Mooi bordje inderdaad.. Zover ik weet past het zonder problemen in een ATX behuizing toch? Die PCI poort die mis ik toch niet.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:18 schreef Auti het volgende:
[..]
Beter dan de V Pro, imho. Het is wel micro ATX, maar daar heb je als het goed is geen last van.
Met de kaarten die ik heb is dat nauwelijks nuttig... (want dual slot videokaarten tegenwoordig) Bovendien hang hier alles met hooguit 8 USB apparaten aan elkaar.quote:
Ik zie geen Dolby Live icoontje...quote:
Ik neem een HAF X en stop zoveel fans erin als mogelijk, dus ik hoop dat dat genoeg koelt..quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:39 schreef Mday het volgende:
[..]
heb alleen stock gekoeld, want door de grote van zo'n bulkkaarten is het aanbrengen van een aparte airkoeler vrijwel onmogelijk (doordat ze zo dicht op elkaar zitten meestal), en heel moeizaam met vloeistof. kijk vooral naar je kast en je airlfow in dat opzicht.
Je weet echt niet wat je mist...quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:59 schreef jpjedi het volgende:
ik heb zo`n X-FI kaartje gehad maar gebruik al weer jaren de standaard on board audio. En ik merk geen drol verschil eigenlijk.. Ik heb geen hi-end speakers of headset om ook maar iets van kwaliteit weer te geven en het boeit me bij gamen ook niet zo.
als je het dan ook gelijk even uitlegt.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:03 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Je weet echt niet wat je mist...
Tja maar dan nog vraag ik me af hoe ik al dat moois weer kan geven met een creative speakertje en een 35 euro headsetje? Maar kan me iets herinneren dat X-FI ook meer geluiden weergeeft dan standaard geluid maar daar kan ik voor BF3 niets over vinden.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:15 schreef Skull-splitter het volgende:
Iets met soundscape, details in muziek (ik luister er minstens zoveel muziek mee als dat ik ermee game, van oudsher al), ruimtelijk geluid (mijn onboard stond ook goed aangeschreven, maar kan echt niet meekomen, klonk ook doffer).
Geluid is voor mij MINSTENS zo belangrijk als graphics, en als de combinatie goed op elkaar afgestemd is ga je zo lekker op in de ervaring.
In een bioscoop ga je toch ook niet met een mono-geluidsspoor zitten?
(en mocht je echt zin hebben om eens uit te pakken kun je je PC aan TV en versterker hangen om vanaf de bank in volledig dolby te gaan knallen. Je weet wel, dat weekend dat de buren en je vrouw/vriendin weg is)
Edit:
En ja, dat kost wat, maar hey, das met alles.
ok, wat is dan volgens jou een goede betaalbare combinatie van kaart+headset. ?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:34 schreef Skull-splitter het volgende:
Nee, idd, een beetje koptelefoon gaat al snel de 100 euro over, maar dan heb je ook wat. gooi daar een geluidskaartje tegenaan en je zit al vlot op 200 euro. Overleeft wel minstens 3 complete computers, ipv met pech elk jaar een nieuwe. Ook wat waard.
in de huiskamer wel belangrijk maar achter je PC niet? Onbegrijpelijk haast![]()
Mooi spul overigens, hier komt dat betreft pas nieuw spul als we groter wonen en er meer geld overblijft. Monitor Audio Bronze kwam destijds erg strak over maar was me op 18 jarige leeftijd net te duur...
"Lineaire" koptelefoons vanaf 5Hz tot 35KHz
Welke Realtek heb je, de 892 is prima ding.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:51 schreef ElmoFan het volgende:
zou een goeie geluidskaart echt helpen als je een stereo systeem aan hebt gesloten op je pc, ik zit nu met een onboard realtek
quote:Hi there forum people, I'm one of the audio programmers at DICE responsible for the audio tech in Frostbite. repii sent me here to hopefully clarify some things. So here we go.
1. All platforms we presently target use software mixing in favor of the older hardware mixing engines. For PC, with Windows Vista switching to software mixing to get around hardware limitations and provide more powerful APIs (DirectSound was designed around the old ISA bus) with added support for things like custom DSP effects in the mixing pipeline, we could finally have a unified path for all SKUs. While the hardware acceleration provided by current gaming cards does provide the ability to do limited mixing and some environmental (reverb) effects without much CPU cost, the APIs are restricting (AFAIK, no custom DSP chains in HW) and it would demand much work from our side to work around that, if it's even possible.
2. Looking at some usage metrics at Steam Hardware Survey we can see that only about 3.7% of Steam users have access to any type of hardware acceleration features, although it seems to be increasing slightly. Granted, this is not necessarily the most reliable source, but it's the best one we have access to and it's usually a great indicator of what our target audience uses. Had we relied on hardware accelerating sound cards for our audio engine we would have provided a degraded experience for almost 97% of consumers. We want all our consumers to have an awesome aural experience when playing our games, so obviously we will do what fits that goal best given the resources we have available. We simply can't afford to support more than one path.
3. Regarding availability of hardware to test on, given that we would've gone down that path, I'll simply say that we used to have a discount from that big sound card manufacturer, but several years ago that disappeared. It's not like with Intel and the graphics cards companies who send repii all their new toys We simply cannot afford to go our and buy lots of cards, which is another upside to software mixing, we don't have to since all our features work on all cards equally. This saves both money and time and allows us to deliver greater quality to all of you.
4. I know PC gamers are constantly looking for that edge over the console crowd, so I'll say this about performance, since this is that type of thread. If you have a faster CPU, our audio engine will be able to do more "stuff" in the same amount of time, and as such provide an even more awesome experience for you guys. This is however not something we would be able to do had we used hardware acceleration, since those resources are the same for everyone (kind of like on consoles, ironically enough). So just know that as you buy better computers, our engine will scale fairly well along with it. Even more so in future revisions of the engine.
5. If you truly want the best audio experience, in any game on PC, focus on finding a sound card with a good DAC and make sure you can turn as much post-processing as possible off and that you have some nice speakers. Any "enhancements" made to the signal after we send it to the sound hardware may introduce unwanted artifacts. Our sound designers take great care to mix the game and even master it thoughtfully depending on the settings available in our in-game options menu, so to get the true intended experience, stay away from additional EQs or other effects. This of course goes for home theatre receivers and TVs when playing on consoles as well. They even author specific content for the LFE, so make sure you turn that woofer up! But who am I to say what you can and can't do with your audio!
I hope this information sheds some light on how we're thinking, and the audio department here at DICE would like to thank everyone in forums and video comments for their kind words about the audio in our games!
Thanks for listening.
quote:Alright people, you asked more questions about the audio engine and I have more answers! I should start by saying I'm not one of the crazy guys in that video. That's our head of audio David and the lead sound designer for BC1/BC2, Stefan.
Answers time.
1. I talked about having a "faster CPU", which might be a bit vague, so let's elaborate a little on that. The way the revision of the audio engine that's in BC1/BC2 works is that it'll use a single HW thread to do all audio logic and mixing, ie. it'll help more with a CPU with a higher frequency. This actually also goes for the consoles as well, so on PS3 all the mixing will be done on a single SPU whereas the audio logic still runs on the PPUs. So this touches on the "future revisions" bit as well. As a game becomes "feature complete", any major changes will be done on some other branch of the engine so as to not endanger the game's stability etc. So I can't say much about it, but the current revision of the audio engine will utilize multiple HW threads in parallel for both audio logic and mixing. This obviously goes for consoles as well, since we basically don't have any platform-specific code (in the audio engine, apart from the lowest level).
2. Let's tackle some quality settings! It's fairly simple really, we do all audio processing in 32-bit floating point at 48kHz which is then always quantized down to 16-bit (due to issues with certain sound cards in 32-bit) on PC. On consoles it's always 48kHz/32-bit floating point. We do not support sample rates above 48kHz due to similar issues with the aforementioned sound cards. Also, the revision of the audio engine that BC1/BC2 uses does not fully utilize 7.1 surround sound, but we'll get to that in the future. So, short answer: 5.1/48kHz/16-bit will get you the best experience.
3. Alright, so the 3.7% thing. I'll be honest and say I didn't research this enough and only counted Creative's cards. After looking into it a little more, there are indeed more cards that have some degree of HW acceleration support. At least on paper. That Realtek card for example only supports EAX 1-2 and if memory serves that's what was around when BF2 came out, and it's roughly equivalent to the HW reverb solution that was in the first Xbox (I3DL2 reverb). While I wouldn't put it as harshly as "Hardware accelerated sound is a dead and dying path to invest into", I won't argue the point. With Windows Vista Microsoft ditched the HAL path for DirectSound, which means anyone wanting to use HW accelerated sound card features in Vista or after will have to use OpenAL (Creative's "DirectSound"). As I mentioned previously, the structure of DirectSound is mostly legacy due to how old HW worked, and as such is very limiting. This is why Microsoft chose to adopt their XAudio engine (originally created for Xbox360) for Windows as well, and also to remedy a ton of other fidelity issues. If locking a buffer of audio samples and play it back using some volume and panning settings is all you need (I include 3D positioning in panning), then these "old skool" APIs are probably sufficient. Hell, you even get some free reverberation! But once you want to do a bit more with your audio you'll just end up using your own mixing engine and stream the result of that into a dynamic buffer for output to the sound card. So while I understand that it might feel disheartening to have bought a sound card that touts all these nifty features and not have us use them, they're simply not in line with what we want/need to be able to do. It's not all in vain though, most of those cards have pretty good DACs and nice (high) Signal-Noise ratios. The way forward right now seems to be Larrabee and other GPGPUs. Wow, that's a wall-o-text right there..
