abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100440942
Hallo, ik heb al veel geleerd van dit forum maar post nu eindelijk eens mijn eerste onderwerp.

Ik was benieuwd of bitumen dakrollen goed gelegd kunnen worden met een hetelucht pistool.

Temperaturen van hetelucht pistolen die ik tot nu toe heb bekeken variereeren tussen de 500 en 650 graden. De vraag is heb je genoeg aan 650 graden om het bitumen voldoende te doen smelten zodat het goed gaat plakken ?

Heeft iemand op dit forum dit idee, hopelijk met succes, geprobeerd ?
Laat het alstublieft even weten.

Ik kijk met belangstelling uit naar eventuele reacties.
pi_100441436
Temperatuur is geen probleem, maar het vermogen van zo'n heteluchtpistool....komt dat in de buurt van een gasbrander? Want met hoge temperatuur en te laag vermogen, is het net een pan water verwarmen met een brandende lucifer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:50:49 #3
180174 Diemux
People vs Me
pi_100441468
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:50 schreef blomke het volgende:
Temperatuur is geen probleem, maar het vermogen van zo'n heteluchtpistool....komt dat in de buurt van een gasbrander? Want met hoge temperatuur en te laag vermogen, is het net een pan water verwarmen met een brandende lucifer.
Dit dus. Denk dat je met een gasbrander een stuk verder komt. Vaak wel te huur bij een bouwmarkt.
pi_100442085
Nee dit gaat zeker niet werken, zoek eens op EPDM dakbedekking, hier kan het wel mee.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 8 augustus 2011 @ 00:16:23 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_100446056
gasbrander heb je hiervoor nodig. Tegen de tijd dat je volgende stukje voldoende is opgewarmd is dat stukje daarvoor al weer koud.
Oh ja.... bitumen leggen met voldoende blusmiddelelen in DIRECTE nabijheid he. Dus niet een blusser in de hal maar een blusser naast je op dat dak.

Je moest eens weten hoe vaak dat verkeerd gaat....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_100451106
Dank allen voor de snelle reacties. Helaas gaat dit (hetelucht) ballonetje dus niet op.

Ik ga toch een heteluchtpistool kopen maar voornameijk voor het verwijderen van blaasjes en andere slechte plekken op het dak.

Op delen langs de dakrand vlak bij de mastiek hoek zitten nog een laag kiezelsteentjes (1-3 cm in diameter) die in het oude bitumen ingebed liggen. Dit moet toch verwijderd worden wil een nieuwe laag bitumen erover leggen enig succes hebben ?

Als het oude dak goed schoon en vlak is ga ik toch maar een gasbrander huren en brandrollen kopen.
Heb nog gedacht aan lijmen maar dat blijkt zeer kostbaar te zijn en zou volgens alle informatie zover niet eens zo goed werken als branden.

@ junkiexp, EPDM werd me ook aanbevolen door een bouwmaterialenbedrijf als ik het zonder branden wil doen. EPDM is veel duurder dan brandrollen en ik heb helaas te maken met een beperkt budget en een behoorlijk groot dak oppervlak (75m2) waardoor ik moet kiezen voor een zo economisch mogelijke methode en materialen.

En klusfoobje, jou tip voor de brandblusser zal ik in achtnemen.
Maar weet iemand wat voor type brandblusser dan het beste is. Ik geloof dat sommige soorten blusmiddellen zo'n chemische troep achterlaten dat weer zorgt voor lastig schoonmaakwerk.
Zou trouwens één of twee emmers water niet voldoende zijn ?
pi_100451186
Qua brandblusser neem een schuimblusser. Daar komt veel meer uit dan uit 2 emmers water. Die chemische-troep-blusser waar je het over hebt is een poederblusser, dus die zoek je niet.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_100451364
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 06:51 schreef JurriaanK het volgende:
Qua brandblusser neem een schuimblusser. Daar komt veel meer uit dan uit 2 emmers water. Die chemische-troep-blusser waar je het over hebt is een poederblusser, dus die zoek je niet.
Fout, 2 abc poederblussers zijn verplicht. @ TS is het niet een optie om de lokale dakdekker te bellen ?
pi_100451383
Beter de oude dakbedekking verwijderen voordat je nieuwe lagen gaat leggen. Heb je wel ervaring met dakbedekking branden??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100451408
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 07:57 schreef blomke het volgende:
Beter de oude dakbedekking verwijderen voordat je nieuwe lagen gaat leggen. Heb je wel ervaring met dakbedekking branden??
Ik hou de P2000 alvast in de gaten.
pi_100451450
?
pi_100451544
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:11 schreef blomke het volgende:
?
Pager 2000 de pieper van de hulpdiensten
pi_100451658
Wat heeft dat met de vraag/antwoorden te maken?
  maandag 8 augustus 2011 @ 09:51:20 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_100452799
Mwah, laten we zeggen dat er een aantal een inschatting maken op bepaalde mogelijkheden die wel eens vaker voorkomen bij het bewerken van een dak.

TS, Erover hene plakken of branden is beide een optie. Wara je echter aan moet denken is vocht. Ik doe even de aanname dat je dit klusje niet voor de lol gata doen en dat er ws sprake is van lekkage. Dat betekend dat er ergens tussen het huidige spul en je houten (?) vocht zit. Wellicht is het zinvol om die plek eerst op te sporen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:15:50 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_100455166
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 23:01 schreef junkiexp het volgende:
Nee dit gaat zeker niet werken, zoek eens op EPDM dakbedekking, hier kan het wel mee.
Aanvulling: Er zijn ook EPDM soorten die je kunt lijmen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:18:47 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_100455241
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:51 schreef klusfoobje het volgende:
Mwah, laten we zeggen dat er een aantal een inschatting maken op bepaalde mogelijkheden die wel eens vaker voorkomen bij het bewerken van een dak.

TS, Erover hene plakken of branden is beide een optie. Wara je echter aan moet denken is vocht. Ik doe even de aanname dat je dit klusje niet voor de lol gata doen en dat er ws sprake is van lekkage. Dat betekend dat er ergens tussen het huidige spul en je houten (?) vocht zit. Wellicht is het zinvol om die plek eerst op te sporen.
Je kunt niet zomaar alle soorten dakbedekking over elkaar heen plakken, je hebt een aantal verschillende soorten die elkaar niet verdragen en dus op elkaar invreet of na verloop van tijd weer loslaat.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:23:37 #17
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_100455420
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 07:53 schreef nelisr het volgende:

[..]

Fout, 2 abc poederblussers zijn verplicht. @ TS is het niet een optie om de lokale dakdekker te bellen ?
Dit dus, een dakbrand blussen met water :{w in bitumen zit olie verwerkt, olie drijft op water, de gevolgen laten zich raden. kun je nog beter blussen met zand, of je moet al erg handig zijn met een schuimblusser, het gaat er namelijk om dat je de brand verstikt, de zuurstof weghaalt.

Een dak leggen met brandrollen/epdm vind ik niet echt een klusje voor een doehetzelver, er zijn zoveel dingen waar je op moet letten en wat je moet weten om de klus tot een succesvol einde te brengen. Ik wil de TS niet afkraken, maar het zou jammer zijn als je iets nog nooit gedaan hebt, en het gaat mis, dat het uiteindelijk nog meer kost dan dat TS er een bedrijf bijhaalt die de klus netjes regelt.
Heb je geen kennis die dakdekker is en wel eens bij klust?

[ Bericht 21% gewijzigd door cvboer op 08-08-2011 11:29:49 ]
pi_100455743
mmm, een hoop interessante reacties. dank je wel allen. ook die van de p2000 opmerking.
weet dat ik goed moet oppassen dus.

ben zelf niet onhandig moet ik zeggen maar alleen nog geen ervaring met dakbranden. hoop wel op een positieve wijze ervaring met dakbranden te krijgen :)
heb toch nu toe elke nieuwe klus-uitdaging weten te realiseren zonder brokken. (knock on wood)

en klusfoobje, er is inderdaad sprake van lekkage. heb inmiddels al twee regenpijpen gerepareerd. (zinken origineel waren helemaal poreus.) zelf stukjes pvc pijp (voor 60mm dakdoorvoer) boven het gasfornuis het topje zacht gemaakt en mbv schotel en wijnfles een randje gemaakt zodat de pijp niet door het gat in de 80 of 100 mm regenpijp eronder verdwijnt. verder met dakreparatie kit de pijpjes vastgezet.

nu de rest van het dak nog. en met name bij de rand (mastiekhoek) is de conditie erg slecht.

en cv-boer, wat betreft het brandgevaar. zou het een idee zijn een aluminum branddeken klaar te hebben liggen. bij fik dat ding erover en het vuur verstikken. het gaat om hooguit een halve vierkante meter dat in eerste instantie in de hens kan vliegen niet waar ?

en zoals gezegd heb een beperkt budget maar moet de lekkages verhelpen. vandaar de moed verzamelt om zelf de uitdaging aan te gaan.
dure methoden (laten doen of elke materiaal dat dure lijmen of kits nodig heeft probeer ik te mijden. volgens mij is EPDM of plakklare rollen niet zo eenvoudig als het lijkt, wel veilig mischien maar duur)
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:40:31 #19
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_100455974
Een aluminium branddeken heb ik nog nooit gezien, blusdekens zijn gemaakt van een brandvertragende stof, en aluminium is brandbaar bij hoge temperaturen. maar zou gewoon een emmer zand erbij zetten, neem aan dat een tuin hebt, haal je daar een emmertje uit.

In iedergeval succes met je klus.
Zorg er wel voor dat het stuk dak wat je gaat repareren droog is, anders hecht de dakbedkking niet wat je erover plakt.
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:44:08 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_100456088
Ik ben geen brandweer, maar een alu deken ? ik weet het niet, das iets om 1e hulp mee te verlenen en geen brand te blussen. Als het een beetje waait kun je overigens ook niks met zo'n licht ding. En daarbij... als het brand dan smelt het en kleeft alles overal aan vast wat dan ook weer blijft branden...

TS, mijn advies, laat het doen... als je de mist ingaat heb je best kans dat je verzekering ff niet thuis geeft...
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:59:58 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_100456577
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:44 schreef klusfoobje het volgende:
Ik ben geen brandweer, maar een alu deken ? ik weet het niet, das iets om 1e hulp mee te verlenen en geen brand te blussen. Als het een beetje waait kun je overigens ook niks met zo'n licht ding. En daarbij... als het brand dan smelt het en kleeft alles overal aan vast wat dan ook weer blijft branden...

TS, mijn advies, laat het doen... als je de mist ingaat heb je best kans dat je verzekering ff niet thuis geeft...
TS heeft al aangegeven dat er geen budget is om het werk uit te besteden, de reden waarom er geen budget is lijkt me ook niet belangrijk . Brand is een niet te onderschatten aspect bij dakwerkzaamheden. Als de onderliggende isolatie begint te smeulen en je ontdekt het, ben je eigenlijk al te laat. En dan komt de verzekering om de hoek kijken,( of eigenlijk niet), die keren niks uit als je niet aantoonbaar er alles aan gedaan hebt om het te voorkomen.
En dat licht het er ook maar net aan hoe je verzekerd bent.
pi_100456636
ok, veiligheid voorop. ik ga (als ik deze klusuitdaging aanga) een emmer of twee zand klaar zetten en een paar brandblussers. plus een branddeken maar dan geen aluminium dus.

(ik kwam op dat aluminium branddeken omdat ik meen dat ze zoiets bij de blokker verkopen, koop voor de zekerheid wel een goed branddeken bij een bouwmarkt)

maar in het geval van brandblussers, zou ik aan een blusser van 1 kg genoeg hebben om evt. fik in de kiem te smoren ?

wellicht 1 van 1kg voor de accute nood en 1 van 2 kilo bij de hand voor het geval het uit de hand loopt.

is trouwens een CO2 blusser niet beter dan schuim of poeder blusser ?

uiteraard doe ik de klus op eigen risico (als ik het niet laat doen). maar zal eens kijken wat er allemaal nog in de verzekeringpolis staat.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:13:43 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_100457014
CO2 blusser is prima, een dakbrand is een klasse B brand, en kan met CO2 geblust worden.
pi_100461730
Blijft toch het punt dat je niet zomaar over de oude laag heen kan branden.

Wat brandgevaar betreft: van een ervaren brandweerman heb ik vernomen dat een tuinhandsproeier aan een slang (onder waterdruk) een heel goede en snelle brandblusser is. Vaak makkelijker te hanteren dan een zware brandblusser die je moet versjouwen en moet leren bedienen. Ook bij binenbrandjes is het heel behulpzaam. Zijn (de ervaren brandweerman) tip was: leg een buitenkraan aan met 10 slang en sproeikop. Bij een beginnend brandje of persoon die in brand staat (geen vloeistofbrand of vlam in de pan!!!) is dat een prima blusmidel

Als ik in een kruipruimte moet solderen, neem ik ook een tuinsproeier mee. Uiteraard slang steeds onder druk.
  maandag 8 augustus 2011 @ 16:03:05 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_100465180
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 14:30 schreef blomke het volgende:
Blijft toch het punt dat je niet zomaar over de oude laag heen kan branden.

Wat brandgevaar betreft: van een ervaren brandweerman heb ik vernomen dat een tuinhandsproeier aan een slang (onder waterdruk) een heel goede en snelle brandblusser is. Vaak makkelijker te hanteren dan een zware brandblusser die je moet versjouwen en moet leren bedienen. Ook bij binenbrandjes is het heel behulpzaam. Zijn (de ervaren brandweerman) tip was: leg een buitenkraan aan met 10 slang en sproeikop. Bij een beginnend brandje of persoon die in brand staat (geen vloeistofbrand of vlam in de pan!!!) is dat een prima blusmidel

Als ik in een kruipruimte moet solderen, neem ik ook een tuinsproeier mee. Uiteraard slang steeds onder druk.
Jij bent er goed mee bezig :Y alleen solderen in een kruipruimte, welke geïsoleerd is met die witte tempex platen zou ik niet doen, als daar de vlam inkomt ontstaat er blauwzuurgas, en das niet goed voor de longetjes :N Lang leve de knelkoppeling. Voor wat betreft de dakbedekking heb je gelijk, al bestaat er een type dakbedekking wat zowel op app als op sbs geplakt kan worden, dit heet universal.
pi_100467371
Bel gewoon de dakdekker, een dak plakken is geen klusje voor de doe het zelver, ook al denken veel mensen dat vaak ! 99% van de daken die ik tegenkom, die de mensen zelf hebben geplakt zien er niet uit en zijn meestal zo lek als een mandje.
pi_100470950
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2011 16:03 schreef cvboer het volgende:

[..]

Jij bent er goed mee bezig :Y alleen solderen in een kruipruimte, welke geïsoleerd is met die witte tempex platen zou ik niet doen, als daar de vlam inkomt ontstaat er blauwzuurgas, en das niet goed voor de longetjes :N Lang leve de knelkoppeling. Voor wat betreft de dakbedekking heb je gelijk, al bestaat er een type dakbedekking wat zowel op app als op sbs geplakt kan worden, dit heet universal.
Ik pak dan wel de perstang, dat is de beste optie ;)
pi_100473009
Daarvoor neem ik nou een waterslang mee. Bovendien soldeer ik alleen leidingen die over de vloer lopen, natuurlijk niet tegen het plafond.
pi_100478363
Lol, kom net terug van de locatie en heb vanwege het weer wat voorbereidend werk zoals schoonmaak dak en grondverven te vervangen delen gedaan. Ben ondertussen langs de bouwmarkt geweest en wat informatie gekregen.
Wat een boel reacties ondertussen. Kan niet op alles reageren maar probeer het wat samen te vatten.

Eigenlijk lijkt de originele topic vraag door de bouwmark redelijk goed beantwoord. Het kan wel maar het duurt veel langer. Dan is de opmerking van bomke
pi_100478672
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:06 schreef gorgonzilla het volgende:
Lol, kom net terug van de locatie en heb vanwege het weer wat voorbereidend werk zoals schoonmaak dak en grondverven te vervangen delen gedaan. Ben ondertussen langs de bouwmarkt geweest en wat informatie gekregen.
Wat een boel reacties ondertussen. Kan niet op alles reageren maar probeer het wat samen te vatten.

Eigenlijk lijkt de originele topic vraag door de bouwmark redelijk goed beantwoord. Het kan wel maar het duurt veel langer. Dan is de opmerking van bomke
Welke delen wil jij gronden voor je gaat dakdekken?
Als het hout is, wat in aanraking komt met beton/ steen, niet gronden maar 2 a 3x in de menie zetten.
pi_100478900
Ik ben meerdere malen goed geinformeerd en geholpen geweest door www.warmteservice.nl
Warmteservice heeft door heel NL vestigingen zitten, dus waarschijnlijk ook bij jou in de buurt.

Ik raad je om om je goed te orienteren voor je geld uitgeeft, en wat meer mensen op fok zeggen:
Ga liever naar een professionele bouwmarkt als naar Gamma, Praxis, etc, etc.

Dit is alleen maar een prijsvoorbeeld, en om een indruk te geven hoe en wat de service is.

[ Bericht 39% gewijzigd door bobenjanneke op 08-08-2011 21:26:14 ]
pi_100479630

Eigenlijk lijkt de originele topic vraag door de bouwmark redelijk goed beantwoord. Het kan wel maar het duurt veel langer. Dan is de eerste opmerking van Blomke van behoorlijk belang. Zo'n hetelucht pistool kan ca. 500 liter per minuut schuiven. Wat doet een gasbrander denk ik dan.
Als de gasbrander het dubbele aan hete lucht verschuift dan duurt het met een heteluchtpistool 2x zolang. Maar waarschijnlijk ook 2x minder kans op dat de boel in de fik komt te staan.

Na mijn oorspronkelijke posting werd spoedig branden toch als beste optie beschouwd en verschoof het zwaartepunt van de topic naar de veiligheidsaspecten van de brandmethode en de verzekeringsaspecten mocht het fout gaan.

Heb mijn polis eens nagekeken en gek genoeg staat er weinig in over dekking ivm met zelf klussen. Als het uitbesteed wordt lijkt het gek genoeg behoorlijk moeilijk om calamiteiten gedekt te krijgen. Je moet dan als opdrachtgever allerlei zaken goed schriftelijk vooraf regelen met de verantwoordelijke uitvoerder. Moet alles nogmaals goed doorlezen om het goed te begrijpen maar als iemand een goede verzekeringpolis weet voor doe het zelvers laat het a.u.b. weten op dit forum.

Ondertussen ben ik nog steeds in dubio. Branden met alle risico's van dien of gedeeltelijk en waar nodig de problemen aanpakken middels de duurdere plakmethoden.

Gelukkig is het k*t weer dus ik heb de tijd om tot het weer goed droog wordt tot een besluit te komen. :)
pi_100479949
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:28 schreef gorgonzilla het volgende:

Eigenlijk lijkt de originele topic vraag door de bouwmark redelijk goed beantwoord. Het kan wel maar het duurt veel langer. Dan is de eerste opmerking van Blomke van behoorlijk belang. Zo'n hetelucht pistool kan ca. 500 liter per minuut schuiven. Wat doet een gasbrander denk ik dan.
Als de gasbrander het dubbele aan hete lucht verschuift dan duurt het met een heteluchtpistool 2x zolang. Maar waarschijnlijk ook 2x minder kans op dat de boel in de fik komt te staan.

Na mijn oorspronkelijke posting werd spoedig branden toch als beste optie beschouwd en verschoof het zwaartepunt van de topic naar de veiligheidsaspecten van de brandmethode en de verzekeringsaspecten mocht het fout gaan.

Heb mijn polis eens nagekeken en gek genoeg staat er weinig in over dekking ivm met zelf klussen. Als het uitbesteed wordt lijkt het gek genoeg behoorlijk moeilijk om calamiteiten gedekt te krijgen. Je moet dan als opdrachtgever allerlei zaken goed schriftelijk vooraf regelen met de verantwoordelijke uitvoerder. Moet alles nogmaals goed doorlezen om het goed te begrijpen maar als iemand een goede verzekeringpolis weet voor doe het zelvers laat het a.u.b. weten op dit forum.

Ondertussen ben ik nog steeds in dubio. Branden met alle risico's van dien of gedeeltelijk en waar nodig de problemen aanpakken middels de duurdere plakmethoden.

Gelukkig is het k*t weer dus ik heb de tijd om tot het weer goed droog wordt tot een besluit te komen. :)
Als je een dakdekkersbedrijf in de arm neemt, heeft deze waarschijnlijk een WA verzekering.
Even naar vragen, maar kan alleen als je het in het wit doet.

