QBRA | zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:33 |
Ik weet wel dat het een verschil is met middelbare school, maar hoe groot is het verschil? Hoelang duur een lesdag bv en je profielwerkstuk hoe maak je die dan want die moet je toch ook presenteren of hoeft dat niet bij de Vavo? Kan iemand mij daar meer over vertellen | |
Joosterd | zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:44 |
-De Vavo is een stuk volwassener dan gewone havo. - Meer oudere leerlingen rond de 18~20 jaar - Er wordt meer zelfstandigheid verwacht. - Geen Gym en CKV etc.. - Lesdagen variëren per school, maar doe je alle vakken dan heb je redelijk volle dagen. - Veel zelfstudie. Voor Nederlands moesten wij wel een presentatie geven over je Profielwerkstuk. | |
Joosterd | zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:47 |
En doe je alle 8 vakken in 1 jaar dan is het redelijk pittig. Heb je maar enkele vakken dan is het heeeel goed te doen. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:03 |
Ik heb van een VAVO-leraar de volgende typering gelezen die ik treffend vind: topsport met gehandicapten. Dat gehandicapten slaat natuurlijk op het feit dat ze vaak vastliepen in het gewone onderwijs, dat ze van een lager niveau komen en hierdoor ouder zijn dan de reguliere leerlingen of dat ze een (andere?) achterstand hadden (bijv. kinderen van asielzoekers of immigranten). Het topsport slaat op het feit dat velen proberen om in twee studiejaren (minus gym enz.) in 1 jaar te volgen. Ja kan natuurlijk ook 4 vakken per jaar volgen of 8 vakken proberen en de vakken waarvoor je zakte het volgende jaar alsnog halen als dit financieel mogelijk is. | |
El_Chica_Del_Fuego | zondag 28 augustus 2011 @ 19:43 |
Waarom alleen havo en niet ook vwo? Wat betreft Gym en CKV: sommige vakken worden niet gegeven maar je moet wel evenveel uren maken om je diploma te kunnen halen, als op een reguliere school. Ik heb bv. atheneum gedaan op vavo waarvoor een extra keuzevak van 1 uur per week verplicht was, maar daarvoor kon ik het vak KCV dat ik op het gymnasium dat ik niet haalde gevolgd had, wel gebruiken, ondanks dat KCV zelf dus niet gegeven werd. En volgens mij staan er voor vakken als Gym en CKV wel uren, die je dan dus ook in zult moeten vullen. Wat betreft het rooster: dat hangt af van de school, maar je maakt niet dezelfde soort dagen als op een reguliere middelbare school, omdat je je gewoon per vak (of een heel pakket van vakken, maar niet een 'hele school') inschrijft. Het hangt dus af van het rooster van die vakken, dus dat kan heel verschillend zijn. Als je pech hebt heb je dus wel veel tussenuren. Niet iedereen is vastgelopen op regulier onderwijs. Ik zat voor 80 of 90% in de klas met leerlingen die hun diploma op 2 of 3 vakken na gehaald hadden, en dus alleen die vakken opnieuw volgden. Niets gehandicapts aan. Het idee van 2 jaar in 1 jaar doen is imo ook wat achterhaald: in theorie is dat mogelijk maar ze laten dat niet zomaar iedereen doen. Als je gruwelijk bent vastgelopen en blijven zitten etc, mag je je daarvoor echt niet inschrijven. Om 2 jaar in 1 jaar te doen is vavo wel de enige mogelijkheid (op Staatsexamen doen na), maar het vavo waar ik zat gebeurde dat in elk geval weinig. Het grootste verschil vond ik dat het niet echt een school met een community was, maar duidelijk een 'bij elkaar geraapt zooitje', alleen dan niet zo negatief. Restjes van leerlingen die er maar kort zitten en niet hun hele middelbare schooltijd, een veel meer uiteenlopend rooster, en geen activiteiten, geen buitenschoolse georganiseerde dingen. Het was gewoon een gebouw waar ik les kreeg en voelde niet zoals 'mijn echte' middelbare school (beetje zweverige omschrijving maar hopelijk duidelijk). Edit: ohja, ik heb mijn PWS niet hoeven presenteren. | |