4. Let's end on a lighter note and talk about the "impaired hearing" state in BC2. For this effect we're using a IIR2 low-pass filter at 400Hz with an unfiltered sound playing on top of it.
Cheers guys!
jazeker dat je dat merkt. diepere tonen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:51 schreef ElmoFan het volgende:
zou een goeie geluidskaart echt helpen als je een stereo systeem aan hebt gesloten op je pc, ik zit nu met een onboard realtek
géén idee. ik kan me nog herinneren dat ik 2GB stokjes kocht voor een set van 4gb voor 300 euroquote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:07 schreef kwaliteit. het volgende:
Waarom is geheugen(RAM) zo spot goedkoop?
Dat ligt aan W7, en dx spreekt dan weer wel je geluidskaart aan. Dolby Live ondersteuning is ook belangrijker dan heel die eax dingen, die nu toch anders lopen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:22 schreef jpjedi het volgende:
Tja, blijkt dus dat BF3 niet tot nauwelijks gebruik maakt van een aparte geluidskaart:
[..]
[..]
Jarenlange overproductie bij afnemende vraag. Begin deze eeuw waren er nog dagprijzen, nu ram je voor 120 euro even 16 GB in je systeem.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:07 schreef kwaliteit. het volgende:
Waarom is geheugen(RAM) zo spot goedkoop?
Niks, want net als in BF2 en BC2 ben je dan tijdelijk doofquote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:42 schreef kwaliteit. het volgende:
Lijkt me echt gruwelijk: dikke headset, goeie geluidskaart.
Zit je te lopen in een squad, ontploft er een gebouw naast je.
Wat zal je dan niet horen.
Shit vergeten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:36 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Niks, want net als in BF2 en BC2 ben je dan tijdelijk doof
Maar hij legt toch uit dat er vanaf Vista door MS is overgestapt op AudioX en dat het audio DX systeem ten grave is gegaan? Dolby zie ik echt het nut niet van met een koptelefoon.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:32 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Dat ligt aan W7, en dx spreekt dan weer wel je geluidskaart aan. Dolby Live ondersteuning is ook belangrijker dan heel die eax dingen, die nu toch anders lopen.
Je vroeg naar een betaalbare combi, ik zeg een Asus Xonar D1, DX/XD, ongeveer 50-70 euro maar je kunt die kaart zo gek maken als je zelf wil natuurlijk afhankelijk van hoe je hem aan wil sluiten, en persoonlijk hou ik wel van mijn Beyerdynamic DT770Pro's, ongeveer 150 euro. AKG schijnt ook best OK te zijn voor het geld en is vanaf 50 euro goedkoper te krijgen voor redelijke performance.
Als je dat beluisterd hebt wil ik graag weten of je nog terug wil naar andere oplossingen...
Wat vind je dan van logitech headset bijv. logitech 930?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:32 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Dat ligt aan W7, en dx spreekt dan weer wel je geluidskaart aan. Dolby Live ondersteuning is ook belangrijker dan heel die eax dingen, die nu toch anders lopen.
Je vroeg naar een betaalbare combi, ik zeg een Asus Xonar D1, DX/XD, ongeveer 50-70 euro maar je kunt die kaart zo gek maken als je zelf wil natuurlijk afhankelijk van hoe je hem aan wil sluiten, en persoonlijk hou ik wel van mijn Beyerdynamic DT770Pro's, ongeveer 150 euro. AKG schijnt ook best OK te zijn voor het geld en is vanaf 50 euro goedkoper te krijgen voor redelijke performance.
Als je dat beluisterd hebt wil ik graag weten of je nog terug wil naar andere oplossingen...
Mooi moment om een nieuw systeem samen te stellen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:46 schreef 129383 het volgende:
kut , dit spel zal niet werken op me pentium dualcore 2Ghz met 2gigabyte ddr2 en Nvidea Geforce 6610XL
wat voor voeding heb je dan? Tegenwoordig heb je best wel wat nodig en een nieuwe voeding is qua kosten niet het einde van de wereld. Ik denk dat je dan je oude pc ietsjes makkelijker verkoopt.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:56 schreef Mday het volgende:
hihih ik moet mijn oude pc verkopen zonder voeding omdat ik het dingetje ga hergebruiken
Da's ook alleen maar nodig met twee videokaarten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:02 schreef Auti het volgende:
Een beetje knappe voeding gaat tegenwoordig ook al over de 100 euro heen.
(bronze of silver certificatie, 750 watt +)
Ja, daarom twijfel ik ook enorm. als ik namelijk een aparte voeding koop voor mijn oude systeem moet ik ook een nieuwe kast kopen, en dan vraag ik me af in hoeverre ik uberhaupt voordeel haal uit de grote upgrade door mijn oude als set te verkopen. Heb trouwens een Antec TruePower 850W, erg tevreden over.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:59 schreef jpjedi het volgende:
[..]
wat voor voeding heb je dan? Tegenwoordig heb je best wel wat nodig en een nieuwe voeding is qua kosten niet het einde van de wereld. Ik denk dat je dan je oude pc ietsjes makkelijker verkoopt.
Mjah.. ja, nee, ja... haha! twee kleine kaartjes? .. bij 2 x gtx580 is het weer net aan..quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:17 schreef Bart het volgende:
[..]
Da's ook alleen maar nodig met twee videokaarten.
Onzin, 2x GTX 580 zit je met 750W A-Merk nog steeds ruim hoor, echt niet krap. En verschil tussen cas7 en cas9 ga je ook echt niet merken in games.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:42 schreef Auti het volgende:
[..]
Mjah.. ja, nee, ja... haha! twee kleine kaartjes? .. bij 2 x gtx580 is het weer net aan..
Als je dan rekening houdt met het regeltje dat een voeding op zijn stabielst is @ halve kracht, en een beetje aan toekomstige upgrades/uitbreiding denkt.. dan ga ik graag op safe en is het tegenwoordig minstens 750 watt A kwaliteit voeding.. dan zit je goed. Ik hou zelf rekening met 2 x GTX580 en kies daarom voor een 1000 watt voeding, zou ik zeker weten dat het bij 1 kaart blijft dan zou ik gaan voor 750.
Ik vind een voeding erg belangrijk, heb er ook in het verleden gezeik mee gehad. Dan koop ik liever in 1 keer iets goeds met ruim voldoende power, kan je het misschien nog meenemen in een volgend systeem ook.
Mijn huidige systeem trekt maximaal 530 watt en daar zit een 780 watt voeding in, lekker safe en stabiel.
Leuk hoor, systeempje samenstellen.. ik zit zo vaak te twijfelen![]()
Ben er nog niet uit of het i7 of i5 wordt (toekomstige multithreaded software/games?), moet nog uitzoeken of het het waard is om voor Cas 7 geheugen te gaan = 2 x zo duur als Cas 9 maar wat is het verschil in prestatie?
En ik zit nu weer vreselijk te miepen of 2 x sata600 wel voldoende is
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:43 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Maar hij legt toch uit dat er vanaf Vista door MS is overgestapt op AudioX en dat het audio DX systeem ten grave is gegaan? Dolby zie ik echt het nut niet van met een koptelefoon.
Ik ga eens wat bijlezen over je headset suggestietnx
quote:But once you want to do a bit more with your audio you'll just end up using your own mixing engine and stream the result of that into a dynamic buffer for output to the sound card.
Ik hoor het verschil tussen mijn brakke On-Board zowel qua positioneren van geluid als qua diepte iig.quote:It's not all in vain though, most of those cards have pretty good DACs and nice (high) Signal-Noise ratios.
CPU ziet er tot dusverre degelijk uit, maar is mid-range in het hogere segment.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:52 schreef Athlon64x het volgende:
Ook ik heb momenteel
AMD Phenom x6 1090T
8 GIG ram
5770 512 mb versie.
Wat kan ik het best doen ?
5770 crossfire?
Of ik dacht 5770 doorverkopen en 2 x 6870 doen
En die cpu kan moeilijk bottleneck zijn denk ik?
Als je de GPU's ook gebruikt naast gaming alleen, bijv met CUDA is het wel prettig.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:08 schreef Mday het volgende:
[..]
CPU ziet er tot dusverre degelijk uit, maar is mid-range in het hogere segment.
vooralsnog: ik ben geen fan van Crossfire / sli vanwege de prijs/vooruitgangverhouding.
Ik zit echt met volle interesse te wachten op de open beta en wat voor benchmarks daar uit gaan komenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:18 schreef Skull-splitter het volgende:
Gewoon even wachten en kijken hoe dit draait. Of je moet geld teveel hebben.
Aha! Dank!quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:46 schreef Auti het volgende:
"Achter" is die blauwe pijl in het midden. Op de Nvidia edition zit daar standaard een 120mm fan bij. Dit zie je in dit filmpje @ 2:25
Ik denk dat die 80mm op VGA kaart houder op dat bijgeleverde houdertje gemonteerd moet worden.
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |