is zichtbaar met een grote ronde deksel. In de schuur en achtertuin ligt het deksel direct onder de tegels en kunnen ze altijd bij als het nodig is.

En er zijn geloof ik nog een paar regeltjes.
De enige die direct toegang tot je huis / tuin mag hebben is de handhaver van de gemeente (toezichthouder bouw-/woningtoezicht). Maar dat is alleen als jij met werkzaamheden bezig bent. Deze mensen hebben zelfs meer bevoegdheden dan de politie, ze hebben geen huiszoekingsbevel nodig.
pi_101388078
weer wat geleerd :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_101388366
Wat FF zegt.
Neemt niet weg dat de gemeente wel iets netter mag communiceren.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_101390325
Putje zal wel en inspectie-/doorspuitput zijn van de drainage van jouw huizenblok. Zeker een hoekhuis?

Vanaf deze put zal er een verzamelleiding lopen naar het hoofdriool in de straat en zonder de drainage loop je het risico op natte kruipruimtes wat weer rot/schimmel tot gevolg kan hebben.

Als het goed is staat deze put danwel specifiek genoemd in het koopcontract van je woning, danwel ergens algemeen omschreven.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:29:09 #18
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_101391027
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:02 schreef McVirusS het volgende:
Kijk eens in je koopakte, daar hoort zoiets in te staan.

Als het er niet instaat is vorige eigenaar aansprakelijk voor het niet vermelden.

Er zijn hoop huizen met iets van een put op hun eigen grond; je bent dan verplicht de gemeente toegang te verschaffen.
In de koopakte staat vermeld dat verkoper niet op de hoogte is van putten en onderwatertanks ondergronds. Een leugen dus want verkoopster heeft hier 40 jaar heeft gewoond heeft zelf het terras laten aanleggen door zoonlief die dus over de put heen heeft bestraat. Dit is gewoon aan ons verzwegen tijdens het verkopen van de woning. En zo zijn nog meer dingetjes verzwegen maar dat is nu niet aan de orde.

Ik wil best geloven dat er een hoop huizen zijn met putten of ander leidingmateriaal, maar het stuit mij gewoon tegen de borst dat ik helemaal nul informatie heb gehad over wat de gemeente wilt gaan doen! Ik bedoel totaal geen brief of bericht van wat dan ook. Opeens staat er een mannetje die de terrastegels wil gaan weghalen ja dat gaat zomaar niet!

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:28 schreef lutser.com het volgende:
Die put staat (als het goed is) vermeld bij het kadaster en dit is je (als het goed is) vermeld bij de overdracht. Je bent verplicht medewerking te verlenen.
Heb de Kadaster papieren er op na geslagen en ik kon niets vinden wat op een put of dergelijke duidt.

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:54 schreef Allantois het volgende:
Waarom heb je een huis gekocht zonder te weten wat er in de grond zit?
Waarschijnlijk staat in je koopcontract een clausule met recht van overpad oid. Wees blij dat er geen dikke kraan klaarstaat.

Het is verzwegen dat er een put in de grond zit zoals ik net typte hierboven. Een naar mijn bevindingen zeer kwalijke zaak :(
Overpadrecht is op dit perceel niet aan de orde overigens.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 20:21 schreef blomke het volgende:
Ik heb zelf koopaktes gezien waarin de kabels van het elektriciteitsbedrijf staan vermeld. Zou dus ook iets in jouw koopakte over die rioolput moeten staan. Gaat het om de aansluiting van jouw riool op het gemeenteriool???

Bepaald klantonvriendelijk dat de gemeente niet eerst netjes contact heeft opgenomen over de voorgenomen werkzaamheden, de aard duur en aanvang van de werkzaamheden etc.

Stuur brief met je klacht naar de betreffende uitvoerende dienst en vraag om uitleg. Maak foto's voor, tijdens en na de werkzaamheden en let i.d.d. op de veiligheid van kinderen en anderen!!

Neem desnoods contact op met de ARBO-dienst als je denkt dat de veiligheidszaken niet goed nageleefd worden
Gaat om het grote riolenstelsel (denk ik! want ik heb geen informatie verder gehad) van het rijtje woonhuizen aan de achterkant van mijn woning (wat een hoekwoning betreft voor de duidelijkheid) Mijn eigen rioolaansluiting zit aan de voorkant van het huis.

En klantonvriendelijk vind ik nog zwak uitgedrukt. Het is ronduit asociaal hoe ze het presteren zomaar binnen te willen vallen en direct willen beginnen mijn terras open te breken ZONDER ook maar enige vorm van communicatie naar mijn gezin toe van de gemeente. Belachelijk gewoon.

