abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100774990
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:23 schreef Fledderjon het volgende:

Dat daargelaten - 'filosofie' is natuurlijk de ontwikkeling zelf - niet het lezen van bepaalde boeken. In dat opzicht zijn deze topics een goudmijn!
Dat dus. Misschien is het geen academische filosofie in dit topic, maar het is wel gewoon leuk en leerzaam.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_100777109
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:20 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Het ontbreken van inhoudelijke theoretische basis is wel lastig. Zo vind ik de posts van Fledderjon verschrikkelijk interessant, maar ze zijn tegelijkertijd ook zo volledig (by lack of a better word) dat ik gewoon niet weet wat ik er op moet aanvullen of over moet discussiëren. Bijna intimiderend, maar wel heel boeiend.

Trouwens, ik vind amateurfilosoferen veel leuker, omdat je op die manier zelf tot inzichten komt. Weliswaar geen 'nieuwe' inzichten, geen gedachten die nog nooit gedacht zijn, maar voor je persoonlijke ontwikkeling is het wel heel goed. Iemand die filosofie heeft gestudeerd moet waarschijnlijk lachen om mijn hersenspinsels in dit topic, maar ik vind het leerzaam en eigenlijk is dat het enige wat telt. Je moet nooit filosoferen, discussiëren of in dit soort topics lezen als je uitgangspunt niet is dat je er van wil leren.
Je zegt hier precies hoe ik het ook zie. Al zou je de laatste zin ook kunnen omdraaien: als je niet wil leren kan je niet filosoferen, discussiëren (en bijdragen aan dit soort topics).

Wat ben ik toch weer tegendraads. >:)
pi_100778218
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:03 schreef Gray het volgende:
Je zegt hier precies hoe ik het ook zie. Al zou je de laatste zin ook kunnen omdraaien: als je niet wil leren kan je niet filosoferen, discussiëren (en bijdragen aan dit soort topics).

Eensgezindheid zal ooit het einde van fora betekenen. Wie helpt me daarbij?
pi_100781641
Trouwens @ Dadgad

Dr. Strangelove?
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
pi_100785239
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:20 schreef Fledderjon het volgende:
Trouwens @ Dadgad

Dr. Strangelove?
haha das wel een goeie film ja. "Gentlemen you cannot fight here, this is a war room!"
Toch uiteindelijk vind het ik het een van Kubricks mindere films, maar Full Metal Jacket vind ik nog zijn allerergste.
pi_100785622
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 23:15 schreef dadgad het volgende:

[..]

haha das wel een goeie film ja. "Gentlemen you cannot fight here, this is a war room!"
Toch uiteindelijk vind het ik het een van Kubricks mindere films, maar Full Metal Jacket vind ik nog zijn allerergste.
nee, nee, nee! absoluut niet een van Kubricks mindere films! Arg!

Maar de opmerking sloeg meer op ; How I learned to stop worrying .. and love the Ideology ;)
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
pi_100785871
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 23:21 schreef Fledderjon het volgende:

[..]

nee, nee, nee! absoluut niet een van Kubricks mindere films! Arg!

Maar de opmerking sloeg meer op ; How I learned to stop worrying .. and love the Ideology ;)
Ja het is goed met jou. The Shining, A Clock work orange... dat zijn toch echt zijn betere films. :D

Maar I get it.
pi_100786501
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:03 schreef Gray het volgende:

[..]

pi_100787127
Wat is eigenlijk een goede manier om je te wapenen tegen, of beter gezegd bewust te maken, vallen voor ideologieen die juist ingaan tegen wat je ermee bereiken wil?

Een kritieke blik die zich richt op beide meerdere kanten van een casus?
pi_100787954
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 23:46 schreef Gray het volgende:
Wat is eigenlijk een goede manier om je te wapenen tegen, of beter gezegd bewust te maken, vallen voor ideologieen die juist ingaan tegen wat je ermee bereiken wil?

Een kritieke blik die zich richt op beide meerdere kanten van een casus?
Er zijn verschillende methode binnen de filosofie die zich hier mee bezig houden, bv. 'Critical Theory', 'Discours Analyse' of 'Deconstructie'.

Maar an sich heb je al deze achtergrond niet nodig, wees vooral kritisch ten opzichte van je eigen taal gebruik.

Persoonlijk vind ik het gebruik van de term 'vrijheid' nog steeds een van de helderste voorbeelden. Iedereen schreeuwt om 'Vrijheid!', alleen is het maar de vraag wat voor vrijheid hier mee bedoelt word. Excuseer me voor de simpele linkdump - maar ik heb hier al over uitgeweid in andere posts.
pi_100788628
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 00:02 schreef Fledderjon het volgende:

[..]

Er zijn verschillende methode binnen de filosofie die zich hier mee bezig houden, bv. 'Critical Theory', 'Discours Analyse' of 'Deconstructie'.

Maar an sich heb je al deze achtergrond niet nodig, wees vooral kritisch ten opzichte van je eigen taal gebruik.

Persoonlijk vind ik het gebruik van de term 'vrijheid' nog steeds een van de helderste voorbeelden. Iedereen schreeuwt om 'Vrijheid!', alleen is het maar de vraag wat voor vrijheid hier mee bedoelt word. Excuseer me voor de simpele linkdump - maar ik heb hier al over uitgeweid in andere posts.
Doet me denken aan m'n besluit van kort geleden mijn taalgebruik te ontdoen van religieuze bewoording. Niet eenvoudig kan ik je vertellen, de Nederlandse taal is doorspekt met religie, uiteraard vanwege de invloed van religie op onze vroegere en huidige maatschappij.
pi_100789862
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 00:16 schreef Gray het volgende:

[..]

Doet me denken aan m'n besluit van kort geleden mijn taalgebruik te ontdoen van religieuze bewoording. Niet eenvoudig kan ik je vertellen, de Nederlandse taal is doorspekt met religie, uiteraard vanwege de invloed van religie op onze vroegere en huidige maatschappij.
Om Friedrich Nietzsche maar eens te quoten (buiten de simpele nazistisch duidingen om..)

quote:
Wat is waarheid dus ? Een mobiel leger metaforen, metonymia’s, antropomorfismen, kortom een som van menselijke relaties die op poëtische of retorische wijze zijn verheven, overgedragen en opgesierd, en die een volk na lang gebruik als vaststaand, canoniek en bindend voorkomen: waarheden zijn illusies waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn, metaforen die versleten zijn en letterlijk krachteloos zijn geworden, munten die hun beeltenis hebben verloren en nu als metaal, niet meer als munten in aanmerking komen.

Wij weten nog steeds niet, waar de drang tot waarheid vandaan komt: want tot dusverre hebben we alleen van de verplichting gehoord die de samenleving ons oplegt om te kunnen bestaan: waarachtig te zijn, dat wil zeggen de gangbare metaforen te gebruiken, dus moreel uitgedrukt: van de verplichting volgens vaste conventies te liegen.

- F. Nietzsche, Over waarheid en leugen in buitenmorele zin.
pi_100790059
Het is denk ik wel belangrijk om ook even je leeftijd te vermelden :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_100790305
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 00:43 schreef Fledderjon het volgende:

[..]

Om Friedrich Nietzsche maar eens te quoten (buiten de simpele nazistisch duidingen om..)

[..]

Ik lees alleen krachteloos. :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 00:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het is denk ik wel belangrijk om ook even je leeftijd te vermelden :)
Wie? Waarom?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:32:56 #40
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100806515
Ieder is vrij in het maken van keuzes tot op bepaalde hoogte.
En dat verschilt per persoon. Ik denk dat het belangrijk is bewust te zijn van je eigen situatie en de doelen die je wil bereiken hier in het leven. Niet constant natuurlijk, een mens moet ook kunnen chillaxen :P

Persoonlijk heb ik iets meegemaakt waardoor het mij duidelijk is wat ik in ieder geval niet wil.
Ik wil geen mensen bedriegen en voorliegen. Ik wil niet doen alsof omdat het ongemakkelijk voelt waarheden of bevindingen uit te spreken, omdat dat de makkelijkste weg is. Ik wil niet bang zijn waarheden of feiten uit te spreken, alleen door wat anderen denken en zeggen of alleen omdat het zo gek klinkt. Ik zie dat juist als realistisch.
Ik zie niet in waarom ik me zou moeten schamen als ik opzoek ben naar de waarheid van iets.
Er gebeuren bijv veel dingen in ons rechtssyteem en OM die totaal tegen ons wetten ingaan.
Veel corruptie, weinig transparantie. Dat moet verbeteren.

Betekent dat dat je niet mag genieten in het leven, omdat je ziet dat anderen lijden en ziet wat er aan de hand is?
Natuurlijk mag je wel genieten, je bent toch hier om te leven!
Ik denk ook niet dat je hier constant bewust mee bezig moet zijn, dan wordt je gek.
En je idd vooral bezig moet houden met de feiten. En niet teveel aan 1 soort ideologie moet vastklampen. En vooral je eigen mening moet behouden.

Bijv ik heb een kind. En op de 1e plaats komt mijn kind en gezin. Het goed zorgen voor ons.
Omdat te bereiken moet je sowieso al gebruik maken van de huidige maatschappij zoals die is (en het dus ook moeten accepteren, want je bent ervan afhankelijk).
Betekent het dat het niet verbetert kan worden? Nee. Natuurlijk kan het verbetert worden.
En ik ben iemand die me daarvoor wil inzetten. Maar niet zodanig dat mijn gezin of ik er geestelijk of lichamelijk onder gaan lijden. Of dat het een obsessie wordt.
Je zou kunnen zeggen dat bepaalde harde activisten, hun leven op het spel zetten (of opofferen).
Ik doe dat niet, ik kies voor mijn gezin en ik probeer me in te zetten voor een betere samenleving voor ons en onze kinderen (dus ook mijn kind).
Maar natuurlijk geniet ik ook. Ik ga ook op vakantie. Ik kijk ook vast naar illuminati films :P
Ik probeer iets goeds op te bouwen en achter te laten voor mijn kind. Ik probeer goed te leven. :)
Ik wil er totaal achter staan als ik iets doe. En natuurlijk laat ik me niet graag belazeren :P
En wij drinken bijv geen CocaCola, maar 7up :P
Misschien lijkt het onzin, of denken vele who cares.
Maar ik geloof dat je voor zeker 80% oogst, wat je hebt gezaaid.
Dus ik doe wat ik denk en geloof dat goed is en dat doe ik met hart en ziel.
En daar doe ik iedere dag mijn best voor. Maar zelfs dat is veranderlijk, afhankelijk van tijd en ervaring.

Verder vind ik ook dat als je bijv voor een winstgevend bedrijf wil werken of wil starten, dat je daar vrij in bent (afhankelijk van de individu en situatie), daar zal ik mensen niet op beoordelen.
Maar het lijkt me wel belangrijk te weten hoe je dat doet, of je anderen ermee schaad of niet en waar het bedrijf werkelijk voor staat.

Uiteindelijk moeten we allemaal hier met elkaar op deze aarde leven.
Wij zijn nou eenmaal afhankelijk van de samenleving(en) en zijn wetten.
Als mensen bedonderd worden, willen ze dat vaak veranderen. Niemand wil bedonderd worden.
Ik vind dat de dingen die gebeurd zijn en gebeuren wel erg.
9/11 bijv. En ik denk wel dat wij een soort verantwoording naar elkaar toe hebben, als samenleving. En wat is een samenleving gebouwd op leugens?

De meesten proberen goed voor zichzelf te zorgen en proberen er het beste ervan maken.
Anderen proberen de top van de piramide te bereiken.
Iedereen heeft hier zijn eigen ideeen over en handelt naar zijn weten en ideeen.
Maar niemand is perfect. Ieder maakt fouten.
Ik ben nog steeds zeer sterk van mening dat de maatschappij verbetert kan worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door heartz op 16-08-2011 14:42:34 ]
Volg je hart, gebruik je verstand.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:24:17 #41
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100808681
quote:

[..]

[..]

De waarheid is absoluut. Het is gewoon.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:49:09 #42
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100809695
En één van mijn zondes is toch wel echt mode... kunst voor vrouwen. :P
Ik hou er echt van... en elke eeuw heeft wel iets moois.
De zweefjurken met uitzonderlijke mouwen uit de 16e eeuw, of de hoepelrokken uit de 19e eeuw.
De klokjurjes, of chiffon jurkjes van nu...
Hoewel ik moet bekennen dat ik de jaren '80 mode het vreselijkst vind.
En de jaren '50 - '60 mode me wel erg bevalt.
Arabische, indiase, romeinse, griekse kleding. :*

Ik weet het, vreselijk. 8-)
Maar ik ben echt geen persoon die alleen of vooral op uiterlijk gericht is, of iemand daarop zou beoordelen.
Denk ik :P
pi_100812281
Echte informatie vindt je niet tussen de massa.
leden van de spellings- en grammaticagestapo hoeven niet op mijn reacties (inclusief openingspost) te reageren.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:21:07 #44
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_100820931
En zelfs al doe je je best voor iets en het lukt niet.
Lijkt het soms totaal nutteloos. Maar volgens mij kan je overal wel wat van leren en uit halen.
En het beste proberen eruit te halen.
Als je bijv in een scheiding zit, kan je kijken naar de goede zaken.
En wat je liever niet of wel wil, en wat je denkt dat gunstig is.
Het beste van alle werelden, zeg maar.

Maar geen relatie of doelstelling komt met een garantiebewijs.
pi_100862908
quote:

[..]

[..]

Ik vind Nietzsche in dit geval tamelijk nietszeggend, althans, in die zin dat ik aan dit stuk tekst niets heb als ik zijn definitie van waarheid wil begrijpen.

Hij heeft het sowieso over een andere waarheid dan ik. Want hoewel Heartz het heel kort en bondig verwoord:
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:24 schreef heartz het volgende:

[..]

De waarheid is absoluut. Het is gewoon.
ben ik het wel met haar eens. De waarheid is vrij van interpretatie. Zodra je gaat interpreteren is de waarheid weg. Eigenlijk is de waarheid op het moment nadat je hem ziet verdwenen.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')