abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101256161
Vandaag bij een Renault Megane Ph2 geweest waar een garage houder niet uit kwam.

Een stukje voor geschiedenis

Klant kwam bij de garage met de klacht storings lampje brand, Garage houder heeft deze uitgelezen en werdt geconfronteerd met P0340.

Na een belletje met de dealer werdt besloten om de hallgever van de nokkenaspositie sensor te vervangen en de software te updaten. Hier na kwam de storing direct er weer in en werdt besloten om de oude hall gever te monteren en verder te zoeken.

Het bleek dat een half jaar geleden de Distrubutie riem was vervangen zonder gebruik van speciaal gereedschap, het advies was controleer en herstel zo nodig de D-riem timing. Omdat de nokkenasversteller rammelde bij een koude start werdt de nokkenas versteller vervangen samen met de actuator en weer de distrubutie riem, dit maal met speciaal gereedschap.

Helaas bleek de storing nog niet opgelost, en zocht de garage houder contact met mij.

Ik ben naar de auto in kwestie geweest, en begonnen met uitlezen van de foutcodes.
Ook ik trof P0340 aan, de exacte omschrijving hier van is :
Nokkenaspositie sensor storing in circuit, er is een fout gevonden in het circuit maar de PCM kan niet registeren waar de fout zich bevind.

Ik heb de motor gestart, en een gas geven er wordt duidelijk van buiten af valse lucht aangezogen ook de onderdruk van de map sensor stationair bevestigde dit. De onderdruk was namelijk 700Mb, bijna een onderdruk voor vollast, de shortfeultrim zat ook ver buiten zijn bereik met -18 en de longfeultrim zat op +19.

Remmenreiniger is een goede hulp bij het zoeken van valse lucht, want het bleek al gauw dat de pakking van de gasklep niet goed zat, ik heb deze correct gemonteerd, en de gasklep schoongemaakt, en de foutcodes gereset. Tijdens een nieuwe meting lag de onderdruk op 300Mb en de shrtfeultrim op+0.1%, niks meer op aan te merken.

Nu dit opgelost was ben ik eens bezig gegaan met de P0340 foutcode welke al weer was opgeslagen door de PCM (storing komt er na een kleine seconde in als de motor loopt).

Hier op ben ik eens de massa van de hall gever gaan controleren


De massa is in orde, en ben ik verder gegaan met de voeding


Deze is ook in order (gemeten met draaiende motor), nu deze in orde zijn ben ik het singaal gaan meten van de Hallgever, hier uit kwam de volgende meting


Zo als te zien is, gaat het singaal alle kanten op, massa komt niet eens in de buurt van de 0V en de spanning niet eens in de buurt van de 14V, op toeren was het helemaal een drama, het singaal ging alle kanten op, hier heb ik helaas geen opname van gemaakt. Maar het stationair singaal spreekt voor zich.

Ik heb hier op een nieuwe orginele Renault Hallgever gemonteert, en heb met de nieuwe hallgever het singaal opnieuw gemeten


Dit ziet er weer keurig uit, nog een paar keer gas geven zodat de motor kanteld om te kijken als het singaal nog zakt of andere rare sprongen maakt, ook tijdens de proefrit bleef het singaal keurig.


Waar het mis is gegaan kan ik helaas geen antwoord opgeven, de storing is in elk geval opgelost en de garage houder heeft weer een tevreden klant

[ Bericht 3% gewijzigd door Chuck-N0rr1s op 27-08-2011 16:38:00 ]
pi_101256636
Ik heb het nog niet gelezen, ga ik zo doen.


Maar waarom zoveel enters.


Heb je het soms gekopieerd?
pi_101256698
ik heb het voor een andere site gebruikt, daar is opbouw van het forum anders en valt het stuk net wat anders uit, ik zal even wat enters verwijderen
  † In Memoriam † zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:32:34 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_101269918
Er zitten wel vrij veel moeilijke woorden in dit verhaal :@

Kan je ook Saabs uitlezen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_101273948
als de auto EOBD ondersteun ja

Alle NIEUWE (dus niet de reeds bestaande) benzine auto's vanaf 2002 zouden EOBD moeten ondersteunen
Alle NIEUWE (dus niet de reeds bestaande) Diesel auto's vanaf 2004 zouden EOBD moeten ondersteunen
Alle NIEUWE (dus niet de reeds bestaande) Vanaf fabriek met LPG systemen auto's vanaf 2006 zouden EOBD moeten ondersteunen

en vanaf 2008 moet het EOBD gebeuren via het CAN netwerk
  † In Memoriam † zondag 28 augustus 2011 @ 00:42:49 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_101274365
Mijn Saab is van 1984 maar er zit wel een uitlees-stekker-aansluiting onder de motorkap ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_101275039
paperclip methode denk ik ?
  † In Memoriam † zondag 28 augustus 2011 @ 01:04:15 #8
25682 2cv
Niet subtiel
pi_101275228
Geen idee, je schijnt er een (soort van) computer aan te kunnen hangen. Het 'stopcontact' onder de motorkap lijkt wel wat op een verkleinde stekkerdoos van en trekhaak.

Overigens ga ik zometeen een topicje openen over koppakkingen, misschien kan je daar ook wat mee ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')