quote:
Mijn hemel. Is het tegenwoordig zo erg?
On topic.
Om de "praktijk" kun je niet heen. Een hbo-voltijdopleiding kent 1 collegejaar stage. Een half jaar om ervaring op te doen, en een afstudeerstage die een half jaar duurt.
Hbo-rechten is een tamelijk theoretische opleiding voor hbo-begrippen. Je pluist wetteksten uit, je moet casussen analyseren en een beredeneerd antwoord geven n.a.v. de casus. Hiervoor is het noodzakelijk dat je arresten en rechtsregels uit je hoofd leert. Over het algemeen worden niet meer dan 25 arresten voorgeschreven per tentamen. Vaak beduidend minder.
Voor zover ik weet kent hbo-rechten betrekkelijk weinig groepswerk. Je maakt daar elke periode een "beroepsproduct" met 1 tot 3 mensen. Het accent ligt meer op tentamens. Ik heb een tentamen strafrecht uit de propedeuse van een universiteit ingezien. Ik heb een hbo-tentamen strafrecht van het tweede jaar ingezien. Het niveau was soortgelijk.
Je hebt colleges corresponderen, e.d. Hierin leer je om een goede juridische brief te schrijven. Daarnaast heb je cursussen om je sociale vaardigheden te verbeteren. Deze zijn over het algemeen kut.
Voor zover ik weet zijn technische studies vrij theoretisch. Ze kennen een relatief hoge studiedruk. 40 uur per week is geen uitzondering, afhankelijk van de capaciteiten van de scholier.