Dat ziet er toch verdacht veel als Nederlands uit. Ik als rasechte limburger voel me enigszins bedonderd hierdoor. Niet heel erg veel want ik ga zo een hapje eten en dan ben ik alles weer vergeten, maar komop - wie maakt er nou een volkslied over een dialect sprekende provincie in het Nederlands?quote:Waar in ’t bronsgroen eikenhout, ’t nachtegaaltje zingt.
Over 't malse korenveld, ’t lied des leeuw'riks klinkt.
Waar de hoorn des herders schalt, langs der beekjes boord.
Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgs_volksliedquote:In de dagelijkse realiteit van (vooral Nederlands-) Limburg rond 1900 speelde het Nederlands geen rol van betekenis. In het openbaar werd vooral Limburgs gesproken, kranten verschenen ook in het Duits. Bovendien was in sommige delen van Limburg Duits ook de taal in kerk en onderwijs, terwijl Maastricht in deze tijd nog steeds nauw verbonden was met het Franstalige Luikse land. Het gedicht van Krekelberg werd dan ook doelbewust gebruikt om Limburg als een deel van Nederland te portretteren. Dat blijkt uit het gebruik van het Nederlands in plaats van het Limburgs. Ook de uit 1939 daterende toevoeging met de aanhankelijkheidsverklaring aan het Huis van Oranje wil Limburg nadrukkelijk als een deel van Nederland presenteren.
Opgelost.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:43 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgs_volkslied
quote:
Ja en? Het is wel de mooiste provincie van heel Nederland!quote:
Sterker nog, het is het cultureel/sociaal/economisch middelpunt van Nederland!quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ja en? Het is wel de mooiste provincie van heel Nederland!
Van Europa zelfs.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:47 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Sterker nog, het is het cultureel/sociaal/economisch middelpunt van Nederland!
....quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:47 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Sterker nog, het is het cultureel/sociaal/economisch middelpunt van Nederland!
Nee, omdat Gelderland.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is Flevoland al.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ja, en jij lekker niet he? Lekker puh!quote:
QFT. Tevens dit:quote:
Qua natuur.quote:
quote:
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ja, en jij lekker niet he? Lekker puh!
Neij. Nog zuudelijker.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |