abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:00:43 #1
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101196515
Wat een top-TS
Ik geef hem je morgen wel terug.
pi_101196528
BAGGER, slotje!
pi_101196559
Wat is dit :?
pi_101196568
Oh, yvonne, als je meeleest: Ik zit nu wel in de NB, maar ik ben niet dronken!
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:02:46 #5
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101196589
vipo
pi_101196628
Ja.
:)
pi_101196666
Tyrannosaurus is een geslacht van vleesetende theropode dinosauriërs, behorend tot de groep van de Tyrannosauridae, dat tijdens het late Krijt, ongeveer 66 miljoen jaar geleden, leefde in het westen van het huidige Noord-Amerika.

Het eerste fossiel van Tyrannosaurus werd ontdekt in 1874. In 1905 werd de typesoort van het geslacht benoemd: Tyrannosaurus rex, de "koning van de tiransauriërs". Er zijn later nog andere soorten binnen het geslacht benoemd maar meestal wordt T. rex als de enige echte soort gezien. De laatste jaren zijn tientallen skeletten van deze soort gevonden, zodat wetenschappers een goed beeld kregen van hoe het dier eruit zag.

Tyrannosaurus was een reusachtige vleeseter, die tot veertien meter lang en acht ton zwaar kon worden. Hij liep op sterke hoge achterpoten waarbij de horizontale brede romp in evenwicht gehouden werd door een korte zware staart. De voorpoten waren heel klein. De prooi werd aangevallen door de grote zwaargebouwde kop die uitgerust met lange tanden en zware spieren een enorme bijtkracht uitoefende. Tyrannosaurus joeg op grote plantenetende dinosauriërs, waarvan sommige, zoals Triceratops en Ankylosaurus, zich goed wisten te verdedigen zodat ze snel met enkele krachtige beten uitgeschakeld moesten worden.

Tyrannosaurus was vermoedelijk warmbloedig en ademde met behulp van luchtzakken die steeds verse lucht in één richting door de longen persten. Hoewel de volwassen dieren schubben hadden, bezaten de jongen misschien een primitief verenkleed om warm te blijven. Tyrannosaurus kon vrij snel stappen maar de geleerden zijn het er niet over eens of hij gezien zijn hoge gewicht ook kon rennen. De meesten denken dat hij wel een echt roofdier was en geen aaseter zoals soms wordt gesteld. Tyrannosaurus werd waarschijnlijk uitgeroeid door de inslag van een grote meteoriet aan het eind van het Krijt. Hij was daarmee een van de laatste dinosauriërs van het Mesozoïcum.

Tyrannosaurus is de bekendste van alle dinosauriërs geworden doordat hij in boeken werd voorgesteld als het grootste landroofdier uit de wereldgeschiedenis. In feite echter is de in 1915 ontdekte Spinosaurus uit Egypte aanzienlijk groter en in 1993 is in Argentinië Giganotosaurus opgegraven die vermoedelijk ook iets langer was.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:05:26 #8
331084 utopie
onkruid vergaat niet
pi_101196675
fipo
pi_101196686
fipo
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:05:47 #10
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101196690
quote:
19s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:05 schreef utopie het volgende:
fipo
tipo
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:06:12 #11
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101196706
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:05 schreef Bankpasje het volgende:
Tyrannosaurus is een geslacht van vleesetende theropode dinosauriërs, behorend tot de groep van de Tyrannosauridae, dat tijdens het late Krijt, ongeveer 66 miljoen jaar geleden, leefde in het westen van het huidige Noord-Amerika.

Het eerste fossiel van Tyrannosaurus werd ontdekt in 1874. In 1905 werd de typesoort van het geslacht benoemd: Tyrannosaurus rex, de "koning van de tiransauriërs". Er zijn later nog andere soorten binnen het geslacht benoemd maar meestal wordt T. rex als de enige echte soort gezien. De laatste jaren zijn tientallen skeletten van deze soort gevonden, zodat wetenschappers een goed beeld kregen van hoe het dier eruit zag.

Tyrannosaurus was een reusachtige vleeseter, die tot veertien meter lang en acht ton zwaar kon worden. Hij liep op sterke hoge achterpoten waarbij de horizontale brede romp in evenwicht gehouden werd door een korte zware staart. De voorpoten waren heel klein. De prooi werd aangevallen door de grote zwaargebouwde kop die uitgerust met lange tanden en zware spieren een enorme bijtkracht uitoefende. Tyrannosaurus joeg op grote plantenetende dinosauriërs, waarvan sommige, zoals Triceratops en Ankylosaurus, zich goed wisten te verdedigen zodat ze snel met enkele krachtige beten uitgeschakeld moesten worden.

Tyrannosaurus was vermoedelijk warmbloedig en ademde met behulp van luchtzakken die steeds verse lucht in één richting door de longen persten. Hoewel de volwassen dieren schubben hadden, bezaten de jongen misschien een primitief verenkleed om warm te blijven. Tyrannosaurus kon vrij snel stappen maar de geleerden zijn het er niet over eens of hij gezien zijn hoge gewicht ook kon rennen. De meesten denken dat hij wel een echt roofdier was en geen aaseter zoals soms wordt gesteld. Tyrannosaurus werd waarschijnlijk uitgeroeid door de inslag van een grote meteoriet aan het eind van het Krijt. Hij was daarmee een van de laatste dinosauriërs van het Mesozoïcum.

Tyrannosaurus is de bekendste van alle dinosauriërs geworden doordat hij in boeken werd voorgesteld als het grootste landroofdier uit de wereldgeschiedenis. In feite echter is de in 1915 ontdekte Spinosaurus uit Egypte aanzienlijk groter en in 1993 is in Argentinië Giganotosaurus opgegraven die vermoedelijk ook iets langer was.
Mijn oma houdt een Rex.
pi_101196719
Groetjes :W
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:06:54 #13
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101196734
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:06 schreef iBenny het volgende:
Groetjes :W
Hallon

Of ga je weg?
pi_101196747
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:06 schreef Ikbenserieus het volgende:

[..]

Hallon

Of ga je weg?
Ik kom net binnen :P
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:07:22 #15
316019 PlayingWithFire
Peace cannot be kept by force.
pi_101196750
wat is deze?
~Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction~
pi_101196764
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:07 schreef iBenny het volgende:

[..]

MAFFIAMAATJE
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:07:53 #17
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101196771
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:07 schreef iBenny het volgende:

[..]

Oké, ''groetjes'' :')
pi_101196778
Planologie is de wetenschappelijke reflectie op de ruimtelijke planning. Deze twee disciplines vormen samen het vakgebied van de ruimtelijke ordening. In de praktijk bestaat er vaak verwarring omtrent deze drie begrippen, en worden dan ook vaak door elkaar gebruikt. Echter, de zuivere planologie is een wetenschappelijke discipline die theorieën, methodiek en reflectie biedt aan de alledaagse ruimtelijke planning. Een planoloog is dus per definitie een academicus, met wetenschappelijke expertise in huis, dit in tegenstelling tot veel 'ruimtelijk planners' in het veld.

Er bestaat veel discussie omtrent de definities van planologie, ruimtelijke planning en ruimtelijke ordening. Planologie is namelijk een wetenschap die de samenleving een spiegel voor houdt en constant in ontwikkeling is, en dus zelf ook voortdurend verandert van betekenis. Toch hebben Spit en Zoete (2009) in hun boek "Ruimtelijke Ordening in Nederland. Een wetenschappelijke reflectie op het vakgebied", getracht om de termen af te bakenen en aan elkaar te relateren in de volgende definities:

De definitie van ruimtelijke ordening luidt: "Ruimtelijke ordening omvat het zoekproces voor de ruimtelijke inrichting van een veranderende samenleving en het maken van keuzes hoe en waar functies tot hun recht komen, vooral met het oog op lange(re) termijn ontwikkeling, inclusief de reflectie daarop." Slechts het laatste zinsdeel van deze definitie slaat op de daadwerkelijke planologie, namelijk de wetenschappelijke reflectie op de ruimtelijke planning.

