abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101119414
Link naar alle vorige delen in de reeks: Topicreeks: Gezond Slank

De Slankreeks

De Slank-topics zijn bedoeld voor wie wel wat kilootjes kwijt wil raken, maar geen overgewicht heeft, en voor wie probeert een goed gewicht te behouden, kortom, voor wie bezig is met goed eten en goed leven.

Algemeen uitgangspunt om af te vallen / goed gewicht te houden
• Eet genoeg! Meestal is dat méér dan je denkt: veel mensen die willen afvallen eten te weinig om te kunnen afvallen. Wie te weinig eet geeft z'n lichaam onvoldoende energie om vet af te breken, en daarnaast krijgt het lichaam signalen dat het heel verstandig is om elke overblijvende calorie ergens op te slaan. Op je buik, kont of heupen.
• Eet meer broccoli! Toevallig is broccoli héél gezond. Zegt loveli, dus het zal zo zijn. Iets algemener: eet meer groente. Veel meer groente.
• Sport! Goed voor je lijf, voor de stofwisseling, voor vetverbranding en voor spieropbouw. Niet iedereen kan of wil sporten, sommige mensen wérken echt (huuh), anderen hebben een kwetsbaar lichaam, maar hoe meer je inspanning toevoegt aan je dagelijkse bezigheden, hoe beter dat is voor je lijf. Niet overdrijven natuurlijk.
• Wees duurzaam! Je kunt een laag gewicht bereiken met een extreme aanpak. Dan is het echter heel moeilijk vast te houden. Probeer een aanpak te kiezen die je kan en wil blijven volhouden. In het algemeen is het beter om maximaal een halve kilo per week af te vallen.
• Kijk niet uitsluitend naar calorieën en hecht niet teveel waarde aan een weegschaal. Een eenzijdig menu kan je voorzien van de juiste hoeveelheid calorieën, maar voorziet niet in alle stoffen die je nodig hebt. Een veelzijdig menu bestaat niet zozeer uit de ene dag italiaans en de volgende sushi en de derde hollandse pot, maar uit een verzameling van groente (veel), brood etc (volkoren), vlees (mager) en vet (van de juiste soort). De weegschaal vertelt je hoe zwaar je bent, maar als je een kilo vet verwerkt tot 2 kilo spieren ben je zwaarder.. maar slanker.

Meedoen!
Doen! Welkom! Vertel, wat wil je, wat is je plan, wat doe je? De meeste van ons posten regelmatig een eetlijstje, met daarop:
• O Ontbijt
• T Tussendoortje
• L Lunch
• D Diner
• S Sport
Soms volgt daarop ongevraagd commentaar, niet altijd, schroom niet expliciet om commentaar te vragen, dan krijg je een hoop op- en aanmerkingen (of complimenten natuurlijk, kan ook).

Details (BMI is een handvat om overgewicht vast te stellen. De slankreeks is bedoeld voor mensen zonder overgewicht, met overgewicht (BMI > 27) ben je van harte welkom in het zustertopic Dieetclub.
BMR is een statistische berekening van de hoeveel calorieën die je lichaam nodig heeft om bedlegerig te zijn zonder je organen te beschadigen.
Linkjes Heel heel vroeger hadden we een hele lijst met linkjes, ik denk dat niemand hier meer kijkt, geef anders een gil, ben wel benieuwd; deze linkjes en vele andere (incl. alle oude dieetclublinkjes) zijn hier te vinden: Dieetclub Linksite. Weet je nog een leuke link die er niet tussen staat, geef hem even door in het topic!

Slowchat In deze reeks wordt veel geslowchat, mocht jouw vraag niet meteen beantwoord worden/ondersneeuwen, stel hem dan gerust nog een keer!

PM-lijst PM-lijst is hier te vinden.
Bijwerken staat vrij!

Lurktooltje: Lurkers beware! http://www.fok.nl/gm/volgteltool.php
Ja doei.
pi_101119439
Nee. Als het de helft minder was had ik het gedaan...

En het is eigenlijk maar goed dat vliegen niet de helft goedkoper was, want zo slecht voor het milieu en alles. Maar toch, voor mij persoonlijk was het wel goed geweest! Ach ja.
pi_101119441
* MevrouwPuff eet druiven uit de tuin van een collega.
Lekker!
pi_101119493
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:25 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Dankje! Ik doe onderzoek naar de besluitvaardigheid van adolescenten, in combinatie met de neurologische achtergrond daarvan. :)
Wauw, dat klinkt interessant! Wat heb je gestudeerd als ik vragen mag?
pi_101119515
Misselijk. :r
En teamuitje van vrijdag afgezegd. Ik geloof dat mijn lichaam vindt dat ik rust nodig heb.

