abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101103289
Hallo,

Ik wil dit schooljaar havo gaan doen via het volwassen onderwijs.

Ik heb al een jaar mbo gedaan maar ik zie erg op tegen de komende 2 jaar aangezien ik een heel jaar daarvan stage moet lopen. Naar mijn mening is dat zonde van dat jaar aangezien ik nu nog juist de leeftijd (18) heb om te leren, naar mijn mening komt werken later wel.

Nu heb ik dit dus aan mijn ouders voorgelegd en mijn moeder was het er gelijk mee eens. Ze begreep mijn motivatie en heeft hier vertrouwen in.

Mijn vader daarentegen is het er absoluut niet mee eens! Zijn argumenten zijn dat ik nu al 1 jaar mbo heb gedaan, met erg hoge cijfers, en dat ik dan maar 'alvast een diploma heb en dan kan je alsnog naar het hbo'. Daarnaast spreekt hij zijn twijfels uit over de mogelijkheid dat ik het niet haal.

Overigens denk ik dat ik het niveau wel aankan.. ik heb het vmbo afgerond met een extra vak en een gemiddeld cijfer van een 7.5 met 5 keer het cijfer 8.

Nu ben ik dus aan het twijfelen gebracht, aan de ene kant wil ik het heel erg graag, maar door mijn vader ben ik nu aan het twijfelen..

Zouden jullie mij met dit probleem kunnen helpen? Welke keuzes zouden jullie maken, en waarom?

Misschien laat ik dit topic dan wel aan mijn ouders zien..

Alvast bedankt!
pi_101103440
Ik zou gewoon achter de lopende band blijven werken kerel
Op woensdag 25 juni 2014 19:08 schreef yvonne het volgende
dat doe ik alleen bij newbs zoals jij.
pi_101103617
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:45 schreef vinnieboy het volgende:
Ik zou gewoon achter de lopende band blijven werken kerel
Een band loopt niet.
pi_101103653
Het is hier geen onz..
  † In Memoriam † dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:55:22 #5
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_101104021
Zelf kiezen...

In mijn tijd hebben mijn ouders voor mij accountancy gekozen. Dat wreekt zich. Ben nu tien jaar afgestudeerd en haat mijn vak... Nu ben ik 31 en opnieuw naar de hogeschool aan het gaan om alsnog het diploma te behalen dat ik toen al wilde...
Are you fokking to me?
pi_101104244
Als je hier niets meer mee wil doen, zou ik niet doorgaan inderdaad..
Maar waarom wilde/kon je eerst niet naar havo dan? Als je daarna nog doorleert zul je ook een keer stage moeten lopen.
pi_101104347
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:59 schreef Dragonberry het volgende:
Als je hier niets meer mee wil doen, zou ik niet doorgaan inderdaad..
Maar waarom wilde/kon je eerst niet naar havo dan? Als je daarna nog doorleert zul je ook een keer stage moeten lopen.
Ik wilde toen niet naar de havo omdat ik toen nog niet wist dat het mbo een beetje een lachertje is..
Ik wist ook niet dat je zoveel stage moet lopen. In totaal ben je in de hele opleiding 50% op een stage plek. Op een hbo is dat veel minder. Ik denk dat je in die tijd een veel betere ontwikkeling op een havo kan krijgen. Maar het is wel zo dat je dan op 20 jarige leeftijd eigenlijk nog niks hebt..

God dit is lastig.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:03:33 #8
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_101104419
Zelf ook gedaan de Havo binnen in jaar bij de Vavo. Als je de motivatie er voor hebt gewoon doen. Kom zelf ook van het MBO. En nu zit ik op het HBO.
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
pi_101105559
Wat ook belangrijk is, is wat je later wilt doen.
Als je een HBO opleiding wilt doen die aansluit op de MBO opleiding die je nu doet, is het het overwegen waard om je MBO af te maken.
Als je totaal wat anders wilt doen (of je opties open wilt houden) dan kun je beter naar de Havo gaan.
Same shit different day
pi_101114210
MBO stelt niks voor, gewoon afmaken dus. Je hebt vanaf nu geruim de tijd om na te denken wat je op HBO wil gaan doen.

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. MBO Afgemaakt en heb nu nog 7 dagen de tijd om een studie te kiezen voor op het HBO. Allen kom ik er niet uit :')
pi_101114982
Ik ga morgen bellen, iemand nog tips voor het gesprek? Aangezien ik wel erg laat ben..
pi_101115153
MBO.

Met een MBO diploma kan je simpelweg (hoe raar het ook klinkt, het is een feit) meer mee dan met een HAVO diploma. Zodra jij jouw MBO diploma hebt, kan je ergens een bijbaantje vinden met dat diploma. Met een havo diploma kan je geen bijbaantje vinden, MBO verdien je dus al meer mee (en dan neem ik aan dat je een bijbaantje wilt zodra je op het HBO gaat studeren). Ook bereid je je op het MBO al voor op het HBO (denk ik) en al helemaal als je nu de richting doet die je later op het HBO ook ongeveer wilt volgen. Misschien kan je er ook voor kiezen om de opleiding die je nu doet, af te ronden binnen één jaar (en misschien zelfs een halfjaar), zodat je in Februari al kan beginnen aan een HBO opleiding.

Tenzij je meer van leren en theorie houdt, dan is havo de beste keuze..
  woensdag 24 augustus 2011 @ 10:00:29 #13
333583 Djoezt
Argumentative with the face on
pi_101118863
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 01:52 schreef Mpj het volgende:
Met een MBO diploma kan je simpelweg (hoe raar het ook klinkt, het is een feit) meer mee dan met een HAVO diploma. Zodra jij jouw MBO diploma hebt, kan je ergens een bijbaantje vinden met dat diploma.
Valt tegen, man. Ik stem natuurlijk HAVO - werken kan je altijd nog. Qua niveau zou ik me geen zorgen maken - als je het maar met moeite redt kan je op de havo over het algemeen wel meekomen als je er gewoon flink werk van maakt. Ga er dus gewoon met volle kracht tegenaan.

Wel jammer dat je er nu mee komt - de havo is net weer begonnen..
pi_101120804
Ze zitten helaas vol.. Dan maar 2 jaar aankloten
pi_101121388
Ik denk dat ik een soortgenootje in jou zie, zit zelf namelijk in hetzelfde parket! Vorig jaar zat ik echt in een dip op school, zat in het 2de jaar van MBO 4 opleiding. Maar het beleid van de school was aangepast op de wensen van onze geweldige overheid. Met andere woorden: heel veel moeilijke taal in kansloze opdrachten die niemand begreep en waar dus niemand wat aan heeft.

Resultaat: hele dagen niks doen.

Het heeft me aan het denken gezet, ik wilde eerst ook stoppen en naar het Vavo gaan. Maar ik moet nu nog 1 jaar en als ik de vavo verkloot zit ik daar langer dan dat ik nu mijn MBO afmaak en direct door kan naar het HBO.

Daarom ga ik nu nog een half jaartje ROC uitzitten en daarna stage lopen, de stage van het afgelopen jaar heeft me ook doen besluiten door te gaan aangezien ik het erg naar mijn zin had daar. Ik heb er inmiddels een vakantie/weekendbaantje aan overgehouden. Als ik zou stoppen met MBO, weet ik zeker dat mijn contract daar niet verlengd gaat worden. :')

Eerst baalde ik ook enorm, nu heb zoiets van, he nog maar een half jaartje! Ondertussen heb ik wel diverse beroepscertificaten op eigen houtje behaald, veel zelf doen is helaas nog altijd het motto van het MBO, als je op de school gaat wachten, kun je erg lang wachten...

Succes!
  woensdag 24 augustus 2011 @ 19:39:43 #16
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_101138996
Het verhaal van TS klinkt mij bekend... In 1996 ben ik na een afgeronde MAVO-opleiding (met 2 vingers in de neus zevens en achten halen. Daar moet ik bij zeggen dat ik het jaar ervoor van HAVO/VWO overstapte naar de MAVO.

Scheikunde vond ik altijd al erg interessant, dus wilde ik naar het MLO (middelbaar laboratoriumonderwijs, een MBO-opleiding). Het eerste jaar ging erg goed, ik ging met gemak over naar het tweede jaar. Allerhande vakken als natuurkunde, (veel) scheikunde en microbiologie (prutsen met bacteriën) vond ik wel erg leuk. Totdat ik in de loop van het tweede jaar in ging zien dat het arbeidperspectief redelijk eenzijdig is... Daar had ik weinig trek ik. Dat, gecombineerd met wat persoonlijke issues leidden ertoe dat de cijfers omlaag gingen en toen kwam ik in een vicieuze cirkel. Conclusie: ik zou het tweede jaar niet gaan halen. Mijn ouders meenden dat het aan de motivatie lag en vonden het maar niets. Toch kon ik ze overtuigen dat laborant/analist niet mijn toekomst kon zijn.

