abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:09:40 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100650299
Is er hier nog iemand die onlangs hogesnelheidstreinen heeft afgenomen van het Chinese CNR? Zo ja, dan even opletten... want CNR roept 54 hogesnelheidstreinen terug.
pi_100650329
Mooie foto's _O_ . Dat interieur ziet er echt goed uit zeg, apart ook dat je als Nederlander veel beenruimte hebt in een Japanse trein.. had gedacht dat het toch allemaal wat meer bij de lokale bevolking zou passen :P .
pi_100650531
Erg mooi verhaal Igen. Dat dubbele kopspoor is echt vet. _O_
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:20:53 #94
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100650627
Gave foto's! Dat Tsubojiri-principe zit ook een beetje in MSTS, mooi om eens "echt" te zien.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_100650711
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100651121
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif

Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog..
Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100651854
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 18:56 schreef KapiteinT het volgende:
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.

quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was nl. ook precies horizontaal aangelegd, i.t.t. tot de vrije baan die verder naar beneden daalde.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 19:57:35 ]
pi_100651897
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:57 schreef Igen het volgende:
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.
Da's fors aan de prijs -O-

quote:
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was ook precies horizontaal aangelegd.
Oh okee ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:59:22 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100651944
Leuk verhaal en mooie platen, Igen ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100652045
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Hiero :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100653762
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Da's fors aan de prijs -O-
Gelukkig hebben ze voor buitenlanders de Japan Railpass: onbeperkt een aantal weken met alle treinen van JR (behalve de Nozomi = snelste shinkansen). Alleen te krijgen buiten Japan, dus vooraf. Die kaart heb je dan ook zo uit.
pi_100654611

Aangekomen in Budapest scheen eindelijk weer de zon. Aangezien het hotel recht boven het vrij fotogenieke Déli-station lag, was er vanuit de hotelkamer prima zicht op het treinverkeer. Na de koffers uitgepakt te hebben, wierp ik een blik op het emplacement en aldaar stond een heuse Taigatrommel. De Taigatrommel, zoals de naam al doet vermoeden, betreft een van oorsprong Russische lok die onder andere in de uitgestrekte Taiga zijn diensten heeft verleend. Locomotieffabriek Luhansk, vandaag de dag op Oekraďens grondgebied, is begonnen met de bouw van de lok in 1964. Met name in de voormalige DDR, Polen, Rusland, Tsjecho-Slowakije en Hongarije was deze lok benodigd voor het goederenvervoer, maar later ook voor reizigerstreinen. Omdat de spoorlijn aan de noordkant van het Balatonmeer ongeelectrificeerd is, moeten de treinen in die richting nog met dieseltractie worden voorzien. Ongeveer elke twee uur vertrekt er vanaf Budapest Déli pályaudvar een sneltrein getrokken door een M62, zoals de Tagatrommel bij de MÁV (Magyar Államvasutak; Hongaarse Staatsspoorwegen) genummerd is. De M62 332 staat met E 19708 te wachten op het personeel dat de trein naar Tapolca zal rijden. Het eerste deel van de reis zal er als ware sneltrein in de richting van het Balatonmeer gereden worden, om vanaf daar in vrijwel elk dorp te stoppen.


