abonnement Unibet Coolblue
pi_100862892


Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch.

Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

1. Bouw een depot in de juiste richting.
2. Klik op nieuwe voertuigen.
3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
5. Klik op de Ga naar-knop.
6. Klik op een station.
7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter ;).


Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.

Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
• Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.

Handige links
• Officiële website: http://www.openttd.org
• Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
• SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
• Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
• Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
• OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page
• Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
• Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
• Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en
• Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/

Servers van Fok!Users

• FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou
• Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena

De grote OpenTTD-FAQ
In spoiler om de OP niet zo lang te maken :7.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De OP
Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart op 20-01-2012 16:26:46 ]
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:04:02 #2
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_100863545
tvp!!!!!!! Die wil ik weer spelen!! :D
pi_100863760
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:04 schreef Laser. het volgende:
tvp!!!!!!! Die wil ik weer spelen!! :D
Leuk, maar ooit van de 'volg topic' knop gehoord? ;)
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 20:29:14 #4
319728 Willemsuh
Twitter : @willemsuh
pi_100867457
oke thanks maar hoe krijg je die in het spel ?
Toevallig een Ned uitleg ?
pi_100867598
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 20:29 schreef Willemsuh het volgende:
oke thanks maar hoe krijg je die in het spel ?
Toevallig een Ned uitleg ?
Bedoel je die patch? Ik heb werkelijk geen idee hoe je patches moet installeren bij OpenTTD. Misschien dat iemand anders het weet.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 20:41:31 #6
319728 Willemsuh
Twitter : @willemsuh
pi_100867968
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 20:32 schreef Rezania het volgende:

[..]

Bedoel je die patch? Ik heb werkelijk geen idee hoe je patches moet installeren bij OpenTTD. Misschien dat iemand anders het weet.
Ja dat bedoelde ik, kan op die site ook niet echt iets erover vinden.
Bart misschien ???
  woensdag 17 augustus 2011 @ 21:52:26 #7
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_100871027
Hoe je een patch in het spel krijgt? Zelf compilen, maar dat doe je niet zo maar even. Dan kun je beter op het forum zoeken naar een gecompileerde patchpack waar hij al in zit.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_100879929
Ik heb dat scenario van NL gedownload, maar hoe krijg ik dat in het spel? Waar moet ik dat naartoe kopieëren?
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
  donderdag 18 augustus 2011 @ 08:00:45 #9
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_100884797
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 00:45 schreef theKiD het volgende:
Ik heb dat scenario van NL gedownload, maar hoe krijg ik dat in het spel? Waar moet ik dat naartoe kopieëren?
Heel verrassend moet dat naar de map 'scenario'.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 15:54:04 #10
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_100898362
quote:
Hoe kan ik mijn steden laten groeien?
Steden groeien door passagiers te vervoeren, en natuurlijk door de Bouw nieuwe gebouwen-knop. Dat laatste werkt drie maanden, en het heeft geen zin om er 100x op te klikken, één keer is genoeg. Met passagiers vervoeren heb je maximale groei als je vijf stations/bushaltes/enz in je stad hebt, die elk minimaal één keer per twintig dagen bezocht wordt door een voertuig. Vaker mag, meer stations mag ook, maar het heeft niet meer effect op de groei van de stad.
Ik heb de Engelse versie, waar kan ik die "Bouw niewue gebouwen-knop" precies vinden?
  donderdag 18 augustus 2011 @ 15:56:13 #11
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_100898465
Klik op de stadnaam, dan krijg je een venster met info. Onderin een scrollbaar lijstje met zaken die je kan doen. Als je genoeg geld hebt, staat Fund new buildings daarbij.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 16:00:07 #12
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_100898665
Ok thanks! Ik zie op dit moment alleen 3 soorten advertenties die ik kan doen voor passagiers. Denk dat ik dan nog niet genoeg geld heb. :)
pi_100909285
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 16:00 schreef Laser. het volgende:
Ok thanks! Ik zie op dit moment alleen 3 soorten advertenties die ik kan doen voor passagiers. Denk dat ik dan nog niet genoeg geld heb. :)
Je kan beter beginnen met industrie. Industrieën groeien snel als meer dan 50% van de aangeboden lading wordt vervoerd. In het begin van het spel als de steden nog klein zijn levert passagiersvervoer weinig op.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 18 augustus 2011 @ 20:17:07 #14
319728 Willemsuh
Twitter : @willemsuh
pi_100909297
quote:
99s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 21:52 schreef Bart het volgende:
Hoe je een patch in het spel krijgt? Zelf compilen, maar dat doe je niet zo maar even. Dan kun je beter op het forum zoeken naar een gecompileerde patchpack waar hij al in zit.
Oke thanks Bart, ben al ff aan het zoeken naar een gecompileerde patchpack maar das ook niet zo makkelijk te vinden... denk dat ik maar gewoon op 2048x2048 blijf :)
  donderdag 18 augustus 2011 @ 21:33:01 #15
319728 Willemsuh
Twitter : @willemsuh
pi_100912958
Is het trouwens van toepassing voor de groei van een stad hoeveel goederen je aanleverd ?
Ik heb nu een stad waar zo'n 20/25 treinen komen x1036 kratten...
  donderdag 18 augustus 2011 @ 21:42:14 #16
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_100913369
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 21:33 schreef Willemsuh het volgende:
Is het trouwens van toepassing voor de groei van een stad hoeveel goederen je aanleverd ?
Ik heb nu een stad waar zo'n 20/25 treinen komen x1036 kratten...
Hangt van het climate of. In Temperate niet, maar in Arctic geloof ik wel. In Desert moet je goederen en water aanvoeren dacht ik.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 22:11:27 #17
319728 Willemsuh
Twitter : @willemsuh
pi_100914859
quote:
99s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 21:42 schreef Bart het volgende:

