Waarom alleen havo en niet ook vwo?quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:44 schreef Joosterd het volgende:
-De Vavo is een stuk volwassener dan gewone havo.
- Meer oudere leerlingen rond de 18~20 jaar
- Er wordt meer zelfstandigheid verwacht.
- Geen Gym en CKV etc..
- Lesdagen variëren per school, maar doe je alle vakken dan heb je redelijk volle dagen.
- Veel zelfstudie.
Voor Nederlands moesten wij wel een presentatie geven over je Profielwerkstuk.
Niet iedereen is vastgelopen op regulier onderwijs. Ik zat voor 80 of 90% in de klas met leerlingen die hun diploma op 2 of 3 vakken na gehaald hadden, en dus alleen die vakken opnieuw volgden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 17:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
topsport met gehandicapten. Dat gehandicapten slaat natuurlijk op het feit dat ze vaak vastliepen in het gewone onderwijs, dat ze van een lager niveau komen en hierdoor ouder zijn dan de reguliere leerlingen of dat ze een (andere?) achterstand hadden .
Eens.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:40 schreef Goverman het volgende:
Volwasseneneducatie (ofwel: versneld HAVO/VWO halen) is heel goed te doen. Ik heb op een school voor volwasseneneducatie zelf HAVO en VWO gehaald. De redenering is simpel: op een reguliere school verdoe je 2/3e van je tijd. Op de versnelde versies is dat ongeveer 1/3e, dus het is haalbaar. Het is aanpoten - dat zeker - maar het is wel te doen. Bijkomend voordeel is dat je direct een hoog leertempo hebt aangeleerd: handig voor op de HBO/universiteit...
In een ander topic kwam een soortgelijk issue aan de orde, ik heb daar uitgebreider zet hoe ik e.e.a. heb ervaren.
Ik ben 't hier niet helemaal mee eens. De meeste mensen hebben ook tijd nodig om stof te laten bezinken, niet iedereen is een stampmachine die zo optimaal en efficient kan werken. Jij kan het best 'verdoen van je tijd' vinden en noemen, maar zeker in de verhouding die je noemt is dat niet voor iedereen het geval.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:40 schreef Goverman het volgende:
(...) Ik heb op een school voor volwasseneneducatie zelf HAVO en VWO gehaald. De redenering is simpel: op een reguliere school verdoe je 2/3e van je tijd. Op de versnelde versies is dat ongeveer 1/3e, dus het is haalbaar. (...)
nuances, details...quote:Op maandag 29 augustus 2011 11:23 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Ik ben 't hier niet helemaal mee eens. De meeste mensen hebben ook tijd nodig om stof te laten bezinken, niet iedereen is een stampmachine die zo optimaal en efficient kan werken. Jij kan het best 'verdoen van je tijd' vinden en noemen, maar zeker in de verhouding die je noemt is dat niet voor iedereen het geval.
Tja, nuances kunnen wel belangrijk zijn. Ik vind 'het is heel goed te doen' klinken als dat het wel meevalt met dat doorpezen. Natuurlijk is het letterlijk wel 'te doen' anders zou het niet bestaan, dus zo'n opmerking kan ik dan moeilijk anders opvatten.quote:Op maandag 29 augustus 2011 12:44 schreef Goverman het volgende:
[..]
nuances, details...Ik wilde er vooral mee zeggen dat het goed haalbaar is om twee leerjaren in een jaar te stoppen. Dat e.e.a. dan wel doorpezen is, dat is duidelijk. Ik heb nergens gezegd dat het eenvoudig is om dit te doen.
Het tempo op een school voor volwasseneneducatie ligt een stukje hoger dan bij de reguliere HAVO/VWO-scholen, maar de lesmethodes zijn daar ook op ingesteld. Let wel: ik had nog de oude stijl (in schooljaar 1998/1999 voor HAVO en 1999/2000 voor VWO), dus ik weet niet hoe e.e.a. gaat met de tweede fase met al die andere vakken (als natuurwetenschappen, culturele en kunstzinnige vorming e.d.)
vavo is geen niveau, maar staat voor volwassenenonderwijs en wordt op alle niveaus gegeven.quote:Op maandag 29 augustus 2011 14:45 schreef rubje het volgende:
Vavo...![]()
de wereld is echt aan het veranderen toen in mijn tijd je nog gewoon de MAVO,HAVO & VWO had.
de rest was onzin
Op het VWO hoef je gelukkig nog niet zoveel te stampen, bijna alles wat je leert valt nog gemakkelijk te begrijpen in een korte tijd als je VWO-niveau hebt. Misschien dat je voor aardrijkskunde en geschiedenis wat moet stampen maar als je chemie, fysica, biologie, wiskunde en economie moet stampen dan ben je verkeerd bezig, talen leer je het beste door veel te lezen en door wanneer het mogelijk is ook veel te luisteren naar die taal.quote:Ik ben 't hier niet helemaal mee eens. De meeste mensen hebben ook tijd nodig om stof te laten bezinken, niet iedereen is een stampmachine die zo optimaal en efficient kan werken.
Hoe oud ben jij dan wel niet? In de jaren 90 gingen er ook al veel mensen naar het VAVO, zoveel weet ik zeker. Sterker nog, het VAVO was toen nog wat populairder aangezien het meer betaalbaar was voor de modale potentiële VAVO-leerling. Zoek hier maar eens, dan kan je wat oude topics vinden waarin je kan lezen hoe het VAVO-onderwijs onder vuur lag: http://www.beteronderwijs(...)_searchbox_form#1085quote:Vavo...![]()
de wereld is echt aan het veranderen toen in mijn tijd je nog gewoon de MAVO,HAVO & VWO had.
Ok, ik was wat te kort door de bocht met de term 'stampmachine'. Maak er dan ten eerste 'stamp- en begrijpmachine' van. Ook om dingen te begrijpen moet het soms bezinken, waar ik 't over had.quote:Op maandag 29 augustus 2011 16:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op het VWO hoef je gelukkig nog niet zoveel te stampen, bijna alles wat je leert valt nog gemakkelijk te begrijpen in een korte tijd als je VWO-niveau hebt. Misschien dat je voor aardrijkskunde en geschiedenis wat moet stampen maar als je chemie, fysica, biologie, wiskunde en economie moet stampen dan ben je verkeerd bezig, talen leer je het beste door veel te lezen en door wanneer het mogelijk is ook veel te luisteren naar die taal.
Het bestaat al heel lang ja, maar vroeger werd het geen vavo genoemd, maar 'avondschool' , misschien kent rubje het wel onder die naam.quote:Op maandag 29 augustus 2011 17:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe oud ben jij dan wel niet?(...)
Ik heb dat nooit gestampt. Ik heb er zelfs nooit echt voor geleerd, ik lette op in de lessen en ik las alles de dag voor het examen door. Idem voor economie. Oké, ik kende dan niet alle feitjes maar de essentie begreep ik wel: genoeg om zevens te halen.quote:Verder: biologie niet stampen, alleen begrijpen?? Right.
Zoals jij mijn woorden parafraseert lijkt het wel heel erg veroordelend wat ik zei, zo veroordelend bedoelde ik het niet. Mensen moeten doen wat ze nodig hebben, ik bedoelde hierboven slechts dat het moeten stampen van bčtavakken (of vakken die enigzins bčta zijn want alleen wiskunde B is echt bčta en zelfs dat mag nog wel wat meer bčta (exacter en abstracter) zijn op het VWO) aangeeft dat je die stof niet begrijpt. Dan wordt het volgen van zulke vakken al heel wat zwaarder. Natuurlijk moedig ik van harte aan wanneer iemand die geen snars van wiskunde begrijpt wiskunde B volgt, als hij dat bijv. nodig heeft om economie te mogen studeren. Ik vind wel dat de vakken wiskunde B en natuurkunde volledig aangepast moet zijn aan die groep leerlingen die een bčtastudie gaat volgen.quote:En wta betreft de andere betavakken: sommige mensen, ook al is dat fout, ook al zijn ze dan in jouw ogen verkeerd bezig, sommige mensen, kunnen die vakken alleen door (eerst) een deel uit hun hoofd te leren zonder dat ze het (nog) volledig begrijpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |