abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100428767
Hallo,

Ik heb kennissen op Ameland waar ik binnenkort heen ga met mn vader. Nou had ik een idee om met zn 2 een met mijn eigen rubberbootje de oversteek te maken vanaf Holwerd of een ander omliggend dorp mits het weer meezit.

Het rubberbootje is een 3.20 m met 8 pk 2 tact motor. Mijn idee was om uiteraard de standaard peddels mee te nemen, een paar reddingsvesten en 2 extra jerry cannetjes benzine naast mijn 12 liter tankje. Ik neem strandwielen mee die ik zo onder het bootje kan plaatsen voor vervoer.

Ik heb zelf geen enkel vaarbewijs, is dit noodzakelijk op de waddenzee?/ doet de kustwacht hier moeilijk over? is dit tochtje mogelijk en verantwoord? Ik zou graag om de rechter kant van Ameland heen willen varen om dan vervolgens op een Noordzee strand bij Buren te eindigen (daar wonen mijn kennissen vlakbij het strand) Iemand dit eerder gedaan? of is dit wat te link? want anders gaan we uiteraard gewoon met de veerboot :)
pi_100428828
Klinkt als een leuk avontuur :P heb zelf geen ervaring met dit soort dingen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 7 augustus 2011 @ 18:12:22 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100428867
quote:
Klein Vaarbewijs II
Voor het varen op alle binnenwateren, dus inclusief de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.
  zondag 7 augustus 2011 @ 18:12:24 #4
350787 henkiedegekste
Tekst onder me gebruikersnaam
pi_100428870
Gewoon doen man! Je leeft maar één keer. We horen het wel op het nieuws als het mis gaat. Succes.
pi_100429009
Zonder vaarbewijs en dus de kennis omtrend de vaarregels lijkt het me slim een alternatief te zoeken.

Wel leuk idee :)
  zondag 7 augustus 2011 @ 18:20:36 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100429136
Je hebt sowieso Klein Vaarbewijs I nodig om met die rubberboot te mogen varen op de binnenwateren. Voor de Waddenzee is al genoemd dat je deel II moet halen.
De kustwacht krijg je pas mee te maken als je te ver afdrijft naar open zee, tot die tijd is het de waterpolitie die ongetwijfeld heel nieuwsgierig is als jij met je notedop langs komt racen.

Verder is dit NIET verstandig, er staat een flinke stroming, als er wat gebeurt heeft je GSM geen bereik, en de golfslag zal je enorm tegenvallen. Gewoon met de veerboot gaan dus.
censuur :O
pi_100429192
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Je hebt sowieso Klein Vaarbewijs I nodig om met die rubberboot te mogen varen op de binnenwateren. Voor de Waddenzee is al genoemd dat je deel II moet halen.
De kustwacht krijg je pas mee te maken als je te ver afdrijft naar open zee, tot die tijd is het de waterpolitie die ongetwijfeld heel nieuwsgierig is als jij met je notedop langs komt racen.

Verder is dit NIET verstandig, er staat een flinke stroom, als er wat gebeurt heeft je GSM geen bereik, en de golfslag zal je enorm tegenvallen. Gewoon met de veerboot gaan dus.
Wat hij zegd lijkt me stuk beter met rubberboot
  zondag 7 augustus 2011 @ 18:25:05 #8
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100429270
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:20 schreef RemcoDelft het volgende:

Ja want hij gaat te hard. Maar dat zien we voor het gemak maar even door de vingers.
Laten we zeggen dat ie maximaal 19 km/h loopt dan heb je geen vaarbewijs nodig op het binnenwater behalve dan IJsselmeer enzo.
quote:

Verder is dit NIET verstandig, er staat een flinke stroming, als er wat gebeurt heeft je GSM geen bereik, en de golfslag zal je enorm tegenvallen. Gewoon met de veerboot gaan dus.
Die flinke stroming dat red je net denk ik met een 8 pk motor. Die golfslag daar ben ik het wel helemaal mee eens, met een beetje golfjes op de waddenzee kun je het gas al helemaal niet meer open draaien. Dat is ietsje anders dan op de maas ofzo.
  zondag 7 augustus 2011 @ 18:27:49 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100429373
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:25 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja want hij gaat te hard. Maar dat zien we voor het gemak maar even door de vingers.
Laten we zeggen dat ie maximaal 19 km/h loopt dan heb je geen vaarbewijs nodig op het binnenwater behalve dan IJsselmeer enzo.
Hoe kom je daarbij? Als-ie de 20 km/h niet zou halen heb je nergens vaarbewijs nodig. Een van de mankementen van die regelgeving: een klein speedbootje moet alle regels kennen, maar met je zeiljacht van 14,95 meter mag je overal zo varen.
  zondag 7 augustus 2011 @ 18:36:17 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100429619
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? Als-ie de 20 km/h niet zou halen heb je nergens vaarbewijs nodig. Een van de mankementen van die regelgeving: een klein speedbootje moet alle regels kennen, maar met je zeiljacht van 14,95 meter mag je overal zo varen.
Nee maar een rubberboot van 10 voet met een 8 pk buitenboordmotor loopt al snel harder dan 20 km/h. Als die planneert