In de bossen op de heuvels van Buda, gelegen aan de westkant van de Donau, ligt een 11 kilometer lang smalspoorlijntje. Dit spoorlijntje staat bekend als 'the children's railways': kinderen tussen 10 en 14 jaar werken onder toezicht van volwassenen mee bij het spoorbedrijf, met het grote MÁV als voorbeeld. Naast het vervoeren van voornamelijk toeristen, zijn de kinderen met name zelfstandig verantwoordelijk voor het sein- en wisselwezen, controleren van treinkaartjes en het informeren van treinreizigers. Ondanks het kille zomerweer van donderdag 28 juli 2011 wordt er toch een starre uurdienstregeling gereden tussen Széchenyi-hegy en Hűvösvölgy. Het treintje maakt op het verder enkelsporige traject enkele tussenstops waar treinen elkaar in kunnen halen en reizigers een uitstapje kunnen maken. De Mk45-2003 arriveert met twee rijtuigen als trein 233 te Széchenyi-hegy, terwijl twee kinderen strak in het gelid de trein verwelkomen. Na omlopen van de lok, die overigens wel door volwassenen bediend wordt, vertrekt de trein weer naar Hűvösvölgy. Er zijn meerdere van dit soort projecten over de wereld, maar deze in Budapest staat erom bekend een van de meest serieuze te zijn. Gezien het feit dat er vrijwel het hele jaar door alle dagen van de week gereden wordt, zou het haast aan een schoolproject gelieerd moeten zijn, want ook in Hongarije zijn kinderen leerplichtig.


De Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, kortweg GySEV, heeft enkele zeer fraai bestickerde Taurus'en in haar bezit. Het betreft onder andere de 1047 503, die met totaalreclame van componist Franz Liszt (1811-1886) aan te treffen is voor een van de vele Gysev-IC's tussen Budapest en Győr / Szombathely. Omdat GySEV nogal wat lok- en materieeltekort heeft, willen deze treinen afwijkend nogal eens met MÁV-tractie en/of rijtuigen rijden. Dit was hier ook het geval, getuige de MÁV Intercity-rijtuigen. Op vrijdag 29 juli 2011 had ik het geluk dat deze lok voor IC 916 gepland was en zo passeerde de trein in een waterig zonnetje kort voor Budaörs, op weg naar Csorna. Aldaar moet van lok gewisseld worden, omdat het verdere traject ongeëlektrificeerd is. De trein zelf heeft het Oostenrijkse Graz Hbf als eindbestemming.


Net als in Praag een week geleden, was het ook in Budapest op zaterdagochtend zonnig, waardoor ik snel nog enkele zonplaatjes wilde maken aan de verbindingslijn tussen Budapest Kelenföld en Ferencváros. Alsof er een engeltje op mijn schouders zat, passeerde direct na aankomst met vijf minuten vertraging de GySEV 1116 060 met D 9209 uit Szombathely naar Budapest Keleti pályaudvar. De rode Taurus van de GySEV heeft een geel-groene sticker met daarop ook de afkorting ROeEE, wat staat voor Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn. De GySEV/ROeEE is een Hongaars-Oostenrijkse spoorvervoerder met zetel in Sopron.


In Budapest verzorgt de BKV (Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság) het openbaar vervoer in de stad. Binnen en buiten de stadsgrensen rijden zo'n 1200 dieselbussen op 246 buslijnen, zijn er 14 trolleybuslijnen, 31 tramlijnen en een zestal HÉV-lijnen, een soort voorstadstrein. Last but not least kent Budapest een metronetwerk, die momenteel uit drie lijnen bestaat. Lijn 1 rijdt met kleine gele treintjes van Hongaarse makelij, waarbij de stroomvoorziening via de bovenleiding geschiedt. De metrolijnen 2 en 3 verschillen zowel op technische als uiterlijke kenmerken van metrolijn 1. De wagens zijn van Russische makelij, de stroomvoorziening geschiedt via een derde rail en kunnen maximaal 90 km/h halen. Het uit Moskou stammende Metrowagonmasch leverde vanaf 1968 de metrostellen voor beide lijnen in Budapest, maar onder andere in Warschau en in het verleden ook Praag zijn/waren dezelfde metrostellen aan te treffen. De metro van Budapest komt zelden boven de grond. Metrolijn 2 doet dat aan de oostkant wel en zo kon een zonplaat geschoten worden van BKV-stellen 169, 168, 167, 166 en 165 die kort na vertrek vanaf beginstation Örs vezér tere hier het station van Pillangó-utca bereiken. Vervolgens gaat de metrolijn ondergronds verder en zal via Keleti pályaudvar naar eindstation Déli pályaudvar rijden.


Kort voor mijn Railjet naar München vertrok snel het laatste Hongaarse geld weer ingewisseld. Vervolgens viel mijn oog op een sleepje Tsjechische rijtuigen dat gereed voor vertrek stond onder de fraaie kap van Budapest Keleti pályaudvar. Het betreft Eurocity 272 naar Praha hlavní nádraží, die vandaag met de vrij smerige ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko; Slowaakse spoorwegen) 350 005 aan kop zal rijden. De lok is identiek aan de serie 150 en 151 van de Tsjechische spoorwegen, op het logo op de neus na.


De U-Bahn van München werd geopend op 19 oktober 1971 en is daarmee een van de jongste metrosystemen in de wereld. Sinds de start van de huidige U6 in 1971 zijn er diverse lijnen bijgekomen en/of uitgebreid. Anno 2011 is het netwerk ruim 103 kilometer lang en heeft het precies 100 stations. Hiermee heeft de U-Bahn München de hoogste stationsdichtheid per inwoner van geheel Duitsland. Vrijwel alle lijnen zijn geheel onder de grond aangelegd, wat logisch is gezien het tijdperk waarop de eerste metrolijn geopend werd. Alleen de lijnen U5 en U6 komen gedeeltelijk boven de grond. Bij lijn U6 gebeurt dat naar het in München-Noord gelegen Garching, bij de lijn U5 alleen de laatste meters naar het eindstation Neuperlach-Süd. Bij aankomst vanuit het centrum is hier een gelijkvloerse overstap mogelijk op S-Bahn lijn S7, die hier enkelsporig is aangelegd. De 6 U-Bahn-lijnen worden, net als het tram- en busverkeer in München, geëxploiteerd door de MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft). Ondanks dat de metrobestuurder voor vertrek vergeten is de bestemming te wijzigen naar Laimer Platz, wordt er toch koers gezet richting het centrum. Naast metrostel 6565, waar de bestuurder zich in bevindt, rijden stellen 6502 en 6514 mee.


Onlangs heeft de Deutsche Bahn het Engelse Arriva overgenomen. Arriva zal in Europa zelfstandig blijven opereren maar heeft dan wel de DB als moederbedrijf achter zich staan, met uitzondering van de diensten in Duitsland. Hiertoe behoren ook de Alex-treinen tussen München en Regensburg/Hof/Praag. Na een aanbesteding heeft het Italiaanse Trenitalia gewonnen en zij zullen op termijn het Duitse deel van Arriva over gaan nemen. De eerste tekenen hiervan zijn inmiddels waar te nemen, gezien de onstickerde 183 002 die vorig jaar nog met Arriva-stickers rondreed. De lok is hier zojuist uit München Hbf vertrokken met EXpress trein 357 naar Praag en enkele Alex-rijtuigen achterop als ALX 84114 naar Hof en zal weldra onder de Hackerbrücke doorrijden. De Taurus rijdt de trein overigens maar tot Regensburg, vanaf daar neemt een Eurorunner de trein over waarna de trein in Schwandorf gesplitst wordt.

Dat was het, dit en de rest staat ook op mijn www.
pi_100654761
_O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:13:58 #104
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100655044
Wederom prachtig, Zug ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:28:52 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100655724
Dat ze dit op Arnhem Centraal goedgekeurd hebben _O-
http://www.skyscrapercity(...)32068&postcount=1423
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:41:03 #106
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100656215
Leuke platen Igen & Zug!
pi_100656533
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:43 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Gelukkig hebben ze voor buitenlanders de Japan Railpass: onbeperkt een aantal weken met alle treinen van JR (behalve de Nozomi = snelste shinkansen). Alleen te krijgen buiten Japan, dus vooraf. Die kaart heb je dan ook zo uit.
Nou, ik heb in totaal 100 euro uitgegeven voor 5 dagkaarten met lokale treinen, plus dus die 75 euro voor een los shinkansen-kaartje. Dat is nog altijd veel goedkoper dan een Rail Pass voor twee of drie weken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 21:49:08 ]
pi_100656667
Mooie foto's trouwens, Zug!

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 21:52:53 ]
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:54:47 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100656780
Ik wil volgend jaar zomer waarschijnlijk 2 tot 4 weken naar Engeland. Voornamelijk stoomtreinen daar zoeken, maar alles is wel welkom.

Wat voor treinkaart is daar ideaal voor? Ik dacht dat er voor Engeland ook een aparte pas was, buiten InterRail om.. De BritRail toch?
Heen met de Eurostar, terug met de boot naar Hoek v Holland.

En als er mensen dingen(hoeft niet spoorgerelateerd te zijn) weten die ik perse gezien moet hebben, weet, mag ook :)
pi_100657059
Strakke foto's hoor, klasse. Mooie locaties ook, met die emplacementen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_100666938
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:54 schreef greavy het volgende:
Ik wil volgend jaar zomer waarschijnlijk 2 tot 4 weken naar Engeland. Voornamelijk stoomtreinen daar zoeken, maar alles is wel welkom.

Wat voor treinkaart is daar ideaal voor? Ik dacht dat er voor Engeland ook een aparte pas was, buiten InterRail om.. De BritRail toch?
Heen met de Eurostar, terug met de boot naar Hoek v Holland.

En als er mensen dingen(hoeft niet spoorgerelateerd te zijn) weten die ik perse gezien moet hebben, weet, mag ook :)
schotland misschien, redelijk veel stoomtreinen ..
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:04:21 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100670873
Ah. Ik kwam nu een pracht plaatje tegen:

(ex-EETC) 6005 (V60D) met de vuiltrein vanaf Apeldoorn VAM naar Apeldoorn

Maar:
Ook heeft de (ex-Spitze) V100 al op deze lijn gereden..

De 2299 van de VSM al actief geweest..

Voorheen was het een G1206 van ACTS / HUSA:

Maar er heeft ook een stoomtrein van Apeldoorn naar de VAM gereden in een nacht. Maar door de nacht geen foto's terug te vinden

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 13-08-2011 10:09:54 ]
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:08:17 #113
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100671744
"Kapers" op de kust voor concessie HSL

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Bronnen bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de HSL-Zuid.
pi_100672136
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:08 schreef greavy het volgende:
"Kapers" op de kust voor concessie HSL

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Bronnen bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de HSL-Zuid.
Is er een nieuwe concessie dan?
dag
pi_100672400
quote:
15. Wat is het einddoel voor wat betreft het aantal reizen over de HSL en wanneer zou dat gehaald moeten worden?
15. Op basis van verschillende redenen (tijdelijk materieel, productgewenning) is het einddoel nog niet bereikt. De verwachting is dat HSA na aanvang van de volledige dienstregeling met bijbehorend V250-materieel nog vijf jaar nodig heeft om de steady state te bereiken. Zoals reeds met uw Kamer is gedeeld, zijn de prognoses voor het exacte einddoel qua aantal reizen vertrouwelijk.
( http://www.google.nl/url?(...)JMeOjxxppoT-MFNFGhUQ )
dag
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:46:04 #116
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100672486
Was naar aanleiding van dit artikel op Treinreiziger:
quote:
Concessie HSL en hoofdrailnet worden mogelijk samengevoegd
[i]dinsdag 2 augustus 2011[/u]
Dit artikel zit in dossier: HSL-Zuid

Een mogelijke oplossing voor de problemen op de hogesnelheidslijn gaat de staat honderden miljoenen kosten. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) overlegt met de NS-top over het in elkaar schuiven van de concessies van het normale spoor en het spoor van de hogesnelheidslijn, schrijft De Telegraaf dinsdag op basis van ingewijden.

Dat betekent dat de hogesnelheidstreinen in het normale net verweven kunnen worden. Bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen die na Breda doorrijden over het normale spoor naar Eindhoven. In 1999 bracht NS aanvankelijk een soortgelijk bod uit, toen werd dit afgeschoten door toenmalig minister Netelenbos (PvdA). Die vond dat NS zich niet aan de afspraak had gehouden, omdat het spoorbedrijf niet uitsluitend een bod had uitgebracht voor de HSL. Daarop besloot de minister het spoor aan te besteden.

Zie ook: vaak vergeten achtergronden (2009)
Onrealistisch
NS, die er alles aan gelegen was om de hogesnelheidslijn toch binnen te halen, bood vervolgens 148 miljoen euro per jaar om over de HSL te mogen rijden (prijspeil 2000, inmiddels komt dat neer op 180 miljoen per jaar). Het bod was de heft meer dan concurrenten boden. Toen al waarschuwden deskundigen dat het bod onhaalbaar hoog was en het hogesnelheidsbedrijf HSA failliet zou gaan. NS is voor 95% aandeelhouder in HSA, de overige 5% komen voor rekening van de KLM.

Hoofdrailnet
Nu een faillissement onafwendbaar lijkt, lijkt het er volgens de krant op dat de NS een vergoeding gaat betalen voor het totale netwerk. Dat bedrag is per jaar echter tientallen miljoenen euro's lager dan de huidige bedragen die de NS voor het hoofdrailnet en de HSL neer telt. De spoorvergoeding die NS voor het hoofdrailnet betaald, bedraagt circa 172 miljoen. De huidige concessie van het hoofdrailnet loopt in 2015 af. De Tweede Kamer en de minister zijn echter van voornemens om het hoofdrailnet weer te gunnen aan NS. SP noemde een faillisement eerder al een voordeel, omdat dan de HSL opgenomen kan worden bij het hoofdrailnet.

Goed uitpakken
Voor de treinreiziger kan de oplossing goed uitpakken omdat de reistijden tussen de Randstad en Brabantse steden door het gebruik van het hsl-spoor korter kunnen worden. De vraag is wel, in hoeverre commerciële vervoerders als Arriva niet het dupe worden van deze beslissing. Zij hebben immers in 2000 de hogesnelheidslijn niet kunnen binnen halen, omdat HSA onrealistisch veel bood. Als HSA een realistische bieding had gedaan, was het bedrijf wellicht nooit in de financiële problemen geraakt of had een andere partij misschien wel het beste bod.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:48:06 #117
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_100672528
Hopelijk gaat de overheid voor een inboedelscheiding en niet voor één partij.

En dan moet de overheid ook nog eens de strakke regie houden. Die kuthoer van een Melanie heeft wel eens de neiging twee ogen dicht te doen...
pi_100672600
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:48 schreef Ofyles2 het volgende:
Hopelijk gaat de overheid voor een inboedelscheiding en niet voor één partij.

En dan moet de overheid ook nog eens de strakke regie houden. Die kuthoer van een Melanie heeft wel eens de neiging twee ogen dicht te doen...
Waarom ben jij nog niet in de running voor haar baan dan? Jij bent toch zo geweldig?
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:51:31 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100672609
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:08 schreef greavy het volgende:
"Kapers" op de kust voor concessie HSL

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Bronnen bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de HSL-Zuid.
De NMBS en de SNCF moeten zeker worden uitgesloten van deelname aan een nieuwe aanbesteding omdat het staatsbedrijven zijn. Zodra NS mag bieden op Belgische en Franse lijnen, mogen ze weer meedoen. Tot die tijd: no way!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:52:05 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100672621
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:51 schreef Yreal het volgende:

[..]

Waarom ben jij nog niet in de running voor haar baan dan? Jij bent toch zo geweldig?
Jij wel?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')