persoonlijke voorkeur, dat is het verschil. Ik vind het zelf ook handig vanaf de commandline. Een kwestie van 1 commando en klaar. Met USC moet je eerst het programma openen, dan het programma zoeken, dan selecteren en installeren. Tsjah, dat is het gemak of ongemak van de commandline.quote:Op dinsdag 13 september 2011 08:48 schreef KNAK het volgende:
Dank voor de uitleg, dat alles is duidelijk,...stelt me ook wel gerust anders kan ik beter terug naar Windows.
Moet inderdaad nog de extensies en mogelijke manieren te weten te komen. Wat betreft commandlines invoeren, dat zal wel enige tijd vergen. Ben op zoek naar wat documentatie om een beetje in te lezen. Als je een USC hebt, waarom maakt men dan gebruik van de terminal om apps e.d. te downen? Wat is het verschil?
oei, met CCSM kun je best veel vernielen, wat lastig te herstellen isquote:Tevens mijn eerste fcuk-up van vandaagHeb zitten klooien met CompizConfiz settings, daar waar je bepaalde effecten kan veranderen voor o.a. desktop..
In Desktop groep heb je Desktop Cube en meer effecten (ben even de naam kwijt, geloof voor workspace) en wilde deze uitproberen. Blijkbaar iets fout gegaan en nu zie ik enkel de wallpaper met ctrl-alt-del als enige werkende functieNiets doet het.
Ubuntu classic werkt wel en in log-in keuze menu heb ik een nieuwe keuze erbij, Ubuntu Recovery. (deze brengt me overigens naar Classic)
Uh.... ja![]()
Dat is het lastigste stukje, omdat je het naast windows wil hebben. Dat is prima, maar daarom moet je wel e.e.a. instellen inderdaad.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:14 schreef KNAK het volgende:
Wubi is er nu af en zit op een andere laptop. Laptop waar de full install op moet gaan komen staat nu aan met ' Allocate drive space " op het scherm. Dat is waar ik nu aan het twijfelen ben.
Misschien dat hier advies over gegeven kan worden?
sda1 t/m 3 .. daar zal mijn recovery partitie, nog wat anders en Windows (C:) op staan
sda 5 (252gb groot en 111gb vrij) lijkt mij mijn D: partitie
Gaarne mij laten weten als ik het fout doe![]()
sda5 selecteren, op Change klikken waarna de window ' Edit partition ' verschijnt.
New partition size, 40gb o.i.d. Zal wel genoeg zijn.
Use as Ext 4 journaling file system
Format partition : aangevinkt
Mount point: '/'
Daarna de swap instellen. (maar zover wil ik nog niet gaan ;-) )
Op deze manier goed? Ik neem aan dat je niet in disk management in Windows een partitie hoeft te shrinken en het gewoon met de ubuntu installer moet lukken?
Wat?quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:31 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt ook gewoon kiezen voor "ubuntu naast bestaande besturingssystemen installeren", dan kun je met een schuifbalkje instellen hoeveel ruimte Ubuntu zich moet toe-eigenen, en gaat de rest gewoon van zelf.
Omdat sommige mensen bijzondere wensen hebben?quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:34 schreef KNAK het volgende:
[..]
Wat?Waarom hebben ze dan die optie om alles zelf te doen als je het op deze manier ook kan? Wat is het verschil? Swap instellingen? andere details?
Hey, ze noemen het niet voor niets het makkelijkste OS dat er bestaatquote:Op dinsdag 13 september 2011 15:37 schreef KNAK het volgende:
50gb van mijn D shrinken in Disk management en deze dan in Ubuntu installer opvullen zoals Joopiee het omschrijft? Moet je dan niet gaan klooien met allerlei functies/defraggen/etc voor je daadwerkelijk je lege partitie klaar hebt?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:43 schreef KNAK het volgende:
Als het handig is, dan maar de schakelbak gebruiken/home dus
De installer staat aan, sda5 is mijn D: partitie, daar staat echter wel andere data op dat ik wil bewaren. Dus... Change: edit a partition : new partition in MB : 15000 (15gb) , gebruiken als EXT4, format the partition? : Ja , mount point: '/'
Die stap is dan ok?
