quote:Minstens één dode op Pukkelpop
Ook op het Pukkelpop-festival nabij Hasselt hield het noodweer lelijk huis deze avond. De Chateau- en Wablieftent werden omver geblazen, ook bomen moesten er aan geloven. Er zou één dode zijn gevallen, zeven anderen raakten zwaargewond. Eerder werd zes doden gemeld, een bericht dat werd toegeschreven aan de brandweer van Sint-Truiden. Zij hebben aan persagentschap Belga formeel ontkend dat ze dat hebben gezegd. Het is in elk geval teken van de chaos die heerst in en rond Kiewit, waar sirenes de lucht vullen en niet muziek. De avondprogrammatie is voorlopig stilgelegd, het blijft wachten op een mededeling van de organisatie.
Een storm, met hevige wind en grote hagelbollen, teisterde rond 18.15 uur de wei van Kiewit. Hierdoor moest Skunk Anansie haar optreden vroegtijdig stoppen. Een toren naast de Main Stage waaide ook om.
Schuilen
De schaarsgeklede festivalgangers (vanmiddag was er nog sprake van zon en bikini's) moesten schuilen voor de hagel onder wat ze konden vinden, onder meer onder omver geblazen hekken. De clubtent werd ontruimd. De wei en de straten errond staan blank.
Chateau
De Chateautent was niet bestand tegen het noodweer. "De Amerikaanse band Smith Westerns waren niet eens halverwege hun concert wanneer het tentzeil van de Chateau de eerste scheuren begon te vertonen. Bij een eerste paniekgolf schoten enkele toeschouwers meteen richting uitgang terwijl er op het eerste zicht weinig gevaar zou zijn. Na een hels klinkende scheur aan de linkerkant van de tent schoot de hele massa in een paniek richting de twee smalle doorgangen uit de tent.
Op enkele seconden tijd werden verscheidene palen uit de grond gerukt en bleef er van de Chateau nog maar weinig over buiten de plankenvloer. Dat er gewonden zijn gevallen is zeker, maar op de precieze informatie daaromtrent is het nog wachten op gegevens van het Vlaamse Kruis.", dat schrijft De Morgen-recensent Pieter-Jan Symons, die ter plaatse is.
Q-music-journaliste Elke Vanhaecke bevestigt: "Er brak plots een hevig onweer los. Het begon ook heel hard te waaien." Dat heeft geleid tot het instorten van verschillende tenten. Zo is al zeker de luifel van de Boiler Room ingestort. "Het is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar er zijn zeker verschillende gewonden", zegt Vanhaecke.
Festival stilgelegd
Ondertussen raakte via Twitter bekend dat het avondprogramma van het festival is afgelast. Onder meer de Foo Fighters zouden deze avond nog optreden. (belga/ep/edp/tw)
Damn, klinkt ernstigquote:Veel gewonden door noodweer op Pukkelpop
Op het muziekfestival Pukkelpop in Hasselt zijn enkele grote tenten ingestort. Daarbij vielen vele gewonden. Volgens ooggetuigen rijden ambulances af en aan.
De Chateau tent, thuisbasis van alternatieve rockgroepen is ingestort door het noodweer. Op het ogenblik van de instorting waren duizenden mensen aanwezig. Volgens ooggetuigen zouden er heel veel gewonden zijn. Door het noodweer waaiden ook verschillende grote bomen om.
Brussel
Ook Brussel en haar directe omgeving hebben zwaar te lijden onder het hevige onweer. De Brusselse brandweer heeft tientallen oproepen gekregen voor wateroverlast in straten en kelders. Ook het verkeer in en rond Brussel ondervindt ernstige hinder.
Op de grote ring rond Brussel stonden auto's tot halverwege hun motorkap in het water. Zowel op de binnen- als op de buitenring moet het verkeer langer aanschuiven dan normaal door grote waterplassen. Voorlopig is er nog geen melding gemaakt van ongevallen.
Tunnels ondergelopen
Op de kleine Brusselse ring zijn verschillende tunnels ondergelopen. Het gaat onder meer om de Kruidtuin- en de Rogiertunnel. Buiten Brussel is de N9 tussen Asse en Zellik onberijdbaar door wateroverlast. In Tervuren geldt hetzelfde voor de Tervurenlaan.
De brandweer van Zaventem heeft ook al een tiental oproepen gekregen voor wateroverlast. Onder meer de Henneaulaan staat onder water. Het verkeer moet er plaatselijk omrijden. (EE/WVV)
Lijkt me een goed plan.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:43 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Op dit moment regent het zelfs niet meer. Het waait wel, maar niet abnormaal hard.
Ik zal t laten weten, als het terug in een storm evolueert...
Valt wel mee hoor. Er zijn dit jaar in Nederland en Belgie echt ontzettend veel grote festivals. Elke week wel 2 of meer, de hele zomer lang. Tot nu toe is er weinig gebeurd toch? Behalve dit dan natuurlijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:44 schreef gateway het volgende:
het treft de festivals wel de laatste tijd........
ehm is nog niet duidelijkquote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:46 schreef banaantjeEE het volgende:
Gaat de programmatie nu gewoon door of wordt het afgelast?
quote:•The Ting Tings: "Hearing there's injuries? Rumours of fatalities. Still no confirmation to full extend... our thoughts are with all affected."
•Fleet Foxes: "We are all safe at Pukkelpop. Crazy storm. This is awful. Hearts go out to all"
•The Naked & Famous: "Pukkelpop has been destroyed by the worst storm we have ever been in. Please everyone: help each other"
•Bloody Beatroots: "Just got a phone call from my manager about Pukkelpop. I'm truly sorry for what is happening, my heart is there with you guys"
•The Wombats: "Hope everyone is ok at pukkelpop, that hurricane was horrendous! Big Love xxx"
•Apparat: "A tent at pukkelpop collapsed? Maybe even dead people? Fuck man, that's awful. Are there any good news at all these days? Fuck."