[..]

Hangt van het climate of. In Temperate niet, maar in Arctic geloof ik wel. In Desert moet je goederen en water aanvoeren dacht ik.
Oke ik speel gewoon Temperate dus daar heeft t geen invloed.
Heb nog een map in Desert maar daar krijg je niet te zien hoeveel er heen moet alleen hoeveel er de afgelopen maand binnengekomen is.
pi_100965989
Sinds vanmorgen gaan mijn verdiensten ineens heel erg hard omhoog :D Sinds ik mijn eerste 3 vliegvelden heb geplaatst begint het weer binnen te stromen :D
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_100975244
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:05 schreef theKiD het volgende:
Sinds vanmorgen gaan mijn verdiensten ineens heel erg hard omhoog :D Sinds ik mijn eerste 3 vliegvelden heb geplaatst begint het weer binnen te stromen :D
Vliegtuigen zijn altijd de beste money makers. Maar qua uitdaging helemaal nul, daarom treinen :)
pi_100995982
Vet! leuk topic!
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:03:04 #21
319728 Willemsuh
Twitter : @willemsuh
pi_101049664
Waarom gaan treinen uit zichzelf naar een ander station dan opgegeven ?
Impliciet krijg je dan.

Hoe kan je dit voorkomen ?
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:49:54 #22
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_101051897
Dan doen ze alleen als ze de weg niet kunnen vinden naar het station waar ze heen moeten. Gebruikelijke oorzaken: stukje spoor vergeten, sein verkeerd om, elektrische treinen over niet-geëlektrificeerd spoor willen laten rijden.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 22 augustus 2011 @ 20:38:01 #23
319728 Willemsuh
Twitter : @willemsuh
pi_101054068
@ Bart,

Nope geen van alle..
Als je wilt kan ik de savegame wel sturen..
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:04:34 #24
319728 Willemsuh
Twitter : @willemsuh
pi_101087818
Wat groeien de steden trouwens snel met trams erin zeg.. Zowat niet bij te houden !
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:06:49 #25
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_101087916
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 20:38 schreef Willemsuh het volgende:
@ Bart,

Nope geen van alle..
Als je wilt kan ik de savegame wel sturen..
Niet echt tijd voor, zit in een verhuizing. FOK!server zal daardoor ook ergens tussen 27-8 en 4-9 enkele dagen offline zijn. Geen idee hoelang echter.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')