Een brief wacht ik nog even mee. Daar mag de gemeente mee op de proppen komen. Ten eerste informatief over wat ze willen doen, ten tweede of ze alsjeblieft mijn tuin mogen openbreken en mijn dochtertje haar speelplek af nemen, ten derde om excuses aan te bieden voor de overlast en miscommunicatie en ten vierde hoe ze bereid zijn het te maken zodat het veilig is om op te spelen en dat de put niet open gemaakt kan worden door kleine kinderen.
En krijg ik dit niet zwart op wit gaat er helemaal niets in de tuin open gebroken worden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:29 schreef FF het volgende:
Je hebt het recht om de grond tot een bepaalde diepte te gebruiken, maar daaronder is het van de staat.

Tevens heb je in Nederland de plicht om kabels, leidingen en putten op 'jouw' grond toe te staan die t.b.v. anderen zijn.
Tevens het je in Nederland de plicht om de beheerder toegang te geven voor onderhoud en vervanging van deze spullen in 'jouw' grond.

Echter...
• Men dient van te voren een afspraak te maken voor het betreden van 'jouw' grond en het vervangen enz. van deze spullen.
• Men is verplicht alle schade (financiëel) te herstellen.
• Omhoog halen van een put is helemaal niet nodig om hier direct bij te kunnen. Mijn vader heeft 3 putten (1x voortuin, 1x in de schuur naast het huis (laatste huis in een doodlopende straat ;)), 1x achtertuin). Alleen de voortuin is zichtbaar met een grote ronde deksel. In de schuur en achtertuin ligt het deksel direct onder de tegels en kunnen ze altijd bij als het nodig is.

En er zijn geloof ik nog een paar regeltjes.
De enige die direct toegang tot je huis / tuin mag hebben is de handhaver van de gemeente (toezichthouder bouw-/woningtoezicht). Maar dat is alleen als jij met werkzaamheden bezig bent. Deze mensen hebben zelfs meer bevoegdheden dan de politie, ze hebben geen huiszoekingsbevel nodig.
Dat maakt een hoop duidelijk als het allemaal klopt wat je typt. Heb je ergens een bron waar ik dit kan nalezen?

Het gaat trouwens om dit soort put+deksel:

En om even op jouw ' Echter..' stukje te reageren FF,
quote:

• Men dient van te voren een afspraak te maken voor het betreden van 'jouw' grond en het vervangen enz. van deze spullen. Dit is niet gebeurd. Helemaal niets van communicatie. Ja vanmorgen maar toen was er niemand thuis. En over de telefoon krijg ik geen keiharde garanties over wat ze willen dus wil ik een mondeling gesprek dan mag ze opzichter even komen uitleggen wat ze willen en dat netjes op papier zetten.
• Men is verplicht alle schade (financiëel) te herstellen. In dit geval zijn volgens de grondwerker de kosten voor de gemeente maar ook dit wil ik zwart op wit hebben want het gaat wel om een aanpassing van mijn tuin en om de veiligheid van mijn dochtertje.
• Omhoog halen van een put is helemaal niet nodig om hier direct bij te kunnen. Mijn vader heeft 3 putten (1x voortuin, 1x in de schuur naast het huis (laatste huis in een doodlopende straat ;)), 1x achtertuin). Alleen de voortuin is zichtbaar met een grote ronde deksel. In de schuur en achtertuin ligt het deksel direct onder de tegels en kunnen ze altijd bij als het nodig is. Als het zo gemaakt kan worden als bij jouw pa, dat een paar tegels optillen genoeg is om er altijd bij te kunnen komen ga ik wel akkoord, mits alles is doorgesproken over en op papier staat over wat er gaat gebeuren. De put+denksel moet wel gelijk komen te liggen met de terrastegels anders komt er een kuil en daar ga ik niet mee akkoord. De achtertuin is de speeltuin van mijn dochtertje en die wil ik graag veilig houden.
pi_101392700
Ik zou dat 'veiligheid' niet al te hard aanvoeren, want volgens mij gaat dat direct van tafel geveegd worden onder het mom van 'zo'n put ligt ook gewoon in de stoep, daar spelen ook kinderen en ze zijn veilig bevonden voor dit gebruik'.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:58:58 #20
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_101392888
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:56 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zou dat 'veiligheid' niet al te hard aanvoeren, want volgens mij gaat dat direct van tafel geveegd worden onder het mom van 'zo'n put ligt ook gewoon in de stoep, daar spelen ook kinderen en ze zijn veilig bevonden voor dit gebruik'.
Ik bedoel daarmee dat ik wil dat de put gelijkvloers moet komen met de terrastegels zodat er geen kuil ontstaat.
Liefste natuurlijk niet zichtbaar onder tegels maar wel toegankelijk dan in ieder geval.

spelfouten edit
  woensdag 31 augustus 2011 @ 00:12:27 #21
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_101396384
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:29 schreef Rarekwast_ het volgende:

Dat maakt een hoop duidelijk als het allemaal klopt wat je typt. Heb je ergens een bron waar ik dit kan nalezen?
Pff... Dit is voor mij vrij oude kennis. Al uit de tijd dat ik nog thuis woonde. Ook ooit een akkefietje geweest met KPN die de telefoonkabel kwam verleggen en toen het hele border had gesloopt. En electrakabels die ondergronds gingen en een tv-kabel. (en toch ben ik nog maar 35 jaar oud ;)).