Goverman | zondag 28 augustus 2011 @ 20:40 |
Volwasseneneducatie (ofwel: versneld HAVO/VWO halen) is heel goed te doen. Ik heb op een school voor volwasseneneducatie zelf HAVO en VWO gehaald. De redenering is simpel: op een reguliere school verdoe je 2/3e van je tijd. Op de versnelde versies is dat ongeveer 1/3e, dus het is haalbaar. Het is aanpoten - dat zeker - maar het is wel te doen. Bijkomend voordeel is dat je direct een hoog leertempo hebt aangeleerd: handig voor op de HBO/universiteit... In een ander topic kwam een soortgelijk issue aan de orde, ik heb daar uitgebreider zet hoe ik e.e.a. heb ervaren. | |
Joosterd | maandag 29 augustus 2011 @ 09:46 |
Eens. | |
El_Chica_Del_Fuego | maandag 29 augustus 2011 @ 11:23 |
Ik ben 't hier niet helemaal mee eens. De meeste mensen hebben ook tijd nodig om stof te laten bezinken, niet iedereen is een stampmachine die zo optimaal en efficient kan werken. Jij kan het best 'verdoen van je tijd' vinden en noemen, maar zeker in de verhouding die je noemt is dat niet voor iedereen het geval. | |
Goverman | maandag 29 augustus 2011 @ 12:44 |
nuances, details... ![]() Het tempo op een school voor volwasseneneducatie ligt een stukje hoger dan bij de reguliere HAVO/VWO-scholen, maar de lesmethodes zijn daar ook op ingesteld. Let wel: ik had nog de oude stijl (in schooljaar 1998/1999 voor HAVO en 1999/2000 voor VWO), dus ik weet niet hoe e.e.a. gaat met de tweede fase met al die andere vakken (als natuurwetenschappen, culturele en kunstzinnige vorming e.d.) | |
El_Chica_Del_Fuego | maandag 29 augustus 2011 @ 13:27 |
Tja, nuances kunnen wel belangrijk zijn. Ik vind 'het is heel goed te doen' klinken als dat het wel meevalt met dat doorpezen. Natuurlijk is het letterlijk wel 'te doen' anders zou het niet bestaan, dus zo'n opmerking kan ik dan moeilijk anders opvatten. Maar verder, van jezelf een hoger tempo vragen, kan 't inderdaad niet veel kwaad. En hoe 't met die nieuwe vakken zit weet ik ook niet precies. Maar de studielast is wel ongeveer hetzelfde gebleven voor zover ik weet, dus voor de haalbaarheid en intensiviteit van de opleiding, kunnen die vakken niet veel uitmaken. | |
rubje | maandag 29 augustus 2011 @ 14:45 |
Vavo... ![]() ![]() ![]() ![]() | |
alors | maandag 29 augustus 2011 @ 15:20 |
vavo is geen niveau, maar staat voor volwassenenonderwijs en wordt op alle niveaus gegeven. TS, het verschilt echt per instelling. Bij ons waren er blokken van 3 uur per vak, dus van 9-12 een vak en van 13-16 een vak. Soms was er overlap maarja, omdat je veel zelfstandig moet werken is dat niet zo'n probleem. Ze gaan je niet de godganse dag achter je reet aanlopen van 'doe dit, maak dat', er wordt verwacht dat je dat zelf regelt. Bij ons hoefde ik ook niet verplicht te komen, op andere instellingen is dat wel, en ook uitbestede leerlingen worden volgens mij strenger gecontroleerd. Maar als je nooit op komt dagen hoefde je ook geen coulantie te verwachten van leraren. Ik heb er erg leuke mensen ontmoet, sommige die nog een paar vakken moesten, sporters, en ook ambitieuze leerlingen die graag een niveau hoger wilden. Profielwerkstuk hoefde ik niet te presenteren wel een pittig eindgesprek met leraren. Verder worden er gewoon presentaties gehouden, en als je daar tegenop ziet zou ik zeggen wen er maar aan, want op het HBO of de uni zul je het ook zeer regelmatig moeten doen. Je kunt het maar beter leren dan het te vermijden. Maar goed, vavo verschilt echt per instelling, je zult het zelf moeten ondergaan. | |
