quote:
Op dinsdag 23 augustus 2011 01:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:[..]
Zeg ik ergens dat dat geen toegevoegde waarde kan hebben (het tegenovergestelde zeg ik eveneens niet, alvorens mij weer woorden in de mond worden gelegd)? Ik vraag me simpelweg af waarom er altijd zoveel poeha over deze ene hobby is. Ik wil het graag wat beter begrijpen wat mensen zo bijzonder vinden aan zo'n studentenvereniging en wat hen motiveert om daar lid van te worden terwijl het veel tijd, geld (in een andere draad wordt een voorbeeld gegeven van ¤80-¤100 per maand) en energie kost.
Wat je er per maand aan uitgeeft is ok van jezelf afhankelijk. Bij mij was het meestal een euro of 40 pm. Al zijn er idd ook wel van die disputen die het een stuk gekker maken maar dan kom je al snel bij het corps terecht.
Het leuke van een studentenvereniging is dat het een vertrouwde omgeving bied waar je goedkoop kunt drinken, veel mensen ontmoet, leuke activiteiten en feesten hebt, je iets kunt leren en waar een leuke unieke cultuur bij hoort.
-Het is een relatief eenvoudige manier om in contact te komen met mensen van andere studies en studiejaren. Een mooie uitvalsbasis om het studentenleven in te gaan. Het leuke is ook dat er door de diversiteit aan leden er bij alles dat met studenten te maken heeft er wel een lid bij in de buurt is. Handig om bepaalde feestjes binnen te komen of bijvoorbeeld een goed woordje te krijgen voor een bijbaantje. Daarnaast blijft het netwerk in de meeste gevallen ook na de studietijd bestaan. Vrijwel iedere vereniging heeft ook een reunistenvereniging. Dus ook na je studie heb je er wat aan.
-Er zijn veel leuke activiteiten die goedkoop zijn. Reizen, excursies, feesten, sporttoernooien, themaavonden. Zoveel keuze heb je nergens anders. Ook zijn er vaak subgroepen die zich bezighouden met interesses zoals politiek, muziek, literatuur, wijn, speciaalbier etc.
-Je kan er ook van leren aangezien het allemaal door studenten zelf wordt georganiseerd. Een plek in het bestuur of commissies is een mooie oefening en een waarbij fouten maken nog redelijk onschuldig is. Ook kun je leren hoe je activiteiten of feesten goed organiseert. Daarnaast zijn er ook allerlei andere zaken die gedaan moeten worden zoals dj'en, bier tappen of klussen. Allemaal erg leerzaam.
-Het heeft een aparte cultuur die je nergens anders tegenkomt. Het hangt een beetje af van de identiteit van de vereniging. Maar die borrelsfeer, het ons-kent-ons gevoel, de tradities en rituelen en ook het vriendschappelijke profileergedrag tussen groepen (zoals brassen en grappen uithalen). Dat vind ik persoonlijk geweldig en dat trok me destijds ook wel aan. Daarin zijn overigens verenigingen heel verschillend
Dit pakketje aan zaken maken een studentenvereniging voor velen zo leuk