En bij ons eigen huis hebben we ook informatie hierover gekregen van de aankoopmakelaar en ik heb ooit navraag gedaan voor het leggen van een stroomkabel door mijn voortuin onder de stoep door naar mijn schuur.

En het scheelt dat ik bij Rijkswaterstaat en een paar gemeentes heb gewerkt.

Maar een officiële bron kan ik je niet geven.
Misschien dat www.riool.info je kan helpen?

quote:
Het gaat trouwens om dit soort put+deksel:
[ afbeelding ]

En om even op jouw ' Echter..' stukje te reageren FF,

[..]

Je hebt gelijk dat je al die punten zwart op wit wilt hebben.

Voor wat betreft het overstraten bij mijn vader.
Achtertuin heeft hij zelf meerdere malen bestraat in de afgelopen 40 jaar.
Zelfs de hoofdafsluiter (zgn. dienstkraan) van de waterleiding is netjes weggewerkt onder een tegel waar een tuinlamp op staat. De tuin zelf is nu beklinkert.
In de voortuin is de inrichting om de put gemaakt waarbij de deksel direct onder het evengrote ronde tafeltje van het zitje ligt.
In de schuur komen ze niet.

In al die jaren heeft mijn vader trouwens zelf de putten in achtertuin en schuur (vroeger zijtuin) moeten doorspuiten als er iets was, want dat was volgens hen een particuliere aangelegenheid. De voortuin heb ik ze wel eens in zien kruipen (alle 3 zijn het mansgaten).

Kijk voor kabels en leidingen enz. ook eens in de KLIC-database bij het kadaster, daar staat alles (voor zover bekend ;)) in. Deze moet geraadpleegd worden bij diepere graafwerkzaamheden.
http://www.kadaster.nl/window.html?inhoud=/klic/

Persoonlijk zou ik de gemeente benaderen en hen vragen om alle gegevens m.b.t. de riolering om je huis enz.
  maandag 26 december 2011 @ 23:33:06 #22
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_106072376
Hoe is dit afgelopen? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk
  dinsdag 27 december 2011 @ 07:35:51 #23
545 dop
:copyright: dop
pi_106078275
buiten dat ze inderdaad de put onder het maaiveld kunnen laten zitten en alleen bloot leggen als het nodig is voor inspectie of onderhoud (liefst maar eens in de 100 jaar natuurlijk), hoef je niet echt bang te zijn dat je dochtertje die put open maakt , met blote handen krijgt een volwassen vent die niet eens open.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_106100459
TS; staat er in de notariële leveringsakte van je huis en tuin en zo niet een erfdienstbaarheid tbv gemeente (of andere overheid/-sinstantie) m.b.t. het hebben van de rioolput/rioolleidingen/etc en dat je van alles moet dulden?

[ Bericht 46% gewijzigd door Sessy op 27-12-2011 20:44:55 ]
pi_106100954
quote:
Artikel 5:1 BW

1 . Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben.
2. Het staat de eigenaar met uitsluiting van een ieder vrij van de zaak gebruik te maken, mits dit gebruik niet strijdt met rechten van anderen en de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen daarbij in acht worden genomen.
3. De eigenaar van de zaak wordt, behoudens rechten van anderen, eigenaar van de afgescheiden vruchten.

Artikel 5:20 BW

1 .De eigendom van de grond omvat, voor zover de wet niet anders bepaalt:
a. de bovengrond;
b. de daaronder zich bevindende aardlagen;

c. het grondwater dat door een bron, put of pomp aan de oppervlakte is gekomen;
d. het water dat zich op de grond bevindt en niet in open gemeenschap met water op eens anders erf staat;
e. gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen en werken, voor zover ze geen bestanddeel zijn van eens anders onroerende zaak;
f. met de grond verenigde beplantingen.
2.In afwijking van lid 1 behoort de eigendom van een net, bestaande uit een of meer kabels of leidingen, bestemd voor transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie, dat in, op of boven de grond van anderen is of wordt aangelegd, toe aan de bevoegde aanlegger van dat net dan wel aan diens rechtsopvolger.

Artikel 5:21 BW

1 . De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.
2. Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.
3. De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')