FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Raamsponningen
ZwartmetSuikerdonderdag 18 augustus 2011 @ 11:52
Mijn oldtimer (eind jaren '70, begin jaren '80, Duits) is vorig jaar aan de raamsponningen behandeld. Deze waren goed rot en na herstel weer perfect recht en goed in de lak gezet; ze waren misschien nog beter dan het origineel. Daarna zijn de ruiten er weer met de 'oude' rubbers teruggezet. De rubbers waren nog goed en zijn alleen schoongemaakt en behandeld.

Echter, de auto lekt nog steeds een beetje. Maar mijn vraag is, kan dit door de sponningen komen? Is het mogelijk dat er water tussen de rubbers en de sponningen lekt? Er zit momenteel nog geen kit of tectyl tussen.
menmulderdonderdag 18 augustus 2011 @ 12:06
Ja ....
Sounddragondonderdag 18 augustus 2011 @ 12:32
ja, ja, houden zo :)
ZwartmetSuikerdonderdag 18 augustus 2011 @ 12:41
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 12:32 schreef Sounddragon het volgende:
ja, ja, houden zo :)
Ik wil geen lekkende auto.
Sounddragondonderdag 18 augustus 2011 @ 13:23
Ik zou beginnen met uitvogelen dmv de tuinslang waar precies je water vandaan komt, dan kun je adhv de uitkomst van het antwoord op die vraag eens gaan verzinnen hoe het op te lossen is. Imho beter als op de bonnefooi de boel gaan dichtkitten ;)
ZwartmetSuikerdonderdag 18 augustus 2011 @ 13:25
Dat is absoluut waar. Het komt onder het dasboard vandaan, op de hoeken. Tussen de voorruit en de motorkap in zit dus ergens een lek. Het rubber lijkt mij het meest plausibel. Kan ook zijn dat de A-stijlen onder de spatborden enorm verrot zijn maar dat geloof ik niet.
FkTwkGs2012donderdag 18 augustus 2011 @ 13:25
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 11:52 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Mijn oldtimer (eind jaren '70, begin jaren '80, Duits) is vorig jaar aan de raamsponningen behandeld. Deze waren goed rot en na herstel weer perfect recht en goed in de lak gezet; ze waren misschien nog beter dan het origineel. Daarna zijn de ruiten er weer met de 'oude' rubbers teruggezet. De rubbers waren nog goed en zijn alleen schoongemaakt en behandeld.

Echter, de auto lekt nog steeds een beetje. Maar mijn vraag is, kan dit door de sponningen komen? Is het mogelijk dat er water tussen de rubbers en de sponningen lekt? Er zit momenteel nog geen kit of tectyl tussen.
Naar de hersteller teruggaan? Of zelf gedaan? Dan wat sd zegt.
ZwartmetSuikerdonderdag 18 augustus 2011 @ 13:26
Ik ga ook terug naar de spuiter, die bood het destijds ook aan maar ik wilde het eerst aankijken.

En ben blij dat ik zelf niet ben begonnen aan die sponningen, godnondeju!
Sounddragondonderdag 18 augustus 2011 @ 13:28
quote:
14s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 13:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dat is absoluut waar. Het komt onder het dasboard vandaan, op de hoeken. Tussen de voorruit en de motorkap in zit dus ergens een lek. Het rubber lijkt mij het meest plausibel. Kan ook zijn dat de A-stijlen onder de spatborden enorm verrot zijn maar dat geloof ik niet.
plausibel is niet genoeg; zéker weten.. verrotte lekbakjes en/of gootjes klinkt ook erg aannemelijk.

Bekleding wegpeuteren aan de binnenkant en gewoon even zoeken. Ik zou niet zomaar gaan kitten iig..
ZwartmetSuikerdonderdag 18 augustus 2011 @ 13:31
Accubak zou nog kunnen, die zit aan de bijrijderskant. Aan de bestuurderskant onder de motorkap zit niks en lekt niet, het zit hoger denk ik.
2cvvrijdag 19 augustus 2011 @ 20:43
Waarom heb je er niet nieuw rubber in gezet ? Rubber veroudert en wordt hard/minder flexibel waardoor het zich niet mer aan kan passen aan de nieuwe vorm. Door het laswerk heeft de nieuwe sponning een andere vorm dan de oude waardoor er een kiertje kan ontstaan. Een tiende mm is al genoeg ...
Kreupelvrijdag 19 augustus 2011 @ 21:34
Wel dergelijke werkzaamheden uitvoeren, maar dan geen nieuw rubber erin zetten... vind ik ook niet zo logisch... Eerst dat eens proberen?
ZwartmetSuikermaandag 22 augustus 2011 @ 12:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 21:34 schreef Kreupel het volgende:
Wel dergelijke werkzaamheden uitvoeren, maar dan geen nieuw rubber erin zetten... vind ik ook niet zo logisch... Eerst dat eens proberen?
Rubbers waren nog goed, vandaar.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 20:43 schreef 2cv het volgende:
Waarom heb je er niet nieuw rubber in gezet ? Rubber veroudert en wordt hard/minder flexibel waardoor het zich niet mer aan kan passen aan de nieuwe vorm. Door het laswerk heeft de nieuwe sponning een andere vorm dan de oude waardoor er een kiertje kan ontstaan. Een tiende mm is al genoeg ...
Ja het heeft weinig ruimte nodig, da's waar. Ik moet nog steeds naar de spuiter :P