Intussen begon ik me te bezinnen op alternatieven. Er was er maar een: hogerop komen met een HAVO-diploma. Het volwassenenonderwijs (in mijn geval via het Alfa-college in Groningen) gaf mij die mogelijkheid. Daarvoor was wel een intakegesprek met twee docenten nodig, maar bleek voor mij geen probleem. Als voorwaarde van mijn ouders kreeg ik mee dat ik zelf de boeken moest betalen (dat hoefde ik op het MBO eerder niet). Met een exact pakket (Ne, En, WB, Na, Sc, Bio) ging ik versneld HAVO doen: een jaar later kreeg ik mijn diploma, met zevens en achten (en een zes).

Concrete toekomstplannen had ik met de HAVO nog niet, dus had ik nog een escape: versneld VWO doen. Wéér een intakegesprek en wéér mocht ik onderwijs volgen. Voor Wiskunde B werd bijles als voorwaarde opgelegd: die moest ik van mijn ouders zelf betalen, net als de boeken. VWO was - met hetzelfde pakket, aangevuld met geschiedenis - een stukje pittiger. Wiskunde B haalde ik (net) niet: het werd een 5,4. Gelukkig zaten er genoeg voldoendes bij, dus ik was geslaagd, opnieuw!

Toen ik begon met VWO (in 1999, ik was toen 19) wilde ik ook inzetten op de universiteit: ik kon het immers wel. Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft leek me wel wat, maar dat werd door mijn ouders en docenten afgeraden. Alternatieven: bestuurskunde en civiele techniek. Het werd civiele techniek, in Twente.

Bij Civiele techniek (en management) in Twente (startjaar 2000) kwam ik er achter dat de universiteit toch wel een stukje meer was dan VWO. Met name de wiskunde bleek meteen al een horde te zijn. Ofwel: meteen verlies nemen en bezinnen op een alternatief. Het werd bestuurskunde, ook in Twente. Vlak voor kerst in 2000 stapte ik over. Het bleek wel wat voor mij te zijn en aan het einde van het jaar haalde ik toch nog een respectabele 28 punten (van de 42), in twee trimesters (het eerste trimester had ik gemist natuurlijk).

In de tussentijd begon ik ook behoorlijk te genieten van een studentenleven. In mijn tweede jaar deed ik een sociëteitsbestuur en in mijn derde jaar een algemeen bestuur bij een studentenvereniging. De studiepunten stroomden wat minder hard binnen (understatement). In het vierde en vijfde jaar haalde ik dat ruimschoots in en in het zesde jaar studeerde ik af (dat duurde ook nog weer wat langer). Ik deed uiteindelijk 6 jaar en 6 maanden over mijn studie, waarvan 4 maanden bij de 'verkeerde' opleiding. In maart 2007 studeerde ik af.

Eind 2006 ben ik gaan solliciteren. De eerste vacature was meteen raak: inhoudelijk adviseur op het gebied van procedures rondom de aanleg van snelwegen bij Rijkswaterstaat. Men vond o.a. het doorzettingsvermogen in mijn - ietwat grillige - onderwijscarrière bewonderenswaardig.

Conclusie van het verhaal:
- probleem van TS is mij bekend
- probeer je ouders te overtuigen: maak duidelijk dat je toekomst niet ligt bij je huidige opleiding
- versneld HAVO / VWO is goed te doen, maar is wel doorpezen. Hoe dat zit met de tweede fase (of hoe dat ook maar heet) weet ik niet...
- een argument om je ouders te overtuigen is financieel: bied aan om zélf ook geld bij te leggen (bijv. het lesgeld, de boeken o.i.d.). Het is de beste investering die je ooit in je leven zult doen en je komt sterk over bij je ouders.
- je begint iets later met studeren dan je studiegenoten, maar in de praktijk heb ik daar nooit last van gehad.
- je moet tot (ver) na je 65e werken, dus een jaartje of twee later beginnen geeft niet.

Succes met je keuze! Ik hoor graag wat het uiteindelijk is geworden.

Een alternatief is het Luzac-college. Kost wel wat meer geld, maar kan de moeite waard zijn.

Wil je meer weten? PM gerust!
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')