De definitie van ruimtelijke planning luidt derhalve: "De systematische voorbereiding van beleidsvormende en uitvoerende handelingen, die gericht zijn op het bewust interveniëren in de ruimtelijke orde en op het organiseren van deze interventies."

De definitie van planologie luidt dan: "Planologie is de wetenschappelijke discipline, waaruit de ruimtelijke planning haar theorieën, methoden en technieken, maar ook - niet onbelangrijk - haar reflectie put."

Planologie kijkt naar de inrichting van de ruimte, de ruimtelijke ordening, en hoe deze met beleid kan worden verbeterd. Planologen stellen bijvoorbeeld bestemmingsplannen, structuurvisies of tracébesluiten op.

Planologie heeft te maken met sociale geografie, economie, milieukunde, verkeers- en vervoerskunde, planeconomie en zelfs met psychologie en sociologie. Planologie maakt gebruik van onder meer cartografie (zie ook Geografisch informatie systeem), ecologie, hydrologie, bodemkunde demografie, statistiek en sociologie. Planologen kunnen in dienst zijn van de overheid, bedrijven, gemeenten, provincies, architecten, stedenbouwkundigen, adviesbureaus en belangenorganisaties.

Bij het nemen van beslissingen over inrichting van ruimte gaat het, zeker in een klein en dichtbevolkt land als Nederland, vaak om de vraag: Is het wenselijker te kiezen voor economische groei of voor milieubelangen? Leefbaarheid en de noodzaak van economische ontwikkeling zijn vaak strijdig met elkaar. Voorbeelden hiervan zijn de veel bediscussieerde aanleg van de HSL-Zuid, de Betuweroute, de uitbreiding van de luchthaven Schiphol en de aanleg van de door Rotterdam zo gewenste Tweede Maasvlakte.

Ook moeten er keuzes gemaakt worden voor wonen, werken, recreatie of verkeer. Allerlei partijen hebben verschillende belangen en worden in het onderzoeks- en beslissingsproces vaak vertegenwoordigd door belangengroepen en lobbyisten.

Andere vraagstukken waar planologen zich mee bezig kunnen houden zijn groenbehoud, de verdeling of herverdeling van landbouwgronden, milieubeheer, stadsontwerp, de noodzaak en inrichting van bedrijfsterreinen, monumentenzorg en acquisitie.

Subdisciplines zijn de technische planologie, verkeersplanologie en de groene planologie.
pi_101196852
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:07 schreef Monopoly het volgende:

[..]

MAFFIAMAATJE
*boks* ouwe :7
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:09:59 #20
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101196853
Is iedereen aan de TC ofzo?
pi_101196861
Alle bazen represent
Op maandag 17 juni 2013 schreef Murdera:
Had ik maar jouw benen. :@
pi_101196875
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:09 schreef Ikbenserieus het volgende:
Is iedereen aan de TC ofzo?
.tc is het achtervoegsel van domeinen van websites uit de Turks- en Caicoseilanden.
pi_101196877
iQuit.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:11:17 #24
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_101196908
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:10 schreef Bankpasje het volgende:

[..]

.tc is het achtervoegsel van domeinen van websites uit de Turks- en Caicoseilanden.
Wijsneus.
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:10 schreef Drommeldaris het volgende:
Alle bazen represent
Tel d'r maar 1?
pi_101196922
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:10 schreef Bankpasje het volgende:

[..]

ok :')
Op maandag 17 juni 2013 schreef Murdera:
Had ik maar jouw benen. :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')