Dat overal varen klopt geloof ik ook niet. Op het ijsselmeer en de delen van de zeeuwse delta heb je een vaarbewijs nodig en in alle kustwateren ook.

Wil je een beetje zeilen, dan moet je toch wel langs deze gebieden.
  zondag 7 augustus 2011 @ 19:06:23 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_100430454
Je gsm werkt prima tussen holwerd en ameland.
Maar blijkbaar heb je je nog niet echt verdiept in de Waddenzee, want dan had je wel geweten dat je je bootje onmogelijk te water laten bij holwerd. (tenzij je de kade van de veerboot af wil rijden)

Het varen over de waddenzee blij vloed is wel te doen. Je hebt een lage diepgang, dus kan je over de zandbanken in een rechte lijn. Echter, varen naar het Noordzeestrand is wel een stuk gevaarlijker. Zeker tussen de eilanden staat een sterke stroming, waar je met je rubberbootje niet zomaar doorkomt.
So we just called him Fred
  zondag 7 augustus 2011 @ 19:35:55 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_100431423
Lopen gaat gemakkelijker. :)

Op de kaart staat aan de Noordzeekant van Ameland ook nog een schieterrein van de luchtmacht maar die hebben toch bijna geen vliegtuigen/munitie meer. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 7 augustus 2011 @ 19:48:58 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100431839
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:36 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat overal varen klopt geloof ik ook niet. Op het ijsselmeer en de delen van de zeeuwse delta heb je een vaarbewijs nodig en in alle kustwateren ook.
Alleen voor vaartuigen van 15 meter of langer, en voor snelle motorboten die harder kunnen dan 20 km/h. Als je hieraan voldoet heb je altijd vaarbewijs nodig, voldoe je hier niet aan heb je het nooit nodig (beroepsvaart uitgezonderd).

Bronvermelding: BPR en RVPR :)
  zondag 7 augustus 2011 @ 20:13:17 #14
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100432885
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 19:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Alleen voor vaartuigen van 15 meter of langer, en voor snelle motorboten die harder kunnen dan 20 km/h. Als je hieraan voldoet heb je altijd vaarbewijs nodig, voldoe je hier niet aan heb je het nooit nodig (beroepsvaart uitgezonderd).

Bronvermelding: BPR en RVPR :)
Goh dan heb ik de wet altijd fout gelezen. Ik dacht dat ik illegaal bezig was toen ik van volendam naar urk overstak in mijn rubberboot.
  FOK!fotograaf zondag 7 augustus 2011 @ 20:27:46 #15
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_100433607
Ik heb gesolliciteerd voor LifeGuard op de waddeneilanden, maar ben niet in bezit van een vaarbewijs. Dat gaf geen probleem was het devies, je hebt immers op zee geen vaarbewijs nodig. En ik mag toch aannemen dat een organisatie als de KNRM hier niet over gaat staan liegen.
Ik heb verder wel eens met een grote reddingboot gevaren (2x 1000 PK, 34 knopen, 18,8 meter), maarja, dat was onder begeleiding, zo her en der mensen kennen is best handig/leuk.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_100435338
even ter aanvulling, mijn rubberbootje gaat tussen de 35 en de 40 km/h in mn eentje, en met 3 personen kan ie nog net in plane. ( we gaan met zn 2een plus bagage) Ook zitten er hydrofoils op de motor waardoor ie wat sneller planeert. en er zit er een 5 pk sticker op de kap:P

Ik denk niet dat ik vanaf Holwerd zal vertrekken maar vanaf een ander dorpje/zeedijk punt waar je het bootje het beste erin kunt gooien/rijden. Ook zoek ik dan uiteraard het punt op wat het dichtst bij de oostpunt van Ameland ligt. En net iets voor hoogtij vertrekken...

Als de regelgeving het nou toeliet zou ik het wel doen, maar het lijkt erop dat de risico's voor boetes het meest in de weg zitten.... t zou wel een leuk en spannend tochtje zijn. Heb wel een keer op een meer gevaren in een storm, ikzelf en alle spullen ZEIKnat door de golfslag... als er al een beetje wind staat op het wad word dat iig flink stuiteren:P

Maar denk dat t niet reëel is
  zondag 7 augustus 2011 @ 21:32:08 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_100437271
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik heb gesolliciteerd voor LifeGuard op de waddeneilanden, maar ben niet in bezit van een vaarbewijs. Dat gaf geen probleem was het devies, je hebt immers op zee geen vaarbewijs nodig.
Op zee niet, op de Waddenzee wel!

@harry: als je bootje 40 km/h gaat, ben je niet alleen vaarbewijsplichtig, je hebt ook een registratienummer op de boot nodig. En een verzekering, als je die niet hebt vaar je onverzekerd rond. En dat zijn allemaal geen grapjes...
  FOK!fotograaf zondag 7 augustus 2011 @ 21:37:45 #18
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_100437658
Even serieus:
Ben je in het bezit van goede, recente navigatiekaarten van het gebied en kan je navigeren hierop? Heb je een goede GPS? Ben je in bezit van een marifoon en mag je deze gebruiken? Reddingsvesten met flitslicht, vuurpijl? Overlevingspak? Is je bootje voorzien van navigatieverlichting? Heb je een reserveschroef die jij eenvoudig kan verwisselen onderweg?
Weet je wat je moet doen als je in een mui terecht komt? Weet je hoe je moet varen met grondzeeën? Herken je deze tijdig?
Zonder deze navigatiekaarten zou ik het eigenlijk zelf niet wagen. Je weet niet waar de zandbanken liggen en je mag dan wel een klein bootje hebben, zandbanken blijven rotdingen. Je kan er zo een schroef op verspelen, tevens heb je bij deze ondieptes nog wel eens last van grondzee.
Dit zou voor mij een grotere issue zijn dan het wel of niet hebben van een vaarbewijs, om eerlijk te zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ff vergeten dat ze aan de Noordzeekant zouden zitten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-08-2011 22:46:46 ]
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_100439582
tja zonder die navigatiekaarten of een speciale GPS word het gokken met die zandbanken, daar had ik nog niet eens zo goed over na gedacht

dus niet echt verstandig. Verder ook uiteraard niet alle apparatuur beschikbaar voor een zeewaardig schip/boot. Dat is niet reëel en gebruikelijk met zon klein bootje

word em dus niet. Kan beter een keer bij een Noorzeekust gaan varen (bij een strand ofso)
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:53:09 #20
53151 T42
Pinball Wizard
pi_100530886
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:12 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

mits je boot harder dan 20kmh kan.

neem iets van een gsm mee! weet niet of je bereik hebt alleen...
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:56:12 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_100531061
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:13 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Goh dan heb ik de wet altijd fout gelezen. Ik dacht dat ik illegaal bezig was toen ik van volendam naar urk overstak in mijn rubberboot.
dat mag gewoon met je jacht van 14,95m met top van 19kmh
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:57:33 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_100531138
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:00 schreef harry1989 het volgende:
even ter aanvulling, mijn rubberbootje gaat tussen de 35 en de 40 km/h in mn eentje, en met 3 personen kan ie nog net in plane. ( we gaan met zn 2een plus bagage) Ook zitten er hydrofoils op de motor waardoor ie wat sneller planeert. en er zit er een 5 pk sticker op de kap:P

Ik denk niet dat ik vanaf Holwerd zal vertrekken maar vanaf een ander dorpje/zeedijk punt waar je het bootje het beste erin kunt gooien/rijden. Ook zoek ik dan uiteraard het punt op wat het dichtst bij de oostpunt van Ameland ligt. En net iets voor hoogtij vertrekken...

Als de regelgeving het nou toeliet zou ik het wel doen, maar het lijkt erop dat de risico's voor boetes het meest in de weg zitten.... t zou wel een leuk en spannend tochtje zijn. Heb wel een keer op een meer gevaren in een storm, ikzelf en alle spullen ZEIKnat door de golfslag... als er al een beetje wind staat op het wad word dat iig flink stuiteren:P

Maar denk dat t niet reëel is
als ze je laseren jonge ;) dan kun je pinnen...

quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 21:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

@harry: als je bootje 40 km/h gaat, ben je niet alleen vaarbewijsplichtig, je hebt ook een registratienummer op de boot nodig. En een verzekering, als je die niet hebt vaar je onverzekerd rond. En dat zijn allemaal geen grapjes...
als ze je pakken dan krijgje boettes voor, registratie, verzekering, geen vaarbewijs, reddingsvest, blusser enzo zit je zo op 600 euro of meer ;) (kennis hadden ze ooit mooi te pakken)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')