Wil toch proberen duidelijk te maken wat ik bedoelquote:Op dinsdag 13 september 2011 15:49 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Als je een bestaande partitie aanpast moet je die niet formatteren en ook het bestandssysteem niet veranderen. Alleen de grootte.
Als je dat gedaan hebt kun je daarna in de vrije ruimte nieuwe partities instellen.
Maar als je gewoon de slider gebruikt hoef je hier helemaal niet over na te denken, dan doet de installer dat. En blijft je data behouden.
Ik neem aan dat je wel een recente backup van je data hebt? Die moet je namelijk altijd hebben als je met partities gaat kloten.
De free space zou je moeten krijgen door de slider op het overzichtsbalkje te bewegen. Ik heb het niet recent gebruikt, dus ik weet het niet exact meer.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:04 schreef KNAK het volgende:
[..]
Wil toch proberen duidelijk te maken wat ik bedoel![]()
Dat rijtje met sda 1, 2, etc. Daar staat sda5 tussen. Als ik dat selecteer. optie " Verander " kies krijg ik een window met Edit a partition. Hier kan ik de grootte invoeren met daarbij ET4 e.d., moint point en een optie " format the partition" Dan maak ik toch een ET4 aan wat van mijn vrije D: ruimte geplukt wordt?
Misschien is het handiger eerst free space te creeren, als ik dat eenmaal heb is het me volledig duidelijk.
Ik kijk ff met je mee op een andere computer.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:55 schreef KNAK het volgende:
Ik heb net 4 dagen terug windows er nieuw opgezet, heb alle backup nog. Dat ik ook de reden dat ik extreem voorzichtig ben, wil namelijk niet WEER windows er op zetten.
Ik weet welke mijn D schijf is, en daar wil ik ruimte van plukken waar Ubuntu gebruik van moet maken. Ik heb dus geen "free space" in dat overzicht lijstje, alles is door windows in gebruik genomen
In de " use as " dropdown box zie ik ook een optie " do not use the partition staan. Mount point wordt dan een grijs veld. Als ik de grootte hier op, laten we zeggen 40gb zet, dan maak ik ruimte vrij waarna ik de stappen zoals Joopi beschrijft kan aflopen
(Alles is bij mij in het engels, misschien werkt dat verwarrend ;-) )
Die slider krijg je alleen als je niet voor "specify partitions manually" kiest, maar voor "install alongside other operating system".quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:08 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
De free space zou je moeten krijgen door de slider op het overzichtsbalkje te bewegen. Ik heb het niet recent gebruikt, dus ik weet het niet exact meer.
2 maand ofzo, als het niet sneller is. Ubuntu/Linux overvalt je omdat werkelijk alles nieuw anders is. Maar na een klein tijdje ga je de logica zien.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:13 schreef KNAK het volgende:
Het is me al duidelijk...
SDA5, 40gb, do not use....
nu mee beezig
Dank voor de hulp, als ik over een.... jaar of 4 expert ben zal ik net zo hulpzaam worden als jullieWellicht kan ik dan met iets helpen
![]()
ben benieuwd
quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:21 schreef KNAK het volgende:
Enige logica wat me ontbreeekt zijn die commandlines die men zo even uit de mouw schudt, waar die kennis vandaan komt, hoe men weet wat wat is en hoe het heet.
| 1 | $ man man |
Mwah, de meestgebruikte commando's ken je snel genoeg uit je hoofd. En er is man.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:27 schreef KNAK het volgende:
Sudo apt-get install - duidelijk
de resterende details...nee, neem aan dat er lijsten zijn en copy/paste gebruikt wordt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |