abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100729942
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit op moet lossen? Ik heb na het stucen gelijk geverft en dus geen voorstrijk gebruikt. Gevolg: verf bladderd af op sommige plekken. Ik wil dit graag oplossen. Maar hoe? Moet alle verf dat erop zit er eerst af en hoe doe ik dat? of kan ik er alsnog voorstrijk op doen en nog een keertje verven?
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:20:36 #2
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_100730159
Ik ben bang dat alle verf er eerst af moet.
Ok stelletje hokboeren
pi_100730314
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:17 schreef marsieK het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit op moet lossen? Ik heb na het stucen gelijk geverft en dus geen voorstrijk gebruikt. Gevolg: verf bladderd af op sommige plekken. Ik wil dit graag oplossen. Maar hoe? Moet alle verf dat erop zit er eerst af en hoe doe ik dat? of kan ik er alsnog voorstrijk op doen en nog een keertje verven?
Met een plamuurmes de verf er zo veel mogelijk af halen.
Als je niet alles eraf krijgt (wat los zit verwijderen anders bladdet het weer af).

Alabastine muurglad gebruiken of fix and finish om het glad te kijgen.

En dan als het goed droog is weer voorstrijken en schilderen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_100734110
Wat voor verf heb je gebruikt?
Graag merk en "type" verf.

Als het goedkope verf is, kan je een groot gedeelte er weer af wassen.

Je kan met een plamuurmes gaan werken, maar dan heb je kans dat je ook het stucwerk eraf steekt.
Is het probleem niet dat je in te nat stucwerk hebt getext of met een kalkhoudende tex hebt gewerkt?

Je kan over een gestucte muur gewoon texen.

[ Bericht 3% gewijzigd door bobenjanneke op 14-08-2011 22:37:09 ]
pi_100734962
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:15 schreef bobenjanneke het volgende:
Wat voor verf heb je gebruikt?
Graag merk en "type" verf.

Als het goedkope verf is, kan je een groot gedeelte er weer af wassen.

Je kan met een plamuurmes gaan werken, maar dan heb je kans dat je ook het stucwerk eraf steekt.
Is het probleem niet dat je in te nat stucwerk hebt getext of met een kalkhoudende tex hebt gewerkt?
Dat laatste dacht ik ook. Je kan namelijk wel direct over (nieuw) stucwerk verven alleen is dit een sterk zuigende ondergrond en zal je meer latex verbruiken (ergo: meer lagen). Als het stucwerk niet droog genoeg is zal de verf daar niet hechten en loslaten.
Voor het verwijderen kun je ook kijken naar een afsteekmes, dit wordt vaak gebruikt voor behang maar misschien wil dit ook wel voor de verf.
Bram! Boterham!
pi_100735833
Ik raad ( onervaren ) klussers het gebruik van een plamuur/afsteekmes zeer af voor het verwijderen van tex op een gestucte muur.

Een droge texlaag is 1 tot max 2 mm dik. Bij verkeerd gebruik houdt je geen stuc meer over.
pi_100736178
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:37 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik raad ( onervaren ) klussers het gebruik van een plamuur/afsteekmes zeer af voor het verwijderen van tex op een gestucte muur.

Een droge texlaag is 1 tot max 2 mm dik. Bij verkeerd gebruik houdt je geen stuc meer over.
Dat is ook weer zo :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_100744781
Bladderen is altijd een hechtingsprobleem met de ondergrond en voorstrijk zal dat niet oplossen.

De plekken waar het bladdert schuren met korrel 40-80 en schoonmaken met een ammoniakoplossing. Met een beetje geluk kun je daarna die plekken bijwerken zonder kleurverschil.

[ Bericht 49% gewijzigd door machtpen op 15-08-2011 01:44:42 ]
pi_100748854
Maar je kan pas gaan schuren, als de stuclaag helemaal droog is.
pi_100748951
Latex is een dampdichte laag. Er heeft vocht in de stuclaag gezeten, die wilde eruit en heeft de latex losgeduwd. Het beste is inderdaad schuren en alles grondig laten drogen (maar dan andersom).

Het nut van voorstrijk t.o.v. een verdunde latexlaag heb ik nooit ingezien. In dit geval zou ik na droging&gladschuren, eerst een verdunde latexlaag aanbrengen en daarna de definitieve latexlaag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100798561
Ik heb gewoon praxis latex gebruikt maar al tijdens het verven kwamen er stukjes stuc los. Terwijl we de muren echt een aantal dagen goed hebben laten drogen. Zou er verkeerde stuc gebruikt zijn dan? Of toch langer laten drogen? Ondertussen is het al even geleden dat het gestuct is (zeker 3 jaar) dus zal nu wel droog zijn denk ik?

Thanks iedereen voor de reacties!
pi_100799517
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 10:59 schreef marsieK het volgende:
Ik heb gewoon praxis latex gebruikt maar al tijdens het verven kwamen er stukjes stuc los.
Da's slecht spul. Beter Histor o.i.d.

quote:
Terwijl we de muren echt een aantal dagen goed hebben laten drogen.
Da's te kort. Je moet echt in weken denken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100799912
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's slecht spul. Beter Histor o.i.d.

[..]

Da's te kort. Je moet echt in weken denken.
Weken drogen is ook overdreven, weekje is voldoende :) Je ziet het snel genoeg of het droog is.. En praxis latex kan best als ondergrond dienen hoor, als de toplaag maar kwaliteit is. Al zou ik nooit met histor werken, maar eerder voor flexa, histor is veel te dik

Maar wat ook kan is dat de stucadoor niet voorgelijmd heeft, ook dan kan je stuc loslaten, maar das dan wel weer van vele factoren afhankelijk
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_100800007
Het probleem is niet het loslaten van stuc maar van latex. Verder is mijn ervaring at bij voorlijmen van het stucwerk, het stucwerk weken droogtijd nodig heeft. Niet voor niets zetten ze bij nieuwbouw drogers in. Boven dien zie je niet of een stuclaag door en door droog is; de bovenste mm kan droog zijn terwijl er 1 cm diep nog zat vocht in zit.
pi_100800101
quote:
Ik heb gewoon praxis latex gebruikt maar al tijdens het verven kwamen er stukjes stuc los.
Tijdens het verven kwam de stuc los, dus voorlijmen zou nog altijd t probleem kunnen zijn.

Nieuwbouw huizen zijn ook een stuk vochtiger dan bestaande bouw, bij nieuwbouw moet t veel langer drogen idd
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_100800564
En zo blijft toch de pc weer het knelpunt bij het beoordelen van een problemen.

Foto's, foto's, foto's!!!
pi_100801658
@RanTheMan: je hebt gelijk, had ik niet gelezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')