Bram_van_Loon | maandag 29 augustus 2011 @ 16:55 |
Op het VWO hoef je gelukkig nog niet zoveel te stampen, bijna alles wat je leert valt nog gemakkelijk te begrijpen in een korte tijd als je VWO-niveau hebt. Misschien dat je voor aardrijkskunde en geschiedenis wat moet stampen maar als je chemie, fysica, biologie, wiskunde en economie moet stampen dan ben je verkeerd bezig, talen leer je het beste door veel te lezen en door wanneer het mogelijk is ook veel te luisteren naar die taal. | |
Bram_van_Loon | maandag 29 augustus 2011 @ 17:00 |
Hoe oud ben jij dan wel niet? In de jaren 90 gingen er ook al veel mensen naar het VAVO, zoveel weet ik zeker. Sterker nog, het VAVO was toen nog wat populairder aangezien het meer betaalbaar was voor de modale potentiële VAVO-leerling. Zoek hier maar eens, dan kan je wat oude topics vinden waarin je kan lezen hoe het VAVO-onderwijs onder vuur lag: http://www.beteronderwijs(...)_searchbox_form#1085 De Rutte-regeling (jawel, van onze premier toen hij staatssecretaris was) heeft het VAVO weer iets toegankelijker gemaakt voor een deel van de potentiële leerlingen. Voor een VAVO moet je doorgaans wel bij een stad zijn dus als jij ergens in de middle of nowhere in de periferie van Nederland +zou zijn opgegroeid dan begrijp ik wel dat jij er nog niet van gehoord hebt. ![]() | |
El_Chica_Del_Fuego | maandag 29 augustus 2011 @ 18:38 |
Ok, ik was wat te kort door de bocht met de term 'stampmachine'. Maak er dan ten eerste 'stamp- en begrijpmachine' van. Ook om dingen te begrijpen moet het soms bezinken, waar ik 't over had. Verder: biologie niet stampen, alleen begrijpen?? Right. Over economie weet ik het niet zeker, maar heb ik ook het idee dat het niet klopt. En wta betreft de andere betavakken: sommige mensen, ook al is dat fout, ook al zijn ze dan in jouw ogen verkeerd bezig, sommige mensen, kunnen die vakken alleen door (eerst) een deel uit hun hoofd te leren zonder dat ze het (nog) volledig begrijpen. | |
El_Chica_Del_Fuego | maandag 29 augustus 2011 @ 18:40 |
Het bestaat al heel lang ja, maar vroeger werd het geen vavo genoemd, maar 'avondschool' , misschien kent rubje het wel onder die naam. | |
Bram_van_Loon | maandag 29 augustus 2011 @ 19:37 |
Ik heb dat nooit gestampt. Ik heb er zelfs nooit echt voor geleerd, ik lette op in de lessen en ik las alles de dag voor het examen door. Idem voor economie. Oké, ik kende dan niet alle feitjes maar de essentie begreep ik wel: genoeg om zevens te halen. Zoals jij mijn woorden parafraseert lijkt het wel heel erg veroordelend wat ik zei, zo veroordelend bedoelde ik het niet. Mensen moeten doen wat ze nodig hebben, ik bedoelde hierboven slechts dat het moeten stampen van bčtavakken (of vakken die enigzins bčta zijn want alleen wiskunde B is echt bčta en zelfs dat mag nog wel wat meer bčta (exacter en abstracter) zijn op het VWO) aangeeft dat je die stof niet begrijpt. Dan wordt het volgen van zulke vakken al heel wat zwaarder. Natuurlijk moedig ik van harte aan wanneer iemand die geen snars van wiskunde begrijpt wiskunde B volgt, als hij dat bijv. nodig heeft om economie te mogen studeren. Ik vind wel dat de vakken wiskunde B en natuurkunde volledig aangepast moet zijn aan die groep leerlingen die een bčtastudie gaat volgen. |