•Calvin Harris: "Just heard what happened at Pukkelpop, so horrible, thoughts go out to those affected"
•Teddiedrum: "Hope everyone is allright."
•Ed Banger Records: "To all our friends and fans on site, crowd, bands and staff, be safe, be safe, be safe. No words"
•The Antlers: "So the stage we're supposed to play tomorrow at Pukkelpop collapsed and people were killed. Our hearts go out to everyone there"
•Rival Schools: "We wanted to let you know that we are safe. Our thoughts are with everyone at Pukkelpop"
•Wolf Gang: "God what awful news. Can't believe what happened, the storm was admittedly the worst any of us have seen, we were in that tent 30mins before"
•Within Temptation: "Bad news: due to heavy weather conditions unfortunately one person died today at Pukkelpop. Our thoughts go out to his/her family"
•dEUS: "Our thoughts are with everyone at Pukkelpop right now"
•Katy B: "Can't believe the storm at Pukkelpop festival. So sad that people have passed away. Love goes to those that are injured too"
•Jared Leto: "Serious injuries at the festival. More bad weather possibly heading this way. Please take care and caution"
•Eliza Doolittle: "Really hope everyone is ok at Pukkelpop. It's gone very eerie on our bus. We'r all very worried"
•Stromae: "Grosse pensée pour les festivaliers et le festival Pukkelpop de Hasselt!"
•Fake Blood: "Jesus. Terrible news about Pukkelpop. Tragedy"
•Chromeo: "We're alright, thank goodness and thank you for asking. Devastating day, our thoughts to everyone"
http://www.stubru.be/prog(...)tenreagerenoptwitter
In belgie kan het gewoon nog doorgaan, ligt aan de artiesten enzoquote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:47 schreef TheVulture het volgende:
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit festival nog doorgaat morgen...maar stranger things have happened
Op het extra journaal van één zeiden ze dat het voor vanavond al zeker opgeschort werd, geen Foo Fighters... Ze gingen wel proberen om muziek te draaien, om de festivalgangers die er nog zijn en die niet in paniek zijn, om die kalm te houden... Niet duidelijk of het nog ging lukken om muziek te draaien.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:46 schreef banaantjeEE het volgende:
Nou, de afgelopen drie maanden zijn al drie keer podia / tenten ingestort op festivals, met meerdere doden tot gevolg. Allemaal door slecht weer. Die andere twee in de VS en Canada, maar dat maakt op zich niet uit.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor. Er zijn dit jaar in Nederland en Belgie echt ontzettend veel grote festivals. Elke week wel 2 of meer, de hele zomer lang. Tot nu toe is er weinig gebeurd toch? Behalve dit dan natuurlijk.
Wat ik begrepen heb van één is dat ze het misschien willen laten doorgaan. Idioten..quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:46 schreef banaantjeEE het volgende:
Hmm is dat andere jaren dan minder dan? Wereldwijd gezien? Maar in Nederland zit het weer idd niet erg mee de afgelopen tijd.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:49 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Nou, de afgelopen drie maanden zijn al drie keer podia / tenten ingestort op festivals, met meerdere doden tot gevolg. Allemaal door slecht weer. Die andere twee in de VS en Canada, maar dat maakt op zich niet uit.
Ik wacht nog op één smsje, verder heb ik gelukkig wel iedereen gehad... Hoop dat die laatste ook oké is, dat gewoon het netwerk overbelast is...quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:50 schreef BELASTING het volgende:
En net een smsje gekregen, iedereen lijkt ongedeerd te zijn!
2 vrienden van mij zijn ook op weg naar huis. Denk dat er veel naar huis zullen gaan, veel tenten op de camping zullen het ook niet droog hebben gehouden.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:49 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Op het extra journaal van één zeiden ze dat het voor vanavond al zeker opgeschort werd, geen Foo Fighters... Ze gingen wel proberen om muziek te draaien, om de festivalgangers die er nog zijn en die niet in paniek zijn, om die kalm te houden... Niet duidelijk of het nog ging lukken om muziek te draaien.
Mijn vrienden, collega en broer, die er allen waren (los van elkaar) zeggen allen dat het terrein leegloopt, zijn zelf ook terug onderweg ook al zouden ze t hele weekend blijven.
Mijn vriendin en haar groep blijven gewoon.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:51 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
2 vrienden van mij zijn ook op weg naar huis. Denk dat er veel naar huis zullen gaan, veel tenten op de camping zullen het ook niet droog hebben gehouden.
mja, dat vind ik ookquote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Lijkt me nogal disrespectvol.
als er nog iets te doen isquote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:52 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Mijn vriendin en haar groep blijven gewoon.
Ik denk dat er geen enkele verzekering is die zo'n incident dekt en dat de organisatie op dit moment met de handen in het haar zit, het is nl niet zo dat er geen kosten vanuit artiesten en/of festivalgangers verhaald gaan worden.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:50 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb van één is dat ze het misschien willen laten doorgaan. Idioten..
En net een smsje gekregen, iedereen lijkt ongedeerd te zijn!
mijn vriend is op weg naar een andere slaapplek, ze kijken morgen of ze terug gaan.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:51 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
2 vrienden van mij zijn ook op weg naar huis. Denk dat er veel naar huis zullen gaan, veel tenten op de camping zullen het ook niet droog hebben gehouden.
Hopen dat het meevalt allemaal. En hopen dat je dat ene smsje ook nog krijgt!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:51 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Het begint opnieuw stevig te regenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |