quote:
De helft van je geld verliezen? Nee joh, gewoon saven voor het gevecht en dan de savegame opnieuw laden in het geval dat je verliest.

Maar ik ben het wel eens met Eenskijken. Net ook, toen ik tegen die Bugsy moest vechten. Komt-ie aanzetten met een Scyther, een Metapod en een Kakuna. Ik bedoel, waarom geen Butterfree en Beedrill? Was het dan echt een onmogelijk gevecht geworden? En zo ja: had je dat als speler kunnen oplossen door nog extra te trainen?
Ik kan me ergeren aan mensen die net doen alsof vroeger alles beter was, maar ik denk soms wel eens met liefde terug aan die goede ouwe tijd van Red en Blue. En dan vooral als je Charmander gekozen had: eerst Brock met z'n Geodude en Onix, en daarna nog eens Misty met d'r Starmie. Ik heb ze vervloekt, maar ik zat tenminste wel op het randje van mijn stoel elke keer als ik tegen ze vocht.
HeartGold en SoulSilver zijn wat dat betreft echt beyond easy, maar gelukkig bieden de gym leaders uit B/W iets meer uitdaging. Lenora met die Watchog van d'r, Elesa met haar Emolga's, Clay met zijn Excadrill...
quote:
En Rock Tomb mist héél vaak. Het heeft zogenaamd een accuracy van 80, maar ik geloof er niks van.
Aanvallen missen in Black en White sowieso veel vaker op de een of andere manier.
Die stats werken sowieso een beetje maf. Die modifiers (aanvallen die je stats verhogen of verlagen) bijvoorbeeld. Het gaat allemaal om stages: 0 is normaal, +6 het hoogste en -6 het laagste. Je zou denken dat het bijvoorbeeld zo gaat:
-6 = 70
-5 = 75
-4 = 80
-3 = 85
-2 = 90
-1 = 95
0 = 100
+1 = 105
+2 = 110
+3 = 115
+4 = 120
+5 = 125
+6 = 130
Maar zo werkt het dus niet. In plaats van dat de boel bij elkaar opgeteld wordt of van elkaar afgetrokken, worden ze volgens een vaste formule met elkaar vermenigvuldigd. Dan krijg je dit:
Voor Attack, Defense, Special Attack, Special Defense en Speed
-6 = 100 x
2/
8 = 25%
-5 = 100 x
2/
7 = 29%
-4 = 100 x
2/
6 = 33%
-3 = 100 x
2/
5 = 40%
-2 = 100 x
2/
4 = 50%
-1 = 100 x
2/
3 = 67%
0 = 100%
+1 = 100 x 1.5 = 150%
+2 = 100 x 2.0 = 200%
+3 = 100 x 2.5 = 250%
+4 = 100 x 3.0 = 300%
+5 = 100 x 3.5 = 350%
+6 = 100 x 4.0 = 400%
Voor Accuracy en Evasion
-6 = 100 x
3/
9 = 33%
-5 = 100 x
3/
8 = 38%
-4 = 100 x
3/
7 = 43%
-3 = 100 x
3/
6 = 50%
-2 = 100 x
3/
5 = 60%
-1 = 100 x
3/
4 = 75%
0 = 100%
+1 = 100 x 1
1/
3 = 133%
+2 = 100 x 1
2/
3 = 167%
+3 = 100 x 2 = 200%
+4 = 100 x 2
1/
3 = 233%
+5 = 100 x 2
2/
3 = 267%
+6 = 100 x 3 = 300%
In de praktijk komt het er dus op neer dat bijvoorbeeld één sand-attack al 25% van je accuracy afhaalt! En een move als Fake Tears (special defense -2) maakt het doelwit dus twee keer zo zwak tegen special moves.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.