abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101209898
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 11:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zo moeilijk voorstelbaar is dat nou ook weer niet, zeker niet als je er een tijdje in leeft. Voor Turkije geldt het in mindere mate ook, in de VS was het op een van de hoogtepunten van de paranoia daar ook niet veel anders wat dat betreft, Rusland kent het probleem, iedereen ouder dan 35 uit het oostblok weet nog hoe dat is, menig Spanjaard van hogere leeftijd.

Ik ben er tegen, maar het is wel te doen. Je kunt er zelf keuzes in maken en daardoor veilig zijn, met een granaatscherf die zich door je oogkas dringt ligt dat wat moeilijker.
Ja, voor Turkije geldt het inderdaad ook. Niet zo heel erg dat je zelfs niks tegen goede vrienden durft te zeggen. Maar met de buren ligt het al wat anders. Dingen die je in Nederland gewoon kunt zeggen kunnen je in Turkije een gevangenisstraf opleveren.

Ik chat ook regelmatig met mensen uit Iran en Syrie, de gesprekken online zijn niet te vergelijken met de gesprekken die we voeren als we zeker weten dat er niemand is die meeluistert. Alles wat gemonitord zou kunnen worden gaat niet verder dan. Hoe gaat het met je, ik hoop dat alles goed gaat?' en dergelijke plattitudes.

Ik heb een ander voorbeeld al eerder gegeven; mijn huisgenoot is in Tripoli gearresteerd geweest omdat hij samen met een Libische vriend over straat liep.

Je moet dat soort dingen aan den lijve ondervinden voor je kunt begrijpen wat het betekent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')