Weten jullie nog dat sportlijstje van deze week dat ik zondag postte?
Ik voorzie dat dat 0 x sport gaat worden.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_101119603
Henk, is het niet slimmer om een wat meer realistische planning te maken? Kweenie, maar ik merk vaak dat als ik te ambitieus plan dat de kans dan groter is dat er niets van komt...

Goed trouwens dat je hebt afgezegd, nu heb je ook nog es een goede reden :P
  woensdag 24 augustus 2011 @ 10:38:24 #7
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_101119606
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:34 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Misselijk. :r
En teamuitje van vrijdag afgezegd. Ik geloof dat mijn lichaam vindt dat ik rust nodig heb.

Weten jullie nog dat sportlijstje van deze week dat ik zondag postte?
Ik voorzie dat dat 0 x sport gaat worden.
Aw Henk! -O- :* Stom is dat he, als het niet gaat zoals je wilt!
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  woensdag 24 augustus 2011 @ 10:40:08 #8
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_101119645
Ik hoop trouwens maar dat er vandaag niemand aanbelt, want ik ben weer aufgebläs'n (</slecht Duits>) en heb dus mijn pyjamabroek weer aangetrokken want die zit zo lekker los O+ :@ :')
pi_101119715
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:38 schreef Perruche het volgende:
Henk, is het niet slimmer om een wat meer realistische planning te maken? Kweenie, maar ik merk vaak dat als ik te ambitieus plan dat de kans dan groter is dat er niets van komt...

Goed trouwens dat je hebt afgezegd, nu heb je ook nog es een goede reden :P
Qua sportplanning zou het normaal wel goed gaan. Als ik gewoon normaal fit zou zijn. Alleen vindt mijn lichaam nu even van niet.

Qua werk, er ligt nu gewoon een hele berg werk wat allemaal belangrijk is en vandaag af moet.
Dus ik gok dat ik Fok even uit gooi. :D :W
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_101119720
:W
henk & maria :*

ik lig ook lekker op de bank, afleveringen van In Therapie te kijken. Wel aangekleed, maar ook alleen omdat er om 9uur een monteur voor de deur stond :')
~ Bonito La Risa ~
pi_101119740
Balen Jagar... :{ Misschien keertje extra skypen?
En :* voor buik van Maria! Hier ook buikissues, zij t minder dan de voorgaande dagen! Niet opgeblazen maar gewoon pijn }:|

Lijstje:
O: sojayoghurt met banaan, lijnzaad, 5 eetlepels muesli en een beetje honing
T: koffie verkeerd en nectarine
L: 1/3e marqt stokbrood met allemaal pitjes en gezonde dingen met kaas erop en 150 gr rauwkost met een beetje yoghurtdressing
T: wat rozijntjes
D: omelet van 2 eieren met veeel italiaanse roerbakgroenten (was in bonus, moet op) en wat geitenkaas
T: koffie met beetje choco.. :)
Be someone that makes you happy
pi_101119876
Nallie ik vind altijd dat jouw lijstjes veel lijken op wat ik graag eet, super grappig vind ik dat :D
pi_101119896
Voor mijn 1-week lowcarb plan ga ik ook naar Marqt. Als het dan moet dan maar met wel lekker & bi vlees!
pi_101119931
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:49 schreef Perruche het volgende:
Voor mijn 1-week lowcarb plan ga ik ook naar Marqt. Als het dan moet dan maar met wel lekker & bi vlees!
Goeie smaak hebben wij ;) Hij is wel te weinig zegt eetmeter... misschien nog wat bij de omelet dan. Stukje marqtbrood :9

Marqt is echt O+
Als ik later rijk ben ga ik al mn shizzle daar halen!!
Be someone that makes you happy
  woensdag 24 augustus 2011 @ 10:50:48 #15
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_101119932
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:43 schreef Mixende_match het volgende:

ik lig ook lekker op de bank, afleveringen van In Therapie te kijken. Wel aangekleed, maar ook alleen omdat er om 9uur een monteur voor de deur stond :')
:D Ik was ook normaal aangekleed, om naar de bloedprikkerij te gaan, maar dat vond ik nu toch ietwat te oncomfortabel :+

Nallie, ook koesje voor de buik! :* Lekker lijstje wel :9 Lijkt niet zo heel veel, maar misschien valt dat mee :P Edit: ah dat had je zelf ook al gezien :+

Parkietje aan de low carb? :o Je moet toch niet :D Of wordt het een experiment?
pi_101120013
Ja maria een experiment! Ik heb nog -nooit- een dieet gevolgd en ben benieuwd omdat ik
a) mijn wilskracht/ ruggegraat wil testen
b) vocht vasthoud waar ik vanaf wil
c) het een geode reden is om meer groenten te eten :P
d) ik echt heel graag van mijn snoep/koek/zoet "verslaving" af wil en dat niet lijkt te werken...

En gewoon 1 weekje experimenteren moet kunnen toch? Ik zou bijv. ook graag een week veganistisch eten, gewoon voor de grap :') .
pi_101120043
Leuk! Veganistisch zou ik ook wel eens willen doen, gewoon omdat 't kan. En op ohsheglows staan best puike recepten! :)
Ja doei.
pi_101120051
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:43 schreef Mixende_match het volgende:

Eerlijk gezegd... Ik voel me niet veel meer bezig :@
Nieuwe uitdaging... ? Zucht.
pi_101120059
En Nallie, ja mrqt is wel :9 en O+ maar laatst was ik er en viel het echt vies tegen. In het yoghurtschap lag allemaal water en alle pakken waren nat en niemand die aanstalten maakte om het even op de ruimen. De groente zag er gewoon vies en verlept uit en heel veel dingen waren ook op. Nou ja dat kan gebeuren, maar courgettes die prut zijn geworden kunnen ze wel even weghalen vind ik.

En eigenlijk vind ik het voor sommige dingen te duur. Producten die ze ook bij de EKOland verkopen zijn bij Marqt soms dubbel zo duur, bijv. de creme fraiche en de slagroom... dat vind ik wel jammer.
  Vis een optie? woensdag 24 augustus 2011 @ 10:55:19 #20
70532 loveli
N
pi_101120063
Wel goed voorbereiden en plannen. Eerste keer low-carb is tricky omdat overal carbs verborgen zijn.
crap in = crap out
pi_101120079
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:54 schreef motorbloempje het volgende:
Leuk! Veganistisch zou ik ook wel eens willen doen, gewoon omdat 't kan. En op ohsheglows staan best puike recepten! :)
Haar recepten vind ik vaak wel erg veel "substitutes" bevatten op de een of andere manier... maar het lijkt me echt puik om het eens te proberen!
pi_101120085
ik zag jouw nakdbars hier ook, Perruche. in de aanbieding, 2 voor 2 euro. Vond ik duur!

En Nallie: we skypen al heel veel, dat is het probleem niet. Maar skypen is toch anders dan elkaar echt zien...
pi_101120088
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:55 schreef loveli het volgende:
Wel goed voorbereiden en plannen. Eerste keer low-carb is tricky omdat overal carbs verborgen zijn.
Ja en dat vind ik er ook leuk aan, dan kan ik gewoon een weekmenu maken en van te voren alle KH's uitrekenen enzo :').
pi_101120114
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:56 schreef Jagärtrut het volgende:
ik zag jouw nakdbars hier ook, Perruche. in de aanbieding, 2 voor 2 euro. Vond ik duur!

En Nallie: we skypen al heel veel, dat is het probleem niet. Maar skypen is toch anders dan elkaar echt zien...
Ja ze zijn ook heel duur! Wel lekker. Maar ik denk dat je ze heel makkelijk zelf kan maken als je een goede hakmachine hebt. Gewoon noten/dadels/kokos/chocola/fruit/ wat dan ook bij elkaar en hakken maar. Hier zijn ze trouwens 1.50 euro voor een grote bar :@
  woensdag 24 augustus 2011 @ 10:57:34 #25
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_101120119
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:54 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd... Ik voel me niet veel meer bezig :@
Nieuwe uitdaging... ? Zucht.
Terwijl je op je werk bent? Je werkt daar nog niet heel lang, toch?

quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 10:53 schreef Perruche het volgende:
Ja maria een experiment! Ik heb nog -nooit- een dieet gevolgd en ben benieuwd omdat ik
a) mijn wilskracht/ ruggegraat wil testen
b) vocht vasthoud waar ik vanaf wil
c) het een geode reden is om meer groenten te eten :P
d) ik echt heel graag van mijn snoep/koek/zoet "verslaving" af wil en dat niet lijkt te werken...

En gewoon 1 weekje experimenteren moet kunnen toch? Ik zou bijv. ook graag een week veganistisch eten, gewoon voor de grap :') .
Leuk! O+ Ik wil stiekem ook, maar ik durf niet zo goed _O- En eerst morgen uit eten met di mamma en vriendje en zus, na diploma-uitreiking! O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')