Voor thuis klussen even contact opnemen met je opstal/inboedelverzekering.

Heb je mijn 2 vorige posts gelezen, er is iets door mekaar gelopen.
pi_100480403
Informatie vragen bij een bouwmarkt is hetzelfde als een bakker vragen waar hij zijn vlees haalt :N
pi_100480751
Hoi bob en janneke,

Dankjewel voor de reacties. Ik moet nu eerst echt slapen voor ik reageer want ik ben al bezig vanaf 5:00 uur vanochtend. Zag een hoop interessante tips in jullie reacties.

Zag net van nelisr nog een korte reactie waar ik wel op kan reageren. De bouwmarkt bij mij is een lokale pro. Als het hun alleen om winst zou gaan dan zouden ze me de kit en plak methoden adviseren lijkt mij. Maar juist zij zeggen dat het goedkoper is zelf te branden en het brandgevaar wel mee valt als je gewoon goed oplet en een wat blusmiddelen bij de hand hebt.
pi_100539667
Hallo bob en janneke,

Er leek inderdaad even van alles door elkaar te lopen in voorgaande posts. Goede tip trouwens die warmteservice.nl. Dankejewel, ik ga daar binnenkort eens langs. (Ook voor mijn andere klus projecten).

Je had nog gevraagd wat ik ga gronden voordat ik ga dakdekken. Het gaat om latten op de boeiboorden waar de daktrim op komt te zitten. Boeibord is eigenlijk te laag. Zonder deze latten (ca. 35 mm) zou de trim lager komen te liggen dan de mastiekhoekdelen.

Was trouwens van plan de mastiekhoeken ook te gaan gronden voor dakbedekking erop komt.
Zou dat ivm dakprimer problemen kunnen geven ? Bijvoorbeeld dat de primer niet goed werkt op gegronde delen ?

En hoe zit dat met je menie tip ?
Bij mijn volgende klusprojecten zou ik weleens hout op beton of steen moeten aanbrengen.
Ik dacht altijd dat menie alleen geschikt was als roestbescherming voor metalen.
pi_100540440
Menie is bij uitstek geschikt op de achterzijde van het houtwerk dat tegen steen aan komt, te beschermen. Denk aan windveren die tegen de dakpannen aankomen, boeiboorden tegen metselwerk etc.

Vaak wordt vergeten die delen te menieën (ze komen niet met regen in aanraking) maar er trekt dan wel vocht in het hout en het rot katsweg.

Dus 2 - 3 x menieën is perfect.

Die warmteservice is ook een goede zaak; ze mailen direct als ze iets voor je besteld hebben en het ligt dan keurig klaar. Echt een zaak met goede producten en service!

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 10-08-2011 08:44:15 ]
pi_100586860
bedankt voor de uitleg blomke,

helaas had ik de boeidelen al in de grondverf gezet. wellicht zal het wel niet zo goed beschermen als menie maar beter gegrond dan helemaal niets denk ik dan maar. :)

nu is het wachten op mooi weer, kon bijna niet slechter uitpakken met al die regen :(
pi_100634921
omdat ik ook opzag tegen het branden van bitumenbrandrollen heb ik mijn 15m2 schuurdak uiteindelijk gewoon gelijmt, misschien iets duurder, maar een volledig afgefikte schuur (plus huis wellicht) is uiteindelijk een heeeeel stuk duurder (en zuurder :') )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_100636161
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 11:39 schreef Leipo666 het volgende:
omdat ik ook opzag tegen het branden van bitumenbrandrollen heb ik mijn 15m2 schuurdak uiteindelijk gewoon gelijmt, misschien iets duurder, maar een volledig afgefikte schuur (plus huis wellicht) is uiteindelijk een heeeeel stuk duurder (en zuurder :') )
HEb je EPDM erop geplakt? Kan je iets meer vertellen hoe je het praktisch hebt aangepakt? Bij de randen en zo?
pi_100636491
geen EPDM, maar gewone bitumen plak/brandrollen (1e laag spijkerrollen zonder steenslag, 2e laag plak/brandrol met steenslag verlijmt met bitumenlijm uit een emmer).
pi_100636545
Grondverf = hechtlaag tussen ondergrond en laklaag
menie = zoals blomke uitlegt = bescherming tegen vocht
pi_100637894
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 12:30 schreef Leipo666 het volgende:
geen EPDM, maar gewone bitumen plak/brandrollen (1e laag spijkerrollen zonder steenslag, 2e laag plak/brandrol met steenslag verlijmt met bitumenlijm uit een emmer).
Spijkerrollen:
1 op de houten ondergrond?
2 heb je die gespijkerd of ook verlijmd?

Alvast bedankt voor een antwoord.
pi_100638064
als et alleen voor een beetje reparatie is kan je het ook met een verfbrander af
het duurt wel iets langer voordat je kan plakken maar et werkt wel :)
pies on joe toe
pi_100638084
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Spijkerrollen:
1 op de houten ondergrond?
2 heb je die gespijkerd of ook verlijmd?

Alvast bedankt voor een antwoord.
spijkerrollen idd verspijkerd op de houten ondergrond
plak/brandrollen verlijmt op de spijkerrollen (hier geen spijkers gebruiken want dat geeft alleen maar extra kans op lekkage. Je verlijmt toch het gehele oppervlak dus spijkers zijn ook helemaal niet nodig)

de spijkerrollen alleen spijkeren want verlijmen gaat loslaten door de werking van het onderliggende hout :)
pi_100638179
Wederom bedankt.

Iemand ervaringen met het plakken van EPDM?
pi_100638186
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:33 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Als je een dakdekkersbedrijf in de arm neemt, heeft deze waarschijnlijk een WA verzekering.
Even naar vragen, maar kan alleen als je het in het wit doet.

Voor thuis klussen even contact opnemen met je opstal/inboedelverzekering.

Heb je mijn 2 vorige posts gelezen, er is iets door mekaar gelopen.
als je een dakdekkersbedrijf in de arm neemt wees er dan wel zeker van dat ze verzekerd zijn tegen brandschade, het komt namelijk wel eens voor dat een bedrijf zichzelf niet verzekerd omdat een brandverzekering voor zo`n bedrijf ontzettent duur is
pies on joe toe
pi_100638256
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:20 schreef bonke het volgende:

[..]

als je een dakdekkersbedrijf in de arm neemt wees er dan wel zeker van dat ze verzekerd zijn tegen brandschade, het komt namelijk wel eens voor dat een bedrijf zichzelf niet verzekerd omdat een brandverzekering voor zo`n bedrijf ontzettent duur is
ik zou als verzekeraar ook niet graag een dakdekker tegen brand verzekeren :')
pi_100638315
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:20 schreef blomke het volgende:
Wederom bedankt.

Iemand ervaringen met het plakken van EPDM?
epdm kan je overal op plakken behalve op daken waar kiezels op gelegen hebben
daken met leislag moetje eerst voorbewerken voordat je epdm kan leggen
het mooiste is gewoon een kaal dak maar ik kanme voorstellen dat het leeghalen van een dak met bitumen rotwerk is en het kost ook nog eens extra
voordeel van epdm is dat je het gewoon over bitumen heen kan plakken
een nadeel van epdm plakken is dat de ondergrond kurkdroog moet zijn vanwege de lijm die anders niet hecht
pies on joe toe
pi_100638440
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:23 schreef bonke het volgende:

[..]

epdm kan je overal op plakken behalve op daken waar kiezels op gelegen hebben
daken met leislag moetje eerst voorbewerken voordat je epdm kan leggen

Leislag zijn die grijze dunne flintertjes die ingeperst zitten in de bitumenlaag?
Waarmee moet ik dan voorbehandelen?
pi_100638778
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Leislag zijn die grijze dunne flintertjes die ingeperst zitten in de bitumenlaag?
Waarmee moet ik dan voorbehandelen?
jep
ligt er een beetje aan :)
als de bitumeme met leislag er nog goed uitziet is er een speciale primer om het voor te behandelen
als de leislag bijna verdwenen is door erosie kan je de rest er proberen af te schrapen en er daarna gewoon overheen plakken :)
ps: er mag gerust wel wat op blijven liggen het moet alleen niet teveel zijn :)

ps: nog een voordeel is dat epdm op rollen zit van 4 toty 7.5 meter breed
dus je kan meestal met 1 groot vel je dak dichtmaken:)
pies on joe toe
pi_100641030
Bonke kerel: geweldig!!!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:07:56 #53
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100644667
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 23:01 schreef junkiexp het volgende:
EPDM lijm je he. ;)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_100659922
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 16:07 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

EPDM lijm je he. ;)
Kan, maar je heb ook soorten die je met een soort John monteert.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:09:45 #55
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100660005
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:07 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Kan, maar je heb ook soorten die je met een soort John monteert.
PVC bedoel je? En volgens mij bedoel je föhn he? :D
pi_100660645
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:09 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

PVC bedoel je? En volgens mij bedoel je föhn he? :D
Ja, kut autocorrect :')
Volgens mij is het EPDM, ik zal het eens nagaan.
We hebben het in het assortiment maar ik heb het nog nooit in verkocht, ik verkoop alleen bitumen.
Het schijnt wel een hit te gaan worden omdat installateurs geen dure verzekering meer hoeven af te sluiten omdat ze niet met een brander op het dak op hoeven.
pi_100661420
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

We hebben het in het assortiment maar ik heb het nog nooit in verkocht, ik verkoop alleen bitumen.
Het schijnt wel een hit te gaan worden omdat installateurs geen dure verzekering meer hoeven af te sluiten omdat ze niet met een brander op het dak op hoeven.
Correct.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:40:14 #58
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100661451
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

EPDM lijm je en PVC föhn je.
pi_100670493
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:40 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

EPDM lijm je en PVC föhn je.
juistem
epdm is rubber en rubber kan je niet fohnen :)
pies on joe toe
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:25:17 #60
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100672034
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 09:17 schreef bonke het volgende:

[..]

juistem
Lijmen en dan de naden afkitten. Simpel zat. _O-
pi_100675905
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 09:17 schreef bonke het volgende:

[..]

juistem
http://www.aabo.nl/assortiment/epdm%20dakfolies.html

Dat föhnen gaat dan alleen over de naden blijkbaar, ik had alleen iets opgevangen vandaar dat ik geen volledige info heb.
Maar ik zie dat de naden ook kunnen worden afgekit.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:34:04 #62
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100676077
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:27 schreef junkiexp het volgende:

[..]

http://www.aabo.nl/assortiment/epdm%20dakfolies.html

Dat föhnen gaat dan alleen over de naden blijkbaar, ik had alleen iets opgevangen vandaar dat ik geen volledige info heb.
Maar ik zie dat de naden ook kunnen worden afgekit.
quote:
föhnlasbare SBS-bitumen-compound.
quote:
- verlijmde overlappen mbv kitten: de textielprint van de Europese folies, zoals die van Hertalan, bieden een uitstekende houvast voor een overlapverbinding met speciaal hiervoor kit
Heb de 1e optie nog nooit gezien. :? Maar zo doen ze het wel in de fabriek.
pi_100677725
EPDM kan je lijmen indien je bijvoorbeeld een membraam (dakvlak uit 1 stuk) neemt, je ziet dit ook vaak in prefab goten en erkers. Maar je hebt ook EPDM zelfklevende of brandrollen, waarvan je de naden fóhnt. En PVC fóhn je ook.
pi_100679383
Oké. Zo'n membraanoppervlak met EPDM lijmen, zijn dat technieken die voor een doorsnee DHZ-er te doen zijn?
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:39:08 #65
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100679967
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 16:20 schreef blomke het volgende:
Oké. Zo'n membraanoppervlak met EPDM lijmen, zijn dat technieken die voor een doorsnee DHZ-er te doen zijn?
Uhm, een membraan is het dakbedekking aan 1 stuk. ;) Jij zegt dat de schuur 72 m2 is. In je uppie is dat onmogelijk. Daar heb je meer mensen voor nodig. ;)
pi_100681742
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 16:39 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Jij zegt dat de schuur 72 m2 is.
:W Nee hoor
pi_100681818
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 16:20 schreef blomke het volgende:
72m² moet te doen zijn met hulp, je geeft bij de leverancier een tekening met de precieze maten, deze maakt het membraam op maat en levert het membraam met een tekening waar een kruis op staat op welke plek het membraam vandaan moet worden uitgerolt. Al betwijfel ik of het bij dit soort afmetingen nodig is, ik denk dat je hem gewoon uit kan rollen en op zijn plaats kan trekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')