abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100676689
Ik lees vaak comments in het beursvloer topic dat er nogal lacherig wordt gedaan over het niveau op websites zoals dft & iex.nl. Vandaar dat ik met het idee kwam om een kleine financiële test online te gooien om te kijken hoe het staat met de gemiddelde know-how van de FOK user hier (in overleg met Pietjepuk007)

Het zijn 39 vragen van relatief gemakkelijk tot ietwat pittig maar ik neem aan dat de meesten hier toch wel 75% goed moeten kunnen beantwoorden. (spel)fouten voorbehouden!

Hier is de TEST

Hier is de overview met resultaten! (dus niet eerst bij de antwoorden kijken ;))
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100677209
Ik ken niet 1 van die wazige afkortingen en wil ze ook niet kennen.

Ik blijf erbij dat je met gezond verstand + helikopter-view veel succesvoller bent op de beurs dan wanneer je je in van dat quasi interessant yuppen gebral gaat verdiepen.
pi_100677639
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:52 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik lees vaak comments in het beursvloer topic dat er nogal lacherig wordt gedaan over het niveau op websites zoals dft & iex.nl. Vandaar dat ik met het idee kwam om een kleine financiële test online te gooien om te kijken hoe het staat met de gemiddelde know-how van de FOK user hier (in overleg met Pietjepuk007)
Leuk initiatief. Ik heb inmiddels meegedaan. Over vraag 29 moeten we het volgens mij nog even hebben met Dino er bij :) Maar eerst maar wat meer deelnemers.
pi_100677692
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:10 schreef PierreBetfair het volgende:

Ik blijf erbij dat je met gezond verstand + helikopter-view veel succesvoller bent op de beurs dan wanneer je je in van dat quasi interessant yuppen gebral gaat verdiepen.
Inderdaad, deze kennis helpt je niet geld te verdienen, dat doet alleen technische analyse en gezond verstand (bijvoorbeeld goud is in een bubbel, dus ik ga niet long goud). Heel veel van de kennis in de quiz is specifiek voor deze tijd omdat men allerlei financiële instrumenten verzint om geld te kloppen uit de zakken van de dumb money. Het kan wel gebruikt worden voor je eigen marketabiliteit voor je CPA maar voor de rest voegt het weinig toe aan de kennis die je nodig hebt om direct geld uit de markt te kloppen. Hoogstens helpt het je indirect geld te verdienen omdat je geld verdient door dumb money te wow-en met financiële termen.

Ik moet wel zeggen ik snap waarschijnlijk 9 op de 10 vragen niet. :'(
pi_100677865
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:10 schreef PierreBetfair het volgende:

Die namen verwijzen niet alleen naar aktiviteiten van yuppen. Dit zijn het soort transacties die bedrijven met elkaar aangaan om bedrijfsrisico's af te dekken. Hiervan moet je toch op de hoogte zijn om vervolgens die bedrijven te kunnen analyseren ?
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:57:37 #6
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100678687
Te moeilijk.
Bedankt Hans.
pi_100678935
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:57 schreef bascross het volgende:
Te moeilijk.
Je kunt het ongeveer vergelijken met de kennis die een junior (dus recent university graduate) nodig heeft in zijn 1e graduate baan.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:06:50 #8
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100678988
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 16:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je kunt het ongeveer vergelijken met de kennis die een junior (dus recent university graduate) nodig heeft in zijn 1e graduate baan.
Dan word ik voorlopig geen junior. :P Het gros van die termen zegt mij niks.
Bedankt Hans.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:07:36 #9
256829 Sokz
Livin' the life
pi_100679009
Eens kijken of ik er wat van bak.

edit einz: engelse termen en afkortingen hmfr

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
iene miene mutte ..
pi_100679155
Ik gooi de antwoorden vanavond wel even online.

quote:
99s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 16:07 schreef Sokz het volgende:
Eens kijken of ik er wat van bak.

edit einz: engelse termen en afkortingen hmfr

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
iene miene mutte ..
Zo'n wiskundige formule an sich is toch niet lastig om te begrijpen? Het kan natuurlijk zijn dat je er niet mee gewend bent maar de formule is self explanatory.

Dat soort werk is overigens normale kost op een (structure finance) credit afdeling bij een IB/CRA bijv.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:22:33 #11
256829 Sokz
Livin' the life
pi_100679435
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 16:12 schreef sitting_elfling het volgende:

Het kan natuurlijk zijn dat je er niet mee gewbekend bent.

We thank you for your time spent taking this survey.
Your response has been recorded.

Weet ik niet eens hoeveel ik goed of fout heb .. toch al 12 man aan meegedaan.
pi_100679591
Net gemaakt. Was inderdaad best pittig maar wel te doen. :P
pi_100680073
Dat is jammer idd.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:53:19 #14
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_100680364
S_E, heb je er ook nog de goede antwoorden ergens? Zit zelf met een vraag of 3 anders dan het gemiddelde.
The more debt, the better
pi_100680824
Het is wel merkwaardig dat 64% optie 1 kiest bij vraag 36. Voor de rest een leuke survey maar ik had persoonlijk een andere set vragen samengesteld die tot kritischer nadenken aanzet en minder tot het paraat hebben van weinig besproken afkortingen.
One man's trash, another man's treasure.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:20:03 #16
256829 Sokz
Livin' the life
pi_100681071
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 17:11 schreef Arkai het volgende:
Het is wel merkwaardig dat 64% optie 1 kiest bij vraag 36. Voor de rest een leuke survey maar ik had persoonlijk een andere set vragen samengesteld die tot kritischer nadenken aanzet en minder tot het paraat hebben van weinig besproken afkortingen.
wat had jij en waarom?
pi_100681345
Pittige test, inderdaad veel afkortingen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Jammer dat je niet een persoonlijke uitslag krijgt van de gegeven antwoorden.

Vraag 38 vind ik een beetje een instinker, de spread blijft volgens mij gelijk en er is slechts een procentueel verschil t.o.v. het onderliggende financieringsniveau.
Ik ben benieuwd naar het goede antwoord en de motivatie :)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_100681673
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 17:20 schreef Sokz het volgende:
wat had jij en waarom?
Laat ik beginnen dat aandelen enorm volatiel zijn en geen goede asset als je kiest voor kortetermijnszekerheid. Om te kiezen voor een investering die 'most likely' het meest rendeert in één jaar moet je dus niet gaan voor iets wat met 50% kans hoger of lager kan uitvallen. Blijft over 2,3 en 4 waarvan optie 3 minder dan 5% oplevert, optie 4 relatief ok is voor een hoog rendement en optie 2 die gemiddeld genomen hoger rendeert dan 5% met minder volatiliteitsrisico dan aandelen. Gekozen voor 2 dus.
One man's trash, another man's treasure.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:11:38 #19
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_100684658
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 17:38 schreef Arkai het volgende:

[..]

Laat ik beginnen dat aandelen enorm volatiel zijn en geen goede asset als je kiest voor kortetermijnszekerheid. Om te kiezen voor een investering die 'most likely' het meest rendeert in één jaar moet je dus niet gaan voor iets wat met 50% kans hoger of lager kan uitvallen. Blijft over 2,3 en 4 waarvan optie 3 minder dan 5% oplevert, optie 4 relatief ok is voor een hoog rendement en optie 2 die gemiddeld genomen hoger rendeert dan 5% met minder volatiliteitsrisico dan aandelen. Gekozen voor 2 dus.
Commercial paper is iets wat nauwelijks rendement op levert. Daar ga je over het algemeen ook geen 5% mee pakken. Optie 4 is een overheid in default dus dat zou alleen een aantrekkelijk optie zijn als je naast die 10% coupon de bond ver onder face value kan kopen. (Maar daar gaan we bij de test maar niet vanuit)
The more debt, the better
pi_100684828
Na vraag 17 ('Considering the following.. A swap transaction between a SPV and a counterparty..') kwam nog een vraag over wat er gebeurt als de MTM value negatief wordt. Die vraag ontbreekt in de lijst met resultaten.

De vraag over Quantitative Easing (Increases money supply / Decreases money supply) vind ik niet correct. Met money supply wordt in de regel de maatschappelijke geldhoeveelheid (cash + banktegoeden in handen van het publiek) bedoeld. Het kan wel een doel van de FED zijn om die met QE te beinvloeden, maar of dat ook daadwerkelijk lukt is omstreden (het 'pushing on a string' verhaal - in de praktijk blijft het geld in de bankreserves hangen, die hooguit tot de 'Broad Money Supply' horen).

Zijn de uitkomsten per IP vastgelegd zodat we individuele uitslagen kunnen bekijken? En per source-URL zodat je onderscheid kunt maken tussen Fok/IEX en andere deelnemers? Ik vond het een leuke test, al was 'ie meer op commercial bankers gericht dan op investeerders/beleggers of economen. Dank voor je moeite/initiatief.
pi_100686667
Zwaar gebuisd :)
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:01:55 #22
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_100693731
Ik heb hem gemaakt en nu?

Waar zie ik de uitslag.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_100696760
Gemaakt, onbekende afkortingen maar wat gegokt :P
pi_100698363
Ja leuk maar de Nederlandse termen zijn heel anders dan de Engelse
pi_100698977
Test die niets zegt over de hoeveelheid geld dat je kan verdienen.

In andere woorden: ik snapte er geen kut van, maar die kennis heb ik dus echt niet nodig om alsnog te harken.

;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')