Jij deed toch uberhaupt niet meequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:02 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ach gossie
Dan zet ik mijn lijstje wel niet neer
Ehhh.... neequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Zeikstraal
Ik doe niet aan lijstjes vandaag by the way. Met een reden
Ga je mee naar de sauna morgen?
Ook niet aan kcal tellen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Zeikstraal
Ik doe niet aan lijstjes vandaag by the way. Met een reden
Is er morgen spijkerbroekendag?quote:Ga je mee naar de sauna morgen?
Ik wilde vandaag beginnenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:02 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Jij deed toch uberhaupt niet mee![]()
quote:Ehhh.... nee
Tombo doet aan 'hoe eet ik méér'- lijstjesquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:02 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Jij deed toch uberhaupt niet mee![]()
Oh. Bummer.quote:Ehhh.... nee
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar morgen wordt het een gezond dagje
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:07 schreef Greys het volgende:
Ik at vandaag:Dat is toch niet eens veel kcal denk ik?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar morgen wordt het een gezond dagje
Maar wel een kort lijstjeMijne:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:07 schreef Greys het volgende:
Ik at vandaag:Want dat is zo onwijssssssssssss ongezond?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar morgen wordt het een gezond dagje![]()
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:09 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Dat is toch niet eens veel kcal denk ik?
Maar wel een kort lijstjeMijne:
Nou, er zat wel gewoon mayo bij de patatSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En je schrijft onion goed!quote:
Ben je nog niet met vakantie?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
Dat dus!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:10 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Want dat is zo onwijssssssssssss ongezond?
Nee, maar weinig afwisselendquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:10 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Want dat is zo onwijssssssssssss ongezond?
Oeh nou!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:10 schreef Greys het volgende:
[..]
Nou, er zat wel gewoon mayo bij de patat
En je schrijft onion goed!
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:12 schreef Greys het volgende:
Oh en ik dacht vandaag 'laat ik mijn benen weer eens epileren ipv een scheermesje er overheen', maar JEZUS FUCK wat doet dat toch zeer
En nu nog steeds, een halve dag later, prachtige rood gespikkelde benen.
Lekker slim, een dag voordat je naar de sauna gaat he?
wtf, dat geloof jij?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:12 schreef Mama_Mia het volgende:
Roze koeken vind ik zo goor. Vooral omdat die kleurstof gemaakt wordt van geplette luizen
Ik schreef hier gister per ongeluk union.quote:
Dat IS zo:quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:14 schreef tombolafan het volgende:
[..]
wtf, dat geloof jij?
En al is het zo, dat vind ik zo'n BS-reden om iets niet te lusten
Dan eet je zeker ook nooit frikandellen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:12 schreef Mama_Mia het volgende:
Roze koeken vind ik zo goor. Vooral omdat die kleurstof gemaakt wordt van geplette luizen
Jazeker wel. Maar internet op telefoon en een minuutje rust zo na het eten. We gaan zo in de plaza kijken.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:10 schreef Greys het volgende:
[..]
Nou, er zat wel gewoon mayo bij de patat
En je schrijft onion goed!
[..]
Ben je nog niet met vakantie?
Ohhh ik was al bang dat jullie door het slechte weer niet konden of gingen ofzo!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:15 schreef senesta het volgende:
[..]
Jazeker wel. Maar internet op telefoon en een minuutje rust zo na het eten. We gaan zo in de plaza kijken.
Okeequote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:15 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Dat IS zo:
Het pigment heeft E-nummer E120.
Karmijn wordt gewonnen uit een soort schildluis, meer bepaald de Cochenilleluis, Dactylopius coccus Costa. Deze luis leeft op schijfcactussen, bijvoorbeeld de Opuntia coccinellifera of de Nopalea cochenellifera. De luis scheidt een witachtige waslaag af. Alleen de vrouwtjesluizen worden gebruikt. De mannetjes hebben vleugels en leven kort, net lang genoeg om de vrouwtjes te bevruchten zodat deze eitjes kunnen leggen. Ook uit de eitjes wordt karmijn gewonnen, ook wel karmijnextract genoemd.
Om karmijn te winnen uit deze luis zijn enorme hoeveelheden van de vrouwelijk luizen nodig. Er bestaan dan ook in Peru, Mexico, Guatemala en Honduras plantages van de cactussen waarop de karmijnluizen worden aangebracht. Ook op de Canarische Eilanden vindt deze teelt plaats. Andere varianten komen uit Polen (Porphyrophora polonia) en uit Armenië (Porphyrophora hameli). 80% van de wereldproductie (rond 2004) komt echter uit Peru.
Karmijn schijnt al bekend te zijn geweest bij de Inca's en de Azteken. Na de verovering door de Spanjaarden gingen deze verder met de cochenillecultuur. Hernán Cortés nam de stof waarschijnlijk mee naar Europa, maar deze werd voor het eerst beschreven door Mathioli in 1549.
De cochenilleluis wordt in grote hoeveelheden van de cactus afgeschept. De luizen worden geplet en het vocht wordt omwille van de kleurechtheid gemengd met andere stoffen: koningswater, tin of aluin. De ontdekking dat toevoeging van koningswater en tin de stof spectaculair roder en kleurechter maakt, wordt toegeschreven aan de Nederlandse uitvinder Cornelis Drebbel in 1606-1607.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |